Nå vil jeg ha Vinyl!!!!

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Plukket fram min gamle Technics platespiller (over 30 år gammel) for å sjekke om den funket nå i julen!! Det gjorde det!! Fikk jo selvfølgelig dilla!!! Lurer på hva som lønner seg videre..... Vil jo selvfølgelig at det skal låte best mulig.. Kan man f. eks. kjøpe et godt drivverk, og bruke en rimelig arm i starten, og oppgradere ettervært?? Vurderer et Oracle Delphi IV.... til ca 10K. Er dette bra?? Hva kan man bruke av armer og pickuper på en slik sak fram til man evt. får råd til en SME sak eller noe slikt???

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kva for ein Technics er det? Dei kan fungere forbausande godt med rette pickup...
Skal du investere i nytt drivverk, er det tre merke eg har stor sans for; Vpi, Clearaudio og Nottingham.
Armar bør etter mitt syn vere tangentiale, men då vert det fort dyrt. Eit alternativ er svenske Opus Cantus, dersom du får han til.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kan man f. eks. kjøpe et godt drivverk, og bruke en rimelig arm i starten, og oppgradere ettervært?? Vurderer et Oracle Delphi IV....
Dette synes jeg høres ut som en veldig klok innfallsvinkel til god vinyllyd. Drivverket må (imho) være første prioritet, deretter arm og så til slutt pu.
For det første er pu'er forgangbare ting, for det andre er det utrolig hvor bra selv rimelige pu'er kan låte dersom drivverk/arm er av topp klasse..

Oracle Delphi mk IV er forresten et veldig godt drivverk, og det fins masse "knowhow" om armer som passer til den rundtom. De har vel også nylig startet produksjonen igjen...?

Mvh Vidar P

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Kva for ein Technics er det? Dei kan fungere forbausande godt med rette pickup...

Det er en Technics /F-G Servo Player) SL-23A. Den tendesierer til å dra litt ujevnt. Ble selvfølgelig bedre da jeg byttet reim... Trenger den evt. lang tid for å gå seg til med ny reim, eller er motoren ferdig når den ikke går 100% jevnt i tempo... Hva slags pickuper er evt. å anbefale som en oppgradering??

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
361
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Jeg tror du vil få et bra resultat med en Denon DL110. Den vil passe godt til den litt tunge armen. Lyden i denne pickupen er meget god. Prisen er vel på latterlige 698 kroner. Et megakjøp.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Noen som har kjennskap til Oracle som drivverk?? Eks. Delphi MK IV... Noen sier det er mye mekking med Oracle. Hvordan er f. eks. Clearaudio, Nothingham eller VPI?? Kan man bruke f. eks. en arm fra rega på slike spillere fram til man får "god råd"??

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Alle spelarane (også Oracle Delphi IV) bør fungere bra med ein Rega.
Oracle er litt meir styr med enn dei fast opphengde spelarane som er nemnde, men mindre kritisk til underlaget, som aller helst bør vere ei vegghylle.
Hva bør et evt. driverk av typen Delphi MK IV ligge på brukt?? Jeg er helt fersk her, vet ikke helt hva som skiller de forskjellige typene oppheng osv.... Har f. eks drivverket mye å si for lyden? Kan man evt. kjøpe noe billig, og på sikt få godlyd med en veldig bra arm, og pickup??

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
Eg har ikkje sett Oracle på bruktmarknaden på lenge. Drivverket er viktig for lyden, ja. Eigentleg er samanheng pickup-arm-drivverk og riaa svært viktig å samstemme.
Mk IV er visstnok svært mykje betre enn III, som eg har høyrt ein del på. Men dette er ikkje ting eg har hatt heime til utprøving, så eg er litt usikker på akkurat korleis dette skal beskrivast. Eg hallar til å ha ting så enkelt som råd, altså utan flytande oppheng (men brukar sjølv ein Linn Sondek LP 12) og vegghylle. Dei faste spelarane eg har prøvd (du finn omtaler under vinyl på www.audiophile.no) har hatt imponerande kvalitetar.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Spør kanskje om mye dumt nå.... Men om man får tak på et godt drivverk her kan man da bruke en arm fra USA? Eller vil strøm bli et problem for armen også?? Tenker da på 115/220 problematikken.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Spør kanskje om mye dumt nå.... Men om man får tak på et godt drivverk her kan man da bruke en arm fra USA? Eller vil strøm bli et problem for armen også?? Tenker da på 115/220 problematikken.
En radialarm bruker ikke strøm, spenning og nettfrekvens spiller således ingen rolle.

CBA

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Det blir med andre ord en hel del nye elementer å ta hensyn til når man begynner med vinyl. Det blir som en ny jungel i jungelen..... Det er jo selvfølgelig en fordel at tonearmer kan brukes om værandre uavhengig av strøm. Artig at man kan tune og tweake så mye selv med vinyl!! Er det noen som har gode tips/tilbud på drivverk mm. er det bare å ta kontakt!!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et godt tips tror jeg er som følger; med dine transparente høyttalere og forsterker vil du ikke slippe unna med en "billig" platespiller. Den vil selvsagt gi lyd, men ikke den lyden du ønsker.

Mvh Vidar P

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Et godt tips tror jeg er som følger; med dine transparente høyttalere og forsterker vil du ikke slippe unna med en "billig" platespiller. Den vil selvsagt gi lyd, men ikke den lyden du ønsker.

Mvh Vidar P

Hehe.... Fryktet det ja!!! :D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe.... Fryktet det ja!!! :D
Skal du handle brukt, så er det jo mye og mangt å velge i. Blant alternativer som vil kunne gi lydkvalitet like god som noen, og som kvalitetsmessig er i den gaten du ideellt burde se, er f.eks Roksan Xerxes (X), Oracle Delphi (MkIV), Pink Triangle (Anniversary/div), SME 10, Linn Sondek LP12 Lingo etc etc.
Alle disse vil fungere fint med enklere (matchende) armer og pu'er, og vil gi godt utbytte ved oppgraderinger av armer/pu'er.
Ingen av disse vil gi ullen bass og rommel som unnskyldning for dypbass, splashy topp, klemt mellomtone med en honky bilyd etc; alle ting som man altfor ofte hører med rimelige platespillere i hirez systemer.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har du glemt de tyske og sveitsiske presisjonsspillerene Vidar? De kan du få uten å legge ut en formue, og de spiller musikk!!!
Nei, de er ikke glemt. Jeg liker de simpelthen ikke så godt, fordi jeg synes de låter for dårlig, med noen få unntak.
Derfor synes jeg det er vanskelig å nevne de i samme setning som de over. Men jeg skjønner og aksepterer at personlige preferanser kan tilsi noe annet..

Mvh Vidar P

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Ja, lytt og lær!!!

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Takker for gode tips!! ClearAudio er vel tysk?? Er f.eks Champin (grunnmodell til ca. 12K) fra ClearAudio et godt utgangspunkt?? Har også tilgang på en Oracle Delphi MK IV til ca 10K (Uten arm.) Det skal vel i utgangspunktet være en bedre spiller. Noen mener Oracle Delphi er litt vanskelig å sette opp, er det noen som har erfaring med det??

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Takker for gode tips!! ClearAudio er vel tysk?? Er f.eks Champin (grunnmodell til ca. 12K) fra ClearAudio et godt utgangspunkt?? Har også tilgang på en Oracle Delphi MK IV til ca 10K (Uten arm.) Det skal vel i utgangspunktet være en bedre spiller. Noen mener Oracle Delphi er litt vanskelig å sette opp, er det noen som har erfaring med det??
Det var vel Dual og Lenco han hadde i tankene..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Torget vurderinger
0
Solution er faktisk betre enn champion, når arm og pickup er lik. Æresord!
VPI med platekrans er tøffare i bassen enn Clearaudio. Og det er vel Oracle Delphi IV også, dersom originalplatematte fylgjer med (kjempematte, det finnest ei like god erstatningsmatte som heiter plattermatter)
Clearaudio er nok meir nøytral enn dei to andre, men skal du verkeleg ha det nøytralt og "svartstille" i bakgrunnen, er det Nottingham som leiar prisgruppa. Spacedeck er verkeleg god. Men eg var ikkje spesielt begeistra for armane derifrå.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Kan man bruke en billig arm fra f.eks Rega på en Nothingha, Spacedeck mens man "sparer" til en arm som kan være en god match??

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Rega arm på Nottingham er ikke noe problem.
Du trenger bare ei hylse og noen avstandshylser pga.VTA du får kjøpt fra Audioart.no.
For 10k får du ny NAS Interspace....mye for penga det. ;)

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
En investering av en slik størrelsesorden og ambisjon bør kanskje skje ut fra en beskrivelse av hvilke forventninger du har til spillestil. Slik jeg har forstått det vil drivverk i denne prisklassen peke i ulike retninger mht hva som betones.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
GOLDRING-LENCO-GYRO-DECK ? Sveitsisk/engelsk?
Engelske Goldring, en av verdens eldste platespillerprodusenter, var UK importør av sveitsiske Lenco..

Mvh Vidar P

J

jekri

Gjest
Aha. Dette med Goldring/Lenco har forvirret meg litt. Var det Goldring som overtok produksjonen av Lenco når disse begynte å få økonomiske problemer?

ballajazzhus

Medlem
Ble medlem
15.06.2005
Antall liker
0
Oracle er Ikke noe vanskelig å sette opp,men det går fort noen timer før alt er oppe å står 100%.Drivverket skal tunes til 3-4 Hz.Og du må ha de rette fjærene.De leveres med forskjellige farge,som indikerer forskjellig hardhet/herding.Den hardeste fjæren ved arm basen.Da det er her opphenget får den tyngste belastning.Du kan få Oracle mk II med arm og pickup på ebay for 10-12000 med jevne mellomrom.Forskjellen er ikke store opp til mkIV.Forbedret power,brytere er flyttet på.Oppbyggingen av verket er så godt som uforandret.
Mvh.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Michell Hydraulic er jo lekker da ;D

Den ER lekker og spiller i tillegg virkelig bra selv om konstruksjonen snur opp ned på det som er gjengs oppfatning av en god platespillerkonstruksjon. I tillegg finnes det knapt spillere som er lettere å sette opp:

Juster den i vater og rigg opp arm og PU og nyt lyden! :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Klart den originale GyroDek var en bra spiller. Jeg klarer ikke helt se om det er en RB250 eller RB300 som står på (får bare opp dårlige bilder her), men uansett var det jo voldsomt til pu å sette på denne armen..

Om ikke minnet svikter totalt var vel dette en spiller til 12-15k ny i sin tid? RB300 kostet 1500kr på hifiklubben, og MC3000 er vel kanskje gammel og ikke verdt mange tusen..
Vil vel si at denne spilleren (i god stand) kanskje kunne være verdt 5-8k dersom den er over 10 år gammel...?

Uansett står det jo at den ikke sendes.

Skulle ikke forbause meg om (dersom alt fungerer bra) denne spilleren gir en superdetaljert og åpen lyd med diger soundstage. Skulle heller ikke forbause meg dersom dens evt lydmessige mangler vil ligge i området for varme, klangfarger og kropp. Det ville ha vært typisk Gyro og også typisk MC3000 vel...?

Mvh Vidar P

ballajazzhus

Medlem
Ble medlem
15.06.2005
Antall liker
0
Her er svaret om den har rega 250 eller 300 Og hvor mye frakten blir????
Tiper 300-800,- i frakt.

Hi I have no idea what the arm is, this is not a personal item, everything written on the item is in the description, even though spelled incorrectly!, there is no shipping to Norway, if a norwegian wins (there is one bidding) I will personally deliver by air all expenses paid by the bidder pre arranged, still cheaper than regular shipping and safer, this item cannot be sent by normal methods, too fragile and heavy, regards Helen

RC30

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2005
Antall liker
319
Jeg har en Oracle Delphi mk IV med SME V og en ortofon MC5000 plassert på en Target vegghylle. Jeg har hatt spilleren i ca 11 år. Jeg kan ikke si at den er spesielt vanskelig å sette opp korrekt. Nå har jeg ikke den helt store erfaringen med forskjellige platespillere, men jeg husker at jeg synes Oracle'en var en betydelig oppgradering i forhold til min gamle Rega 3 med RB300 arm og AT-OC9.

Godt nytt år!

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Nå har jeg endelig bestilt!!! Ble en Rega P7 med Ortofon Rondo Bronze PU!!!

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Da har nissen vært her!!! Helt ny Rega P7 med Ortofon Rondo Bronze PU!! Umiddelbar følelse er at dette spiller meget detaljert og flott!! Det er en snev varme i lydbildet, som gjør det meget behagelig å lite anstrengt å høre på!! Fikk også mine Sonus Faber Cremona i dag, så nå er det innspilling av nytt utstyr døgnet rundt!! Livet er herlig!!!

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Når inviteres denne fattiglusen til en lytteseanse? Drar forøvrig til nabolandet i helgen for å hente mer dypbass...

Topp Bunn