Nå er det NUC!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Min gamle musikk og bilder PC som har gått og snurret i 7 år nå begynner å bli litt ustabil og jeg har nå bestilt meg en Intel NUC (Next Unit of Computing). Dette er en minimaskin som jeg håper skal kunne kjøre alt jeg har behov for.

    I første omgang skal jeg spille musikk (Wimp, Spotify, eget bibliotek osv), film (Netflix, HBO osv), vise bilder og litt spilling.

    Det jeg har bestilt i første omgang er:
    - Intel NUC Barebone BOXD54250WYK (Inkluderer strømkabel og strømadapter)
    - Crucial DDR3 SO-DIMM 1600MHz 8GB KIT, 1.35V
    - Samsung SSD 840 MSATA 250GB
    - Intel Dual Band Wireless-AC 7260, 867 Mbps
    - High Speed HDMI - miniHDMI kabel, 1.5m
    - Logitech Wireless Touch Keyboard K400

    Jeg skal komme tilbake med mer info når jeg har fått pakken og begynt å bygge og installere.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Bra å høre at andre har positive erfaringer med lignende produkter. Jeg så også på Gigabyte Brix og mye annet. Muligens jeg skriver mer senere om hva jeg har sett på og hvorfor jeg valgte NUC.

    Når det gjelder viftestøy finnes det vifteløse kabinetter til NUC. Men i første omgang skal jeg forsøke meg på å gjemme den inne i et skap. Og siden den skal være i et skap har jeg heller ikke kjøpt IR til den.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Og prisen på alt dette blir?
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Og prisen på alt dette blir?
    Jeg kjøpte en pakkeløsning på NUCen som koster 4995. I tillegg kostet tastaturet 299. Dette ble handlet hos Komplett og de har gratis frakt i sommer. Totalt ble det 5294.

    Jeg kunne også gjort det en god del billigere med i3, mindre minne, mindre disk og billigere nettverkskort. Men nå vil jeg forhåpentligvis ha en htpc jeg kan ha lenge.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Da var pakken sendt fra Komplett :) Får håpe Posten er like rask. Men jeg tviler litt på det, sist jeg bestilte en pakke brukte de nesten en uke.

    PCen jeg har bestilt kommer uten operativsystem og mens jeg venter på pakken har jeg nå bestemt meg for å installer Window 7 Pro.

    Jeg vurderte også Linux Ubuntu som jeg har litt erfaring med, men går heller fra Windows da mange av de programmene jeg vil installere ikke finnes på Linux. Jeg er heller ikke så dreven i Linux universet at jeg tar alle kommandoen man må kunne på strak arm. Det er mye sudo ditt og sudo datt bare for å få gjort den enkleste ting.

    Grunne til at jeg velger Windows 7 i stedet for Windows 8 er at jeg har en ubrukt lisens liggende. Hadde jeg måttet kjøpe en lisens hadde jeg gått for Windows 8.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Da har pakken ankommet! Håper å få satt den sammen i løpet av kvelden. Skal legge ut bilder av fremdriften om ikke annet for å dokumentere for meg selv hva jeg har gjort.

    20140818_161021.jpg
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Det spiller en lyd når jeg åpner pakken til NUCen. How geek is that!

    Å montere gikk veldig greit.

    Åpne boksen:
    steg 1.jpg


    Montere minne. Er bare å klikke på plass:
    steg 2.jpg
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    For å sett på WIFI kortet må man skru ut en liten skrue først. Så klikker man kortet på plass og skrur til skruen. Deretter må man feste antennene:
    steg 3.jpg


    SSD disken (som er vanvittig liten!) har også en liten skrue, men er også enkel å montere:
    steg 4.jpg


    Og vips, på en-to-tre har man en fiks ferdig mini pc!
    steg 5.jpg


    Neste punkt blir å installere operativsystem. Og det blir Windows 7 nå i første omgang.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Og da var også Windows 7 Pro også installert. Er egentlig rett frem å installere. Jeg lastet ned iso filen fra utvikler kontoen min hos MicroSoft og laget en boot på en USB med en Microsoft applikasjon som har det flotte navnet "Windows 7 USB DVD Download Tool". Lisens nøkkelen hadde jeg fra før.

    Lastet også ned en bundle med drivere for min NUC fra Intel sine sider. De jeg har installert foreløpig er Wifi, chipset, grafikk og USB 3. Sikkert ikke nødvendig med alle de driverene, men Wifi driveren måtte jeg ha.

    I tillegg har jeg en Cambridge DacMagic Plus. For å få denne til å spille 192kHz hirez musikk filer må jeg installere en driver. Har faktisk et par filer av denne typen som jeg skal teste når jeg får installert musikk programmene.

    Og da skal alt grunnarbeidet være gjort og jeg kan begynne å installer de artige tingene :)
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    På sikt kommer nok denne maskinen til å erstatte Squeezeboxen min, og paradoksalt nok var Logitech Media Server det første jeg installerte. Selve musikk samlingen min ligger på en ekstern disk som er koblet til ASUS RT-N66U Dark Knight routeren min som står i het annet rom. Foreløpig har jeg bare scannet inn hele biblioteket og satt på Last.fm scrobbling. Jeg får installer og tune LMS mer grundig senere. Den sju år gamle Acer maskinen jeg har brukt som musikk server kan endelig få hvile. Det gikk et lite sukk gjennom den når jeg skrudde den av...
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Nå vet ikke jeg hvordan den oppfører seg som en Squeezbox erstatter (kun musikk streaming), men hos meg tar vifta litt av når jeg streamer HD film iallefall. Men for all del, det er en helt utrolig bra PC :).
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Nå vet ikke jeg hvordan den oppfører seg som en Squeezbox erstatter (kun musikk streaming), men hos meg tar vifta litt av når jeg streamer HD film iallefall. Men for all del, det er en helt utrolig bra PC :).
    Jeg skal teste dette senere. I første omgang skal jeg legge inn musikk programmene. Og jeg skal ha maskinen stående inne i et skap. Om jeg hører viften så er det et alternativ å kjøpe et vifteløst kabinett. F.eks. noe om dette:

    akasa-newton-v-1-1280x1024.jpg


    Den ser jo ut som en HIFI komponent også og må ikke gjemmes bort. Og om jeg skal ha den stående fremme kommer jeg til å sette inn IR kort slik at jeg kan styre den med en universal fjernkontroll.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Til å organisere biblioteket har jeg installert MediaMonkey. Jeg synes den er meget bra til å tagge med. Jeg har testet en del andre og ikke funnet noen som er like bra. Jeg vil selvfølgelig bruke denne til å legge til nye filer med. De gangene jeg skal rippe fra CD til flac må det innom en annen PC først da jeg ikke har noe optisk drev.

    Jeg har heller ikke gjort noen instillinger på denne enda bortsett fra å installere last.fm plugin.

    En flott egenskap med MediaMonkey er at det er enkelt å synkronisere trådløst til MediaMonkey spilleren på Android telefonen min.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Streaming av musikk må også på plass. I første omgang er det Wimp som er installert da det er denne jeg abonnerer på for tiden (ikke HIFI versjonen). Fungerer utmerket.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Og nå er Spotify på plass også. Har bare gratis versjonen for tiden, men det fungerer utmerket. Bruker Spotymote Free (Android) på telefonen til å styre Spotify. Det var bare å installere et lite program på PCen så var det på plass. Fungerer bra gjør det også.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Konge. Gi lyd angående vifte gange på den da :). Kan være at Intel sin egen er mer stille og tollerang enn hva Gigabyte sin er, selv om det ser ut til å være helt likt.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Foreløpig står den fremme på stereobenken. Og når viften går kan jeg høre det når jeg går nærme. Men det er så lavt at det vil være helt stille når den kommer inn i skapet. Jeg har ikke prøvd den med stor belastning enda. Skal gi tilbakemelding på det også når jeg har testet. Om jeg hører den er det ikke verre enn at jeg kjøper et vifteløst kabinett.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Neste program som testes er Foobar 2000. Det er ingen musikk spillere på PC som er så lettdrevet som denne. Alt er lynkjapt og samtidig har man mulighet til legge inn plugins og konfigurere absolutt alt. Foreløpig har jeg ikke gjort så mye mer enn å få den til å spille 192 KHz 24 bit musikk, men skal absoluitt se mer på denne, men enn så lenge er MediaMonkey den foretrunkne spilleren.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Virker veldig lovende dette da :). Jeg er iallefall storfornøyd med min ;). Trenger ikke streamer til 15000kr iallefall :p.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hvordan vil det gå å spille av mkv laget av blu-ray med full hd/lyd og bilde samt bdiso på en slik løsning med NUC?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det mest interessante er at den kan drives med en enkel lineær 19vdc supply istedet for det medfølgende switchingsupplyet som er et std laptop supply
    har selv 2 NUC i andre funksjoner i huset og har tenkt å prøve som musikkavspiller
    vedr. vifte kan du stille innslagspunktet for viften i bios
    har justert fra 20-30 prosent belastning
    da går den vesentlig mindre
    mvh
    Leif
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan vil det gå å spille av mkv laget av blu-ray med full hd/lyd og bilde samt bdiso på en slik løsning med NUC?
    Går fint, selv rimeligste nuc til tusenlappen tar dettte på strak arm.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    det mest interessante er at den kan drives med en enkel lineær 19vdc supply istedet for det medfølgende switchingsupplyet som er et std laptop supply
    har selv 2 NUC i andre funksjoner i huset og har tenkt å prøve som musikkavspiller
    vedr. vifte kan du stille innslagspunktet for viften i bios
    har justert fra 20-30 prosent belastning
    da går den vesentlig mindre
    mvh
    Leif
    Aha. Ikke vært inne i bios på den enda faktisk :). Men jeg er som sagt utrolig fornøyd med min ;).
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hvordan vil det gå å spille av mkv laget av blu-ray med full hd/lyd og bilde samt bdiso på en slik løsning med NUC?
    Går fint, selv rimeligste nuc til tusenlappen tar dettte på strak arm.

    Kult, da er nok dette ett godt alternativ for meg. Har en dune mediaspiller fra før som spiller "alt", men behovet for to mediaspillere kommer forhåpentligivs snart.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Takk for tips om å stille viften i biosen. Jeg har nå satt minimum verdien til 20. Oppdaterte biosen i samme slengen.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Neste program som testes er Foobar 2000. Det er ingen musikk spillere på PC som er så lettdrevet som denne. Alt er lynkjapt og samtidig har man mulighet til legge inn plugins og konfigurere absolutt alt. Foreløpig har jeg ikke gjort så mye mer enn å få den til å spille 192 KHz 24 bit musikk, men skal absoluitt se mer på denne, men enn så lenge er MediaMonkey den foretrunkne spilleren.
    Mediamonkey var god, men de siste årene er den blir treig som snått.
    Prøv heller J-River, da har du både musikk og film avspiller.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Jeg har tenkt å prøve J-River også, men det blir nok ikke før til sent på høsten eller vinteren. Har denne fjernkontroll apper til telefoner som fungerer bra? Og har det noe for seg å bruke denne til musikk når jeg foreløpig ikke skal bruke film delen?

    Skal da også teste XBMC og MusicBee også. Er det noen andre musikk software som kan anbefales?

    MediaMonkey var treig i starten når versjon 4 kom, men jeg synes dette har blitt bedre. På denne maskinen har jeg ikke tenkt på at det er tregt i det hele tatt.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Den har flere remote apps for både android og ios.
    XBMC eller KODI som den heter fra og med neste release er et utmerket program.
    Personlig ville jeg gått for J-River som media center løsning hvis du kun skal spille av egne filmer. Tenker du derimot å streame filmer via 1Channel eller lignende så er XBMC et godt valg.
    Kvalitetsmessig finner du ikke en bedre alt i en løsning en JR.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    I første omgang har jeg ikke tenkt å spille egne filmer. De spilles fra blu-ray spilleren, men det kan fort endre seg.

    Men film må vente litt. Nå er det først og fremst musikk som skal testes ut.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Har nå også testet lyd ut fra hodetelefon utgangen på NUC'en. Det fungerte OK det, men ikke samme lydkvalitet som når det går via DACen. Det var ganske så ufrivillig at jeg ble nødt til å teste dette. Det som skjedde var at en bit av jackpluggen ble sittende igjen i hodetelefonutgangen til DACen. Og jeg hadde ikke noen tang eller annet utstyr som var lite nok til at jeg klarte å nappe ut denne delen. Har nå levert inn denne til reparasjon, så får jeg teste å spille litt analogt fra den nye maskinen min også. Muligens det er et tegn på at man må ha nye hodetelefoner når den begynner å falle fra hverandre.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hadde tenkt å kjøpe Streacom kabinett med i7 cpu, men jeg ser at man kan kjøpe vifteløst kabinett til Nuc også. Da blir valget enkelt. Sjarmerende liten sak den nucen.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Hadde tenkt å kjøpe Streacom kabinett med i7 cpu, men jeg ser at man kan kjøpe vifteløst kabinett til Nuc også. Da blir valget enkelt. Sjarmerende liten sak den nucen.
    Jeg så også på diverse Streacom kabinetter, men endte opp med denne. Gi en tilbakemelding om du får satt opp en NUC med vifteløst kabinett.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Alle de vifteløse nuc-kabinettene er så som så utseendemessig. Men streacom sin er ganske pen. Fins den i Norge?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har et fra Caseking i Tyskland liggende
    har ikke testet ennå..........
    mvh
    Leif
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Alle de vifteløse nuc-kabinettene er så som så utseendemessig. Men streacom sin er ganske pen. Fins den i Norge?
    Akasa newton v kabinettet ser da ut som en pen liten hifi-dings. Min mening.

    Streacom får du på HTPC.no
     
    Sist redigert:

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Jeg har nå testet en musikk spiller som heter Tomahawk. Denne søker fra mange forskjellige kilder som SoundCloud, YouTube, Jamendo, Official.fm osv. Jeg brukte den før til å sjekke ut musikk som jeg ikke finner på Spotify og Wimp. Men det er lenge siden det er blitt gjort noen oppdateringer på den og prosjektet ser dødt ut. SoundCloud pluginen fungerer ikke og YouTube pluginen har de måttet fjæren. Jeg fant imidlertid kildekoden til den sistnevnte på GitHub, men den fungerte ikke spesielt bra når jeg kompilerte den opp. Og når de to ikke fungerer er det ikke mye igjen da det stort sett var SoundCloud og YouTube som gav interessante treff på når jeg brukte denne tidligere. Jeg synes ideen er bra og det er synd denne ikke er blitt utviklet videre.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn