- Ble medlem
- 18.10.2005
- Antall liker
- 0
Nå er det visst ett hån mot velgerne at ett parti på 20-30% ikke får makt. Nuvel, det gjelder vel andre regler for hennes parti og velgere.
Hvis de to alternativene folk kunne stremme på var en ren SV regjering eller en ren FrP regjering så er jeg ikke i tvil om at SV ville vunnet stort. Hadde det vært RV mot FrP derimot er jeg noe mer usikker.oddgeir skrev:Meningen om dette farges vel ut fra politisk ståsted tenker jeg.
Man kan enten si:
1. Det er udemokratisk at det største partiet (Frp f.eks.) skal bli stående utenfor, fordi de andre partiene samarbeider ikke på politisk grunnlag, men kun for å holde dette partiet utenfor. Det er neppe i tråd med velgernes ønsker.
Eller man kan si:
2. Mesteparten av velgerne stemte ikke på dette partiet, så det er bare rett og rimelig at de ikke får makt.
Etter eksempel 2 kan vi si at 94% av velgerne stemte IKKE på SV.
Her tillater jeg meg å tvile. Et parti som har 6% oppslutning vil aldri få nok støtte i folket til å få flertall, selv i en tvekamp mot Frp.Gjestemedlem skrev:Hvis de to alternativene folk kunne stremme på var en ren SV regjering eller en ren FrP regjering så er jeg ikke i tvil om at SV ville vunnet stort. Hadde det vært RV mot FrP derimot er jeg noe mer usikker.
Muligens ikke dumt anslått, var det ikke for en liten feil. Å tro at 35 prosent av Ap-velgerne ville støttet en ren Frp-regjering framfor en med SV er omtrent like sannsynlig som at San Marino kommer til å vinne EM i fotball neste år.oddgeir skrev:Her tillater jeg meg å tvile. Et parti som har 6% oppslutning vil aldri få nok støtte i folket til å få flertall, selv i en tvekamp mot Frp.Gjestemedlem skrev:Hvis de to alternativene folk kunne stremme på var en ren SV regjering eller en ren FrP regjering så er jeg ikke i tvil om at SV ville vunnet stort. Hadde det vært RV mot FrP derimot er jeg noe mer usikker.
Vi tar en uhøytidlig analyse:
Hvis vi tenker oss at SV får støtte fra 65% av Apvelgerne, 10% av Høyrevelgeren, 50% av Krfvelgerne, alle Venstrervelgerne og 75% av Sp velgerne, da får vi følgende situasjon.
Fra Ap 30%*0,65 = 19,5%
Fra H 20%*0,10 = 2%
Fra Krf 6%*0,50 = 3%
Fra V 8%*1,0 = 8%
Fra Sp 6%*0,75 = 4,5%
Fra SV 6%*1,0 = 6%
Fra Frp 20%*0 = 0%
Fra Andre 4%*0,5 = 2%
Det gir tilsammen 45% oppslutning.
RV er med blant andre.
;D ;D
Sikkert ikke så langt unna. Litt lavt på AP, vil tipper rundt 75-80% her og kanskje rundt 20-25% for høyres del. Men det illustrerer jo iallefall ganske tydelig at det ikke bare er prosentstørrelsen under valget som avgjør hva folket ønsker...oddgeir skrev:Her tillater jeg meg å tvile. Et parti som har 6% oppslutning vil aldri få nok støtte i folket til å få flertall, selv i en tvekamp mot Frp.Gjestemedlem skrev:Hvis de to alternativene folk kunne stremme på var en ren SV regjering eller en ren FrP regjering så er jeg ikke i tvil om at SV ville vunnet stort. Hadde det vært RV mot FrP derimot er jeg noe mer usikker.
Vi tar en uhøytidlig analyse:
Hvis vi tenker oss at SV får støtte fra 65% av Apvelgerne, 10% av Høyrevelgeren, 50% av Krfvelgerne, alle Venstrervelgerne og 75% av Sp velgerne, da får vi følgende situasjon.
Fra Ap 30%*0,65 = 19,5%
Fra H 20%*0,10 = 2%
Fra Krf 6%*0,50 = 3%
Fra V 8%*1,0 = 8%
Fra Sp 6%*0,75 = 4,5%
Fra SV 6%*1,0 = 6%
Fra Frp 20%*0 = 0%
Fra Andre 4%*0,5 = 2%
Det gir tilsammen 45% oppslutning.
RV er med blant andre.
;D ;D
Neida, Sponheim er vel sjelden sur han. Men maktsyke har jo dette partiet blitt.ernie70 skrev:Øyvind H
Er det Sponheim du snakker om?
Det er vel han som har gått høyt ut og krevd med sine små 5,6%
Nettopp.Øyvind H skrev:Da er det vel heller ett større problem at mikropartier som Venstre er de som til slutt sitter med nøkkelen til hvem som skal sitte ved makten i svært mange kommuner. I min kommune vil trolig deres ene representant hindre ett parti med 45% av stemmene fra innflytelse.
Hvis et part med en representant klarer å oppnå slik innflytelse er det jo på grunn av deres ualminnelig dyktige posisjonering og politiske innsikt. Helt uahvengig av hva partiet mener i enkeltsaker. Hvis et annet parti får 45% og ingen innflytelse tyder det vel på dårlig politisk håndtverk.oddgeir skrev:Nettopp.Øyvind H skrev:Da er det vel heller ett større problem at mikropartier som Venstre er de som til slutt sitter med nøkkelen til hvem som skal sitte ved makten i svært mange kommuner. I min kommune vil trolig deres ene representant hindre ett parti med 45% av stemmene fra innflytelse.
På sikt vil jeg tro at dette øker apatien, og reduserer valgdeltagelsen. Jeg vil tro at respekt for velgerne er nøkkelen til større valgdeltagelse.
Hvilket er nær halvparten av velgerne.Gjestemedlem skrev:De eneste som er blir mer apatiske og oppgitte er vel de 45%ene som stemte på dette partiet som de andre ikke vil ha noe med å gjøre.
Ja, men det er jo svært positivt for alle de andre at disse blir apatiske. Det er et større demokratisk problem når fløypartiene får herje fritt. Enten det er på høyre eller venstre ytterkant.oddgeir skrev:Hvilket er nær halvparten av velgerne.Gjestemedlem skrev:De eneste som er blir mer apatiske og oppgitte er vel de 45%ene som stemte på dette partiet som de andre ikke vil ha noe med å gjøre.![]()
Det ville nok ført til at småpartiene ble radert ut av taktiske hennsyn fra velgerene til de store partiene. Vi ville da sittet igjen med 2-3 store partier. Man kan oppnå mye av det samme ved å heve sperregrensen til 10%.knutinh skrev:Vi kunne selvsagt ha komplisert demokratiet ved å innføre negativ stemmeseddel. Evt kunne man stemme på et parti man ville gi makten, og et parti man ikke ville gi makten. Makten kunne så fordeles ved en midling/vekting av folkets positive og negative stemmer. Hadde demokratiet blitt bedre da?
Jeg vet ikke det. Frp hadde f.eks muligheten til å støtte minst en av Bondevik-regjeringene men valgte å avstå.Roysen skrev:Valgkamp i dag er i alt for stor grad preget av at man skal til makten for en hver pris selv om det går på bekostning av lovnader og man har gitt velgerne og som var et direkte resultat av den oppsluttningen man har fått under valget. Er det demokratisk moralsk korrekt å gå bort fra lovnader i valgkampen for å komme til makten?
Tror du det? Jeg ville ha stemt på det partiet jeg har mest tro på uten taktiske hensyn og "stemt bort" det partiet jeg har minst tro på uten taktiske hensyn.Gjestemedlem skrev:Det ville nok ført til at småpartiene ble radert ut av taktiske hennsyn fra velgerene til de store partiene. Vi ville da sittet igjen med 2-3 store partier. Man kan oppnå mye av det samme ved å heve sperregrensen til 10%.knutinh skrev:Vi kunne selvsagt ha komplisert demokratiet ved å innføre negativ stemmeseddel. Evt kunne man stemme på et parti man ville gi makten, og et parti man ikke ville gi makten. Makten kunne så fordeles ved en midling/vekting av folkets positive og negative stemmer. Hadde demokratiet blitt bedre da?
Det er vel slik at dersom SP går i regjering med Høyre, KrF og Venstre har de mindre sjanse for å få innført tollbarrierer og mer penger til kommunene enn dersom de går i regjeringssamarbeid med AP og SV. For de bøndene som stemmer SP av hensyn til nettopp disse sakene er det svært viktig å vite hvilket parti de ønsker samarbeid med for å vurdere om det virkelig er SP de skal stemme på. Når dette ikke er klargjort før valget kan valget partiet foretar mhp samarbeidspartnere i regjering være helt avgjørende for om den saken bøndene valgte SP inn i regjering på blir gjennomført eller ikke. Jeg synes ikke det skal være opp til partiet å foreta et slikt valg. Det burde det være velgerne som gjør og den eneste måte å gjøre det på er at bindende konstellasjoner er avgjort før valgkampen.knutinh skrev:Jeg vet ikke det. Frp hadde f.eks muligheten til å støtte minst en av Bondevik-regjeringene men valgte å avstå.Roysen skrev:Valgkamp i dag er i alt for stor grad preget av at man skal til makten for en hver pris selv om det går på bekostning av lovnader og man har gitt velgerne og som var et direkte resultat av den oppsluttningen man har fått under valget. Er det demokratisk moralsk korrekt å gå bort fra lovnader i valgkampen for å komme til makten?
Så lenge resultatet er vanskelig å spå ser jeg ikke hvorfor man skal avstå fra å gjøre forpliktelser i etterkant dersom de gjør at politikken man er valgt inn til å føre blir realisert i større grad. Dersom man stemmer SP for å holde oppe tollbarrierer og gi mer penger til kommunene så må da det viktigste være at disse målene blir oppnådd (uten at andre deler av programmet må lide i for stor grad), ikke hvorvidt det er i en koalisjon med AP/SV eller V/Krf?
-k
Jo dette høres egentlig mer sannsynlig ut.knutinh skrev:Tror du det? Jeg ville ha stemt på det partiet jeg har mest tro på uten taktiske hensyn og "stemt bort" det partiet jeg har minst tro på uten taktiske hensyn.Gjestemedlem skrev:Det ville nok ført til at småpartiene ble radert ut av taktiske hennsyn fra velgerene til de store partiene. Vi ville da sittet igjen med 2-3 store partier. Man kan oppnå mye av det samme ved å heve sperregrensen til 10%.knutinh skrev:Vi kunne selvsagt ha komplisert demokratiet ved å innføre negativ stemmeseddel. Evt kunne man stemme på et parti man ville gi makten, og et parti man ikke ville gi makten. Makten kunne så fordeles ved en midling/vekting av folkets positive og negative stemmer. Hadde demokratiet blitt bedre da?
Jeg ville heller ha gjettet at et slikt system ville eliminere polene. Frp, SV og RV er muligens de mest "forhatte" partiene, og dermed de som flest velgere ville ha brukt stemmen sin for å fjerne. Partier som Venstre, AP og Høyre ville jeg vente var vanskeligere å "hate" siden de er nærmere sentrum.
Dette forutsetter selvsagt at partipolitikk foregår langs en endimensjonal akse, noe som selvsagt er en kraftig forenkling. For noen kan SV eller Venstre være kandidater, for andre kan AP eller Frp være kandidater. For noen rare mennesker kan SV eller Frp være kandidatene, noe som i så fall understreker min teori om at det politiske spektrum er hestesko-formet og ikke lineært.
-k
NaturligvisGjestemedlem skrev:Et parti helt i sentrum er jo per definisjon gjennomsnittet av alle de andre partiene,
Nei, det kommer an på stemmefordelingen mellom partiene. Om venstresiden får 70 % av stemmene, vil ikke en representant fra sentrum være en god representant.og dermed den beste representatnten for den samlede folkeviljen.
Senterpartiet er en pussig greie. De har egentlig bare tre saker som betyr noe: Subsidier/Distriktsoverføringer, Nei til Eu og tollbarriærer/konkurranseskjerming.BT skrev:Senterpartiet er jo et sentrumsparti. Men de er jo det mest ekstreme av alle partier, som vil tvinge oss alle til å bo på steder hvor ingen skulle tru at noen kunne bu, og leve av hva man kan få ut av en steinrøys oppi bakken, samt enorme subsidier.
For mange er det uforståelig hvorfor vi skulle legge ned arbeidsplasser i norge, da ville vi jo ikke ha noe å leve av, derfor må overføringer/subsidier/tollbarrierer til...Gjestemedlem skrev:Senterpartiet er en pussig greie. De har egentlig bare tre saker som betyr noe: Subsidier/Distriktsoverføringer, Nei til Eu og tollbarriærer/konkurranseskjerming.BT skrev:Senterpartiet er jo et sentrumsparti. Men de er jo det mest ekstreme av alle partier, som vil tvinge oss alle til å bo på steder hvor ingen skulle tru at noen kunne bu, og leve av hva man kan få ut av en steinrøys oppi bakken, samt enorme subsidier.
...
Jeg så et veldig fint regnestykke på energibruken ved å produsere/levere et tonn ris i Kambodsja vs California så lenge sluttbrukeren bodde i California. For å si det sånn: den siste milen fra kjøpesenter til hjemmet med en handlepose i SUV er ganske dominerende over bulk-transport vha skip. Dessuten er det overraskende hvor mye energi som brukes i selve produksjonen av landbruksprodukter, og hvor mye mer energi vestlig landbruk (dvs også Norge) trenger for å lage et tonn mat.The Atl skrev:Finner det kostelig at det store flertallet ser behovet for å bruke milliarder på militæret, men ikke ser noen egennytte i til en viss grad å være selvforsynt. Vi kan jo importere maten billigere fra korrupte regimer hvor flertallet av befolkningen sulter, men ikke har råd til å betale for varene de selv produserer, det hele importeres over på mest forrurensende måte (bil, bil/fly), og fører til urbanisering og sentralisering av makten i både produsentlandet og konsumentlandet.
Det er ingen selvfølge. Jeg kan gjerne være med på en diskusjon om viktigheten av utdanning og behovet for å trimme ned forsvaret til akkurat det vi trenger for å forsvare oss.Å bruke ganger mer penger på militæret enn på utdanning er derimot en ubestridt selvfølge.
Det er et skrikende behov for arbeidskraft. Å holde folk i jobber som er verdiløse slik at de må sponses ved å snylte på andre jobber er i mine øyne idioti.Når vi attpåtil kan gjøre en hel sektor av befolkningen arbeidsløse er vi i boks. Idioti.
Jepps, det er helt riktig. Å produsere kjøtt er totalt uhensiktsmessig i en krisesituasjon. Da er korn og grønnsaker supplert med fisk og sjømat det absolutt mest energiøkonomiske. Så tollmurene på kjøtt og meieriprodukter har ingen rot i virkeligheten når det gjelder forsyning i krisetider.knutinh skrev:Hvis krisen skulle ramme oss er det silda og ikke poteten som må berge oss. Den beste forsikringen mot sultedød i Norge dersom internasjonal handel skulle opphøre er slett ikke noen skarve bønder, men oppdrett og fangst av villfisk. Ved å følge SP og proteksjonistenes linje ødelegger vi for fiskerinæringens mulighet til å bygge seg opp, og derfor er jeg overbevist om at evnen til å fremstille proteiner ved krise blir mindre enn nødvendig.
Helt enig. Det finnes alle mulige "gode grunner" for forskjellsbehandling som man aldri vil bli enige om og som aldri vil bli rettferdig.ernie70 skrev:Hvorfor skal en stemme i nord være mer verdt enn en stemme i sør?
knutinh skrev:Jeg anser ikke geografisk representasjon som myndighetens anliggende men velgernes. Dersom velgerne ønsker rikspolitikere utelukkende fra ytre Smøla så ser jeg ingen grunn til å nekte dem det.
-k
48,1% er ikke flertall selv ikke når man bruker tryllemetodene til Frp...ernie70 skrev:H, Frp, V og Krf fikk faktisk flest stemmer og flertall. Men pga valgordningen fikk de ikke flest mandater. Frp har yttrett ønske om att en stemme burde være en stemme og det er jeg enig i.
Hvorfor skal en stemme i nord være mer verdt enn en stemme i sør?