Nå har jeg opplevd det selv, MAC stinks

K

knutinh

Gjest
Trådløse nett kan avogtil fortone seg som Voodoo, uansett hvilket merke man benytter.

Jeg ville ha feilsøkt ved å:
1. Prøve mac-en på andre trådløse nett
2. Skru av kryptering på ditt nett og prøve å koble på med mac-en
3. Skru av kryptering på ditt nett og prøve å koble på med en PC.
4. Skru på kryptering på ditt nett og prøve å koble på med en PC.

Ved å gjøre pkt 1-4 burde du kunne gjøre deg opp en mening om hvor problemet ligger.

I verste fall så finner du ut at mac-en fungerer fint med andre trådløse nett, og at andre datamaskiner fungerer fint med ditt trådløsnett. Da har du kanskje et interop-issue. Forhåpentligvis er ikke det tilfelle, og da kan det være en ganske triviell ting med en av delene.

-k

P

Parelius

Gjest
Psyklisten skrev:
Nå sitter vi på hotellet i Salzburg, og surfer med Lenovo`n. Hehe, en av de andre i reisefølget mitt kjøpte også en Mac på Lørdag for å ha med på turen.... ikke overraskende er han like forbanna på Mac nå som meg. Samme problem.!!

Her nede i Zalsburg kommer ihvertfall han inn på det åpne nettverket her på hotellet, så det er ikke totalt mørkt for Mac.
Samme problem på samme nett (hjemme til deg?), og greit i Zalsburg? (Ikke helt enkelt å forstå hva du prøver å si.) Om så er, så tror jeg ikke du skal laste Macen.

Men som knutinh sier, det kan være litt Voodoo disse nettene av og til…

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.174
Sted
Trondheim
Så det virker på hotellet.
Men din venn har det samme problemet som deg hjemme?

Råtips: Han har den samme nettilbyder som deg, og de har sendt ham samme, feilkonfigurerte, type ruter? Ikke rart det ikke virker da. Ta det heller opp med leverandøren deres - det er de som har levert utstyr som ikke følger standarden.

K

KindOfBlue

Gjest
Nå har jeg opplevd NetGear

Min stakkars far brukte mange argumenter når han skulle gjøre det klar hvorfor han ikke kunne bruke en Mac.
Det viktigste, for ham, var at det var så få andre som eide en, og at det ville være vanskelig å få hjelp om noe gikk galt.

Jeg fortalte ham om Guy Kawasaki, som var toneangivende hos Apple tidlig i selskapets historie. Når venner spurte ham om de burde kjøpe Mac eller Windows, sa han som følger: Kjøper du en Mac, kan du ringe meg så mange ganger du vil om du trenger hjelp eller får problemer - kjøper du en maskin med Windows kan du ringe meg tre ganger.

Folk som kjøpte Windows hadde alltid bruk for support, og folk som kjøpte Mac fikk sjelden bruk for det - så han tok ingen sjanser
Min far har slåss med sin Windows-maskin i årevis, og aldri helt fått oppdage hva en datamaskin kan gjøre for ham.
Så til slutt parkerte jeg en iMac på skrivebordet hans, ferdig konfigurert og med filene flyttet over. Han angrer dypt på at han ikke gjorde overgangen tidligere.

Når det gjelder trådstarter, så handler det vel også om hvorvidt man vil gjøre overgangen. Det virker som om det var en uoverveid impulsbeslutning som man har lyst til å gjøre om. Men det er altså ikke Mac'en feil - det er Apple som har utviklet trådløs-standarden til den som gjelder i dag, og det var Apple som var først ute med stabile kort til bærbare ...

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Nå skal det vel ikke stikkes under en stol at der har vært problemer med OSX Leopards Airport-software. Har selv hatt problemer mot D-link, Linksys og Cisco routere, selvom disse ble foret med siste firmware osv. Det er side opp og side ned på Apples forum om dette. I siste versjon 10.5.4 virker det som de fleste problemene er borte.

Hovedproblemet er vel kanskje at Apple prioriterer testing mot sine egne bokser, mens Microsoft blir avkrevd at Windows skal funke mot allverdens duppeditter og testingen derfor er mer omfattende.

Det er normalt ikke noe problem å få OSX til å koble seg til stabilt, men man må ofte ofre fart mot stabilitet, noe som er synd. Så har man MAC, kjøp Apples egne routere, da får man ingen problemer. Har man PC,er i huset trenger man ikke å bekymre seg. De kobler seg opp mot hva som helst.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.174
Sted
Trondheim
Det stemte ikke her i huset da jeg fikk tilsendt ny ruter fra NextGenTel. De 4 Macene virket med en gang, men det gikk flere timer før vi fikk husets ene PC på nett.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Det skal vel også nevnes at leverandørene av routere stort sett oppdaterer win-driverene sine først, siden brorparten av salget ligger der. Det kan være en del av forklaringen. Men holder fast ved at det er lurt å bruke Apples bokser hvis man har en Mac, det virker alltid greit. Bruker selv en Airport Extreme med en D-link som extender.
Funker knirkefritt mot OSX, Vista, XP og Linux (ubuntu).

G

Gjestemedlem

Gjest
Apple har de siste årene blitt tvunget her også til å gå bort i fra sine proprietære AppleTalk protokoller som de lenge insisterte på, og begynne å bruke TCP/IP de også slik normale maskiner gjør. Dette er bare nok et eksempel på at det er bedre jo før jo heller å slutte å bruke Apples formater og løsninger, etter en stund dropper til og med Apple dem uansett, og brukeren sitter igjen med eplet i sekken.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.174
Sted
Trondheim
Nå tuller du fælt, Gjestemedlem. AppleTalk støttes fremdeles i OS X. Men det er ikke den primære nettverksprotokollen lenger. AppleTalk var på mange måter forut for sin tid da den kom. Selvkonfigurerende. Oppdaget automatisk andre enheter som den kunne snakke med. Litt "chatty", men slett ikke så ille som mange ville ha det til. Mye av dette er videreført i Bonjour (som vel bare er et mer catchy navn på ZeroConf).
Men hvilke formater og løsninger er det du snakker om? Nevn en, bortsett fra ALAC? Text? PDF? XML? AAC? h.264?

K

KindOfBlue

Gjest
Enig med Otare. Jeg har AppleTalk avslått på mine maskiner - nye protokoller er langt bedre. Men gud bedre hvilken lise det var å kunne koble seg på enkelt, på slutten av 80-tallet, og se det som var av printere og annet på nettverket. Fungerte fint.

Interessant nok for oss Apple-brukere (evangelister?) så ble det mer kluss da de gikk over til "Intel Inside" - men fordelene oppveier for ulempene, siden det nå er ubegrenset crosstalk mellom alle formater.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
otare skrev:
Nå tuller du fælt, Gjestemedlem. AppleTalk støttes fremdeles i OS X. Men det er ikke den primære nettverksprotokollen lenger. AppleTalk var på mange måter forut for sin tid da den kom. Selvkonfigurerende. Oppdaget automatisk andre enheter som den kunne snakke med. Litt "chatty", men slett ikke så ille som mange ville ha det til. Mye av dette er videreført i Bonjour (som vel bare er et mer catchy navn på ZeroConf).
Men hvilke formater og løsninger er det du snakker om? Nevn en, bortsett fra ALAC? Text? PDF? XML? AAC? h.264?
Nå spiller det vel liten rolle hvem som oppfant hva, og hvor gode de forskjellige standardene var eller er. Microsoft hadde vel sin NetBEUI-protokoll som var meget rask, hvis jeg husker riktig. Det som er viktig er at f.eks. innen nettverkskommunikasjon er TCP-IP blitt det alle bruker, enten man har det ene eller det andre. Og da må både Microsoft, Apple og tredjepartsleverandører forholde seg til det og prøve å få dette til å virke så godt som overhode mulig.

Og stort sett har vel dette blitt veldig bra. Ihvertfall stor forskjell fra noen år tilbake, hvor det å jobbe i et blandet miljø var et lite helvete på enkelte områder.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.174
Sted
Trondheim
Ja. Standarder er fine greier.
jeg har ikke sagt noen ting om hva som kom først eller hvem som oppfant hva. Jeg bare fastslo at da AppleTalk kom (1985?) var det en utrolig enkel protokoll å forholde seg til for brukerne. Men det er håpløst hvis alle bruker sine egne løsninger. Derfor er standarder fine greier.
Det er derfor jeg ofte reagerer når man snakker om Apples proprietære løsninger, når Apple faktisk er den snilleste gutten i klassen når det gjelder å følge offisielle standarder (som PDF, AAC og h.264).

G

Gjestemedlem

Gjest
otare skrev:
Det er derfor jeg ofte reagerer når man snakker om Apples proprietære løsninger, når Apple faktisk er den snilleste gutten i klassen når det gjelder å følge offisielle standarder (som PDF, AAC og h.264).
Standarder er fint og flott og alt det der, men det er et stort problem når man utelater støtte til svært populære formater kun for å være vanskelig. 95%(?) av alle losslessfiler på nettet er i FLAC format (+ litt .shn og .ape) Da er det et enormt minus og bruke løsninger som ikke støtter dette. Det er som å velge en løsning som ikke støtter mp3 fordi du selv kan vele å lagre musikke i andre formater i stedet.

Dette er ikke spesielt for Apple, men er det samme uansett hvilket produkt det gjelder eller hvem som har laget det (Sony og MS er ikke nødvendigvis bedre her). Itunes kommer inn under i denne kategorien. Det er pent og brukervennlig og alt det der, men når det ikke spiller de populære formatene er det en løsning som bør strykes fra listen hvis man skal sette opp et nytt system i allefall. Skal man måtte operere med flere oppsett for å spille forskjellige musikkformater så har man tapt alt man trodde man hadde vunnet ved å velge noe "brukervennlig" i stedet for noe som virker.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.174
Sted
Trondheim
Akkurat når det gjelder FLAC er jeg enig - iTunes kunne godt støttet FLAC. Men jeg synes det er positivt at Apple bruker sin markedsposisjon til å fremme ISO-standarder som AAC og h.264.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Dette er ikke spesielt for Apple, men er det samme uansett hvilket produkt det gjelder eller hvem som har laget det (Sony og MS er ikke nødvendigvis bedre her).
De er alle like gode...

-k

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Litt OT først.
Da er jeg hjemme igjen etter en fantastisk sykkeltur fra Salzburg til Venezia. Over alle kjente topper underveis, inklusive den bratteste bakke som sykkelfolket kjenner i europa. Hirschbichl har 30% i snitt over en periode... Grossglockner ble helt flat i sammenligning.

MAC problemet var delvis under kontroll underveis, min kompis kom på nett nå og da, det var ikke noe bedre med min Lenovopc. Jeg løste hele problemet mitt i dag og benyttet meg av Elkjøps 30 dagers bytterett.

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg var kun ute etter EN maskin som funka og var liten nok til å ha med på reise, dette MAC greiene ble for sært. Sikkert helt suverent til hjemmebruk i et mediaoppsett, skal vurdere det ved en senere anledning. har ikke iPhone heller jeg.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Sorry Mac... ;D Men disse problemene dine virker nok desverre som brukerfeil og har nok ingen ting med Mac-plattformen å gjøre. Siden du i utgangspunktet ikke var interessert i Mac, er det sikkert greiest at du bytter den inn å skaffer deg en PC med kjent GUI. Jeg har aldri opplevd problemer med å komme på nett noe sted med mine Apple enheter.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Greven skrev:
Sorry Mac... ;D Men disse problemene dine virker nok desverre som brukerfeil og har nok ingen ting med Mac-plattformen å gjøre. Siden du i utgangspunktet ikke var interessert i Mac, er det sikkert greiest at du bytter den inn å skaffer deg en PC med kjent GUI. Jeg har aldri opplevd problemer med å komme på nett noe sted med mine Apple enheter.

Har jobbet med både Mac og PC i mange år og det er liten eller ingen forskjell på tilkoblingsproblemer mot trådløse nettverk. Enkelte kombinasjoner av kort, routere og software-versjoner går rett og slett dårlig sammen eller er ikke testet og må tvinges til å snakke sammen.
Hadde senest store problemer med OSX leopard 10.5.2 mot en D-link router. Løste seg med 10.5.3 oppgraderingen. Har også en Airport extreme router som virket fint (naturlig nok).

Hvis man ser på Apples og Microsofts tech-forum finner man tusenvis av poster på de samme problemene, men ofte forskjellige kombinasjoner av hardware og software. Det kan variere fra maskin til maskin. Retter seg oftest med en oppgradering av software eller firmware.

Topp Bunn