Når kommer denne som High End utgave?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.484
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg leste en gang et intervju med en pianist som fortalte at en gang da han skulle øve inn et nytt stykke, opplevde han til sin forundring at dette stykket gikk mye lettere for ham enn andre stykker. Han nevnte det for sin mor, en tidligere konsert-cellist, og hun kunne fortelle ham at da hun var i slutten av svangerskapet med ham, hadde hun øvd på nøyaktig det samme stykket.
Denne tidlige krøkingen av kroker synes å ha noe for seg.. :)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Skumle greier, tenk om mora liker å høre på Diana Krall, Silje Nerdgård eller Kari Bræmnæs.
Ungen kommer til å bli verdens trøtteste og sove seg gjennom grunnskolen... :p

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Lurer på hva de hørte på de som fikk unger med ADHD og D ;D ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Jan_I skrev:
Diana Krall, Silje Nerdgård eller Kari Bræmnæs

en kraftig motreaksjon.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
oyvjorge skrev:
Jan_I skrev:
Metall, hip hop, danseband
Når jeg tenker på at storparten av dagens unge nesten utelukkende hører på intetsigende R&B/hip hop og slikt så ser det mørkt ut for fremtidens menneskerase hvis denne innretningen får stor utbredelse. :(

Men ikke gi danseband skylden for alt. Den genren fostrer stort sett avslappede og joviale mennesker, mens når folk hevder at de får ro og kan slappe av til hard heavy så er det noe som skurrer. Musikerne har ikke ment det slik, og det gjør jo at det sannsynligvis er slik at de som overutsettes for den musikken mister den naturlige tilnærmingen til og bruken av musikk. En eller flere generasjoner som generelt føler det slik vil få merkelige utslag både i samfunnet og musikkverdenen er jeg redd. Kanskje like godt å forby dette med tanke på hvor stor skade en slik påvirkning kan påføre et foster. Det blir som med canabis. De fleste som røyker det takler å kombinere det med et vanlig liv på samme måte som andre drikker alkohol, men fordi noen ikke takler det så kan et forbud forsvares av moralistene. Samme logikk bør også være rasjonell når det gjelder å påføre sakesløse fostre sonisk påvirkning av den usunne typen... ;)

Kanskje jeg bare er gretten fordi jeg har jobbet helt frem til nå for å nå morgendagens deadline. Etter å ha skrevet to artikler som begge er svært positive mtp innhold så trenger jeg litt muligheter for å uttrykke meg litt negativt sort på hvitt.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
baluba skrev:
oyvjorge skrev:
Jan_I skrev:
Metall, hip hop, danseband
Når jeg tenker på at storparten av dagens unge nesten utelukkende hører på intetsigende R&B/hip hop og slikt så ser det mørkt ut for fremtidens menneskerase hvis denne innretningen får stor utbredelse. :(

Men ikke gi danseband skylden for alt. Den genren fostrer stort sett avslappede og joviale mennesker, mens når folk hevder at de får ro og kan slappe av til hard heavy så er det noe som skurrer. Musikerne har ikke ment det slik, og det gjør jo at det sannsynligvis er slik at de som overutsettes for den musikken mister den naturlige tilnærmingen til og bruken av musikk. En eller flere generasjoner som generelt føler det slik vil få merkelige utslag både i samfunnet og musikkverdenen er jeg redd. Kanskje like godt å forby dette med tanke på hvor stor skade en slik påvirkning kan påføre et foster. Det blir som med canabis. De fleste som røyker det takler å kombinere det med et vanlig liv på samme måte som andre drikker alkohol, men fordi noen ikke takler det så kan et forbud forsvares av moralistene. Samme logikk bør også være rasjonell når det gjelder å påføre sakesløse fostre sonisk påvirkning av den usunne typen... ;)

Kanskje jeg bare er gretten fordi jeg har jobbet helt frem til nå for å nå morgendagens deadline. Etter å ha skrevet to artikler som begge er svært positive mtp innhold så trenger jeg litt muligheter for å uttrykke meg litt negativt sort på hvitt.
Vet ikke om jeg gidder å ta innlegget ditt seriøst men har du prøvd å slappe ev til "hard heavy"? Fungerer faktisk helt utmerket, men det betinger at vet hva du lytter til, mao. du må kjenne til musikkstilen. Jeg er vokst opp på metal og for meg er det den enkleste ting i verden å legge meg ned på sofaen og sågar sovne til den mest brutale metal som fins. Jeg hadde aldri maktet det med jazz fordi jeg ikke kan utstå musikken.

Før krigen ville man forby jazz fordi det var "farlig for ungdommen". For førti-femti år siden mente jo "voksne" at barna ble miljøskadet av å lytte til Elvis, Beatles eller Stones. Var det det? Neppe...

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
3
Jeg er miljøskada av metal!!!
Flott er det faktisk ;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.744
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det kunne være en interessant diskusjon hva det er som gjør folk til smalsjanger-lyttere.

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
3
Valentino skrev:
Det kunne være en interessant diskusjon hva det er som gjør folk til smalsjanger-lyttere.
Eller hvorfor folk går den brede vei og blir fanga av pop helvete :p

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Palace skrev:
Vet ikke om jeg gidder å ta innlegget ditt seriøst men har du prøvd å slappe ev til "hard heavy"? Fungerer faktisk helt utmerket, men det betinger at vet hva du lytter til, mao. du må kjenne til musikkstilen. Jeg er vokst opp på metal og for meg er det den enkleste ting i verden å legge meg ned på sofaen og sågar sovne til den mest brutale metal som fins. Jeg hadde aldri maktet det med jazz fordi jeg ikke kan utstå musikken.

Før krigen ville man forby jazz fordi det var "farlig for ungdommen". For førti-femti år siden mente jo "voksne" at barna ble miljøskadet av å lytte til Elvis, Beatles eller Stones. Var det det? Neppe...
Tja, som tidligere medlem i heavy-band så har jeg i alle fall et forhold til det å skrive låter innen genren og fremføre dem. Og hvis noen av de som lyttet til min musikk (som aldri ble utgitt) fortalte at de brukte skivene til å slappe av til hadde jeg faktisk blitt litt forundret. Klart at jeg hadde blitt smigret av slike tilbakemeldinger, men samtidig så hadde jeg lurt på hvorfor min musikk blir så feilbrukt.

Jeg er enig med Val i dette med smalgenre-smak. Forskjellige genre brukes til forskjellig bruk, og hard musikk bruker jeg for å bygge opp litt adrenalin. Da jeg fremførte slik musikk så var avslapping det siste jeg ville gi mine lyttere, men samtidig så har jeg selvfølgelig respekt for at folk bruker musikken til hva de vil. Men uansett så vil jeg mene at det er unaturlig å bruke den til å slappe av til slik andre lytter til Chet Baker. Og det finnes da millioner av plater som er laget for å slappe av til som ikke er jazz. Du må da like andre genre som er mer beregnet på avslapping enn heavy? For fraværet av slik smak er eneste grunn jeg kan finne til å velge heavy når det skal slappes av etter en lang dag på bilverkstedet eller lignende.

Altså all respekt for alternativ bruk av musikk etter egen smak, men som ex-heavymann som har skrevet og fremført låter i genren så må jeg få lov til å bli forundret over at det er mulig å bruke musikken "så feil". For uttrykket "så feil" tror jeg ikke jeg er helt alene om å bruke til å beskrive det å slappe av til heavy på samme måte som andre lytter til cool jazz eller ambient. På den annen side trenger du ikke ta meg alvorlig, ex-heavy"artist" eller ikke. De er jo ditt liv og dine valg. Men det minner meg litt om amerikanere som må ha tv på når de sover for ellers blir det for stille. Og med den påvirkningen som lytting kan ha for fostre så er jeg redd at det kan medføre at stakkaren som voksen har stor sjanse for å bli slik som Val beskriver. Men igjen er voksne folks valg av tilnærming til musikk like personlig unik som tilnærming til sex, og så lenge det ikke skader andre så er det deres sak. Men et foster er noe så uskyldig som det kan forbli, og i fosterets sjanser til å få en bred musikksmak vil kanskje begrenses av slik påvirkning. Med andre ord må vi få et forbud mot dette her med en gang. Det haster, for ellers kan det hende at det vokser opp personer som er uenige med meg. Og slikt vil jeg overhodet ikke ha noe av. :mad:

Btw: Det er for meg et mysterium at det er mulig å avskrive hele genre. Det klarer ikke jeg å gjøre med GP engang, for det at verden er så stor er det underet som fremdeles holder meg gående. Det er en herlig verden med alle de valgmulighetene vi moderne mennesker har, folkens. Så får alt faenskapen heller komme med på kjøpet. Heavy er forresten helt kult som genre, selv om det er fint lite av det jeg lytter til i dag. Men noe snurrer jo rundt i spilleren med jevne mellomrom. Guttungen må jo få en variert musikalsk oppdragelse og mangfoldige impulser hjemmefra.

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
3
baluba skrev:
Palace skrev:

Tja, som tidligere medlem i heavy-band så har jeg i alle fall et forhold til det å skrive låter innen genren og fremføre dem. Og hvis noen av de som lyttet til min musikk (som aldri ble utgitt) fortalte at de brukte skivene til å slappe av til hadde jeg faktisk blitt litt forundret. Klart at jeg hadde blitt smigret av slike tilbakemeldinger, men samtidig så hadde jeg lurt på hvorfor min musikk blir så feilbrukt.

Jeg er enig med Val i dette med smalgenre-smak. Forskjellige genre brukes til forskjellig bruk, og hard musikk bruker jeg for å bygge opp litt adrenalin. Da jeg fremførte slik musikk så var avslapping det siste jeg ville gi mine lyttere, men samtidig så har jeg selvfølgelig respekt for at folk bruker musikken til hva de vil. Men uansett så vil jeg mene at det er unaturlig å bruke den til å slappe av til slik andre lytter til Chet Baker. Og det finnes da millioner av plater som er laget for å slappe av til som ikke er jazz. Du må da like andre genre som er mer beregnet på avslapping enn heavy? For fraværet av slik smak er eneste grunn jeg kan finne til å velge heavy når det skal slappes av etter en lang dag på bilverkstedet eller lignende.

Altså all respekt for alternativ bruk av musikk etter egen smak, men som ex-heavymann som har skrevet og fremført låter i genren så må jeg få lov til å bli forundret over at det er mulig å bruke musikken "så feil". For uttrykket "så feil" tror jeg ikke jeg er helt alene om å bruke til å beskrive det å slappe av til heavy på samme måte som andre lytter til cool jazz eller ambient. På den annen side trenger du ikke ta meg alvorlig, ex-heavy"artist" eller ikke. De er jo ditt liv og dine valg. Men det minner meg litt om amerikanere som må ha tv på når de sover for ellers blir det for stille. Og med den påvirkningen som lytting kan ha for fostre så er jeg redd at det kan medføre at stakkaren som voksen har stor sjanse for å bli slik som Val beskriver. Men igjen er voksne folks valg av tilnærming til musikk like personlig unik som tilnærming til sex, og så lenge det ikke skader andre så er det deres sak. Men et foster er noe så uskyldig som det kan forbli, og i fosterets sjanser til å få en bred musikksmak vil kanskje begrenses av slik påvirkning. Med andre ord må vi få et forbud mot dette her med en gang. Det haster, for ellers kan det hende at det vokser opp personer som er uenige med meg. Og slikt vil jeg overhodet ikke ha noe av. :mad:

Btw: Det er for meg et mysterium at det er mulig å avskrive hele genre. Det klarer ikke jeg å gjøre med GP engang, for det at verden er så stor er det underet som fremdeles holder meg gående. Det er en herlig verden med alle de valgmulighetene vi moderne mennesker har, folkens. Så får alt faenskapen heller komme med på kjøpet. Heavy er forresten helt kult som genre, selv om det er fint lite av det jeg lytter til i dag. Men noe snurrer jo rundt i spilleren med jevne mellomrom. Guttungen må jo få en variert musikalsk oppdragelse og mangfoldige impulser hjemmefra.

Hvorfor skrive så mye svada om noe du knapt hører på ;)
Mange av mine venner er metalere, fra artister til fan. Tror du vi setter på Lisa Ekdal når vi skal slappe av?
Da får vi abstinenser og blir stressa. Er det ikke ganske logisk at folk slapper av til det de liker best?
Ingenting er bedre enn å legge seg på sofaen med ei god black metal skive 8)
Ingenting er bedre enn å drekke øl med gutta å høre på noen gode metal skiver 8)
Ingenting er bedre enn å jobbe til heavy metal
Ingenting er bedre enn å ha seg til metal
Ingenting er bedre enn å vokne til metal

Kan det ha noe med at jeg hører på heavy metal, og ikke du?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
vins666 skrev:
baluba skrev:
Palace skrev:

Mange av mine venner er metalere, fra artister til fan. Tror du vi setter på Lisa Ekdal når vi skal slappe av?
Da får vi abstinenser og blir stressa. Er det ikke ganske logisk at folk slapper av til det de liker best?
Ingenting er bedre enn å drekke øl med gutta å høre på noen gode metal skiver 8)

I love you, man

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vermin skrev:
vins666 skrev:
baluba skrev:
Palace skrev:

I love you, man
Selv om jeg hører lite på metall i dag så har jeg hørt mye på det, så den retorikken er tåpelig. Og er det slik at dere ikke kan lytte til stort annet enn heavy, så skal jeg slutte å plage dere. For da lever dere i sannhet et fattig liv som musikkelskere. Noe jeg overhodet ikke kan forstå. Alle musikere i alle genre jeg kjenner til lytter til musikk av forskjellige genre, så den egenskapen dere har er definitivt ekstrem. Og da tipper jeg at det mer er snakk om livsstil enn musikk som sådan, for det å ikke lytte til noe annet enn en genre med subgenre er bare trist. Sorry, mate. Ingen skriver at dere skal lytte til Lisa Ekdal, men du mener kanskje at ingen rolig musikk er hørbar?

Akkurat det siste vil jeg gjerne ha svar på, pluss om det kun er de som hengir seg til heavy som har noenlunde rett i å uttale seg om genren. Og uansett hva du skriver så viser du jo at du ikke har særlig peiling på enten heavy lyd eller lyd generelt når du skriver slik. Det er en viktig del av genren ifølge de som gir ut slike plater, og slik har det alltid vært.

Led Zep I har liten bruk av kompressor fordi slike prosessorer knapt var funnet opp da, men fra II og utover er det tildels heavy kompresjon på enkeltsporene. IV er tøft nok komprimert til å ikke kunne kalles dynamisk i ordets rette forstand. Og det er da ikke så forferdelig det jeg har skrevet? Det er rart når noen ikke klarer å holde nok avstand til musikken de elsker at de blir fornærmet på dens vedkommende overfor kommentarer som ikke er ment som kritikk, men som en nøytral saksopplysning. Jeg føler raseriet boble over nettet nå så jeg skal gi meg, men ber en stille bønn om at du og dine en gang skal få gleden av å spise noe annet enn brunost på skiven.

Ekstremt hard musikk er ikke laget for å sovne til, den er laget for det motsatte. Så enkelt er det for meg, og de som klarer det motsatte fortjener en form for respekt for å trosse naturen. Kudos for det, selv om det for meg er uforståelig. Furte furte, nå ble jeg sur. Får ikke lov til å mene noe om musikk fordi jeg ikke har langt hår og sorte klær lenger. Dette er vel ikke et tilfelle av at en av dine venner har blitt tatt fra makten av en slem teknikker når bandet hans spilte inn en demo som gjør at du avskriver teknikere som meningsytrere, og hvorfor er du så sint på meg for et faktum som jeg ikke er skyldig i?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.744
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hehe, vins666 og Vermin. Det er tøft å bli utfordret på sin musikkbruk, er det ikke?

;D ;D ;D

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Valentino skrev:
Hehe, vins666 og Vermin. Det er tøft å bli utfordret på sin musikkbruk, er det ikke?

;D ;D ;D
Kunne ikke brydd meg mindre da jeg ikke faller innunder baluba's formulering om hverken ensporig musikksmak, skinnklær eller langt hår. Det er tonen jeg reagerer på

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
3
Har vel ikke hevdet at jeg bare hører på heavy. Jeg er bare motstander av at du mener å ha fasit. Hva er misikk laget til? Det har jeg som kjøper av skiva full frihet til å velge. Hvis du blir aggresiv av metal er det ditt problem ;)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.744
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
vins666 skrev:
Høres ut som noe han kokken i Saman er eim mindre aleine kunne sagt. ;D

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
3
Valentino skrev:
vins666 skrev:
Høres ut som noe han kokken i Saman er eim mindre aleine kunne sagt. ;D
Kokken må være en bra mann ;)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.744
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det var det hun fant ut, ja. ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vermin skrev:
Valentino skrev:

;D ;D ;D
Kunne ikke brydd meg mindre da jeg ikke faller innunder baluba's formulering om hverken ensporig musikksmak, skinnklær eller langt hår. Det er tonen jeg reagerer på
Var det ikke denne tonen du reagerte på: "Hvorfor skrive så mye svada om noe du knapt hører på"?
Eller: "Kan det ha noe med at jeg hører på heavy metal, og ikke du?" Muligens det var: "Vet ikke om jeg gidder å ta innlegget ditt seriøst men har du prøvd å slappe ev til "hard heavy"? Fungerer faktisk helt utmerket, men det betinger at vet hva du lytter til, mao." Jeg må dessverre melde at det ikke var jeg som stilte spørsmålstegn med noens evne til å sette seg inn i musikken, jeg bare opplyste om hva som egentlig er meningen med musikken og hvilke virkemidler som er nødvendige for å oppnå den sounden rent teknisk. Hvis noen skal reagere på tonen så bør det jo være meg som blir fremstilt som uten evne til å sette meg inn i genren, ikke motsatt.

Det var det med bjelken i eget øye og splinten i andres osv.

Og er det feil å anta at man ikke liker rolig musikk når man skriver: "Mange av mine venner er metalere, fra artister til fan. Tror du vi setter på Lisa Ekdal når vi skal slappe av? Da får vi abstinenser og blir stressa. Er det ikke ganske logisk at folk slapper av til det de liker best?".

Semantisk betyr det siste at man ikke liker rolig musikk. Og selvfølgelig myntet på den som sendte ut det signalet.

Så hvilken tone er det du ikke liker? Den der jeg hevder at det egentlig er unaturlig å sove til bråk, eller den at jeg nøkternt opplyser om teknikken bak musikken som er absolutt nødvendig for at den skal fungere? Personlig synes jeg det er verre at jeg tillegges meninger som jeg har ytret det motsatte om, men det er ikke så viktig for meg å leke fornærmet over slike ting. Jeg har blitt utsatt for enda mer usaklige påstander enn det, så det tåler jeg. Derav påstanden om sorte klær og langt hår, skinn får stå for din egen regning. De første sitatene viser jo tydelig at det jeg skrev om klær og hår (som var en metafor) er helt korrekt, siden jeg åpenbart ikke er berettiget å ha en mening som kan vektlegges ifølge de sitatene jeg nevner over. Og det må dere ærlig talt tåle så lenge det er svar på tiltale.

Noe som er virkelig naturstridig er at folk med så "langt" hår er så hårsåre. Står det slik til så er det lurest å skinne seg. ;)
Musikk er for viktig til å tas for alvorlig, selv om jeg vet at slike holdninger straffes veldig strengt i visse miljøer... Kanskje jeg burde satse på sort kevlar i fremtiden, he he. ;D
Tok du'an? (Dette startet som en spøk, og er det tildels fremdeles for meg)

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Men ikke gi danseband skylden for alt. Den genren fostrer stort sett avslappede og joviale mennesker, mens når folk hevder at de får ro og kan slappe av til hard heavy så er det noe som skurrer. Musikerne har ikke ment det slik, og det gjør jo at det sannsynligvis er slik at de som overutsettes for den musikken mister den naturlige tilnærmingen til og bruken av musikk.
Jeg kan gjerne kubbe på sengen etter en slitsom dag med Motorpsycho eller tidlig Metallica på mellomhøyt volum, det kan faktisk være avslappende hvis man er trett. Men hvis noen hadde spilt dansebandmusikk når jeg skulle sove hadde jeg blitt mannevond.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:
Men ikke gi danseband skylden for alt. Den genren fostrer stort sett avslappede og joviale mennesker, mens når folk hevder at de får ro og kan slappe av til hard heavy så er det noe som skurrer. Musikerne har ikke ment det slik, og det gjør jo at det sannsynligvis er slik at de som overutsettes for den musikken mister den naturlige tilnærmingen til og bruken av musikk.
Jeg kan gjerne kubbe på sengen etter en slitsom dag med Motorpsycho eller tidlig Metallica på mellomhøyt volum, det kan faktisk være avslappende hvis man er trett. Men hvis noen hadde spilt dansebandmusikk når jeg skulle sove hadde jeg blitt mannevond.
Da er vi to helt på linje, for støyen er ikke så voldsom og det betinger at man er trøtt. Men andre kan som nevnt klare det uten videre, og det finnes jo de som ikke kan sove uten støy. Og jeg gjør mye annet som er unaturlig, uten at jeg blir mannevond når det påpekes hvis jeg bringer det på bane...

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
baluba skrev:
Vermin skrev:
Valentino skrev:

;D ;D ;D
Var det ikke denne tonen du reagerte på: "Hvorfor skrive så mye svada om noe du knapt hører på"?
Eller: "Kan det ha noe med at jeg hører på heavy metal, og ikke du?" Muligens det var: "Vet ikke om jeg gidder å ta innlegget ditt seriøst men har du prøvd å slappe ev til "hard heavy"? Fungerer faktisk helt utmerket, men det betinger at vet hva du lytter til, mao." Jeg må dessverre melde at det ikke var jeg som stilte spørsmålstegn med noens evne til å sette seg inn i musikken, jeg bare opplyste om hva som egentlig er meningen med musikken og hvilke virkemidler som er nødvendige for å oppnå den sounden rent teknisk. Hvis noen skal reagere på tonen så bør det jo være meg som blir fremstilt som uten evne til å sette meg inn i genren, ikke motsatt.

Det var det med bjelken i eget øye og splinten i andres osv.

Og er det feil å anta at man ikke liker rolig musikk når man skriver: "Mange av mine venner er metalere, fra artister til fan. Tror du vi setter på Lisa Ekdal når vi skal slappe av? Da får vi abstinenser og blir stressa. Er det ikke ganske logisk at folk slapper av til det de liker best?".

Semantisk betyr det siste at man ikke liker rolig musikk. Og selvfølgelig myntet på den som sendte ut det signalet.

Så hvilken tone er det du ikke liker? Den der jeg hevder at det egentlig er unaturlig å sove til bråk, eller den at jeg nøkternt opplyser om teknikken bak musikken som er absolutt nødvendig for at den skal fungere? Personlig synes jeg det er verre at jeg tillegges meninger som jeg har ytret det motsatte om, men det er ikke så viktig for meg å leke fornærmet over slike ting. Jeg har blitt utsatt for enda mer usaklige påstander enn det, så det tåler jeg. Derav påstanden om sorte klær og langt hår, skinn får stå for din egen regning. De første sitatene viser jo tydelig at det jeg skrev om klær og hår (som var en metafor) er helt korrekt, siden jeg åpenbart ikke er berettiget å ha en mening som kan vektlegges ifølge de sitatene jeg nevner over. Og det må dere ærlig talt tåle så lenge det er svar på tiltale.

Noe som er virkelig naturstridig er at folk med så "langt" hår er så hårsåre. Står det slik til så er det lurest å skinne seg. ;)
Musikk er for viktig til å tas for alvorlig, selv om jeg vet at slike holdninger straffes veldig strengt i visse miljøer... Kanskje jeg burde satse på sort kevlar i fremtiden, he he. ;D
Tok du'an? (Dette startet som en spøk, og er det tildels fremdeles for meg)
Jeg reagerte mest på måten du antydet og kjenne denne personen ved og lese mellom linjene på DIN måte. No hard feelings og jeg reagerer ikke i det hele på hva du synes om enkelte musikkgenre. Jeg har skylapper i dansebandmiljøet og skjærer de over en kam alle sammen, søppel. ;D

Spiller det aller meste av musikk, men er mest glad i metall, i alle former og fasonger.
Det er absolutt mulig og slappe av til selv den mest "støyende" musikkformen, det avhenger vel stort sett av hvordan man lytter, det.
I så måte så har jeg vært trommis selv, og det reflekteres selvsagt i musikkvalg og måten jeg hører på materialet.
En gitarist eller bassist, ja selv vokalist ville garantert lyttet på en helt annen måte.

Et lite eksempel siden vi allerede er så vanvittig off topic ;D

Hør denne låta:

Når jeg hører denne så går foten, i takt med trommene. Det er rytme, det går unna, halleluja.
Jeg har spillt denne for min kusine, som spiller trompet i ett jazzorkester, hun lukket øynene og vugget hodet sakte men sikkert frem og tilbake som om det var en ballade hun hørte på. Jeg synes det er ytterst interessant.

Så jeg mener vel egentlig bare det at folk hører vanvittig forskjellig, for enkelte kan Mayhem's mesterverk De Mysteriis Dom Sathanas være en "balladesamling", for andre en grusom redbook fyllt med støy.
Uanhengig hva artistene ønsker og formidle selvsagt, for i det store og hele så har det absolutt ingenting og si.
Viss de selger bra så har de truffet mange nerver, selger de dårlig har de kun klart og formidle den ene følelsen. Og synes de selv de har laget en knall skive så tror jeg de driter totalt i om folk bruker den under søvn, sex, fest, osv osv

PEACE

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
3
for enkelte kan Mayhem's mesterverk De Mysteriis Dom Sathanas være en "balladesamling"
[/quote]

You are my man ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dere må ha meg litt unnskyldt for å flippe litt med det alvorlige aspektet som ofte kommer frem her. Metall er i likhet med noen andre genre veldig orientert rundt livsstil, og dermed mer altomfattende enn de fleste andre genre. Jeg ønsket vel å harselere litt med det, og så kom det litt ut av proporsjoner. Litt moro var det lell. ;)

Håper dere ikke tok det mye mer alvorlig enn meg. Litt skylapper er det forøvrig sundt å ha - bare ikke for mange. Jeg klarer ikke utstå hverken seriøs trance eller cheese. Heller ikke goa og drum'n'base/jungle. Teit rock er teit rock, det er ingen genre. Men de eksemplene jeg nevner er genre som får meg til å reise litt bust. Storparten av det jeg kaller apetekno passer inn i de genrene, og der er skylappene supplert med sveisebriller til tider. 8)

Beklager OT, nå skal jeg ikke poste et eneste innlegg som ikke har direkte med fosterets ve og vel utsatt for denne saken. Den bør som sagt forbys. Tenk dere dagens tenåringsforeldre eller forvokste sådanne som forer fosteret med apetekno. Da kan det jo oppstå en situasjon der the missing link gjenoppstår. Sikkert kult for vitenskapsmenn, ikke ønskelig for menneskeheten.

Og forestill deg traumene til den nyfødte ErosLoveKing Jr er blitt påført i månedsvis gjennom å bli påtvunget Scraping Foetus Off The Wheel... stakkars lille skapning. :'(

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.083
Torget vurderinger
1
Lurer på om ikke mange unger kommer til å bli helt psyko av å stimuleres i mors liv slik?

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
For min egen del husker jeg den perioden som et eneste langt mareritt. Jeg tenker på drønnet av den der 60Hz pumpa rett over meg som overdøyvet alt annet i 9 lange måneder! (Ikke rart jeg ble motstander av 'rytmisk musikk'). No

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dr.No skrev:
For min egen del husker jeg den perioden som et eneste langt mareritt. Jeg tenker på drønnet av den der 60Hz pumpa rett over meg som overdøyvet alt annet i 9 lange måneder! (Ikke rart jeg ble motstander av 'rytmisk musikk'). No
Med den hukommelsen hadde du neppe noen problemer med å studere til medisinereksamen tipper jeg. ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.083
Torget vurderinger
1
Tor Nado skrev:
Skumle greier, tenk om mora liker å høre på Diana Krall, Silje Nerdgård eller Kari Bræmnæs.
Ungen kommer til å bli verdens trøtteste og sove seg gjennom grunnskolen... :p
Det gjelder da ikke min sønn. Kabelinteressert er han også. :eek:

Topp Bunn