Når Ole Brum blir minister.....................

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Er det bedre å ikke bry seg da?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.879
Et lite tankekors. Der jeg jobber forbrenner vi ca 20 tonn restavfall fra husholdninger, altså ikke matavfall, pr. time. Døgnet rundt. Hele året. Leverandøren er ett avfallsanlegg i Vestfold.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
el_mariachi skrev:
Ja, da tar han tak i noen skikkelig viktige spørsmål og lager vei i vellinga.................................
Mulig du innbiller deg at dette er et Ole Brumm-tiltak, men det kommer av det enkle faktum at du ikke har peiling på hvorfor dette er et ENORMT problem. Du kan f.eks begynne her:

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article1623901.ece
Vekker det litt interesse, kan du fortsette her:
http://science.howstuffworks.com/great-pacific-garbage-patch1.htm
her:
http://www.wisegeek.com/what-is-the-great-pacific-garbage-patch.htm
eller her:
http://www.aftenposten.no/viten/article2237983.ece

Jeg ser kort sagt ikke noe som helst grunnlag for ditt innlegg. Andre land, stater og kommuner har gjennomført dette forbudet allerede.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
Svært interessante linker.

Jeg er blitt overbevist om at det er et godt tiltak som foreslås her. Forsøpling er ikke noe man skal ta så lett på, og plastembalasje og plastposer er vel et hovedproblem her.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Spørsmålet man bør stille seg er vel heller hvor mange km2 med trær vil det hugges ned hvert år i Norge for å dekke behovet med papirposer? Er det bra for miljøet? Mnei, tror ikke det...politikere...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.803
Torget vurderinger
0
Nå skal det sies at plasposer i sjøen er noe dritt for båtfolket. Det finnes endel ødelagte båtmotorer på grunn av plast i kjølevannsinntaket.

Helt enkelt er det vel ikke uansett fordi mange avfallsselskap forlanger at restavfallet skal være pakket i plastposer!

Kanskje de hurtignedbrytbare posene laget av mais kan være en løsning?

Når det gjelder skogen er ikke det noen hindring i forhold til papirposeproduksjon.
Pkt 1 Det huggesalt for lite skog i Norge sett i forhold til tilveksten.
Pkt 2 Papirposer vil måtte produseres i utlandet, først og fremst Kina og Brasil. Norske Skog er alt for opptatt med å legge ned papirfabrikker i Norge til å ha tid til å lage papirposer!

G

Gjestemedlem

Gjest
LydMekk skrev:
Spørsmålet man bør stille seg er vel heller hvor mange km2 med trær vil det hugges ned hvert år i Norge for å dekke behovet med papirposer? Er det bra for miljøet? Mnei, tror ikke det...politikere...
Nei engansposer av papir er ikke det beste alternativet. Men de er heller ikke så ille som plast. Trevirke til paipr er jo landbruksprodukter og er svært gjennvinnelige. Trær til slikt er ikke noe som forvinner og blir brukt opp mer enn en kornåker blir rasert av innhøsting. Trevirke er en fornybar ressurs, og dette er ikke det samme problemet som at regnskogen blir ødelagt eller noe slikt.

En liten innføring i norsk skogbruk er sikkert på sin plass.

Men et bedre alternativ til daglig bruk er vel å bruge nett, bagger, handlevogner, kasser eller andre hjelpemidler som ikke blir brukt opp etter en gangs bruk. Eller som stort sett kastes med en gang. Det vil nok komme mange gode praktiske løsninger hvis plastposene blir begrenset eller avskaffet. Du kan være helt sikker på at dagligvarebransjen kommer med gode alternativer. Folk vil jo ikke slutte å handle, og varene skal jo hjem på et vis.

Det er jo lettvindt og praktisk med plastnett, men hvis omkostingnen er for stor i forhold til forsøpling så er det bedre å finne andre løsninger. Vi skal da ikke leve i et grisehus. Og alle som driver med dykking kan vel fortelle om hvor mye søppel som havner i sjøen, og tar det 100 år å bryte ned så vil det jammen hope seg opp hvis vi ikke gjør noe for å begrense dette.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Nå skal det sies at plasposer i sjøen er noe dritt for båtfolket. Det finnes endel ødelagte båtmotorer på grunn av plast i kjølevannsinntaket.

Helt enkelt er det vel ikke uansett fordi mange avfallsselskap forlanger at restavfallet skal være pakket i plastposer!

Kanskje de hurtignedbrytbare posene laget av mais kan være en løsning?

Når det gjelder skogen er ikke det noen hindring i forhold til papirposeproduksjon.
Pkt 1 Det huggesalt for lite skog i Norge sett i forhold til tilveksten.
Pkt 2 Papirposer vil måtte produseres i utlandet, først og fremst Kina og Brasil. Norske Skog er alt for opptatt med å legge ned papirfabrikker i Norge til å ha tid til å lage papirposer!
1. Det kan i høgste grad diskuterast, då det no faktisk snakkast om skogattgroinga som noko positivt m.o.t. CO2-magasinering (faktisk vert det snakka om å plante sitkagran - skrekk og gru)
2. Dei nedbrytbare posane er i dag laga av mais, som du seier. Papiralternativ kan vere interessant. Elles har eg vanskeleg for å tru at det tek 100 år å bryte ned plastposane, for eg har sett posar i visse friområde i mitt distrikt vere ganske så råtne etter ganske få år.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Honkey-Chateau skrev:
el_mariachi skrev:
Ja, da tar han tak i noen skikkelig viktige spørsmål og lager vei i vellinga.................................
Mulig du innbiller deg at dette er et Ole Brumm-tiltak, men det kommer av det enkle faktum at du ikke har peiling på hvorfor dette er et ENORMT problem. Du kan f.eks begynne her:

Jeg ser kort sagt ikke noe som helst grunnlag for ditt innlegg. Andre land, stater og kommuner har gjennomført dette forbudet allerede.

Honkey
Skjømmer at du ikke ser det virkelig problemet med plast, selv om den KAN resirkuleres.
Jeg mener at det du putter opp i bæreposen er det egentlige problemet, dvs varer som er dobbeltembalert med plast, faktisk også i noen tilfeller trippelembalert med plast. Hvis du en uke tar vare på all plastembalasjen du forbruker så vil nok bæreposen i seg selv utgjøre en liten del.

LydMekk skrev:
Er et tankekors det ja, når det meste av trevirket som er egnet ikke får stå til det blir tømmerskog men blir hugget likevel og ender som sponplater og ved.

G

Gjestemedlem

Gjest
el_mariachi skrev:
Skjømmer at du ikke ser det virkelig problemet med plast, selv om den KAN resirkuleres.
De plastposene som havner i en forbrenningovn er ikke problemet. Problemet ligger i alle dem som ikke gjør det, og som havner i naturen og havet i stedet. De slenges fra seg alle veier, de blåser rundt om kring, de havner i havet og elvene. Poser er slett ikke det enete problemet. Embalasje er også viktig å se på som du er inne på. Det er vel derfor panteordningen på mye engangsflasker er innført også. Kanskje dette burde utvides til annen type enmbalasje også, hvis det er praktisk gjennomførbart.

Uansett er det en liten pris å betale for et mindre forsøplet miljø at man må ta med seg et handlenett i butikken i stedet for å kjøpe nye plastposer hver gang man handler.

M

maestro

Gjest
Ja, det er jo veldig viktig å forby ting som går ut over den jevne forbruker mens man samtidig tillater slikt som dette. Hykleri fra ende til annen spør du meg.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
maestro skrev:
Ja, det er jo veldig viktig å forby ting som går ut over den jevne forbruker mens man samtidig tillater slikt som dette. Hykleri fra ende til annen spør du meg.
Typisk ikke sant.

Jeg bor i naturen og der er vi(vi som bor der) svært nøye på å ikke etterlate synlige spor etter et besøk.
Annerledes er når "bygutta skal prøve fiskestanga", eller kanoen, teltet, eller bare skal vekk fra kona en natt eller to. De etterlater seg engangsgriller, knuste flasker og ølbokser, og ja, bæreposer og annen ambalasje.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tøvete. Mener dere virkelig at siden Statoil til tider er et miljøsvin, så gir det alle andre rett til å være det samme? Jeg tror du vil finne at de fleste som er motstandere av Statoils oljesandprosjekt også er opptatt av andre former for svineri i naturen.

Er dere slike som kaster søpla ut av vinduet på bilen også, siden Statoil likevel driver med oljesand? Eller er man en hykler da også hvis man bruker en bosskorg eller et resirkuleringsstasjon?

Det er plastposekjøpere som oss som er ansvarlig for såppelproblemene i havet (noe av det iallefall). Man kan jo gjerne være et natursvin i stedet og kalle tiltak mot forsøpling for sosialistisk olebrum politkk. Men jeg blir ikke imponert av tankegangen her.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Sist gang dette ble forsøkt ble det stoppet pga protester fra renholdsverkene. Hva skulle folk legge søpla i hvis plastposer var forbudt? Søppel rett i kassa blir et voldsomt griseri for renholdsarbeiderne, til orientering.

M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Tøvete. Mener dere virkelig at siden Statoil til tider er et miljøsvin, så gir det alle andre rett til å være det samme? Jeg tror du vil finne at de fleste som er motstandere av Statoils oljesandprosjekt også er opptatt av andre former for svineri i naturen.

Er dere slike som kaster søpla ut av vinduet på bilen også, siden Statoil likevel driver med oljesand? Eller er man en hykler da også hvis man bruker en bosskorg eller et resirkuleringsstasjon?

Det er plastposekjøpere som oss som er ansvarlig for såppelproblemene i havet (noe av det iallefall). Man kan jo gjerne være et natursvin i stedet og kalle tiltak mot forsøpling for sosialistisk olebrum politkk. Men jeg blir ikke imponert av tankegangen her.
Når du kaller vår tankegang tøvete finner jeg det fristende å kalle ditt resonnement tull og tøys. Hvis jeg hadde en nabo som holdt det pent og ryddig inne på sin egen eiendom ved å kaste søppelet sitt over gjerdet og inn på naboens, ville du ikke kalle vedkommende en hykler hvis han påberopte seg å gjøre dette av hensyn til miljøet?
Erik Solheim har selv påpekt at det som virkelig vil monne i miljøkampen er de store og tunge politiske avgjørelser og ikke i nevneverdig grad det hver enkelt norsk borger kan bidra med ved begrensning og omlegging av sitt private forbruk. Reduksjon i utvinning og forbrenning av fossilt brensel (oljesand, kullkraft), nedhugging av regnskog, det industrielle jordbruk osv. er det som virkelig vil telle i det store bildet. Og i forhold til en opinion kan f.eks. det som Statoil her - og andre steder - gjør gi en signaleffekt, som får folk til å tenke som så at hvorfor skal vi bestrebe oss på å handle miljøbevisst i de små ting når et statlig selskap fritt kan forurense så mye de vil?
Jeg kaster heller ikke søpla ut gjennom bilvinduet - selv om jeg har sett nordmenn tømme den rett på asfalten i ferjekø i Danmark, men dette regner jeg som dårlig folkeskikk og tilskriver det i liten grad de politiske myndigheter i Norge.

Du innser vel kanskje inkonsekvensen og det moralske og motivasjonsmessige dilemma for folk når Staten pålegger sine borgere avgifter og forbud på rene bagateller og samtidig massivt bidrar til verdens miljøproblemer både innen- og utenlands - les oljesandprosjektet i Canada, Melkeøya osv.osv. Bør ikke våre "foresatte" heller gå foran med et godt eksempel hvis argumentasjon og handlinger skal ha tilstrekkelig tyngde?

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvorvidt Statoil driver med det ene eller andre har ingen innvirkning på plastposenes forsøpling av naturen og havet.

Dette er to saker som ikke har noe med hverandre å gjøre annet enn at begge forsåvidt handler om miljøvern på et vis.

Det jeg reagerer på er at man prøver å fraskrive seg personlig ansvar for den første saken ved å vise til den andre saken.

Kall gjene Solheim for hyklerisk om det gjør deg glad. Det plager meg lite.

Men forslaget om å begrense plasposebruken er like godt likevel. Det er en grei praktisk løsning på et praktisk problem, og egentlig ikke noe å lage så mye styr ut av.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Gjestemedlem skrev:
Men forslaget om å begrense plasposebruken er like godt likevel. Det er en grei praktisk løsning på et praktisk problem, og egentlig ikke noe å lage så mye styr ut av.
Hva med å ikke etterlate den i naturen.

M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Hvorvidt Statoil driver med det ene eller andre har ingen innvirkning på plastposenes forsøpling av naturen og havet.

Dette er to saker som ikke har noe med hverandre å gjøre annet enn at begge forsåvidt handler om miljøvern på et vis.

Det jeg reagerer på er at man prøver å fraskrive seg personlig ansvar for den første saken ved å vise til den andre saken.

Kall gjene Solheim for hyklerisk om det gjør deg glad. Det plager meg lite.

Det var et dårlig svar, Deph. ;) , du går overhodet ikke inn på mine argumenter. Vel, deg om det.

Ellers har jeg selvfølgelig ingenting imot å begrense bruken av plastposer, men det er jo et tankekors at alt skal skje i form av forbud og ikke gjennom positive virkemidler.

Ellers virker det for meg som om politikerne kjøper seg god samvittighet ved nesten utelukkende å fokusere på relativt lett gjennomførbare og høyst marginale tiltak mens man gruer seg for å ta fatt i og/eller glemmer det som virkelig kunne betydd noe for klodens fortsatte sunnhetstilstand.

G

Gjestemedlem

Gjest
el_mariachi skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hva med å ikke etterlate den i naturen.
Jeg vil jo tro at de fleste er opptatt av dette. Men problemet er reelt likevel. Sjøen og strendene flyter av dem og de blåser rundt alle veier.

Hadde det vært nok å oppfordre til å ikke kaste dem i naturen så hadde vel vi ikke hatt noe stort problem vil jeg tro. Men jeg er redd et en slik formaning ikke er nok til å bli kvitt problemet.

Skulle jo ønske at det var det da.

G

Gjestemedlem

Gjest
maestro skrev:
Ellers har jeg selvfølgelig ingenting imot å begrense bruken av plastposer, men det er jo et tankekors at alt skal skje i form av forbud og ikke gjennom positive virkemidler.
Ja jeg er helt enig med det. Det er et alvolig tankekors. Men hvis du har en bedre løsning på problemet som ikke er så drastisk så høres jo det mye bedre. Men jeg vet ikke helt hva det skal være.

Ellers virker det for meg som om politikerne kjøper seg god samvittighet ved nesten utelukkende å fokusere på relativt lett gjennomførbare og høyst marginale tiltak mens man gruer seg for å ta fatt i og/eller glemmer det som virkelig kunne betydd noe for klodens fortsatte sunnhetstilstand.
Det er sant. Man får lett inntrykk av at slike ting bare er symbolsaker som skal trekke oppmerksomheten bort fra viktigere ting og score noen poeng hos miljøvernerne. Det er de vel ogsp til en viss grad vil jeg tro.

Men man kan nå likevel vurdere om forslaget isolert sett er bra eller ikke, uavhengig av hvem som scorer et politisk poeng på det.

M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
maestro skrev:
Ja jeg er helt enig med det. Det er et alvolig tankekors. Men hvis du har en bedre løsning på problemet som ikke er så drastisk så høres jo det mye bedre. Men jeg vet ikke helt hva det skal være.

Det er sant. Man får lett inntrykk av at slike ting bare er symbolsaker som skal trekke oppmerksomheten bort fra viktigere ting og score noen poeng hos miljøvernerne. Det er de vel ogsp til en viss grad vil jeg tro.

Men man kan nå likevel vurdere om forslaget isolert sett er bra eller ikke, uavhengig av hvem som scorer et politisk poeng på det.
Ser faktisk ut til at vi er enige da! :) Og jeg er sikker på at hvis de rette vedkommende - som har tid til og betaling for det (politikere, byråkrater) - la hodene i bløt kunne de tenke ut mange positive måter å motivere oss til å ta ansvar for miljøet på uten avgifter/påbud/forbud. Det er noe med det personlige ansvar her også som neppe utvikles når man får rådgjerdene tredd nedover hodet på seg. Da avføder det ofte protest og frustrasjon hos store grupper.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det dukker som sagt opp gode løsninger.

http://www.bt.no/innenriks/article525327.ece

Ica Norge har bestilt 50 millioner bioposer, som vil bli å finne som alternativ i butikkene fra 1. juni, forteller informasjonsdirektør Bjørn Friis til NTB. Og fra nyttår vil det kun være biologiske nedbrytbare plastposer i salg i butikkene.

Prisen på de nye plastposene kommer til å bli rundt 50 prosent høyere enn for vanlige plastposer.

Om disse posene koster 1,50kr i stedet for 1kr går vel ikke det så hardt utover HiFi budgettet heller. Kommer det et forbud mot vanlige poser blir nok dette erstatningen.

Er vel ikke så grusomt det vel?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Gjestemedlem skrev:

Ica Norge har bestilt 50 millioner bioposer, som vil bli å finne som alternativ i butikkene fra 1. juni, forteller informasjonsdirektør Bjørn Friis til NTB. Og fra nyttår vil det kun være biologiske nedbrytbare plastposer i salg i butikkene.

Prisen på de nye plastposene kommer til å bli rundt 50 prosent høyere enn for vanlige plastposer.

Om disse posene koster 1,50kr i stedet for 1kr går vel ikke det så hardt utover HiFi budgettet heller. Kommer det et forbud mot vanlige poser blir nok dette erstatningen.

Godt tilltak må jeg si, også fra ICA da? Og prisen er det ikke noe å si på.

Alternativt kan vel chip-merking av vanlige plastposer være en løsning ::)

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
Om disse posene koster 1,50kr i stedet for 1kr går vel ikke det så hardt utover HiFi budgettet heller.
Og hvis butikkene kutter ut å ha logoen sin på posene trenger vi ikke merke noe prisforskjell i det hele tatt!

M

maestro

Gjest
el_mariachi skrev:
Gjestemedlem skrev:

Godt tilltak må jeg si, også fra ICA da? Og prisen er det ikke noe å si på.
Må være fordi ICA er svensk, de er jo mye flinkere enn oss sidrompa nordmenn!

R

Ronny_D

Gjest
Hm. Litt tidlig enda, så jeg leste plasser en plastpose i selve innlegget.
Hær forleden jeg slulle en kjapp tur innom en butikk fikk jeg ett lite tankekors, køen ble lengre enn forventet og nyssjerrigheten meldte seg måtte se hva er det som skjer hær'a ? ; en gammel dame med rullator var framst, hu dro fram noen gamle plastposer fra K-Kjøpmannen !! Slike har dere ikke sett på ei stund.....

Appropo tankekors har paven begynt en ny linje, de syv dødssynder er oppdatert, det er nå dødssynd å ikke resirkulere !
Paven i ledetråd med noen fornuftige ord ! Helt fantastisk spør dere meg !

Hva som ikke er dødssynd er mindre interessant.

Topp Bunn