Når transistor låter som rør

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Vi ser det oftere og oftere. Tester av transistor baserte forsterkere som blir betegnet til å låte som rør i mellomtone og diskant, men med "transistor" kontroll i bassen. Flere husker sikkert også hvordan Bob Carver klarte å kopiere en kostbar Conrad Johnson med en billig transistor slik at lytterne ikke klarte å skille de.

Mitt spørsmål er veldig enkelt og greit. Hva gjør produsentene konstruksjonsmessig for å skape klangbalanse?
 

w

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
81
Antall liker
0
Bortsett fra å bestemme spenning og motstand på inn -og utganger, tror jeg er det er svært lite de bevisst kan gjøre med klangen. Den blir etter min erfaring bestemt av høyttalerene.
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Elektriske komponenter og kretser gir vel i fra seg en egenlyd ?
 

w

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
81
Antall liker
0
Det strides det vel om.

Elektriske komponenter og kretser i en forsterker "styrer" høyttaleren som er koblet til. Klangen bestemmes av i hvilken grad høyttaleren blir "styrt" tilfredstillende eller ikke.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
w skrev:
Det strides det vel om.

Elektriske komponenter og kretser i en forsterker "styrer" høyttaleren som er koblet til. Klangen bestemmes av i hvilken grad høyttaleren blir "styrt" tilfredstillende eller ikke.
Det er nok valget av komponenter eller snarere kombinasjonen av disse som bestemmer fargingen av lyden. De fleste forsterkere har jo hundre eller flere komponenter per kanal og de kretsene disse utgjør må vel påvirke signalet i en viss grad.

Uansett har jeg hatt en diy-forsterker stående og spille en stund, den er på 12w klasse A og har ca 30 komponenter per kanal og jeg har aldri hørt en så åpen og ufarget lyd. Dette til tross for att konstruksjonen er 30 år gammel og helt minimalistisk bortsett fra psu.
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
w skrev:
Det strides det vel om.

Elektriske komponenter og kretser i en forsterker "styrer" høyttaleren som er koblet til. Klangen bestemmes av i hvilken grad høyttaleren blir "styrt" tilfredstillende eller ikke.
Da kan man vel bare kjøpe en PA forsterker da, med 1000watt?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.387
Antall liker
3.112
Nelson Pass har jo en artikkel om forvrenging i forsterkere som er verdt å lese.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
En god rørforsterker låter som en god transistorforsterker.

En dårlig rørforsterker har den såkalte "rørlyden".
En dårlig transistorforsterker har ymse lyd.
 

w

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.01.2008
Innlegg
81
Antall liker
0
eiv skrev:
w skrev:
Det strides det vel om.

Elektriske komponenter og kretser i en forsterker "styrer" høyttaleren som er koblet til. Klangen bestemmes av i hvilken grad høyttaleren blir "styrt" tilfredstillende eller ikke.
Da kan man vel bare kjøpe en PA forsterker da, med 1000watt?
Grow up.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Forskjellige forsterkere vil sef få HT til å høres forskjellig ut. Hvis det menes at det kun er HT's egenlyd som bestemmer. Noe jeg tror ikke er tilfelle, for da kan du ikke høre forskjeller på forst.
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
w skrev:
eiv skrev:
w skrev:
Det strides det vel om.

Elektriske komponenter og kretser i en forsterker "styrer" høyttaleren som er koblet til. Klangen bestemmes av i hvilken grad høyttaleren blir "styrt" tilfredstillende eller ikke.
Da kan man vel bare kjøpe en PA forsterker da, med 1000watt?
Grow up.
Det var jo unødvendig, da. Jeg forstår forsåvidt eiv også. Det er vel ordet "tilfredsstillende" eiv satt spørsmålstegn ved også... Det er da virkelig ikke noe å diskutere i 2010 om HVORVIDT forskjellige forsterkere har forskjellige klangbalanser?

Valg av komponenter, tweaking av arbeidspunkter, kretsvalg og så videre spiller inn på frekvensresponsen :)

Tenker det blir både chips og dip utover kvelden ;)
 

hagr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.07.2008
Innlegg
343
Antall liker
1
Når fidelity tester den? ::) Huff, den var stygg ^^

Fravær av spiss lyd er vel en viktig faktor for å gjøre seg fortjent til den betegnelsen. Lyden i store Electrocompaniet har ved mange tilfeller blitt kalt rørlignende.

Helt subjektivt (for ikke å hilse på forumgilliotinen) vil jeg si dette skyldes mangelen av overharmonisk forvrengning.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg må medgi at jeg er rør-fan...mine ører og jeg trives best med rør.
However, jeg vil anbefale alle som liker rør men som egentlig vil ha transistorutstyr - prøv Nelson Pass sine konstruksjoner!
Det er det nærmeste mine ører kommer rørlyden - med transistor! Og det er konstruksjoner fra 70'tallet jeg refererer til.

Nelson Pass er min forsterkerguru - medregnet de fleste rørforsterkerkonstruktører, kanskje med unntak, P.J.Walker (Quad) og Frank H. McIntosh (McIntosh).

En god forsterker er en god forsterker, uansett.
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.193
Antall liker
10.357
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
transistorforsterkere låter som det noen ganske upresist kaller "å låte som rør" når de er konstruert slik at forvrengning/støy overveiende er av 2.harmonisk karakter, noe dere vet som fulgte slowmotion sitt gode råd om å lese seg opp på temaet gjennom Nelson Pass sine artikler
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
... bare rør ? ... 8)

Faktorer som kan spille inn:
Samspill mellom forsterker og last: Utgangsimpedans, evne til å drive evt fasevinkler, lastavhengig forvrenging, evt klipping og/eller strømbegrensing
Forsterkeriets øvrige egenskaper: strukturer for støy og forvregning i forhold til signalnivå og frekvens.

mvh
Kj
 

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Mengden av feedback i forsterkeren er vel ganske
avgjørende for egenlyden ?
Til mer feedback til mer høyereordens forvrengning !
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg har ALDRI hørt en transistorforsterker låte "rør" ::)
 

maskinisten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2008
Innlegg
277
Antall liker
80
Sted
Meløy, den stille fjærding
Det er vel et 'definisjons-spørsmål' ettersom rørforsterkere har egne individuelle forskjeller mtp. lydsignatur, Det samme gjelder jo for transistorbaserte forsterkere..
Eller er det noen som mener at alle rørforsterkere låter likt, og at det samme gjelder for transistorbaserte greier?

Uansett skjønner jeg ikke hvorfor så mange henger seg opp i forskjellene/likhetene, hvilken rolle spiller det egentlig?
Jeg tar det som en selvfølge at enhver musikk/hi-fi interessert anskaffer utstyr etter egen smak og behag.. det selv om jeg har intrykk av at ikke det alltid er tilfelle..

Som svar på trådstarters spørsmål vil jeg bare si at jeg er i den oppfatning at de fleste konstruktørene bruker mye tid på å 'voice' forsterkerne sine mot den lydsignaturen de ønsker.
Bob Carver, som du nevnte i åpningsinnlegget lytter spesiellt mye til kvinnestemmer osv når han gjør siste fintuning på forsterkerne, men hvilke komponenter som blir testet, forkastet og til slutt godkjent har jeg ingen anelse om..
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Her ble det jo litt liv. Håper ikke det blir en debatt om hva som er best. Det er ikke tanken.

Jeg kom til å tenke på dette da jeg leste litt om ModWright effektforsterkerne. Men jeg har også registert det i det siste med anmeldelser av andre transistorer. Noen vil sikkert si at transistorene er nå blitt bedre og derfor låter de mykere, varmere, glattere osv. Ja, mer som rør. Men jeg tror nok heller det snakk om en bevisst satsing på klangbalanse fra en del produsenter fordi de vet mange liker det. Selv mener jeg forresten pr. dags dato at resten av anlegget og rommet er helt avgjørende for hva som kommer best ut.

Men la meg hente noen sitater fra anmeldere av ModWright:

"My stance to date can be summarized as follows: No rain, no rainbow; no tubes, no tube magic. In view of the KWA 150, I’m willing to modify my position somewhat. It doesn’t quite fool me into mistaking it for a tube amp. But I can’t believe that I’m listening to a bipolar solid-state amp with suave mids and imaging magic. It’s hard for me to curb my enthusiasm in the presence of a sonic miracle. To my ears, the KWA 150 represents a smashing success, combining the musicality of tubes with the punch, power delivery, and bass reach of transistors."
Kilde: http://www.avguide.com/review/modwright-kwa-150-stereo-power-amplifier-tas-199

"I won't speak for Alan entirely but I will share our common thoughts on the subject. They are actually two-fold. 1) Alan has designed and trademarked what he calls the 'Solid State Music Stage'. It is a unique and proprietary design using all transistors, a single gain stage and zero global feedback. It is transformer input-coupled and direct-coupled from there out. Sonically, Alan felt that it incorporated the sonic strengths of tubes with the strengths of solid state, the latter being tighter and more controlled bass, extended highs and an extremely low noise floor. The circuit still retains the holographic imaging and tonal warmth of tubes but without any excessive coloration. Lastly, the circuit requires zero maintenance or tube replacements."
Kilde: http://www.sixmoons.com/audioreviews/modwright5/amp.html

I siste avsnitt ser vi at det bevisst er valgt en konstruksjons prinsipp som gir noe som ligner på rørlyd.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
w skrev:
Bortsett fra å bestemme spenning og motstand på inn -og utganger, tror jeg er det er svært lite de bevisst kan gjøre med klangen. Den blir etter min erfaring bestemt av høyttalerene.

Huff. Godt det kom oppklarende og utfyllende innlegg etterpå.


Mvh. RS
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Rasofiel skrev:
Mengden av feedback i forsterkeren er vel ganske
avgjørende for egenlyden ?
Til mer feedback til mer høyereordens forvrengning !
Kl.a skal i teorien ha zero feedback. men samtidig mener mange at kl.a låter mest som rør.?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
eiv skrev:
...
Kl.a skal i teorien ha zero feedback. men samtidig mener mange at kl.a låter mest som rør.?
Det er ingen «avhengighet» mellom klasse a og tilbakekobling.

mvh
KJ
 

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Rørforsterkere har jo hovedsaklig lavere ordens forvrengning , alså
2. og 3. ordens forvrengning , så det kan jo være en sammenheng der .
 
Topp Bunn