Mystisk sammenheng mellom farge på metallet i ledere og lydkarakteren

L

larkus

Gjest
Det ser ut som om det er en mystisk, uforklarlig sammenheng mellom fargen på metallet som er brukt i kabler og beskrivelsen av klangen de ulike metallene tilfører lyden.

Beskrivelser som går igjen er

Gull = Varm og "snill" lyd. "Rund" bassgjengivelse
Sølv/Rhodium = Stram, slank bass. Lys mellomtone og masse detaljer i toppen.
Kobber = Jevnt over varm klang, litt "bløt" bassgjengivelse og litt lite detaljer i toppen.

Jeg venter i spenning på beskrivelse av klangen med vdH sine ht-kabler i rent kullfiber. ;)

mvh
larkus

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.735
Torget vurderinger
12
Spar meg for enda en teit antikabel-antidyrt-jegvetbestogvilprovosereallesomikketenkersommeg-tråd. Jeg får så lyst til å brenne masse penger på dyrt utstyr når jeg leser disse innleggene ;)

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Er det ingen som har prøvd ren aluminium eller ståltråd som man brukte til hesjestaur før i tiden som høytalerkabler ? ;D ;D ::)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Tror det er ganske mange som har prøvd messing spader/bananer.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.328
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Og listen over folk, på Hifisentralen, som ikke kommer inn i min stue for å høre på mitt anlegg blir bare lengre og lengre.

Håvard

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
758
Torget vurderinger
1
hvalross skrev:
Er det ingen som har prøvd ren aluminium eller ståltråd som man brukte til hesjestaur før i tiden som høytalerkabler ? ;D ;D ::)
Det er mer vanlig å bruke hesjestaur av tre ;D

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Altså ståltråd som man brukte til hesjestaur av tre -bedre nå Barbaresco -hvis det er så vanskelig å forstå . ::)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
758
Torget vurderinger
1
hvalross skrev:
Altså ståltråd som man brukte til hesjestaur av tre -bedre nå Barbaresco -hvis det er så vanskelig å forstå . ::)
Hadde en liten mistanke om det ;D Det kalles forøvrig hesjestreng.

Og helt malapropos pågår det nå religiøse debatter (det kan vi ikke ha her inne) om Jesus døde på stauren i stedet for på korset, og det greske ordet i grunnteksten er stauros. Så vi må ha klarhet i begrepene. Han døde garantert ikke på strengen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Haavard skrev:
Og listen over folk, på Hifisentralen, som ikke kommer inn i min stue for å høre på mitt anlegg blir bare lengre og lengre.

Håvard
Det er hifi det er snakk om, det er ikke snakk om liv eller død.
Personlig synes jeg det er spennende med folk som har ulike tilnærminger til en hobby.

L

larkus

Gjest
hvalross skrev:
Galvanisert (fortinnet) piggtråd er muligens godt egnet som ht-kabel i anlegg der det spilles mye piggtrådmusikk ;D
Den låter sannsynligvis skarpt og aggressivt skal en dømme ut fra utseendet.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
127
larkus skrev:
hvalross skrev:
Galvanisert (fortinnet) piggtråd er muligens godt egnet som ht-kabel i anlegg der det spilles mye piggtrådmusikk ;D
Den låter sannsynligvis skarpt og aggressivt skal en dømme ut fra utseendet.
Med piggtråd kan du vel anta særdeles stikkende S'er også ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Anonym skrev:
Haavard skrev:

Håvard
Personlig synes jeg det er spennende med folk som har ulike tilnærminger til en hobby.
Nå dessverre si meg enig med Haavard. Utifra testoseronnivået til enkelte, kan det faktisk være snakk om liv eller død. :-\

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.268
larkus skrev:
Jeg venter i spenning på beskrivelse av klangen med vdH sine ht-kabler i rent kullfiber. ;)

mvh
larkus
Jeg har tidligere brukt VDH kabel i rent kullfiber, rundt 10-15 år siden. The First heter signalkabelen.

Hvordan klangen er i den? Gjett!!! - veldig u-mettalisk, veldig "organisk".

Men den har også noen ulemper, som gjorde at den totalt sett ble parkert etter noen år i anlegget.
Coanda kabelen jeg har nå må sies å være den metallkabelen jeg har prøvd med minst "metallklang".

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
ErosLoveking skrev:
Anonym skrev:
Haavard skrev:

Håvard
Nå dessverre si meg enig med Haavard. Utifra testoseronnivået til enkelte, kan det faktisk være snakk om liv eller død. :-\
For meg er iallfall ikke hifi så alvorlig at jeg får en torn i siden til noen på grunn av uenighet om en kabel.

L

larkus

Gjest
ErosLoveking skrev:
Testosteronnivået hos enkelte står fint i stil med investerte hifi-kroner. Spesiellt kabelkroner ;D ;D

mvh
larkus

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
larkus skrev:
ErosLoveking skrev:
Testosteronnivået hos enkelte står fint i stil med investerte hifi-kroner. Spesiellt kabelkroner ;D ;D
mvh
larkus
"Blind vold" har gjerne en forhistorie.
For min egen del har jeg ikke behov for verken å velge side eller starte "morotråder" for å holde flammene ved like.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.328
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
larkus skrev:
ErosLoveking skrev:
mvh
larkus
"Blind vold" har gjerne en forhistorie.
For min egen del har jeg ikke behov for verken å velge side eller starte "morotråder" for å holde flammene ved like.
+1
Larkus, har produsert mindre testosteron etter siste kabelinvestring.

Håvard

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.471
Torget vurderinger
2
Det viktigste er vel musikken. Eller har jeg misforstått noe?

Om det er kabel ditt eller datt som frakter den er vel samma det, bare den kommer fram.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.328
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Helt sant, så jeg skjønner ikke hvorfor noen på død og liv må starte slike tråder.

Håvard

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Haavard skrev:
rolfozzy skrev:

Om det er kabel ditt eller datt som frakter den er vel samma det, bare den kommer fram.
Helt sant, så jeg skjønner ikke hvorfor noen på død og liv må starte slike tråder.

Håvard
Når det er sagt så er det tross alt bedre at kranglingen foregår i "krangletråder" enn i tråder som omhandler spesifikke kabler.

M

musicus

Gjest
Trondmeg skrev:
Spar meg for enda en teit antikabel-antidyrt-jegvetbestogvilprovosereallesomikketenkersommeg-tråd. Jeg får så lyst til å brenne masse penger på dyrt utstyr når jeg leser disse innleggene ;)
+1
mvh

M

musicus

Gjest
Haavard skrev:

Håvard
Hehe! enig! :) ...

mvh

M

musicus

Gjest
rolfozzy skrev:

Hysj! dette er en så stor hemmelighet for noen at de ikke har oppdaget den enda ;) 8) ...

mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.261
Torget vurderinger
1
Tråden er moderert etter brudd på Hifisentralens regel 1.

bjornh, moderator

O

Oblivion

Gjest
larkus skrev:
ErosLoveking skrev:

mvh
larkus

;D ;D ;D ;D

O

Oblivion

Gjest
Haavard skrev:
rolfozzy skrev:

Håvard
Kan det være en sammenheng med uttalelsen om testestoron nivået tidligere i tråden :eek:
Slik at lavt nivå pga billige kabler medfører "kjærring" fakter ;D

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Alle vet at det er minimale forskjeller på fornuftig konstruerte kabler bortsett fra farge og pris.
Det er det området innen hobbyen folk kaster bort mest penger. Trist men synd.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Haavard skrev:

Håvard
And who gives a flying fuck? Seriously.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.658
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Jeg får lyst til å brenne penger på et par kasser Amarone.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.735
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Trondmeg skrev:
Jeg får lyst til å brenne penger på et par kasser Amarone.
Jaaaaaaa!!!!!

Topp Bunn