Når idiotene matcher

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.397
Sted
Saksvik - Trøndelag
Ikke relatert til matchinng dette, men jeg prøver likevel.

Det verste jeg har vært borti i hifi-sammenheng må være i studietiden da jeg ble med en fyr hjem på nachspiel. Han skrøt voldsomt av NAD/CV-anlegget sitt, og jeg tenkte at det kunne sikkert være greit til nachspielbruk. Spesielt var han stolt av signalkabelen som han hadde loddet sammen selv. Mye bedre enn kjøpegreier. Værtfall mye bedre enn standardkabelen som fulgte med anlegget, så den hadde han kastet for sikkerhets skyld. Han vartet opp med et lydbilde som var mildt sagt merkelig. Det var store hull/mangler i lyden, instrumenter manglet og ting var plassert helt i hytt og pine. Skikkelig merkelig. Men det spilte høyt. Fasefeil tenkte jeg. Til slutt klarte jeg ikke mer. Jeg ba ham skru av musikken, og etter en inspeksjon av hjemmebryggkabelen, viste det seg at han hadde loddet bare en leder til hver kanal. Ikke rart det låt rart. Jeg løp sporenstreks hjem og hentet en standardlakris, og festen kunne fortsette. Verten var selvsagt rimelig flau da han innså tabben.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
Her er det ikke jeg som er idioten:

Rundt 1990 engang var jeg i hovedstaden og besøkte byens dyreste butikk. Den gang reklamerte de med at nærmere konsethuset kommer du ikke. Lett å finne butikken, altså. Vel innenfor ble jeg kontaktet av en selger som høflig spurte hva jeg var på jakt etter. Jeg fortalte hva jeg hadde og hva jeg tenkte å bytte ut. Han hentet sjefen som geleidet meg inn i et lydrom litt lengre bak. Stolt satte han på en plate og gjentok at "nærmere konserthuset kommer du ikke". Det spillte opp. Jeg lyttet. En uvanlig dårlig og usammenhengende bass fulgte med lyden.... jeg kommenterte dette hvorpå sjefen sperret øynene opp og satte ett blikk i meg som veide flere tonn. Jo, sier jeg - det må være noe feil med bassen....eller er kanskje høyttalerne koblet feil fase på den ene...? Han tittet bortpå meg (ga meg sikkert opp der og da) og gikk(!). Den første selgeren stod igjen og for å være hyggelig stakk han bakom høyttalerne og forsterkeren for å skjekke mine misstanker. Så forsvant lyden i den ene kanalen for så å komme tilbake - nå med den riktige gode sammenhengende og dynamiske bassen. Opp bak den store høyttaleren dykket selgeren opp, sprut-rød i ansiktet. Han tittet ned i golvet og forlot rommet. Jeg tenkte at nå kommer vel sjefen tilbake og lyttet, men neida - de var borte. Jeg og min kone stod igjen og ventet i over 20 min før vi gikk....

Dette har jeg opplevd å avsløre i mange butikker, men bare her så grundig uhøflig og anti-kunde relatert.

Har aldri lagt igjen en krone her jeg da. Rart?
Jeg leste opp dette for min kone. "Dette er ikke riktig, sa hun - vi ble da kastet ut!" Ved nærmere ettertanke husker jeg at vi ble skysset ut med sure miner fra sjefen. Aldri har jeg følt meg mindre velkommen. Kjekt med kona som vitne til galskapen....Litt OT, men jeg måtte bare korrigere meg selv.

Kabeldragern

7 Summits

Medlem
Ble medlem
30.11.2006
Antall liker
2
Mismatch mellom høytalere og foreldrer.

Mulig denne historien er litt OT, men jeg forteller den likevel.

Da jeg var 19 år budde jeg fortsatt hjemme hos mine foreldre i en heller liten leilighet, stua var på ca. 19 kvm. Jeg hadde begynt å tjene egne penger og begynt å bygge opp mitt første ordentlige anlegg standsmessig plassert i stua, og nå hadde byens lokale hifi-pusher hadde tatt inn et par store gulvstående Jamo-høytalere.
Etter læresetningen om det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse kjøpte jeg Jamo- høytalerne og fikk nevnte hifi-pusher til å levere dem på døra hjemme.
Mine foreldrer var hjemme da disse digre kassene av noen høytalere ble båret inn i stua for å forenes med forsterkeren jeg tidligere hadde kjøpt av samme forhandler.
Og mine foreldrer raste opp i protest, min mor drev og vasket gulvet og hadde selvfølgelig litt å si om hvordan det vile bli å vaske gulv med disse høytalerne stående, og jeg skal vel være glad for at jeg ikke fikk vaskefilla rundt ørene der og da i påsyn av nevnte forhandler, som forøvrig fikk det svært så travelt med å komme seg ut døra igjen.
Men kaka tok min eldre far som med hoderistende oppgitt over hva ungdommen kunne finne på uttalte de bevingede ord: er det ikke nok med kun èn høytaler da?
Iherdige forklaringer om nødvendigheten av ikke bare en, men to schwære, feite gulvstående høytalere stående i veien for alt og alle, men i den gode lyds tjeneste, falt på heller skrinn jord.
Og det var en slukøret ung hifi-entusiast som måtte tusle inn gjennom døra hos hifi-pusheren og be han hente vidunderne igjen. Noe han humrende kunne fortelle at det hadde han allerede regnet med.
Det endte med at jeg bestillte et par stativhøytalere (KLH 2) til samme pris, og de fikk nødigst godkjent av det hjemlige interiørpoliti, da de kunne plasseres oppå "hyller og skap"
I ettertid innser jeg at jeg nok hadde ganske så greie og tålmodige foreldre som lot meg ha stereoen i stua.

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Kabeldragern skrev:
Kabeldragern skrev:

Rundt 1990 engang var jeg i hovedstaden og besøkte byens dyreste butikk. Den gang reklamerte de med at nærmere konsethuset kommer du ikke. Lett å finne butikken, altså. Vel innenfor ble jeg kontaktet av en selger som høflig spurte hva jeg var på jakt etter. Jeg fortalte hva jeg hadde og hva jeg tenkte å bytte ut. Han hentet sjefen som geleidet meg inn i et lydrom litt lengre bak. Stolt satte han på en plate og gjentok at "nærmere konserthuset kommer du ikke". Det spillte opp. Jeg lyttet. En uvanlig dårlig og usammenhengende bass fulgte med lyden.... jeg kommenterte dette hvorpå sjefen sperret øynene opp og satte ett blikk i meg som veide flere tonn. Jo, sier jeg - det må være noe feil med bassen....eller er kanskje høyttalerne koblet feil fase på den ene...? Han tittet bortpå meg (ga meg sikkert opp der og da) og gikk(!). Den første selgeren stod igjen og for å være hyggelig stakk han bakom høyttalerne og forsterkeren for å skjekke mine misstanker. Så forsvant lyden i den ene kanalen for så å komme tilbake - nå med den riktige gode sammenhengende og dynamiske bassen. Opp bak den store høyttaleren dykket selgeren opp, sprut-rød i ansiktet. Han tittet ned i golvet og forlot rommet. Jeg tenkte at nå kommer vel sjefen tilbake og lyttet, men neida - de var borte. Jeg og min kone stod igjen og ventet i over 20 min før vi gikk....

Dette har jeg opplevd å avsløre i mange butikker, men bare her så grundig uhøflig og anti-kunde relatert.

Jeg leste opp dette for min kone. "Dette er ikke riktig, sa hun - vi ble da kastet ut!" Ved nærmere ettertanke husker jeg at vi ble skysset ut med sure miner fra sjefen. Aldri har jeg følt meg mindre velkommen. Kjekt med kona som vitne til galskapen....Litt OT, men jeg måtte bare korrigere meg selv.

Når vi først er litt off topic vil jeg bare si at jeg synes det er minst like "dårlig" mismatch i hodet mitt når en selger slenger dritt om "naboen" og hans produkter, det er respektløst både overfor seg selv, kunden og ikke minst overfor naboen. Det er rett og slett extremt dårlig salgspsykologi, dessverre. Det var bl. a. en selger i en butikk som slengte masse dritt om Krell... han holdt kjeft når jeg sa at jeg hadde det, og var kjempefornøyd ;D ;D

Mvh :)

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
pengesluk skrev:
Dette beviser vel nok en gang at det ikke er noe som heter idiotsikkert - for idiotene er så utrolig kreative!
Vi pleide å kalle det "avanserte brukerfeil".

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
ayaboh skrev:
pengesluk skrev:
Dette beviser vel nok en gang at det ikke er noe som heter idiotsikkert - for idiotene er så utrolig kreative!
Vi pleide å kalle det "avanserte brukerfeil".
Hmm, og vi gjør det vel fortsatt ? ? ;D

C

Cyber

Gjest
Kabeldragern skrev:

Trakk på smilebåndet selv her, og tenkte så: Man må i grunn være smittet av Audiophilia Nervosa for å synes sånt er litt morsomt. Hadde jeg fortalt den videre til uinnvidde kamerater hadde de trodd jeg var helt på bærtur.

"...og så hadde de koplet den ene høyttaleren UTE AV FASE!?!?!? Helt crazy. Hahahahaha!!"

;D

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
cybervision_ skrev:
Kabeldragern skrev:

Trakk på smilebåndet selv her, og tenkte så: Man må i grunn være smittet av Audiophilia Nervosa for å synes sånt er litt morsomt. Hadde jeg fortalt den videre til uinnvidde kamerater hadde de trodd jeg var helt på bærtur.

"...og så hadde de koplet den ene høyttaleren UTE AV FASE!?!?!? Helt crazy. Hahahahaha!!"

;D
Man skulle vel tro at gutta i den butikken visste / burde vite bedre, men bad hair / hifi days har vi vel alle sammen innimellom ? ? ;D

N

nysjerrigper

Gjest
audiofraks demonstrerte sine dyre Avalon høyttalere med sprengt mellomtone på en messe for noen år siden.
kundene poengterte at noe var gæli.. men neida, slik skulle det være og bare kremlyd ifølge selgeren. -fra et firma som tidligere hengte ut forumdeltakere fra hifisentralen på nettsiden sin med hint om at de var amatører ;D

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Mange gode historier her, nesten flaut at jeg ikke kommer på noen egne å fortelle. :/
Men fortsett å skrive her, jeg følger med! :)

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
rumath skrev:
Mange gode historier her, nesten flaut at jeg ikke kommer på noen egne å fortelle. :/
Men fortsett å skrive her, jeg følger med! :)
Slapp helt av, vi venter i tålmodig spenning til den dagen du har feil kobla / matcha noe utstyr, den som venter på noe godt, etc vettu ;D In the meantime enjoy... and learn of our mistakes ;D

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
524
Verste mismatchen jeg har vært borti var når jeg koblet min Yamaha cdspiller med variabelt utnivå (eget potmeter på utgangen) direkte inn i Doxa 40.
Ullen bass og fraværende diskant. Har prøvd andre passive løsninger på flere Doxa forsterkere uten å fått det skikkelig til noen gang, til tross for Vadseths vellykkede og mye beskrevne kombo med Qed/Doxa 70.

Ellers så husker jeg at jeg på en av mine første selvbyggkonstruksjoner slet voldsomt med å få til bassen. Etter masse plunder og heft fant jeg ut at det ene basselementet var feil merket på polene +/- fra fabrikken. Jeg var meget overasket over dette da det var et SEAS rcy14p, et av de mest brukte elementene derfra. De slet tydeligvis litt på kvalitetskontrollen på den tiden.

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Klarte å koble opp et elcomp sett på en lysdemperkurs.
Effekttrinnet begynte å brenne. :)

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
cybervision_ skrev:
Kabeldragern skrev:

;D
Hehe. Skjønner godt hva du mener. Fruen lurte på hva jeg lo så av når jeg leste. Jeg fortalt historien med voldsom iver, men når jeg kom til the punch-line himlet hun bare med øynene. Vi er en gjeng særinger, enkelt og greit. :)

Geir Arne

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.081
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hvis man kobler det aktive delefilteret til Gradient slik at de to 12" i bass seksjonene blir bedt om å spille alt over 200 hz får man en ganske interessant lyd i anlegget... :eek:

T

tceteam

Gjest
jeg brukte sony hjemmekinoforsterker på klipsch , i hvertfall ikke til og anbefale , når jeg spilte musik så var det som di hylte til meg , verste drit forsterkeren jeg har vert borti , så sony og klipsch no no ???

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Det som garantert går på trynet hver gang,er når jeg for n`te gang antar at et såpass stort merke som Sony endelig har greid å lage en komponent som det faktisk går an å sette sammen med noe fra et annet merke. Men-nei..Hi-fiens Apple!
Mvh Rune :)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
I min overivrige hi-fi ungdom satt jeg på skrå og lyttet til anlegget, d.v.s lengden til venstre ht var mye lengre enn til den høyre....- menneske/eletronikk idiotmatching problematikk ;D

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Rune.U skrev:
Det som garantert går på trynet hver gang,er når jeg for n`te gang antar at et såpass stort merke som Sony endelig har greid å lage en komponent som det faktisk går an å sette sammen med noe fra et annet merke. Men-nei..Hi-fiens Apple!
Meget mulig, men syns det funker greit med min 5000 ES og min S 300 I jeg, i allefall ;D

Mvh ;D

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
DoMentor skrev:
Rune.U skrev:
Meget mulig, men syns det funker greit med min 5000 ES og min S 300 I jeg, i allefall ;D

Mvh ;D
Kan være det,for jeg ser du bruker PSB,og ettersom jeg ikke regnet med høyttalere i replikken og har opplevd at Sony og PSB går temmelig godt i lag,så kjøper jeg den!

Topp Bunn