Nå er Sjefssutra igang igjen

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Øyvind H skrev:
48,1% er ikke flertall selv ikke når man bruker tryllemetodene til Frp...
Og summen av Ap, Sp og SV's stemmer var.....?

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Hvorfor i alle dager skulle olsofolkene ha enda mer innflytelse enn de har i dag over resten av landet da?
Hvorfor i alle dager skulle en bygde-borger ha mer innflytelse enn en by-borger?

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Gjestemedlem skrev:
Hvorfor i alle dager skulle olsofolkene ha enda mer innflytelse enn de har i dag over resten av landet da?
Hvorfor i alle dager skulle en bygde-borger ha mer innflytelse enn en by-borger?

-k
Det har de da heller egentlig ikke. De har da like stor innflytelse på hvilke representanter som blir sendt fra deres fylke som som dem som bor i Oslo "fylke" har på sine. Så hver borger har like stor innflytelse, men den landsdelen de kommer fra har gjerne flere mandater enn folketallet alene skulle tilsi. Oslo har f.eks. bare 3-4 ganger så mange representanter som Troms. Men prosentvis er det jo ikke så stor forskjell på hvilke partier som som blir sendt fra hvert fylke heller, så for partiene har det ikke så stort utslag.

Så siden stemmene ikke havner i samme hatt er det i praksis ikke så stor forskjell likevel. Hadde vi hatt direkte valg, f.eks. På en president ville det stilt seg anderledes.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
knutinh skrev:
Gjestemedlem skrev:

-k
Det har de da heller egentlig ikke. De har da like stor innflytelse på hvilke representanter som blir sendt fra deres fylke som som dem som bor i Oslo "fylke" har på sine. Så hver borger har like stor innflytelse, men den landsdelen de kommer fra har gjerne flere mandater enn folketallet alene skulle tilsi. Oslo har f.eks. bare 3-4 ganger så mange representanter som Troms. Men prosentvis er det jo ikke så stor forskjell på hvilke partier som som blir sendt fra hvert fylke heller, så for partiene har det ikke så stort utslag.

Så siden stemmene ikke havner i samme hatt er det i praksis ikke så stor forskjell likevel. Hadde vi hatt direkte valg, f.eks. På en president ville det stilt seg anderledes.
Hvis oslo-folk jevnt over stemmer SV, venstre i høyere grad mens de i troms stemmer AP og Frp i høyere grad så får vi en maktbalanse på tinget som ikke er reflektert i folkets gjennomsnittlige mening.

Jeg synes det overskygger evt fordeler ved geografisk utjevning og geografisk seleksjon i det hele tatt. Jeg ser ingen ulemper ved at alle stortingsrepresentanter kommer fra Volda dersom folket ønsker det.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Hvis oslo-folk jevnt over stemmer SV, venstre i høyere grad mens de i troms stemmer AP og Frp i høyere grad så får vi en maktbalanse på tinget som ikke er reflektert i folkets gjennomsnittlige mening.
Joda, men utslagene er ikke så veldig store. Der er jo også utgjevningsmandater som tilgodeser partier som har fått for liten uttelling.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Øyvind H skrev:
ernie70 skrev:
H, Frp, V og Krf fikk faktisk flest stemmer og flertall. Men pga valgordningen fikk de ikke flest mandater. Frp har yttrett ønske om att en stemme burde være en stemme og det er jeg enig i.
Hvorfor skal en stemme i nord være mer verdt enn en stemme i sør?
48,1% er ikke flertall selv ikke når man bruker tryllemetodene til Frp...
Joda. Det ble 48,1% med den telle metoden som jeg har forklart. Dersom en stemme var en stemme hadde tallet blitt OVER 50%.

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Antall liker
39
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Dersom du deler partiene i 2 blokker er det ikke mulig at en blokk IKKE vil få flertall.
100 delt på 2 blir ALDRIi 49.9 pluss 49.9.

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Herregud, har du bestemt deg for at dette her gidder jeg ikke forstå?
Hvis du kikker mer enn 2 sekunder på linken vil du finne flere partier enn de som ble sett på som regjeringsalternativer.

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Til nest siste innlegg; beklager.

Til siste; Godkjente stemmer er 2649735. Deler du dette på 2 (50%)får du 1324867,5.
Og jeg u

Topp Bunn