Rørutstyr Når må/bør rør skiftes?

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.600
Antall liker
6.836
Jeg er relativt fersk med rørforsterker og lurer litt på dette med skifting av rør. Hvordan vet man når rørene må/bør skiftes? Jeg har forstått det slik at et tegn er at det spraker mye, men kan rørene også være klar for utskifting før dette skjer? Blir lyden plutselig mye dårligere eller skjer det gradvis? Er det helt spesifikke lydmessige kvaliteter som blir borte eller endrer seg når rørene blir dårligere?

Har også tenkt på om det utgjør en risiko dersom man ikke skifter rør i tide? Kan de gjøre skade på forsterkeren? Er det brannfare?

Setter stor pris på svar. På forhånd takk 🙂
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Ja.... men ikke skadelig. En smell, så springer siking og slutt på det.
P.g.a. utgangstrafo kommer det ikke DC på høyttaleren.

Hvis forsterkeren har sikring. Min Audio Research VT100MKII hadde ikke sikring. Når et rør gikk eksploderte en motstand (bokstavelig talt - hørtes ut som en kinaputt gikk av inni forsterkeren med påfølgende røyk), en transistor gikk til helvete samt alle røra i den aktuelle kanalen (4)....
Dette skjeddde to ganger hos meg. Mener at det var driverrøra som gikk - tok med seg utgangsrøra i prosessen....
En ting lærte jeg: Hører du skraping, hyling og/eller andre rare lyder fra høytalerne like etter at du har slått på forsterkeren - slå den av! - og ikke slå den på igjen før du har byttet/sjekka rør. Det er bare sekunder til det sier "boff!"....
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Jeg er relativt fersk med rørforsterker og lurer litt på dette med skifting av rør. Hvordan vet man når rørene må/bør skiftes? Jeg har forstått det slik at et tegn er at det spraker mye, men kan rørene også være klar for utskifting før dette skjer? Blir lyden plutselig mye dårligere eller skjer det gradvis? Er det helt spesifikke lydmessige kvaliteter som blir borte eller endrer seg når rørene blir dårligere?

Har også tenkt på om det utgjør en risiko dersom man ikke skifter rør i tide? Kan de gjøre skade på forsterkeren? Er det brannfare?

Setter stor pris på svar. På forhånd takk 🙂

Spraking eller susing. Eller de kan gå plutselig uten forvarsel. Ikke alltid at du hører at rørene er blitt dårlige. Jeg skiftet utgangsrør etter at jeg prøvde å sjekke bias; den var ikke stabil men fluktuerte. Hørte ikke særlig forskjell etter bytte....
Rør i forforsterkere/RIAA kan holde "evig". I alle fall i Audio Research PH-5 RIAA'en jeg har...
 

inpain1968

Nesten som alle andre…
Ble medlem
22.08.2009
Innlegg
1.600
Antall liker
6.836
Noen andre med relevante erfaringer om temaet som de vil dele?
 
M

MarkusH

Gjest
Hvordan er dette når det gjelder rør i DAC og CD-spillere? :unsure:
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.569
Antall liker
27.607
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg er relativt fersk med rørforsterker og lurer litt på dette med skifting av rør. Hvordan vet man når rørene må/bør skiftes? Jeg har forstått det slik at et tegn er at det spraker mye, men kan rørene også være klar for utskifting før dette skjer? Blir lyden plutselig mye dårligere eller skjer det gradvis? Er det helt spesifikke lydmessige kvaliteter som blir borte eller endrer seg når rørene blir dårligere?

Har også tenkt på om det utgjør en risiko dersom man ikke skifter rør i tide? Kan de gjøre skade på forsterkeren? Er det brannfare?

Setter stor pris på svar. På forhånd takk 🙂
Det dumme med rør er at de ofte blir umerkelig dårligere over tid, og det går så sakte at man ikke merker noe før man skifter dem. Min erfaring at de blir litt "matte" i lyden, noe som høres best i diskanten. Når man da setter inn ferske rør, får man ofte en sånn "Wow"- følelse.

Ellers kan de sprake, de kan bli mikrofoniske (slå forsiktig på dem med en blyant e.l., og bli belønnet med en "ping" i høyttalerne).

Jeg synes at det er greit å følge med hvor mange driftstimer du klokker inn på rørutstyret ditt, og i hvert fall noterer ned når du skifter rør. Da er det lettere å følge med. Dessverre er det ingen standard for hvor mange driftstimer et rør tåler, og noen forsterkerprodusenter kjører rørene hardere enn andre.

Min tommelfingerregel er at driver-og likeretterrør tåler 3-5000 timer, mens utgangsrør 1-2000 timer. Men der er store variasjoner, så dette er ikke hugget i stein.

mvh
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
De fleste smårør anbefales å byttes hver 10000 timer. Utgangs/effektrør etter 2000 timer. Dette er generelt. Ellers sjekk anbefaling fra de enkelte produsentene av forsterkere, dac etc
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.053
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
JA ja.........
Min Vincent SA-T7 pre bruker småsignal pentoder til forsterkning E180F/equivalenter.
Originalrørene fra Mullard kjørte en go´ del over 30.000 timer hos meg før jeg skiftet de.
De spiller stadig helt feilfritt, så selv om "oppgraderings-bascillen" ramte meg, har jeg de
fortsatt i reserve.
Der finnes ingen fellesnevner/tommelfingerregel. Er rørene kjørt konstruktionsmessigt hårdt,
holder de veldig mye kortere. Motsatt kan småsignaltrioder, som har et anode driftsmax på 15mA,
men bare bli´r kjørt med 2-3mA holde nesten til evigheten :)
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.549
Sted
Nøtterøy
Hvis forsterkeren har sikring. Min Audio Research VT100MKII hadde ikke sikring. Når et rør gikk eksploderte en motstand (bokstavelig talt - hørtes ut som en kinaputt gikk av inni forsterkeren med påfølgende røyk), en transistor gikk til helvete samt alle røra i den aktuelle kanalen (4)....
Dette skjeddde to ganger hos meg. Mener at det var driverrøra som gikk - tok med seg utgangsrøra i prosessen....
En ting lærte jeg: Hører du skraping, hyling og/eller andre rare lyder fra høytalerne like etter at du har slått på forsterkeren - slå den av! - og ikke slå den på igjen før du har byttet/sjekka rør. Det er bare sekunder til det sier "boff!"....
Dette skjedde flere ganger med min VT100 også. Ikke på grunn av utslitte rør, men inngansrør som ikke tålte spenningen. Gikk en stund så smalt det.
Da rør som tålte spenningen ble satt inn så var problemet løst. Flott forsterker som ble solgt for noen år siden.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Dette skjedde flere ganger med min VT100 også. Ikke på grunn av utslitte rør, men inngansrør som ikke tålte spenningen. Gikk en stund så smalt det.
Da rør som tålte spenningen ble satt inn så var problemet løst. Flott forsterker som ble solgt for noen år siden.

Nettopp! En kjent rørguru anbefalte meg noen kinarør som driverrør fordi de visstnok låt bedre enn de russiske som forsterkeren var utviklet for. De varte i tre måneder så sa det boff igjen :mad:. Første gang det sa boff var det noen NOS Philips driverrør som sto i da jeg kjøpte den.
De Electro Harmonix røra jeg satt i etter det varte i over 10år og fulgte med da jeg solgte forsterkeren. Ja, det er en flott forsterker....
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.549
Sted
Nøtterøy
Nettopp! En kjent rørguru anbefalte meg noen kinarør som driverrør fordi de visstnok låt bedre enn de russiske som forsterkeren var utviklet for. De varte i tre måneder så sa det boff igjen :mad:.
Akkurat lik min historie. :(
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Hvis forsterkeren har sikring. Min Audio Research VT100MKII hadde ikke sikring. Når et rør gikk eksploderte en motstand (bokstavelig talt - hørtes ut som en kinaputt gikk av inni forsterkeren med påfølgende røyk), en transistor gikk til helvete samt alle røra i den aktuelle kanalen (4)....
Dette skjeddde to ganger hos meg. Mener at det var driverrøra som gikk - tok med seg utgangsrøra i prosessen....
En ting lærte jeg: Hører du skraping, hyling og/eller andre rare lyder fra høytalerne like etter at du har slått på forsterkeren - slå den av! - og ikke slå den på igjen før du har byttet/sjekka rør. Det er bare sekunder til det sier "boff!"....
I min ARC VT100MkIII røk det en motstand når et rør tok kvelden. Skjedde ingen andre skader. Samme er det med mine nåværende ARC REF210, men her bruker jeg KT120 og de ser ut til å "dø" på en mer sivilisert måte enn 6550 slik at en får tid til å slå av forsterkeren før det smeller.
Min erfaring er at levetid på rør varierer i alle retninger og kommer an på type rør, og hvor de står i kretsen. Beste måte å finne ut mer spesifikt er å bruke manual og eventuelt forum for aktuelt produkt.
For ARC sine effektforsterkere er 3000t på KT120/6550 er godt utgangspunkt. For signalrørene i preamper er også 3000t greit. Da er lyden blitt forringet i de fleste tilfeller, men jeg har aldri vert med på at rør i preamper skaper problemer om de ryker. Men det er alltid unntak. I REF produktene til ARC der det er rør i strømforsyningen er erfaringen at rørene er lydforringene etter 1500t og bør byttes da
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.458
Torget vurderinger
2
Har hatt rør i 15 år og aldri opplevd at ett rør døde plutselig,men det kan skje. Småsignal rør som 12au7 kan holde 10-20 000 timer , utgangsrør
1000-4000 timer.
Man kan sjekke røren med en slik, når rør begynner å bli eldre ender verdiene seg naturlig , men blir det mer enn 30% endret, eller ustabil er det tide å bytte tenker jeg..

QUAD TUBE AMP BIAS METER 4 6L6 EL34 6550 KT88 6V6 6BQ5 | eBay
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.162
Antall liker
22.677
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Har hatt rør i 15 år og aldri opplevd at ett rør døde plutselig,men det kan skje. Småsignal rør som 12au7 kan holde 10-20 000 timer , utgangsrør
1000-4000 timer.
Man kan sjekke røren med en slik, når rør begynner å bli eldre ender verdiene seg naturlig , men blir det mer enn 30% endret, eller ustabil er det tide å bytte tenker jeg..

QUAD TUBE AMP BIAS METER 4 6L6 EL34 6550 KT88 6V6 6BQ5 | eBay
Er den rørtesteren du linker til god nok for "folk flest" ?
 
Topp Bunn