Når idiotene matcher

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Her kan man legge ut sine egne (og andres) åpenbart uheldige kombinasjoner. Disse kan være direkte farlige for komponentene eller liv og helse eller bare litt bakvendte eller borkastede, som å pusse først og sage etterpå. "High end"-kabler mellom komponenter med original og anonym internkabling er ett eksempel på påfunn man kan fortelle om.

Jeg begynner:

I analogoppsettet har jeg en riktig fin Vacuum State SVP2 preamp. Min er utstyrt med en stepattenuator, som ny medfører et påslag i prisen på ca 6000 kroner i forhold til standardutgaven. Fra pre'en går signalet til de ubalanserte inngangene på 2 stykk MC275 mkIV. Der har jeg stilt glidepotmeterne på ca klokken 12. Yiiha.

M

Mr-T

Gjest
En kombo jeg har testet hjemme som ikke var noe smart:
Høyttalere med 103 dB følsomhet
Slutt-trinn med over 30 dB gain
Rør linje-pre med langt over 20 dB gain

Resultat: BRUMMMMM

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.601
Torget vurderinger
24
Her har jeg så mange eksempler at jeg må nesten lage meg en oversikt og velge fra de ti beste (ehh.. værste).

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.335
Hmmm, kan egentlig ikke komme på noe spesielt.
Alt jeg gjør er vellykket.

;D

edit:

Vel jeg buker en transeforsterker til å drive bassene.
Hadde vært morsommere hvis det var rør i push-pull.

;)

M

Mr-T

Gjest
En annen jeg var borti: OTL røreffekt med 5 ohms utgangsimpedans parret med høyttalere med svært ulineær impedans. Resultat = veldig rar frekvensgang. Ble dog fikset med impedanskorreksjon.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
pengesluk skrev:
Her har jeg så mange eksempler at jeg må nesten lage meg en oversikt og velge fra de ti beste (ehh.. værste).
Åssen har du greid dette da?
Åja jeg glemte det, du er jo sluk-øret til tider.. ;D

mvh

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Matchet engang Lowther horn med 107dB/W/m med et kraftig transistor sluttforsterker fra et meget anerkjent merke.
Det låt drit!

Endte opp med en latterlig enkel 15W kl.A fra Linsley Hood med kondis i utgangen o.l.
Det låt fabelaktig! En av de lydopplevelsene jeg aldri glemmer..... 8)

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Kjøpte en Denon integrert forsterker siden denne kunne splitte pre og power (eller HT-inngang som kaller det i dag). Hele meningen var å sette et aktivt delefilter mellom pre og power, og selgeren hos hifi-klubben mente det var god idé. Etter å ha kjøpt og lest manualen, gikk det frem at volumkontrollen ble bypasset når man splittet, noe som umuliggjorde tilkobling av delefilteret. Genialt.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Audio Physic Virgo + Hegel H-200 = No good.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Prøvde en gang for lenge siden å spille opp til fest med et par Mission 781 (6-toms bass) og en 60-watt Rotel i et festlokale på omtrent 250 kvm. Det som fungerte ypperlig på gutterommet på 12 kvm ble til flau fis.. :)

Mvh

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Tre parallellkoblede kjipe 4 ohms høyttalerpar på en Threshold 400A i fylla.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
ayaboh skrev:
Tre parallellkoblede kjipe 4 ohms høyttalerpar på en Threshold 400A i fylla.
On topic!

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.598
Torget vurderinger
12
Marten Miles III med Adyton Opera. Varte i 3 minutter før de ble skilt ved dom.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Audionote 2a3 Vindicator (ny) på Ag uno-horn , det låt tynnt og pistrete.

Harmann Kardon på Klipsch rf-82 var også en real nedtur.

Espen

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Vent litt jeg har en til...- Densen + Dynaudio 1.3 se = No Good

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Noen av de omtalte mismatchene er ikke idiotiske, bare ikke helt vellykkede. RojohII er inne på noe. Mr.T, Toref og jeg har brukbare kandidater. Ayaboh leder. Skjerpings dere andre.

Edit: Glemte å nevne noen hederlige påfunn. Lagt til.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
toref skrev:
Prøvde en gang for lenge siden å spille opp til fest med et par Mission 781 (6-toms bass) og en 60-watt Rotel i et festlokale på omtrent 250 kvm. Det som fungerte ypperlig på gutterommet på 12 kvm ble til flau fis.. :)

Mvh
Hehe - det ER størrelsen det kommer an på.

Jeg har for øvrig prøvd noe som kan minne om det motsatte. Tenkte meg at et par større gulvstående høyttalere skulle spille bra på et rom på 7,5 kvm - jeg hadde ikke hjerte til å selge dem - og dessuten spilte de jo så bra i en stue på over førti. Etter at jeg nesten å ødela ryggen med å sjaue høyttaler og forsterkeri på plass, ble resultatet bare en minneverdig romling.

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
mark levinson med celius,strømkabler og filter.
ble låtenende som ipod.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.583
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Doxa 70 sig. mk2. med QED mb47 preamp samt B&W matrix 805.... "Match made in heaven" sa et norsk hifi tidsskrift.
Bare dritt syntes jeg.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RojohII skrev:
Kjøpte en Denon integrert forsterker siden denne kunne splitte pre og power (eller HT-inngang som kaller det i dag). Hele meningen var å sette et aktivt delefilter mellom pre og power, og selgeren hos hifi-klubben mente det var god idé. Etter å ha kjøpt og lest manualen, gikk det frem at volumkontrollen ble bypasset når man splittet, noe som umuliggjorde tilkobling av delefilteret. Genialt.
Beklager følgende avsporing, men det er ikke en HT-inngang. Det er en "pre out" og en "power in". En HT bypass-inngang, er en inngang på forforsterkeren som (ganske riktig) kan sies å "bypasse) volumkontrollen, og bare mater signalet videre til effektforsterkeren, slik at hjemmekino-forforsterkeren kan overta som pre på den inngangen.

Det er ganske uhensiktsmessig hvis volumkontrollen ikke skulle virke på en "pre out", og derfor synes jeg det høres ganske usannsynlig ut, Litt begrepsforvirring, kanskje?

V

vredensgnag

Gjest
Jeg fikk en leksjon i mekanisk feedback da en "ny" platespiller kom i hus en tid tilbake. Det tok vel lang tid før jeg skjønte hva som var på gang.

Høyre nedre element på et par Dynaudio Focus 140 vrengte seg på enkelte LPer, og da alltid når nålen lå i yttersporet. Men kun på noen få LPer, og jeg gikk ut fra at disse hadde lavfrekvent overflatestøy ytterst, pga dårlig rensing. (Eller noe sånt, duh).

Det forble et mysterium en tid, og en del LPer ble ikke til å spille av. Jeg avskrev det på konto for vintage PU/gamle LPer, osv.

Midt i perioden byttet jeg høyttalere, men bedrev også en god del justering av platespilleren. Så da jeg koblet til nye høyttalere reflekterte jeg ikke videre over at vrengingen var forsvunnet, og regnet med at det var et resultat av justeringene.

Så skulle jeg selge Dynaudioene, og koblet dem opp for demo.
Og siden jeg var så fornøyd med den "nye" platespilleren fikk jeg lyst til å demonstrere den, gjennom Dynaudioene, da en mulig kjøper kom innom.

Vrengingen var tilbake, på LPen jeg hadde lyttet til uten problemer rett før ht-bytte. Det ble hurtig overgang til hd-kilde i stedet for LP.

Først da ble det lys i tunnelen.
Bassportene på Dynaudioene!
Høyre høyttaler stod straks ut til siden for platespilleren, med bassporten nærmest pekende rett på den stakkars tonearmen, selv om porten var noe høyere oppe enn spilleren. På enkelte LPer var det lavfrekvent innhold, dette ble fanget opp av tonearmen og overført tilbake til høyttalerne. Vreng!

I tillegg fikk jeg en leksjon i hvor fast bassbølger faktisk står. Årsaken til at dette kun var et problem på ytterspor var selvsagt at det var der bassbølgesøkket traff - og allerede et par cm. inn på LPen var tonearmen utenfor bølgen.

Og jeg fikk en leksjon i hvordan man kan feilslutte når man skal rette feil. Det burde ringt en klokke gitt at problemet var begrenset til høyre høyttaler ...

(Jeg tror dette oppfyller trådstarters krav!)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Hadde en periode step-up plassert oppå strømforsyningen til CD-spilleren. En dag løftet jeg tilfeldigvis på step-up'en, og det ble pinlig stillhet (bokstavelig talt).

Ellers har jeg samme komboen som totte med stepped attenuator av super kvalitet på pre og stepless attenuatorer på monoblokkene. Har ikke tenkt på at det er idiotisk før nå. Takk totte!

M

Mr-T

Gjest
Jeg vet ikke helt om denne historien er en matching-greie, men mulig det kan sies å være mismatch mellom lytteopplevelse og virkelighet? (nei, dette er ikke et innlegg i kabel-debatten)

1. Jeg - selvsagt overhodet ikke påvirket av reklamen eller kulørt presse - handler en Audioquest pick-up avmagnetiseringsboks. Skal ha fantastiske egenskaper. 1000 kr. Batteridrevet.
2. Et spor fra en LP spilles.
3. Det avmagnetiseres mens alle holder pusten
4. Det spilles igjen
5. Det jubles over "whow det ble bedre gitt " (dvs forskjell)
6. Man oppdager at batteriene ikke er satt inn i avmagnetiseringsboksen..........
7. Geipen henger

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Mr-T skrev:
[...]
3. Det avmagnetiseres mens alle holder pusten
4. Det spilles igjen
5. Det jubles over "whow det ble bedre gitt " (dvs forskjell)
6. Man oppdager at batteriene ikke er satt inn i avmagnetiseringsboksen..........
7. Geipen henger
Det er vel (nærmest) et skoleeksempel på placeboeffekt(?)

Takk til de som er trygge nok på seg selv til å innrømme at man tidvis tar eller gjør feil. Noen mangler dessverre den nødvendige selvinnsikten eller motet.

M

Mr-T

Gjest
Nemlig, placebo så det holder, på grensen til kabel-lyrikk. For 20 år sida når jeg gikk på denne her så hang geipen veldig veldig lavt ja... det var en hard nøtt å svelge.

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.129
Og jeg har spilt med høyttalere koplet i motfase i flere uker uten å legge merke til det. Ble oppdaget ved en tilfeldighet. Da ble jeg flau da. :eek: Har ikke vært så flau siden skoletannlegen fant 12 hull. ;D

M

Mr-T

Gjest
Haha, det minner meg om en tabbe jeg gjort. Drev og oppgraderte noe på forsterkersida på et aktivt 4-veis system jeg hadde, og etter oppgraderingen så var det "whoowww... dæven så mye bedre stereoperspektiv"... helt til jeg oppdaget at øvre mellomtone var fasevendt på den ene høyttaleren. ;D

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Her er det ikke jeg som er idioten:

Rundt 1990 engang var jeg i hovedstaden og besøkte byens dyreste butikk. Den gang reklamerte de med at nærmere konsethuset kommer du ikke. Lett å finne butikken, altså. Vel innenfor ble jeg kontaktet av en selger som høflig spurte hva jeg var på jakt etter. Jeg fortalte hva jeg hadde og hva jeg tenkte å bytte ut. Han hentet sjefen som geleidet meg inn i et lydrom litt lengre bak. Stolt satte han på en plate og gjentok at "nærmere konserthuset kommer du ikke". Det spillte opp. Jeg lyttet. En uvanlig dårlig og usammenhengende bass fulgte med lyden.... jeg kommenterte dette hvorpå sjefen sperret øynene opp og satte ett blikk i meg som veide flere tonn. Jo, sier jeg - det må være noe feil med bassen....eller er kanskje høyttalerne koblet feil fase på den ene...? Han tittet bortpå meg (ga meg sikkert opp der og da) og gikk(!). Den første selgeren stod igjen og for å være hyggelig stakk han bakom høyttalerne og forsterkeren for å skjekke mine misstanker. Så forsvant lyden i den ene kanalen for så å komme tilbake - nå med den riktige gode sammenhengende og dynamiske bassen. Opp bak den store høyttaleren dykket selgeren opp, sprut-rød i ansiktet. Han tittet ned i golvet og forlot rommet. Jeg tenkte at nå kommer vel sjefen tilbake og lyttet, men neida - de var borte. Jeg og min kone stod igjen og ventet i over 20 min før vi gikk....

Dette har jeg opplevd å avsløre i mange butikker, men bare her så grundig uhøflig og anti-kunde relatert.

Har aldri lagt igjen en krone her jeg da. Rart?

V

vredensgnag

Gjest
BeoLab 5 har en bitteliten L/R bryter i koblingspanelet. Det krever ingen kraft å sjalte bryteren. Om man er uforsiktig så kan man finne på å sette begge høyttalerne på L eller R mens man kobler ledninger.

Og da oppstår en underlig "stereo-effekt". Den ene kanalens signal dupliseres, men selvsagt slik at det speilvendes - så midt i lydbildet har man doblet det som skal være der - og så faller det av til hver side, men som speilbilde av det som var i opprinnelig kanal som nå går i begge ht. (Ved tradisjonell ht-oppkobling er det umulig å begå denne feilen - da måtte man ha koblet begge kabler på samme forsterkerutgang).

Jeg har ved to anledninger hørt BL5 spille slik i butikk - i en butikk fikk jeg beskjed om at det nok hadde spilt slik i over en måned...

Halve musikkinformasjonen mangler, men i tillegg oppstår kanselleringer som merkes lett om man flytter på seg, så hvordan noen kan lytte til det i lengre tid uten å bli toillat er uforståelig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.601
Torget vurderinger
24
Dette beviser vel nok en gang at det ikke er noe som heter idiotsikkert - for idiotene er så utrolig kreative!

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
Mulig dette er litt off topic, men jeg tar sjansen :) Hadde kjøpt Furutech strømkabler som jeg måtte kappe til og montere selv. For å finne rett lengde på kabelen fra vegguttak til strømfilter koblet jeg den i kontakten, med lederne i den andre enden liggende naken / uisolert... det gikk bra helt til de fikk kontakt, lyste blått, strømmen gikk, og lagde et vakkert sort svimerke i gulvbelegget ;D Jeg visste jo at hotwiring kan få stygge følger, men men... heldigvis reddet sikringen meg ;D

Mvh :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.601
Torget vurderinger
24
DoMentor skrev:
Mulig dette er litt off topic, men jeg tar sjansen :) Hadde kjøpt Furutech strømkabler som jeg måtte kappe til og montere selv. For å finne rett lengde på kabelen fra vegguttak til strømfilter koblet jeg den i kontakten, med lederne i den andre enden liggende naken / uisolert... det gikk bra helt til de fikk kontakt, lyste blått, strømmen gikk, og lagde et vakkert sort svimerke i gulvbelegget ;D Jeg visste jo at hotwiring kan få stygge følger, men men... heldigvis reddet sikringen meg ;D

Denne får du 3 doh!'s for og beskjed om å endre nicket til Doh!

Vedlegg

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
pengesluk skrev:
DoMentor skrev:

1000 masse hjertelig takk, så snill du er ;D Jepp, det kan vel også kalles / defineres som en klassisk donaldtabbe jah, du vet når han KOBLER at han har gjort noe dumt, og sier åh, åh...... ;D ;D

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
pengesluk skrev:
DoMentor skrev:

Hmm, eller idiotdomentor ? ? ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.601
Torget vurderinger
24
den var vel i overkant slem..

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.335
Mr-T skrev:
Haha, det minner meg om en tabbe jeg gjort. Drev og oppgraderte noe på forsterkersida på et aktivt 4-veis system jeg hadde, og etter oppgraderingen så var det "whoowww... dæven så mye bedre stereoperspektiv"... helt til jeg oppdaget at øvre mellomtone var fasevendt på den ene høyttaleren. ;D
hehe, det der har jeg også gjort. ;D

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Dazed skrev:
RojohII skrev:
Beklager følgende avsporing, men det er ikke en HT-inngang. Det er en "pre out" og en "power in". En HT bypass-inngang, er en inngang på forforsterkeren som (ganske riktig) kan sies å "bypasse) volumkontrollen, og bare mater signalet videre til effektforsterkeren, slik at hjemmekino-forforsterkeren kan overta som pre på den inngangen.

Det er ganske uhensiktsmessig hvis volumkontrollen ikke skulle virke på en "pre out", og derfor synes jeg det høres ganske usannsynlig ut, Litt begrepsforvirring, kanskje?
Ja, det er noen år siden. Husker ikke nøyaktig hvordan det var. Tror det var som du sier; at det var en pre-out og en power-in. Mener likevel å huske at ved å aktivisere power-in, så mutet volumkontrollen i pre-delen. Iallefall ble den brenn nye Denon-ampen fort solgt.

Topp Bunn