Nå blir det 300B...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Etter ett års sikling slo jeg til under ukens salg (-15%) på denne 300B sluttforsterkeren




Meget enkelt og tiltalende kretsløp


http://www.welbornelabs.com/drd.htm


Nå blir det ikke flere utskeielser dette året ;) ;D,men jeg tror kona må få pels til jul...
mvh
Sleiven
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du har vel kjøpt et par ;)
Enklere kan det nok ikke gjøres.
Hvilke høyttalere skal få gleden av signalet fra 300B?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Wow, nesten 10 komponenter (inkliudert chassi) ... !
I en slik konstruksjon er det sant at less is more... synd at rørene i seg selv er så forbaska dyre...
Jeg ville også tenkt på en oppgradering av glødingen, a'la' TentLabs
Skikkelig koseforsterker i disse tider det snakkes om gløde-lys-pære forbud!

Arne K
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Du har vel kjøpt et par ;)
Enklere kan det nok ikke gjøres.
Hvilke høyttalere skal få gleden av signalet fra 300B?
Joda jeg det blir et par 8)
Mine nåværende høytalere er for tungdrevne...

Det blir DIY fulltone høytalere 96dB/1W/8Ohm. (Fostex 206E)
http://www.decware.com/HDT/hdt.htm

Hadde rett nok tenkt å bygge høyttalere først for å se om jeg likte dem, hadde til og med kjøpt tegninger og sjekket MDF plater, men så var det dette salget da som jeg ikke kunne motstå da.

Litt risikalbelt men det er jo en hobby.. ;) Jeg har like stor glede av /bygging/teknikken/læringen og forståelsen som musikken..Men jeg håper selvsagt at det vil låte bra, støvsugde nettet for info både ang høyttaler og forsterker og fant selvsagt fornøyde brukere/anmeldelser men det er jo min ører som teller og de har jeg dessverre bypasset foreløbig... :eek:

Fungerer DIY HT ikke er backup løsningen en Klipsch eller Triangle. Avantgarde Trio er utenfor min rekkevidde....Hørte 300B på Triangle og det var ingen nedtur for å si det slik.

Riktige høyttalere kommer nok ikke på plass før lenge pga selvpålagt kjøpestopp, så når det tar nok tid før det kan prøvelyttes seriøst. Men hvis noen har passende høyttaler for demo.....


mvh
Sleiven
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Gratulerer med ny amp :)
Bor du i nærheten er det bare å svinge innom så skal vi nok få testet blokkene :)

/jan
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Bor du i nærheten er det bare å svinge innom så skal vi nok få testet blokkene :)
/jan
Hva slags høyttalere har du?
Du er vel heller ingen produsent av mange HiFi watt?
En kompis sa dette: Det er de første 200 mW som er viktig. Jeg demonstrerte ca 1 watt for noen som kom på besøk sist helg. Det var høyt nok med god margin.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hva slags høyttalere har du?
Du er vel heller ingen produsent av mange HiFi watt?
En kompis sa dette: Det er de første 200 mW som er viktig. Jeg demonstrerte ca 1 watt for noen som kom på besøk sist helg. Det var høyt nok med god margin.
Se nederst ? ;)
Hele 3watt her i huset,mer enn nok til mitt bruk.

/jan
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Se nederst ? ;)
Hele 3watt her i huset,mer enn nok til mitt bruk.

/jan
OK. Litt internt..............
Jeg har fått laget ny nett trafo til den 2A3 forsterkeren jeg har. Fikk bare skrudd den fast og rutet kablene gjennom chassis. Så ble det opp til Trøndelag igjen. Har ikke hørt eller sett noe HiFi her:-(
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Beklager OT trådstarter.

Begynner å vurdere en kjøretur oppover snart Hans ;)

/jan
 

Makofoed

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
22
Antall liker
0
Hei,

Jeg bruker et lite triks for å overbevise at "less is more" når det gjelder watt. Ta feks creative sine forsterker og høytalere for pc. De skal visstnok være 120w( ::) ) og folk flest(Ungdommen kanskje?) tror på dette. Det er bare forklare at strømforsyningen på 24w ikke vil gi 120w osv... Til slutt en liten demo med et effekt meter koblet på. Disse creative settene kan spille j* høyt(Riktig nok går de små høytalerene i mettning) med sine små watt.

De fleste tror på dette tilslutt.

Mvh
Mags

EDIT: Dette var sikkert OT, men, men...
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Sleiven.

...og jeg venter på disse, ja altså delene ;)



litt annerledes krets:



Asbjørn
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Egentlig "kliss lik":)
Bortsett fra strømforsyningen?
Jeg ser ikke bort i fra at løsningen for gløding til 300B er bedre enn det som er mest vanlig: Likeretterbro og en stor filterkondensator.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Kult Asbjørn,
Men hva betyr egentlig CLFC. C og L forstår jeg men F?
Når får du din, jeg bestille ground shipment 3-6 uker..

mvh
Sleiven
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.065
Antall liker
1.057
Sted
'
Men hva betyr egentlig CLFC. C og L forstår jeg men F?
Vanligvis står F for FET, altså at strømforsyningen er regulert (med FET).

Jan E Veiset
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Sleiven.

Saksa fra hjemmesiden:" The power supply has been completely redone incorporating a regulated CLFC design (capacitor-choke-fet-capacitor) for the high voltage, using HEXFRED diodes, ceramic fuses and NO ELECTROLYTIC capacitors,"

Jeg bestilte mitt kit den 15/1, med lovnad om at det skulle sendes innen 1/2. I forgårs maste jeg på han, og han mente det hele skulle kunne sendes innen mandag....så jeg er fornøyd hvis det kommer før påske. Jeg har bestilt flyfrakt. Men jeg ser han stenger sjappa en stund for å komme ajour, så kanskje du er heldigere enn meg ;)

Asbjørn
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Ja jeg har lest rykter om at det kan gå tregt iblant. Enmannsforetak har ikke de store lagrene .
Siden jeg har ground mail så er jeg blir det hverfall ikke før 17 mai jeg får den.., ..Så du er nok ferdig med din før jeg får begynt på min... Hva skal den spille semmen med hos deg?
mvh
Sleiven
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Sleiven.

Vi får x-e fingrene for at du ikke må vente så lenge.

Hos meg skal den spille sammen med et par Proac Response 2, en GRAAF gm13.5B preamp og en TW Raven AC/Graham Phantom arm.

Hva med deg?

Asbjørn
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
fostex FE spiller helt kurant. bedre enn klipsch stativer, iallefall i mellomtonen.
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
?
Sleiven skrev han kanskje skulle parre 300b med høyttalere basert på Fostex FE206. med en "backup løsning" på klipsch.
siden jeg har hatt begge kan jeg si at fostex er min favoritt. mer sivilisert, mer naturlig og åpnere ;)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Hei Sleiven.

Vi får x-e fingrene for at du ikke må vente så lenge.

Hos meg skal den spille sammen med et par Proac Response 2, en GRAAF gm13.5B preamp og en TW Raven AC/Graham Phantom arm.

Hva med deg?

Asbjørn
Foreplay preamp
http://www.bottlehead.com/et/adobespc/foreplay3/foreplay3.htm
oppgradert med Goldpoint smd volumkontroll
http://www.goldpt.com/
Seduction RIAA + Thorens TD125 og SME3009IIi arm+NOS Shure pickup
http://www.bottlehead.com/et/adobespc/Seduction/seduction.htm

og denne høyttaleren

http://www.decware.com/HDT/hdt.htm

Måtte plutselig operere armen idag, så det blir lenge til noen bygge aktivitet dessverre. Irriterende siden jeg fikk  Goldpoint attenuator i går også...

mvh
Sleiven
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
?
Sleiven skrev han kanskje skulle parre 300b med høyttalere basert på Fostex FE206. med en "backup løsning" på klipsch.
siden jeg har hatt begge kan jeg si at fostex er min favoritt. mer sivilisert, mer naturlig og åpnere ;)
Hva slags kabinett har du Fostexen i?`

mvh
Sleiven
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Gratulera ;D ;D
Håper jeg blir invitert til en lytt?
Såklart, når de endelig blir ferdige. langtidsprosjekt dette...

mvh
Sleiven
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Foreplay preamp
http://www.bottlehead.com/et/adobespc/foreplay3/foreplay3.htm
oppgradert med Goldpoint smd volumkontroll
http://www.goldpt.com/
Seduction RIAA + Thorens TD125 og SME3009IIi arm+NOS Shure pickup
http://www.bottlehead.com/et/adobespc/Seduction/seduction.htm

og denne høyttaleren

http://www.decware.com/HDT/hdt.htm

Måtte plutselig operere armen idag, så det blir lenge til noen bygge aktivitet dessverre. Irriterende siden jeg fikk  Goldpoint attenuator i går også...

mvh
Sleiven
Jeg skjønner Welborne ampen ikke er det første prosjektet ditt. Spennede med de HT. Er det selvbygg?
Hvordan synes du de spiller?

Asbjørn
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Jeg skjønner Welborne ampen ikke er det første prosjektet ditt. Spennede med de HT. Er det selvbygg?
Hvordan synes du de spiller?

Asbjørn
Jeg var nok litt upresis, HDT høyttalerne er selvbygg kit. Foreløbig har jeg bare  kjøpt tegningene, men ikke bygget dem ennå.
Har du hørt noe fra Welborne? Jeg har god tid men blir alltid urolig når ventetiden går, og forsinkelser øker :-[

mvh
Sleiven
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Sleiven.

Det blir spennende å høre dine intrykk når HT er ferdig bygget. Lykke til.

Sist jeg snakka med Ron (Welborne) lovet han at han skulle sende mine før mandag den 19/3. Vel, jeg har ikke hørt noe siden, så jeg belager meg på å måtte vente en stund til

Han rir ikke den dagen han saler som min mor sier ;)

Mvh Asbjørn
 

kalle

Medlem
Ble medlem
01.03.2005
Innlegg
42
Antall liker
0
Hei!

Et godt råd til dere som venter på forstekere fra Ron Welborne, MAS,MAS,MAS, ellers blir ventetiden svært lang!!
Jeg ventet lenge, og lenger enn lenge, til tålmodigheten tok slutt.
Sendte etter hvert en del meget skarpe mail, før ting begynnte og skje.
Hyggelig kar,men som sagt ikke kjapp!

MVH
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Ja tror dere ikke at jeg også har "slengt" meg på et 300B-monoblokk-prosjekt:)

3x Borderpatrol nett-trafo pr kanal, tilpasset denne kretsen slik at et minimum av motstander er påkrevd - GZ37 og 2 x EZ80 likeretting - LC choker -- 6c45pi driver m AC Glød - interstage trafo - 300B og Tommy Hørning utgangstrafoer.

Trafoene fra BP er under utvikling, så jeg venter også på deler. Kan bli et morsomt "lite" prosjekt dette......
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei!

Et godt råd til dere som venter på forstekere fra Ron Welborne, MAS,MAS,MAS, ellers blir ventetiden svært lang!!
Jeg ventet lenge, og lenger enn lenge, til tålmodigheten tok slutt.
Sendte etter hvert en del meget skarpe mail, før ting begynnte og skje.
Hyggelig kar,men som sagt ikke kjapp!

MVH
Hei

Takk for tipset.

Asbjørn
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Ja tror dere ikke at jeg også har "slengt" meg på et 300B-monoblokk-prosjekt:)

3x Borderpatrol nett-trafo pr kanal, tilpasset denne kretsen slik at et minimum av motstander er påkrevd - GZ37 og 2 x EZ80 likeretting - LC choker -- 6c45pi driver m AC Glød - interstage trafo - 300B og Tommy Hørning utgangstrafoer.

Trafoene fra BP er under utvikling, så jeg venter også på deler.  Kan bli et morsomt "lite" prosjekt dette......
Den oppskriften der høres veldig fristenede ut ;D. Jeg var inne på tanken selv, men fant ut at det var best å begynne med et kit. Man må jo lære å krype først...

Men uansett hvor god oppskriften er, kreves jo også en god kokk. Jeg saksa dette  lille filosofiske skriveri fra Meta Gizmo, som jeg synes viser en langt utviklet  instilling i forhold til håndverk og kvalitet. Den artisten det refereres til er selvsagt japaner:

"...He met an artist who builds custom tube amplfiers for his clients, and only will work on them when his spirit is just right, because he knows his spirit is beeing transferred to the amplifier, and the quality of his soul determines the quality of their sound."

Lykke til med prosjektet. Det hadde vært flott om du tar noen bilder underveis å poster.

Mvh Asbjørn
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Du er her og der og allevegne så nu vil du selv bygge forstærker husk - plast og minus magnetisme. ;) ;) ;)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Du er her og der og allevegne så nu vil du selv bygge forstærker husk - plast og minus magnetisme.  ;) ;)  ;)
Ikke tvivl om at minus plast er godt for lyden, det fik jeg bevis for for ikke længe siden ;) Men det må blive næste projekt. Dette her bygger jeg med Welborne sine stumper.

Asbjørn
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
"...He met an artist who builds custom tube amplfiers for his clients, and only will work on them when his spirit is just right, because he knows his spirit is beeing transferred to the amplifier, and the quality of his soul determines the quality of their sound."

Lykke til med prosjektet. Det hadde vært flott om du tar noen bilder underveis å poster.

Mvh Asbjørn
Når trafoene er ankommet og pakket ut av innpakningen;
Da er min "spirit just right";D

Vet ikke om de tror på dette selv disse japsene, men tenk om du ringer til f. eks Morten på NAT og lurer på om han har fikset forsterkeren din, (som har stått der i 3 mnd) - og han svarer at hans "spirit have not been right yet". Hva tenker du da?
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Når trafoene er ankommet og pakket ut av innpakningen;
Da er min "spirit just right";D

Vet ikke om de tror på dette selv disse japsene, men tenk om du ringer til f. eks Morten på NAT og lurer på om han har fikset forsterkeren din, (som har stått der i 3 mnd) - og han svarer at hans "spirit have not been right yet".  Hva tenker du da?
Det er nok greit å ha det sånn at spiriten stort sett er right når man entrer bransjen, ellers går nok ting litt sakte. Må kanskje ringe til Ron W og høre om han har det OK ;)

Men filosofien blir kanskje enklere for oss nordboere å forstå hvis vi oversetter soul med personlighet/dagsform.

Asbjørn
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
Hva slags kabinett har du Fostexen i?`

mvh
Sleiven
det var vel egentlig snakk om fe103 i e slank 80cm bassreflex.
men forskjellene skal ikke være så store, bortsett fra bass og muligens litt bedre spredning i diskanten fra de mindre enhetene... ::)
det foreligger mange typer kassetegninger rundtom på nettet :)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Fikk mail fra Welborne som sier at delene er sendt fra USA idag. Så nå er det bare å vente på Fedex  :)

Asbjørn
 
Topp Bunn