Forsterkere Når er det behov for en DAC?

ninjajar

Medlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
16
Antall liker
3
Hei!

Jeg er på utkikk etter en forsterker, men er usikker om jeg trenger DAC eller ikke.

- Hvis man skal spille musikk via Google Chromecast eller bluetooth adapter, hører man noe særlig forskjell om den er koblet til forsterkeren med RCA eller optisk?

- Hvor mye dårligere er lydkvaliteten når man spiller fra mobiltelefon til RCA på forsterkeren, enn hvis man spiller fra PC til optisk (begge spiller fra Spotify)?

NB: Jeg er helt ny i hifi-verdenen, og hører antageligvis ikke forskjell på høyoppløst lyd og sånt..
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er ganske stor forskjell på chromecast via rca og optisk ut. En god analog utgang koster litt penger å få til på en god måte, så dette er en stor svakhet på mobiltelefoner, chromecast og tv'er, for å nevne noe.
Man trenger DAC hvis man skal ha god lydkvalitet, men man trenger ikke noe veldig kostbart for at det skal bli veldig bra. Hvilken forsterker og høyttalere har du?
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Velkommen hit og godt nyttår! Først, hvordan anlegg/høyttalere har du i dag? :)

Dette spørsmålet om dac er det nemlig delte meninger om her inne. Jeg mener at den innebygde dacen i både chromecast og moderne mobiltelefoner holder høyt nivå allerede og høres helt fin ut. Grunnen til at jeg mener det er at dacen i chromecast og moderne gode mobiler ikke har spesielt stor forvrengning, og at flere blindtester tyder på at folk ofte har vanskelig for å skille rimelige fra dyrere dacer. Dersom anlegget ditt ikke er superduperbra, ville jeg sagt at oppgradering av høyttalere og/eller plassering og akustikk er mye viktigere investeringer enn å kjøpe ny dac. Hvis du allerede har et veldig bra anlegg med høyttalere som er bra plassert i forhold til lytteposisjonen, er det ikke så usannsynlig at du kan opleve forbedringer med en bedre dac.

Men som sagt, mange her inne er uenige i det jeg sier nå, og vil råde til å kjøpe bedre dac først som sist :) Finnes nok ikke en fasit innenfor hifi.
 

ninjajar

Medlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
16
Antall liker
3
Jeg ser etter forsterker til et par Klipsch RP-280F som jeg skal kjøpe meg. Har altså ingenting fra før av.

Tenkte egentlig å kjøpe en Abrahamsen V2.0 eller en Exposure 3010 S2D, og om jeg har forstått rett så har ikke disse DAC integrert.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Det er ganske stor forskjell på chromecast via rca og optisk ut. En god analog utgang koster litt penger å få til på en god måte, så dette er en stor svakhet på mobiltelefoner, chromecast og tv'er, for å nevne noe.
Man trenger DAC hvis man skal ha god lydkvalitet, men man trenger ikke noe veldig kostbart for at det skal bli veldig bra. Hvilken forsterker og høyttalere har du?
For en gangs skyld er vi litt uenige, Coolio! ;)
Archimago sine målinger tyder på at den analoge utgangen på chromecast er helt adekvat: Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Google Chromecast Audio - Part I: Analogue Output

Kan jo selvfølgelig være at det finnes ting målingene hans ikke fanget opp.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tar du sikte på et anlegg med såpass kvalitet vil du definitivt merke forskjellen med og uten dac, spesielt støynivået vil sjenere på litt volum. Det blir litt hvit støy i bakgrunnen som alltid er tilstede når man bruker analog utgang fra mobiler og chromecast, noe som skjuler litt klangnyanser og mikrodynamikk i lydbildet.
Når det er sagt er det ikke slik at det vil låte dårlig, det vil bare ikke låte så bra som det kunne ha gjort.

Den Exposure-forsterkeren har mulighet til å få innebygget dac, da vil du elegant skippe hele problemstillingen.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er ganske stor forskjell på chromecast via rca og optisk ut. En god analog utgang koster litt penger å få til på en god måte, så dette er en stor svakhet på mobiltelefoner, chromecast og tv'er, for å nevne noe.
Man trenger DAC hvis man skal ha god lydkvalitet, men man trenger ikke noe veldig kostbart for at det skal bli veldig bra. Hvilken forsterker og høyttalere har du?
For en gangs skyld er vi litt uenige, Coolio! ;)
Archimago sine målinger tyder på at den analoge utgangen på chromecast er helt adekvat: Archimago's Musings: MEASUREMENTS: Google Chromecast Audio - Part I: Analogue Output

Kan jo selvfølgelig være at det finnes ting målingene hans ikke fanget opp.
Hm, dette må sjekkes ut att. Lenge siden jeg testet rca vs optisk ut, men husker den forskjellen var ganske enkel å bite seg merke i. Kanskje jeg ble lurt av tullingen mellom ørene :D
 

ninjajar

Medlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
16
Antall liker
3
mhm ja kanskje det er like greit å bare skaffe seg en DAC.

Takk for hjelpen :D
 
T

tommykh

Gjest
Anbefaler en kvalitets forsterker med støtte for streaming direkte :)
Uansett benytt deg av muligheten for å låne/teste en eventuel ekstern dac i eget oppsett når det er på plass, enn å kjøpe direkte.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som sagt, så gjort. Coolio har nå avspilt cc audio både analogt og digitalt ut med 4 forskjellige sanger, a-b testet mange ganger per sang.
Testutstyr var svært audiofile Canton dm55 lydsokkel :D

Kontrolltest utført med Beyerdynamic dt770 pro ved cc audio analog ut.

Konklusjon; cc audio sin analoge utgang er overraskende vellydende. I forhold til optisk ut er den analoge utgangen litt mer tilbaketrukket, som om sangerne tar et stort steg bak. Bass blir bløtere og slår litt mindre kontant og instrumentlyder litt vanskeligere å følge.

Bakgrunnsstøyen skygger litt for overtoner og nyanser, men bidrar til å gjøre lyden mer behagelig i forhold til optisk ut. Den biten har nok sammenheng med lydsokkelens begrensninger.

Alt i alt vil jeg si at det går helt fint å bruke analog ut fra cc audio uten å miste nattesøvn, men den digitale utgangen er hørbart mer transparent.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Spennende å lese, Coolio! Hm, kanskje jeg bør prøve en tilsvarende test med den analoge og digitale utgangen på sonos connect.. :)
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Hvis livet er basert på budsjetter har jeg en filosofi at det er best å kjøpe en og en ting. Ville da heller lagt budsjettet for DAC i en dyrere forsterker for å få den du drømmer om, og leve lykkelig på analogt ut, frem til den dagen du har nytt budsjett til DAC og gleden av ett nytt løft i anlegget. Noe av gleden med å oppgradere en gang av og til er at nye komponenter gjør at du hører musikken på en ny måte og det er plutselig kjekt å høre igjen noen av de gamle favorittene som ikke har vært plukket ned fra hylla på en stund.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
- Hvor mye dårligere er lydkvaliteten når man spiller fra mobiltelefon til RCA på forsterkeren, enn hvis man spiller fra PC til optisk (begge spiller fra Spotify)?
Problemet med mobiltelefoner er at man som regel må bruke den analoge hodetelefonutgangen, og da går signalet gjennom den innebygde hodetelefonforsterkeren. Iallfall de tilfellene jeg har sammenlignet har det vært merkbart dårligere enn en ordentlig analog utgang fra f.eks. en cd-spiller.

Digitalt ut er tapsfri overføring, så da spiller det ingen rolle hvilken kilde som er tilkoblet.
 
Topp Bunn