Mystisk støy via Riaa.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ferritter kan gjøre mye. På Rogue Stealth var dette integrert originalt i riaa signalsiden både inn og ut.

    Ellers så kan kobberplater være en god løsning.

    A5635093-DB5A-41A4-BAC1-02D5EAC38D81.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Noen gjør det riktig. Se om du finner et interiørbilde fra en Manley Steelhead. De har gjort det som kan gjøres.
    Ellers er det nok umulig å fikse slikt via et forum.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hadde støy på mine rør-pre og fant til slutt ut at det var strømpaddene fra Chlas Ohlson. Skiftet til vanlig hvit og 80 prosent av støy borte. Resten er noe i huset her. Muligens dimmebrytere eller noe annet
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Leser om skjerma kabler. Noen som har prøvd In-Akustik? Mon tro om det kunne være noe å teste ut ...
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.975
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    1: Finn ut hva som forstyrrer.
    2: Når du vet hvem synderen er kan du tenke på løsninger.
    Hvis du fortsatt har støy med RIAA inngangene kortsluttet har du trolig innstrålt støy. Regner med at du allerede har skjermet signalkabel fra PU / spiller.
     
    Sist redigert:

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    1: Finn ut hva som forstyrrer.
    2: Når du vet hvem synderen er kan du tenke på løsninger.
    Hvis du fortsatt har støy med RIAA inngangene kortsluttet har du trolig innstrålt støy. Regner med at du allerede har skjermet signalkabel fra PU / spiller.
    Hep. Det har jeg ikke, men som sagt støyer riaa uavhengig av om spilleren er tilkoblet eller ikke .. :)
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    567
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Nuvel, jeg skal ikke konkludere for kjapt. Skal prøve litt av disse andre tingene. Men vil en radiosender altså mer sannsynlig slå inn på et riaa-trinn enn en forsterker, altså? Det er ingen støy fra forsterkeren aleine .. bare riaa-trinnet ..
    Jepp min radio fanget opp tastetrykk på kalkulatoren(modell 1978) 10cm unna
    RIAA forsterker jo opp 40-70dB så det som ellers ikke hørs vil kunne høres
    Håper aldri RIIA'ene får inn stemmer fra den andre siden.......
    :p ;)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.988
    Antall liker
    2.914
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Var borti noe av samme problem hos en kompis.
    Han hadde ingen støy fra forsterker uten riaa tilkoblet. Med riaa tilkoblet fant vi at den beste jordingen ble hvis jeg holdt i en ledning koblet til riaa og tok i et jordingspunkt på forsterkeren.
    Både riaa og platespiller hos han var ok, og det kan ha vært noe med jording i forsterker som lagde problemet.
    Han endte vel opp med å bytte forsterker før problemet forsvant.

    Er støyen den samme om du kobler til andre innganger på forsterker ?
    Sjekk at jording til riaa er iorden. Bruk en ledning for å teste om jording fra riaa forandrer seg ved å putte ledningsenden på de forskjellige apparatenes chassisskruer. Endrer støyen seg på et av stedene kan det hende du er på sporet av noe.

    Uansett kan det være lurt å prøve å få lånt en forsterker fra noen for å avkrefte at problemet er forsterkeren.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Var borti noe av samme problem hos en kompis.
    Han hadde ingen støy fra forsterker uten riaa tilkoblet. Med riaa tilkoblet fant vi at den beste jordingen ble hvis jeg holdt i en ledning koblet til riaa og tok i et jordingspunkt på forsterkeren.
    Både riaa og platespiller hos han var ok, og det kan ha vært noe med jording i forsterker som lagde problemet.
    Han endte vel opp med å bytte forsterker før problemet forsvant.

    Er støyen den samme om du kobler til andre innganger på forsterker ?
    Sjekk at jording til riaa er iorden. Bruk en ledning for å teste om jording fra riaa forandrer seg ved å putte ledningsenden på de forskjellige apparatenes chassisskruer. Endrer støyen seg på et av stedene kan det hende du er på sporet av noe.

    Uansett kan det være lurt å prøve å få lånt en forsterker fra noen for å avkrefte at problemet er forsterkeren.
    Vel, jeg har lånt et annet riaa-trinn og det støyet også ... Støyen kommer altså uavhengig av at platespiller er tilkoblet, og hvilken inngang på forsterkeren riaa-trinnet er tilkoblet. I tillegg støyer det null og niks når blurayspiller er tilkoblet forsterker ...
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    I dag har jeg kjøpt ferritter og koblet til alle ledninger. Ingen endring i støy. Kjøpte også rca-plugger og koblet i inngangen der tonearmskabelen går inn. Heller ingen endring.
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    I dag har jeg kjøpt ferritter og koblet til alle ledninger. Ingen endring i støy. Kjøpte også rca-plugger og koblet i inngangen der tonearmskabelen går inn. Heller ingen endring.
    Du husket å kortslutte pinne og skjerm på disse pluggene du koblet i inngang på RIAA?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.145
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Da gjenstår det vel å prøve en annen forsterker med tilkoblet RIAA. Mye mulig at symptomet er RIAA men at problemet sitter i selve forsterkeren.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ
    L

    larkus!

    Gjest
    I dag har jeg kjøpt ferritter og koblet til alle ledninger. Ingen endring i støy. Kjøpte også rca-plugger og koblet i inngangen der tonearmskabelen går inn. Heller ingen endring.
    Du husket å kortslutte pinne og skjerm på disse pluggene du koblet i inngang på RIAA?
    Kortslutningen gjøres veldig enkelt slik. Klipp pluggene av en billig phonokabel, men la det sitte igjen noen cm. med ledning i pluggen. Avisoler et par cm. av ledningen og tvinne sammen de to lederene (skjerm og innerleder) som dukker opp. Sett så pluggene i inngangen på RIAA, og inngangen er kortsluttet. Akkurat slik som på bildet i ymir sitt innlegg tidligere i tråden.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.003
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Mulig det allerede har kommet forslag om dette, men har du prøvd både jordet og ujordet veggkontakt til utstyret ditt?
    Lurt også å teste teste på ujordet og jordet padde, uansett hva slag veggstøpsel du henter strømmen fra.

    Dette samt fjerne utstyr som på en eller annen måte har vært i forbindelse med antennekabel har løst de 2 problemsakene mine.
    Håper du finner ut av saken:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    897
    Antall liker
    579
    Jeg har oplevet støj fra en Rogue Audio RIAA, hvor det viste sig, netkablet på en eller anden måde var defekt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.304
    Antall liker
    9.552
    Torget vurderinger
    2
    Hvor fikk du de rca capsen fra ? Kan hende de også kortslutter. Det sjekke fo med et multimeter og sen om det er kontakt/ lav Ohm mellom senterpinne og krans..
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.881
    Antall liker
    17.479
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg tror ikke det der er bare dust caps. Den senterpinnen vil vel kortslutte?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Mulig det allerede har kommet forslag om dette, men har du prøvd både jordet og ujordet veggkontakt til utstyret ditt?
    Lurt også å teste teste på ujordet og jordet padde, uansett hva slag veggstøpsel du henter strømmen fra.

    Dette samt fjerne utstyr som på en eller annen måte har vært i forbindelse med antennekabel har løst de 2 problemsakene mine.
    Håper du finner ut av saken:)
    Takk, Britfi, det håper jeg og. Om det er luftbåren eller i selve strømnettet er jeg foreløpig usikker på ... tror neste test må bli å få prøvd å få målt stråling fra de antennene på nabohuset ... Har forsøkt diverse padder og trafo og kabler, uten hell. Mulig skjermede kabler hele veien kan hjelpe.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Dagens test: El-teip! Forsøkte å teipe igjen jordingspunktene på strømkablene .. Ingen effekt på Supra-kabelen til skinna, ble litt jordingsstøy når jeg gjorde det på PH6 og VSi60, men ikke.

    Jaja .. on to the next ...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.448
    Antall liker
    12.578
    Sted
    Sørlandet
    Hva skjer når du skrur ned gain på RIAA? Annet en at lyden blir noe lavere ved musikkavspilling. Jeg har jaget støyspøkelser siden jeg gikk til innkjøp av platespiller og har testet 5 forskjellige riaatrinn, diverse kabler, diverse plasseringer og diverse strømrensere men fikk først bukt med støy når jeg gikk til innkjøp av en MC pickup med høyere utgangseffekt slik at jeg kunne senke gain på riaa trinnet. Det ble min work-around.

    -BB-
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Hva skjer når du skrur ned gain på RIAA? Annet en at lyden blir noe lavere ved musikkavspilling. Jeg har jaget støyspøkelser siden jeg gikk til innkjøp av platespiller og har testet 5 forskjellige riaatrinn, diverse kabler, diverse plasseringer og diverse strømrensere men fikk først bukt med støy når jeg gikk til innkjøp av en MC pickup med høyere utgangseffekt slik at jeg kunne senke gain på riaa trinnet. Det ble min work-around.

    -BB-
    Hør hør. Vel, gain er flat 58db på PH6. Hvis du mener stille inngangsimpedanse, så har ikke det noe å si ...
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Prøvde tilleggskabel fra jordingspunkt til div punkter på chassiser. Null effekt.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Er du godt kjent med naboene? Du vil jo selvsagt virke som tidenes raring, men det hadde jo vært interessant å koble opp RIAA, forsterker og f.eks. en høyttaler hos en nabo.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.524
    Antall liker
    6.944
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis naboen på andre siden av veggen har en uggen plasma-tv, så kan den slå inn på Riaa.

    Hvis du prøver på natta, når naboen presumtivt sover, eller på dagtid når de er på arbeid?

    Johan-Kr
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Tipper det ikke er forsterker som er foreslått.
    Jeg hadde samme problem med rør-pre.
    Flere stk. Alle pre sjekket og ok.
    Trodde også det var effekt. Men nei.
    80 prosent av støy forsvant ved å skifte strømpadde fra Chlas Ohlson til en vanlig hvit padde.
    Resten skyldes noe i huset. Kan være dimmebrytere eller noe annet som er dårlig som du ikke vet om.
    Min desperate løsning var å skifte til transistor pre.
    Nå er det helt støyfritt selv om jeg legg øret til diskanten på fult volum på pre
     
    Sist redigert:

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Er du godt kjent med naboene? Du vil jo selvsagt virke som tidenes raring, men det hadde jo vært interessant å koble opp RIAA, forsterker og f.eks. en høyttaler hos en nabo.
    Hahah! Jeg kjenner dem ikke, men kunne jo gått systematisk til verks i alle 40 leilighetene her i bygget ..
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Hvis naboen på andre siden av veggen har en uggen plasma-tv, så kan den slå inn på Riaa.

    Hvis du prøver på natta, når naboen presumtivt sover, eller på dagtid når de er på arbeid?

    Johan-Kr

    Tro meg: Ingen forskjell på dag og natt her ...
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Tipper det ikke er forsterker som er foreslått.
    Jeg hadde samme problem med rør-pre.
    Flere stk. Alle pre sjekket og ok.
    Trodde også det var effekt. Men nei.
    80 prosent av støy forsvant ved å skifte strømpadde fra Chlas Ohlson til en vanlig hvit padde.
    Resten skyldes noe i huset. Kan være dimmebrytere eller noe annet som er dårlig som du ikke vet om.
    Min desperate løsning var å skifte til transistor pre.
    Nå er det helt støyfritt selv om jeg legg øret til diskanten på fult volum på pre
    Jeg fikk som sagt låne en Holfi-riaa, som er transistor, og den bråkte nesten mer. PH6 er forøvrig et hybridtrinn: JFETs inn og Rør 6H30 ut ...

    Ettersom jeg har lest om HFI og annen stråling, leser jeg at transistor faktisk er mer følsomt for slikt enn rør ..

    Forøvrig: På morgenen i dag har jeg gjort en grundig test og skrudde av alle sikringer ikke tilkoblet stua. Tok ut alle plugger fra stikkontakter, og hadde kun anlegget tilkoblet. Resultat? Null effekt ....
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.448
    Antall liker
    12.578
    Sted
    Sørlandet
    En tanke: Du bor ikke i nærheten av den store trafostasjonen på Voldsløkka?

    Transformatorstasjoner

    Transformatorstasjoner benyttes til å transformere spenningen opp eller ned, slik at energioverføringen fra produksjon til forbruk blir mest mulig effektiv. De fleste store transformatorstasjoner er egne bygninger eller er plassert i avgrensede områder. Feltet avtar raskt med avstanden fra kilden. Nettstasjonen er siste leddet i energioverføringskjeden, og her reguleres spenningen ned til forbrukernivå (230 V eller 400 V). Disse stasjonene kan være plassert i frittstående kiosker, i en mast, innendørs i avlåste rom eller under bakkenivå. Magnetfeltet rundt disse kan bli forholdsvis høyt, og dette kommer av en kombinasjon av høye strømstyrker og korte avstander til feltkilden. For en større nettstasjon av denne typen i bynære strøk, kan magnetfeltet være nede på rundt 100 nT ved ca. ti meters avstand fra stasjonens yttervegg. For en mindre nettstasjon i utkanstrøk, kan tilsvarende avstand være fem meter. Verdiene avhenger av mange parametre, og måling er nødvendig for å få vite verdiene. Det vil alltid være høye felt rundt selve høyspentkabelen inn til trafoen.
    På grunn av de altfor høye grenseverdiene vi har, tillates nettstasjoner i hus der mennesker bor og arbeider. Dette kan være et stort problem da de fleste er uvitende om de elektromagnetiske feltene de utsettes for. I Sverige har myndighetene bestemt at de ikke vil leie kontorer eller leiligheter i hus med innebygde nettstasjoner, noe som har ført til at man ikke bygger nettstasjonene innomhus. Det er på den siden der lavspentkabelen kommer ut fra nettstasjonen det er høyest elektromagnetisk felt. Det er som oftest vanskelig å gjette hvor denne kommer, så det anbefales å få målt de elektromagnetiske feltene hvis det er en nettstasjon i nærheten av bolig eller arbeidsplass. Dette er også viktig ved kjøp av ny bolig. Det er i dag mange boliger og arbeidsplasser som har transformatorer innomhus. Mange mennesker vil derfor oppleve langt høyere magnetfeltverdier enn den anbefalte grenseverdien på 400 nT som arbeidsgruppen fra juni 2005 (se under «Høyspentlinjer») anbefalte for nyanlegg.
    Folkets Strålevern mener arbeidstakere må kunne nekte å ha kontor i nærheten av innendørs trafoer.


    -BB-
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    En tanke: Du bor ikke i nærheten av den store trafostasjonen på Voldsløkka?

    Transformatorstasjoner

    Transformatorstasjoner benyttes til å transformere spenningen opp eller ned, slik at energioverføringen fra produksjon til forbruk blir mest mulig effektiv. De fleste store transformatorstasjoner er egne bygninger eller er plassert i avgrensede områder. Feltet avtar raskt med avstanden fra kilden. Nettstasjonen er siste leddet i energioverføringskjeden, og her reguleres spenningen ned til forbrukernivå (230 V eller 400 V). Disse stasjonene kan være plassert i frittstående kiosker, i en mast, innendørs i avlåste rom eller under bakkenivå. Magnetfeltet rundt disse kan bli forholdsvis høyt, og dette kommer av en kombinasjon av høye strømstyrker og korte avstander til feltkilden. For en større nettstasjon av denne typen i bynære strøk, kan magnetfeltet være nede på rundt 100 nT ved ca. ti meters avstand fra stasjonens yttervegg. For en mindre nettstasjon i utkanstrøk, kan tilsvarende avstand være fem meter. Verdiene avhenger av mange parametre, og måling er nødvendig for å få vite verdiene. Det vil alltid være høye felt rundt selve høyspentkabelen inn til trafoen.
    På grunn av de altfor høye grenseverdiene vi har, tillates nettstasjoner i hus der mennesker bor og arbeider. Dette kan være et stort problem da de fleste er uvitende om de elektromagnetiske feltene de utsettes for. I Sverige har myndighetene bestemt at de ikke vil leie kontorer eller leiligheter i hus med innebygde nettstasjoner, noe som har ført til at man ikke bygger nettstasjonene innomhus. Det er på den siden der lavspentkabelen kommer ut fra nettstasjonen det er høyest elektromagnetisk felt. Det er som oftest vanskelig å gjette hvor denne kommer, så det anbefales å få målt de elektromagnetiske feltene hvis det er en nettstasjon i nærheten av bolig eller arbeidsplass. Dette er også viktig ved kjøp av ny bolig. Det er i dag mange boliger og arbeidsplasser som har transformatorer innomhus. Mange mennesker vil derfor oppleve langt høyere magnetfeltverdier enn den anbefalte grenseverdien på 400 nT som arbeidsgruppen fra juni 2005 (se under «Høyspentlinjer») anbefalte for nyanlegg.
    Folkets Strålevern mener arbeidstakere må kunne nekte å ha kontor i nærheten av innendørs trafoer.


    -BB-
    Bra innspill, men jeg bor lenger ned. Ett kvartal fra Advokat Dehlis Plass ...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.448
    Antall liker
    12.578
    Sted
    Sørlandet
    Varmekabler

    Feltene helt nede på gulvet ved en én-lederkabel kan komme opp i 30 000 nT. Feltene avtar med avstand fra gulvet, og gjennomsnittsverdier målt 0,5 meter over gulvet er henholdsvis ca. 1 500 nT for én-lederkabler og ca. 50 nT for to-lederkabler. Feltene fra én-lederkabel kan måles i flere etasjer over gulvet med kablene i. Magnetfeltene forsvinner når varmekablene er slått av eller når termostaten slår ut. Feltstyrken fra varmefolier ligger som regel mellom feltet fra én-lederkabler og to-lederkabler. Til sammenligning er normalt nivå for magnetfeltet i norske boliger uten varmekabler, og som samtidig er langt unna kraftledninger, 10-100 nT.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Varmekabler

    Feltene helt nede på gulvet ved en én-lederkabel kan komme opp i 30 000 nT. Feltene avtar med avstand fra gulvet, og gjennomsnittsverdier målt 0,5 meter over gulvet er henholdsvis ca. 1 500 nT for én-lederkabler og ca. 50 nT for to-lederkabler. Feltene fra én-lederkabel kan måles i flere etasjer over gulvet med kablene i. Magnetfeltene forsvinner når varmekablene er slått av eller når termostaten slår ut. Feltstyrken fra varmefolier ligger som regel mellom feltet fra én-lederkabler og to-lederkabler. Til sammenligning er normalt nivå for magnetfeltet i norske boliger uten varmekabler, og som samtidig er langt unna kraftledninger, 10-100 nT.
    Har varmekabler på badet, men prøvde å skru av sikringen der inne. Fortsatt ingen effekt. :':)':)'(
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Varmekabler

    Feltene helt nede på gulvet ved en én-lederkabel kan komme opp i 30 000 nT. Feltene avtar med avstand fra gulvet, og gjennomsnittsverdier målt 0,5 meter over gulvet er henholdsvis ca. 1 500 nT for én-lederkabler og ca. 50 nT for to-lederkabler. Feltene fra én-lederkabel kan måles i flere etasjer over gulvet med kablene i. Magnetfeltene forsvinner når varmekablene er slått av eller når termostaten slår ut. Feltstyrken fra varmefolier ligger som regel mellom feltet fra én-lederkabler og to-lederkabler. Til sammenligning er normalt nivå for magnetfeltet i norske boliger uten varmekabler, og som samtidig er langt unna kraftledninger, 10-100 nT.
    Har varmekabler på badet, men prøvde å skru av sikringen der inne. Fortsatt ingen effekt. :':)':)'(
    hjemme låter det best når varmekablene er avskrudd
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Varmekabler

    Feltene helt nede på gulvet ved en én-lederkabel kan komme opp i 30 000 nT. Feltene avtar med avstand fra gulvet, og gjennomsnittsverdier målt 0,5 meter over gulvet er henholdsvis ca. 1 500 nT for én-lederkabler og ca. 50 nT for to-lederkabler. Feltene fra én-lederkabel kan måles i flere etasjer over gulvet med kablene i. Magnetfeltene forsvinner når varmekablene er slått av eller når termostaten slår ut. Feltstyrken fra varmefolier ligger som regel mellom feltet fra én-lederkabler og to-lederkabler. Til sammenligning er normalt nivå for magnetfeltet i norske boliger uten varmekabler, og som samtidig er langt unna kraftledninger, 10-100 nT.
    Har varmekabler på badet, men prøvde å skru av sikringen der inne. Fortsatt ingen effekt. :':)':)'(
    hjemme låter det best når varmekablene er avskrudd
    Har ikke sjekka så nøye ennå, men støyen er uansett det samme. Så får vi se hvor bra ting kan låte når den er borte :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn