NÅ; Steinway flygel-making på NRK 2

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.734
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hm.. hadde du bodd i USA, der er pianola meget populære..

Nå skal ikke jeg blande meg inn i salget ditt, men pianoer som er så slitte hiver vi på dyngen rett som det er...

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.161
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jepp. Det har litt affeksjonsverdi, da jeg fikk det for 45 år siden. Skal gjøre et forsøk med å pusse/ stikke hammerfilt osv, men siderettinga av hammerne (det er nok akselfilten som er tørket og utslitt) og demperne der filten har "løst seg" ser jeg mørkt på, det får holde om de treffer de strengene de skal. Salget? Gir det bort, jeg, til noen som har lyst til å ha noe å pusle med. Her fortsetter vi OT, men når vi er så godt i gang legger jeg ved et par bilder av hammere/ dempere for å illustrere:

Bernt K

Vedlegg

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.734
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Mer OT, hvordan er det med stemmenaglene på den?

Hammere er jo ikke så mye jobb med å få "på plass", og demperne kan jo byttes, men hvis naglene er løse osv. så begynner vi å snakke om en del tusen bare i matriale..

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jøgga skrev:
Litt interessant vending på tråden, syns jeg.
Apropos metall: dette minner meg om da folk forsøkte å lage fiskestenger av stål. Ja det ble solgt en del men det tok rimelig fort slutt. Eller for den saks skyld, noen som har prøvd en trommestikke av metall?
Tre er magisk, rett og slett.
Men fiskestenger av tre er jo heller ikke noe særlig vanlig syn. Problemet med tre er jo bare så altfor tydelig i musikkinstrumenter, alle blir forskjellige. Ikke så kjekt for dem som ender opp med de dårlige eksemplarene.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.734
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
Jøgga skrev:
Litt interessant vending på tråden, syns jeg.
Apropos metall: dette minner meg om da folk forsøkte å lage fiskestenger av stål. Ja det ble solgt en del men det tok rimelig fort slutt. Eller for den saks skyld, noen som har prøvd en trommestikke av metall?
Tre er magisk, rett og slett.
Men fiskestenger av tre er jo heller ikke noe særlig vanlig syn. Problemet med tre er jo bare så altfor tydelig i musikkinstrumenter, alle blir forskjellige. Ikke så kjekt for dem som ender opp med de dårlige eksemplarene.
Det er derfor en har mange eksemplarer av de samme modellene (f.eks. Kawai K5), da kan en høre på de forskjellige å plukke ut den en liker best.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.161
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Mer OT, hvordan er det med stemmenaglene på den?

Hammere er jo ikke så mye jobb med å få "på plass", og demperne kan jo byttes, men hvis naglene er løse osv. så begynner vi å snakke om en del tusen bare i matriale..
Virker som de har godt feste; et par av strengene hadde seget bortimot en halvtone, men så var det også ihvertfalll 15 år siden noen hadde vært borti med nøkkel. C4 hadde sluppet en streng ganske meget... Ellers var siget nokså jevnt ca 20-30 cent over hele fjøla iht Korg-en min. Får se om en ukes tid (eller høre om det smeller i strenger her hvor jeg sitter). Å bytte treverk/skruefester i harpa er utelukket, da går tingesten heller på dynga.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.734
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Bare til en triss opplysning..

Tørkingen av matrialene osv. som denne filmen skryter om, har Steinway gitt seg med, nå hurtigtørkes det på under en uke :'( Noe (ikke alt) av magien til produketet har forsvunnet synes jeg..

De få gangene jeg har vært ute å stemt et Steinway-flygel, så avslutter jeg besøket med å ta noen "truddelutter" på de.. Det er med nesten tårer i øynene jeg forlater husene. FY! de låter godt!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
HoJ skrev:
Tørkingen av matrialene osv. som denne filmen skryter om, har Steinway gitt seg med, nå hurtigtørkes det på under en uke :'( Noe (ikke alt) av magien til produketet har forsvunnet synes jeg..
............
Sånt liker jeg ikke å høre, ikke i det hele tatt. Vi får håpe at Yamaha lar Bösendorfer holde på og lage verdige (og vel så det) alternativer, og at vi får høre mer til nykommere som Fazzioli. Noen som vet noe om hvordan disse forbehandler materialene?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.734
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jøgga skrev:
HoJ skrev:
............
Sånt liker jeg ikke å høre, ikke i det hele tatt. Vi får håpe at Yamaha lar Bösendorfer holde på og lage verdige (og vel så det) alternativer, og at vi får høre mer til nykommere som Fazzioli. Noen som vet noe om hvordan disse forbehandler materialene?
Bösendorfer holder på sine verdier, og lager flyglene fremdeles med den gamle kunsten :D
Fazioli - har ikke hørt dem, men håper jeg kommer over de via jobben snart. (det var jo en italiensk riking som ville lage flygler like gode som stradivarius er som fiolin.. Ryktene sies at han faktisk har klart det - og at disse flyglene er minst like gode som Steinway.
Så har vi jo shigeru kawai som fremdeles lagrer matrialene i 15 år før de gjør noe med det.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
HoJ skrev:
Jøgga skrev:
HoJ skrev:
............
Bösendorfer holder på sine verdier, og lager flyglene fremdeles med den gamle kunsten :D
Fazzioli - har ikke hørt dem, men håper jeg kommer over de via jobben snart.
Fint å høre. Hvis jeg vinner 10mill i lotto og kjøper Bösendorfer & Fazioli(må ha 8 mill for å kjøpe stort nok hus, og noen kroner til å leie noen som kan spille skikkelig) kan du få komme og stemme så ofte du vil!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Steinway har vel blitt for store rett og slett, masseproduksjonen tærer på grunnverdiene.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.734
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
Steinway har vel blitt for store rett og slett, masseproduksjonen tærer på grunnverdiene.
Har nok mye rett i det.. men Steinway leverer fremdeles fantasiske produkter!

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bach_Man skrev:
Trodde Steinway var mye større før, jeg. Det er vel heller kostnadskutt for å kompensere sviktende salg.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.734
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
De var og er store.. Etter det jeg har forstått (eller hørt) så sliter ikke Steinway med sviktende salg. De produserer for full guffe og får solgt det "de vil selge".

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Et spørsmål litt på siden HoJ, hvordan justerer man repetisjonsfjæra. Er det ett spesiellt mål eller gjøres det på gefühlen?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.734
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Gubra skrev:
Et spørsmål litt på siden HoJ, hvordan justerer man repetisjonsfjæra. Er det ett spesiellt mål eller gjøres det på gefühlen?
Tenker du rent teknisk, eller vet du hvordan det gjøres, men ikke vet målene? En må se på helheten av pianoet, er det nytt eller gamelt.. Og hvordan det henger sammen med utløsningen ved mekanikken osv.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
839
Det er rent akademisk interesse. På flygelet mitt er det en slags justerings-skrue iforbindelse med fjæra så den kan tydeligvis justeres.
Tar ikke rep.fjæra imot hammeren når den "faller" ned?
Det er facinerende mekanikk så det gjør ikke noe om du drodler litt rundt temaet.......værsåsnill?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.734
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Her ser du hvordan systemet fungerer på et flygel, jeg har ikke så peil med rep. av flygler ennå, det er noe jeg kommer til å lære meg neste år.

Vedlegg

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Antall liker
10
Takk for info! PVR'en gjør jobben slik at jeg kan se programmet i morgen.

Topp Bunn