Mytene om by og land

N

nb

Gjest
Siden svært mange av de 400.000 sannsynligvis vil finne ut at det er relativt stort sprik mellom deres oppfatning av livet på landet og det faktiske livet på landet er det kanskje like greit;)

Var en sak om utflyttede oslofolk for et par år siden i Aftenposten, en sosiolog hadde studert fenomenet, og han mente at dersom han snakket med nonen nyutflyttede i 15 minutter kunne han med nesten 100 prosent sikkerhet si om de fortsatt bodde på landet etter to år.

Men spøk til side: Distriktspolitikken har selvsagt feilet spektakulært på dette området. De faktiske konsekvensene ser ut til å være mindre interessante enn de hellige prinsippene for Senterpartiet & co.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.354
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Senterpartien er i særklasse landets mest reaksjonære parti, og det er vel bare frykten for liberalismen som kunne forent de med "de røde" i felles regjering.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
erato skrev:
Senterpartien er i særklasse landets mest reaksjonære parti, og det er vel bare frykten for liberalismen som kunne forent de med "de røde" i felles regjering.
Helt enig med deg i dette.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg drømmer også om å ha et småbruk på landet. Mareritt kalles det visst.

S

Slubbert

Gjest
Bo- og driveplikten såvel som odelsretten er vederstyggeligheter som bidrar aktivt til at bygdene fraflyttes. Det samme gjør en (mange steder) ekstremt rigorøs håndheving av beskyttelsen av dyrket mark og motviljen mot å la "ubrukelige" åkerlapper stykkes opp og selges som vanlige tomter. Tusenvis av mennesker sitter på store mengder fast eiendom som de ikke kan forvalte og ikke får lov til å stykke opp, det gjør eiendommen deres verdiløs.

Slipp feriefolket til: Fast primærnæringsbasert bosetting i tynt befolkede og arealstore distrikter med dårlig tilgjengelighet, er ikke forenlig med politiske målsetninger om et moderne kunnskapssamfunn og energieffektiv infrastruktur.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.354
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Slipp feriefolket til: Fast primærnæringsbasert bosetting i tynt befolkede og arealstore distrikter med dårlig tilgjengelighet, er ikke forenlig med politiske målsetninger om et moderne kunnskapssamfunn og energieffektiv infrastruktur.
Og fordi de ikke får solgt, velger de å ta uførepensjon når jobben forsvinner fremfor å flytte inn til byen der jobbene finnes. Interessant artikkel i Morgenbladet før helgen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Slubbert skrev:
Bo- og driveplikten såvel som odelsretten er vederstyggeligheter som bidrar aktivt til at bygdene fraflyttes. Det samme gjør en (mange steder) ekstremt rigorøs håndheving av beskyttelsen av dyrket mark og motviljen mot å la "ubrukelige" åkerlapper stykkes opp og selges som vanlige tomter. Tusenvis av mennesker sitter på store mengder fast eiendom som de ikke kan forvalte og ikke får lov til å stykke opp, det gjør eiendommen deres verdiløs.

Vi må jo sørge for å produsere mat til eget forbruk sånn i tilfelle 2. verdenskrig skulle dukke opp igjen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Et resultat av jordbruket er jo også det kulturlandskapet vi har idag. Diskusjonen er vel hakket dypere enn 3. verdenskrig.

S

Slubbert

Gjest
Det er vel diskutabelt om gjengrodde gårder som råtner på rot er et særlig flatterende kulturlandskap, ufattelig mange småbruk oppover dalstrøka står bare tomme og forfaller.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis jeg ikke husker feil er det i Norge i dag under 10.000 mennesker som er heltidsbønder. Dvs. folks som har minst 90% stilling i landbruket. Resten er hobbybønder og folk med andre yrker som har en og annen sau på beite eller noen epletrær.

Det er direkte åndssvakt at vi har beholdt dagens planøkonomiske landbruksmodell kun for å sysselsette disse uten konkurranse fra omverdenen. Vi har noe av verdens dyreste og dårligste mat som resultat.

Det er også helt unødvendig å hindre at mennesker som vil bo deler av året på nedlagte gårdsbruk trenger konsesjon og blir belemret med driveplikt. Dette er etterlatenskaper fra sovjettiden som ikke hører hjemme i Norge i dag. Bedre å gi dem som romantisere om bygd og kaniner muligheten til å leve slik, uten å bli tvangsinnlemmet i et helkommunistisk landbrukssystem.

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjengroing er vel hovedproblemet når det gjelder kulturlandskapet. Skal man i det hele tatt ha konsesjon for å eie gårdsbruk kan det heller knyttes til vedlikehold av bygninger og kulturlandskap enn produksjon av dyrt og dårlig kommunistfor.

Vi mangler bare å bli lønnet i matvarekuponger så er systemet komplett.. :-\

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Hvis jeg ikke husker feil er det i Norge i dag under 10.000 mennesker som er heltidsbønder. Dvs. folks som har minst 90% stilling i landbruket. Resten er hobbybønder og folk med andre yrker som har en og annen sau på beite eller noen epletrær.
90% bull.

Jeg kjenner noen stordriftsbønder (naboer, venner). De har gjerne to jobber, og totaltimetallet er langt høyere enn hva arbeidsmljøloven tillater. De har høyskole- eller universitetsutdannelse alle i hop, forresten.

G

Gjestemedlem

Gjest
Valentino skrev:
Gjestemedlem skrev:
90% bull.

Jeg kjenner noen stordriftsbønder (naboer, venner). De har gjerne to jobber, og totaltimetallet er langt høyere enn hva arbeidsmljøloven tillater. De har høyskole- eller universitetsutdannelse alle i hop, forresten.
Presis, de aller fleste bønder har andre jobber og driver kun med jordbruk på si for å kunne høste av subsidier og støtteordninger, og så omsette deres unødvendig dyre monopolprodukter til en uskyldig befolking for å tuske til seg litt ekstra lommepenger.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
(Nå må du ikke fore trollet mer, Valentino.)

G

Gjestemedlem

Gjest
Valentino skrev:
(Nå må du ikke fore trollet mer, Valentino.)
Min noe emosjonelle form kan sikkert misforstås som trolling, og kanskje noen av utsagnene er litt satt på spissen, men jeg er alvorlig bekymret over vårt landbrukssystem i Norge i dag. Det tjener ikke andre enn noen få bønder og matvarekartellene. Vi har et tilnærmet planøkonomisk system i landbruket i dag. Det er trist, for det kommer lite godt ut av det. Høye priser, dårlig utvalg, laber kvalitet og milliarder i subsidier for å holde dette gående. Det er ingen god kombinasjon. :'(

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.950
Sted
Market Snodsbury
Gjestemedlem skrev:
Det er også helt unødvendig å hindre at mennesker som vil bo deler av året på nedlagte gårdsbruk trenger konsesjon og blir belemret med driveplikt.
Med driveplikt har du eit poeng, men kan ein ikkje omgå den ved å pakta bort jord? Buplikta er eg meir usikker på. Eg har iallfall høyrt om stader der manglande buplikt hindrar tilflytting av folk som vil flytta dit permanent.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.950
Sted
Market Snodsbury
Valentino skrev:
På hi sida, den "norske forma" for jordbruk (bortsett frå der du bur, og eit par-tre andre distrikt) er uansett kombinasjonsdrift. Jordbruk pluss fiske el. lønsarbeid (du veit, "nordlandsbonden og mannen hennar"). Desse hobby-/deltidsbøndene er uansett ikkje dei som får mest subsidiar heller.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.889
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
erato skrev:
Slubbert skrev:
Og fordi de ikke får solgt, velger de å ta uførepensjon når jobben forsvinner fremfor å flytte inn til byen der jobbene finnes. Interessant artikkel i Morgenbladet før helgen.
Det vert uhyre lite action på bygdene av at eit forfalle hus byter eigar, og at ein famile dukkar opp der kvar påske og kanskje fjorten dagar av sommarferien. Resten av tida føregår kommunikasjonen med lokalsamfunnet helst gjennom advokat...
Er sjølv K&K-bonde nokre veker kvar sommar, men i Portugal. Eg har det veldig hyggjeleg, og har sikra viktige inntekter til ein nederlandsk entreprenør og ditto eigedomsmeklar. Men eg har vel ikkje sytt for energieffektivt nærmiljø - det går ein del fossilt brensel på å reise 3500 km *2 kvar sommar...bra, eigentleg at vi ikkje har stor valfarting hit til rural-Noreg...(dei K&K-nederlendarane og -tyskarane som kjem hit, vert som regel ikkje meir enn to- tre sesongar før dei flyttar, viser det seg)

Det syner seg at dei unge, arbeidsuføre trygda held til i urbane strok, medan dei eldre, utslitte uføretrygda rett nok er vanlege på landsbygda. Dette tyder på at det er andre mekanismer i gong enn eit himmelstormande opprør mot bu- og driveplikta.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.090
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Gjestemedlem skrev:
.......
Presis, de aller fleste bønder har andre jobber og driver kun med jordbruk på si for å kunne høste av subsidier og støtteordninger, og så omsette deres unødvendig dyre monopolprodukter til en uskyldig befolking for å tuske til seg litt ekstra lommepenger.
Om de bønder jeg kjenner er dette direkte usant. Det er helt andre motiver som driver dem til å fortsette.

Og hva er alternativet til subsidiert landbruk og toll-barrierer hos oss?
Et land helt uten landbruk, såvidt jeg kan skjønne.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jøgga skrev:
Et land der vi kan handle mat slik vi handler alle andre varer. Vi produserer det som det er marked for å selge, og kjøper resten fra andre bønder som kan levere mye bedre matvarer til samme pris som vi må betale nå grunnet vanvittige tollmurer.

Det er ingen god grunn til at vi skal være nødt til å handle prior pappkylling, norvegia viskelær og betale 150kr + kiloen for de små gode tomatene i sesongen.

Dem som kan levere produkter som folk vil ha uten å bli tvungen til å kjøpe dem fordi all konkurranse effektive er fjernet med hundrevis av kroner i straffetoll per kilo er velkommen i butikken og på markedene.

Vi holdes rett og slett som gisler av kommunistbønder og matvaremafiaen. (for å sette det litt på spissen) Svært liten konkurranse fordi det er noen aktører som tjener milliarder på dagens system og som ikke ønsker noen som helst forandring på dette. Ingen praktiske muligheter for andre kjeder å etablere seg i Norge med deres produkter fordi de blir møtt med sinnssyke tollkrav på produktene.

Nordmenn lever på søppelmat og ferdigprodukter fulle av tilsetningsstoffer, salt og sukker fordi vi ikke er vant med å få tak i ordentlig mat til en overkommelig pris.

Hvis man bruker de pengene man i dag bruker på subsider til bøndene og i stedet betaler dem samme sum i ren sosialstøtte slik at de kan gjøre noe nyttig i stedet, så er det en vinn-vinn for hele befolkningen. Så kan vi handle skikkelig mat og ikke den "gode norske" søppelmaten som ikke har gitt oss annet enn verdens høyeste forekomst av hjerte- og karsykdommer, en tom lommebok og et nitrist middagsbord.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Jøgga skrev:
Et land helt uten landbruk, såvidt jeg kan skjønne.
En del nisjeprodusenter av høykvalitetsmat ville sikkert overleve (og noen vokse frem), men det er klart de store volumene vil forsvinne om tollbarrierene ryker; liten grunn til å drive produksjon av Jarlsberg i store kvanta for å bli kvitt melkeoverskuddet om subsidiene til melkeproduksjon forsvinner.

Selv om jeg synes diskusjonen om nedleggelsen av det norske landbruket er interessant i seg selv, oppfatter jeg det som en avsporing fra Åmås' brannfakkel – det trenger da ikke være noen automatikk i at landbruket blir lagt ned selv om vi lar noen byborgere skru på lyset her og der i helgene? Min families småbruk påvirker i alle fall ikke omkringliggende jordbruk på noen som helst måte, og for den som måtte like kulturlandskap er det formodentlig bedre at bygningene blir tatt vare på og brukt i helgene enn at de råtner bort.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
ErosLoveking skrev:
Et resultat av jordbruket er jo også det kulturlandskapet vi har idag. Diskusjonen er vel hakket dypere enn 3. verdenskrig.
Ach - jeg glemte hjemmebrenningen. Jeg tar tilbake alt! ::)
3. verdenskrig? Jeg skrev 2. ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Gjestemedlem skrev:
verdens høyeste forekomst av hjerte- og karsykdommer, en tom lommebok og et nitrist middagsbord.

nå vet jeg ikke hvordan det er med helsa di, sparekontoen din og hva slags dritt du putter på middagsbordet, Gjestemedlem, men selv er jeg frisk som en fisk, har penger så jeg klarer meg helt ålreit, og disker opp med masse godt på middagsbordet hver eneste uke.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
Gago skrev:
Gjestemedlem skrev:
verdens høyeste forekomst av hjerte- og karsykdommer, en tom lommebok og et nitrist middagsbord.

nå vet jeg ikke hvordan det er med helsa di, sparekontoen din og hva slags dritt du putter på middagsbordet, Gjestemedlem, men selv er jeg frisk som en fisk, har penger så jeg klarer meg helt ålreit, og disker opp med masse godt på middagsbordet hver eneste uke.
Jeg tror nok de fleste av oss har mulighet til dette, men jeg ser Gjestemedlem sitt poeng helt klart. Hvis man sammenligner Norge med matkulturer sørover på kontinentet ligger vi langt bak i utvalg, kvalitet på råvarer, og måten vi spiser på. Slik systemet er sagt opp i dag, er det vanskelig å spise for eksempel kortreist mat. Kortreist mat er ferskere (avhengig av hvor raskt det går ut i butikken så klart) og er bedre for miljøet. Man støtter også sitt lokale næringsliv. Problemet er at per dags datop handler Ola og Kari på Rema eller Rimi og ser ingen andre alternativer fordi det er ingen andre i prisklassen de er vandt til. De bryr seg som regel heller ikke hvor maten kommer fra. Så lenge nordmenn ser "norskt kjøtt" tenker de ikke så veldig mye mer over det. Heldigvis er økologisk og kortreist mat på vei til å bli utbredt og populært. Mye av dette har faktisk med at det er trendy å være miljøbevisst.

Selvfølgelig er det mulig å spise flere lokale råvarer og eksperimentere med oppskrifter, men dette er ikke noe alle og enhver er interessert i. Det burde derimot ikke være noe problem og gi bønder og kjøpsmenn den tuppen i ræva de trenger for å sikre konkurranse, bedre utvalg og kvalitet på varene sine, og samtidig ha en fortjeneste.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.889
Sted
Torget vurderinger
0
Norsk kosthald kan då ikkje vere heilt håplaust, all den tid nordmenn lever lenger enn alle andre nasjonar på planeten.....?
Ein skal ikkje sjå bort frå at ein del av desse langtlevande held seg til anna enn importert mat haute couisne.

Kor mange av lesarane her vil satse på å halde norsk landbruk i gong, dersom dei i staden for å halde seg til produkta frå desse grådige, halvkommunistiske, norske snyltarane, kunne få billeg svenskeflesk eller sauekjøt frå Australia, dersom dette prismessig var nokre prosent rimelegare enn norske produkt?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Tuxflux skrev:
Kortreist mat er (...) bedre for miljøet.
Nei, det er det nok ikke. Landbruksproduksjon i Norge er svært ressurskrevende, og strukturen med små, spredte enheter gir et voldsomt transportbehov. Skal vi spare miljøet og ressurser bør vi out-source landbruket til de russiske og kinesiske steppene, og frakte varene til Norge på containerskip med laang vannlinje. Det er energieffektivt, det.

Myten om velsignelsen ved kortreist mat minner meg om da Vær-Siri skaffet seg sldetrekkende polarhund for å få mer miljøvennlig transport. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Norsk kosthald kan då ikkje vere heilt håplaust, all den tid nordmenn lever lenger enn alle andre nasjonar på planeten.....?
Ikke vet jeg hvor du har dette fra, men det stemmer i alle fall dårlig. Tror noen må ha skrønet litt for deg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Life_expectancy

1 Japan 82.6
2 Hong Kong ( PRC) 82.2
3 Iceland 81.8
4 Switzerland 81.7
5 Australia 81.2
6 Spain 80.9
7 Sweden 80.9
8 Israel 80.7
9 Macau ( PRC) 80.7
10 France (metropolitan) 80.7
11 Canada (20% above world average) 80.7
12 Italy 80.5
13 New Zealand 80.2
14 Norway 80.2
15 Singapore 80.0
16 Austria 79.8
17 Netherlands 79.8
18 Martinique ( France) 79.5
19 Greece 79.5
20 Belgium 79.4

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.889
Sted
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Ikke vet jeg hvor du har dette fra, men det stemmer i alle fall dårlig. Tror noen må ha skrønet litt for deg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Life_expectancy

1 Japan 82.6
2 Hong Kong ( PRC) 82.2
3 Iceland 81.8
4 Switzerland 81.7
5 Australia 81.2
6 Spain 80.9
7 Sweden 80.9
8 Israel 80.7
9 Macau ( PRC) 80.7
10 France (metropolitan) 80.7
11 Canada (20% above world average) 80.7
12 Italy 80.5
13 New Zealand 80.2
14 Norway 80.2
15 Singapore 80.0
16 Austria 79.8
17 Netherlands 79.8
18 Martinique ( France) 79.5
19 Greece 79.5
20 Belgium 79.4
Men alle desse har vel ikkje basert kosthaldet sitt på billeg flesk frå Svinesund (kanskje nokre av svenskane)?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.354
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
totte skrev:
Tuxflux skrev:
Kortreist mat er (...) bedre for miljøet.
Nei, det er det nok ikke. Landbruksproduksjon i Norge er svært ressurskrevende, og strukturen med små, spredte enheter gir et voldsomt transportbehov. Skal vi spare miljøet og ressurser bør vi out-source landbruket til de russiske og kinesiske steppene, og frakte varene til Norge på containerskip med laang vannlinje. Det er energieffektivt, det.

Myten om velsignelsen ved kortreist mat minner meg om da Vær-Siri skaffet seg sldetrekkende polarhund for å få mer miljøvennlig transport. ;D
Den billigste og enkleste overgangen til solenergi vi kan ha, er om vi erstattet oljefyrte og tungt subsidierte tomater fra Jæren med solmodnete tomater fra sør-Europa. Vi sparer penger og miljøet, og de arbeidsløse Jærbøndene trenger ikke flytte en gang for å få seg alternative jobber.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.624
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mytene sitter dypt skjønner jeg...

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.800
Sted
Trondheim
Audiophile-Arve skrev:
Kjøtt holder seg bedre i kjøleskap... :D

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Men alle desse har vel ikkje basert kosthaldet sitt på billeg flesk frå Svinesund (kanskje nokre av svenskane)?
Dyrt flesk fra Ålesund er vel neppe noe sunnere, bare dyrere. Men flesk er da i det minste et rent kjøttprodukt og slett ikke så ille som mye annet vi dytter i trynet. Store mengder av det vi spiser er ferdigmat, halvfabrikat, frossenvarer, pizza og annen dritt som er så full av tilsetningsstoffer, salt og sukker at det er bortimot like helseskadelig som daglig sigarettrøyking. Årsaken er av vi ikke har tradisjon for å få tak i ferske og gode råvarer og derfor lever på denne 'kattematen' i stedet. Mye av ingrediensene er avfallsprodukter som aldri noen ville funnet på å kjøpe for å tilberede selv til annet enn dyr.

Det er mange som trekker oss opp mot toppen på levealderlisten, men kostholdet er neppe en av dem. Forekomstene av hjerte og karsykdommer som følge av "godt norsk" kosthold forteller det meste.

Gå inn på Joker, Samvirkelaget eller Rema 1000 og fjern all:

hermetikk, ferdigmat, tørrmat, posemat, frossenvarer og se hva som står tilbake. Neppe mer enn du vil få plass til i en narvesenkiosk på rutebilstasjonen. Og det som er i tilbake... dyrt, dårlig og smakløst. Og politikerne har i praksis hindret oss i å gjøre noe med det. Det er planøkonomiens forbannelse.

N

nb

Gjest
Jeg blir oppriktig deprimert om jeg går inn på en gjennomsnittelig norsk dagligvareforretning. Om det er kjedene som har skylden for å selge dritt til folk eller om folk ikke etterspør annet enn dritt skal jeg ikke mene så mye om. Trist er det i alle fall.

G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Jeg blir oppriktig deprimert om jeg går inn på en gjennomsnittelig norsk dagligvareforretning. Om det er kjedene som har skylden for å selge dritt til folk eller om folk ikke etterspør annet enn dritt skal jeg ikke mene så mye om. Trist er det i alle fall.
Du kan spørre så mye du vil. Kjedene handler kun fra en håndfull leverandører som har mer eller mindre monopol i de 4 store. Det aller meste av produktene i alle butikker er totalt identisk. All effektiv konkurranse er blokkert slik at eierne av disse foretakene skal sope inn milliarder, bøndene skal få sine subsidier og ingen andre kjeder kan få etablere seg i Norge med sine produkter.

Proteksjonistisk planøkonomisk landbruk. Dette hører hjemme i Sovjet og ikke i et moderne Norge.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.354
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
nb skrev:
Du kan spørre så mye du vil. Kjedene handler kun fra en håndfull leverandører som har mer eller mindre monopol i de 4 store. Det aller meste av produktene i alle butikker er totalt identisk. All effektiv konkurranse er blokkert slik at eierne av disse foretakene skal sope inn milliarder, bøndene skal få sine subsidier og ingen andre kjeder kan få etablere seg i Norge med sine produkter.

Proteksjonistisk planøkonomisk landbruk. Dette hører hjemme i Sovjet og ikke i et moderne Norge.
Og når vi av og til får en kjede som fatisk fører andre varer, feks Lidl, så bruker vi den ikke. Så dette er et mangesidig problem. Til syvende og sist gir folk faen og det er kjernen av problemet.

N

nb

Gjest
Gjestemedlem skrev:

Klar over det. Jeg har nok av ordentlige butikker i nabolaget til at jeg ikke dveler for mye ved det...

G

Gjestemedlem

Gjest
erato skrev:
Og når vi av og til får en kjede som fatisk fører andre varer, feks Lidl, så bruker vi den ikke. Så dette er et mangesidig problem. Til syvende og sist gir folk faen og det er kjernen av problemet.
Lidl var et frisk pust. Men dette var jo en lavpriskjede som baserte seg mest på hermetikk, tørrvarer og ferdigmat de også. Lav pris på mye, men man fikk av og til inntrykk av at man var kommet inn på Europris eller Nille. Det hele gikk bratt nedover når de begynte å bytte ut sitt alternativ sortiment med standard norske kartellvarer. Jeg savner dem, om ikke annet som et alternativ siden alle andre butikker mer eller mindre har nøyaktig det samme vareutvalget.

Jeg savner Tescos, Morrisons, Carrefour, Albert Hein, M&S .. slike kjeder. Med sine produkter og sine leverandører. Men det er umulig med vårt system. Dette skal ikke Nordmenn få oppleve. Vi må ta til takke med det utvalget de høye herrer har bestemt at vi skal måtte nøye oss med.

Topp Bunn