Nålefane ut av stilling

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
I går var jeg i ferd med å undersøke min aldrende mc (Ortofon MC25 FL) da noe litt ubehagelig skjedde. Jeg skulle sjekke skruer og koblinger osv. så jeg prøvde å sette på stiftbeskyttelsen som var demontert fra før av.

Så slo kløna til og klarte på en eller annen måte å bende fanen bakover! Etter en liten lokal brainstorming bestemte jeg meg for å prøve å bende den tilbake og fant et egnet instrument; en tannpirker.

Det så ut som fanen kom tilbake i utgangsposisjonen, og ved avspilling så er'n jo like god! Ingen hørbar endring/forverring av lyden.

Dersom alt ser og høres normalt ut, kan det allikevel ha oppstått en skade på pickupen som kan være uheldig på noen måte? Skade platene kanskje? Er det noe spesielt jeg kan sjekke/se etter?

Noen har vel sikkert opplevd noe lignende tenker jeg..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har greidd det same ein gong, eg og. Eg heldt fram med å spele på pickupen, og oppdaga ingen problem før eg etter kvart (sikkert hundre timar eller meir) fann ut at han burde få avløysing. Ein Ortofon med aluminum nålefane. Det går truleg ikkje med ein Dynavector 17D...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg regner med at det er aluminiumscantilever. Aluminium tåler ikke godt å bli bøyd på. Det skal lite til før det svekkes, i motsetning til f.eks. stål og titan. (Kilde; en god del artikler fra ymse sykkelmagasiner).

Men så lenge det funker, så gjør det akkurat det. ;D

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Takk for i og for seg beroligene svar. Og, ja..den spiller glimrende fremdeles.

Jeg fikk bare et lite flashback fra den gang jeg fikk den montert hos OHC. En feilinstilt fine line. Det var særdeles skadlig for platene det!

Men så lenge det høres bra ut..er det altså ok. Nice!

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
For en tid tilbake var jeg ute for noe lignende. Oppdaget at nålfanen
sto noe skjevt ut av PU-huset. Prøvde å bøye den tilbake på plass, men
uten noe særlig positivt resultat.
Måtte bare innse at ny PU var løsningen. Fortærende selvfølgelig i og med at
PUen kun var en 2-3 mnd. gammel.
Dette var forøverig også en Ortofon-PU.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Det samme skjedde hos meg. Jeg brukte også tannpirker og skjøv hele greia tilbake i stilling. Tok et bilde etterpå (for å dokumentere all dritten som har samlet seg på magneten), man kan tydelig se at det ikke er noen knekk eller skade på aluminiumsrøret. De to rødbrune feltene ute av focus er forøvrig selve spolene. ( Jeg vippet ved samme anledning av lettmetall-dekslet på undersiden av pickuppen, og har spilt uten dette i et par måndeder).

Forklaringen til at forskyvningen frem og tilbake kan skje finner man om man inspiserer festeanordingen for hele nåleforsatsen. Det sitter en metallblokk på det bakerste polstykket som har en festeskrue på undersiden. Under monteringen skyves sef hele forsatsen forfra og inn i et hull i festeblokken. Det hele justeres til rett vinkel, skruen strammes, og ledningene loddes til terminalene (man kan skimte hvordan ledningene er klistret til utsiden av festeblokken på det ene fotoet) Lodde terminalene er forøvrig ganske store og tar opp all plassen bak magnetsystemet, som man ser.

Lignende festeanording finner man for øvrig igjen på de fleste MC pickupper: Her er et eksempel på det samme bare at festeblokken er sylindrisk, (og det er en ekstra justeringsmulighet i skruen i bakerst):
http://www.bluebirdmusic.com/VDH_The_CANARY_illust_L.jpg

I vårt tilfelle har altså forsatsen fått en trøkk og dreid seg ut av stilling med skruefestet som omdreiningspunkt. Skjer dette gjentatte ganger er det opplagt at skruen ikke sitter stramt nok og at vibrasjoner kan oppstå osv. (jeg brukte en test LP og spilte inn et tonesweep opp til 20KHz på til PCen og det var ingen tegn til spuriøse resonanser i mitt tilfelle). Det som skader platene er sef skarpe kanter på diamantstiften, pga av slitasje eller at det er slått stykker av den, det er ellers helt normalt å sjekke m øyemål for å få selve avspillingsvinklene akseptable.
Her er det et visst slingringsmonn, bare tenk på lp platene som er mer eller mindre tallerkenformet osv.

(Hadde dette vært min hovedpickup hadde jeg likevel byttet den ut pga generell alder og de edle delers tiltagende loddenhet).
No

PS
Hvis forskyvningen gjentar seg og det handler om en dyr pickup man ønsker å ta vare på, kan det være en ide å ta den med til urmaker og får strammet den opp. Han har verktøy og fingersspitzgefuhl for oppgaven, skulle man tro.

Vedlegg

pettern

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.03.2009
Antall liker
1
Dr.No! Takk for fantastiske illustrasjoner og forklaringer innen fagområdet pickup-anatomi!

Sannsynligvis veldig like erfaringer vi har her. Aluminiumsrøret mitt ser også helt uskadet ut, så det må jo ha vært en slags rotasjon av maskinvaren som har skjedd.

Alt er fremdeles vel med pasienten! Og bra er det, for jeg antar at den fremdeles har endel hundre timer i seg med silky smooth action.

L

lark

Gjest
Dersom man begynner å rote med den omtalte festeskruen, så er man garantert ute og kjøre så det holder!
Bak på cantileveren sitter det en metalltråd som går gjennom metallblokk med festeskru. Mellom spolene og metallblokken ligger gummidempingen. På fabrikken strammes metalltråden (dras bakover) slik at spolene presses mot gummidempingen med korrekt trykk og man oppnår den ønskede fjæring i systemet. Så låses tråden fast med festeskruen. Hold skrujernet unna denne skruen ;D

På bildet av Audio Technica pickupen mener jeg at man kan se festetråden stikke ut bak polstykket

Edit: Fant en skisse over Moving Coil prinsippet. Her kan man se pianotråden som holdet spolesystem og cantilever på plass. Festeskruen er ikke med på denne skissen

Vedlegg

Topp Bunn