S
Slubbert
Gjest
Hvordan gruppetenkning og kollektivistisk mas om integrering skaper segregering:
http://www.vgb.no/33379/perma/354982/
http://www.vgb.no/33379/perma/354982/
Er ikke dette å vise ringeakt for deres religion ? Hvis de av religiøse grunner ikke ønske å jobbe, må jo det bety at de av religiøse grunner ønsker å gå rundt sultne. Når vi "nekter" dem deres religiøse "faste", må jo det være kulturimperalisme av verste skuffe?? Det finnes helt sikkert en eller annen internasjonal konvensjon som sier at slik oppførsel fra Norge er forkastelig.oddgeir skrev:Et eksempel på ovennevnte kan leses i dagens Aftenposten. Ansatte i NAV har konsekvent innrømmet trygd til somaliere som ikke vil arbeide av religiøse grunner. (Finner ikke elektronisk versjon)
Har du jobbet sammen med muslimer?knutinh skrev:Så lenger de følger norske lover så må de få be til hva de vil, og holde på kulturen fra sitt hjemland, på samme måte som utflyttede Nordmenn i Minnesota eller Spania.
Forstår ikke problemstillingen. Hvis noen utøver overgrep mot sine barn er dette en kriminalsak og skal behandles som en kriminalsak. Som her:Komponenten skrev:Så du mener at det er hel greit at vi senker oss ned på Somalias nivå når det kommer til aksept av hvordan man skal kunne behandle sine barn f.eks?
Kjør på med kontroll, jeg gir en god faen i religiøs sensitivitet. Det burde du vite nå, det har heller ingenting med mitt argument her å gjøre.Ennå gjør vi ikke en dritt for å avdekke kjønnslemlestelse med effektive tiltak, her er kontroll av ungene det som enkelt og greit vil gi oss svar og virke forebyggende.
Vet ikke. Hva mener du bør gjøres?Barnemishandling i disse miljøene er også voldsomt utbredt, men hva gjøres?
Det er jeg sikkert, men jeg prøver å la være siden jeg selv foretrekker at andre ikke er forutinntatte når de møter meg.Hvorfor er folk forutinntatt, er du aldri forutinntatt?
Hvis noen utøver vold eller tvang mot andre bør dette påtales. Jeg forstår ikke hvorfor du prøver å gjøre dette til et stridende punkt når det ikke er det. Eller forsåvidt forstår jeg hvorfor, men finner det uoppriktig.Hvor langt skal vi strekke oss i aksept av kvinneundertrykkingen synes du?
Det er jo ingen som vil styre og undertrykke mennesker mer enn panserfeminister (med forbehold om sunnhetstyranner). Skjønt de har funnet en bedre vei gjennom å fokusere på balleklemma, som i Norge/vesten har blitt et høyst akseptert verktøy for frihetsinnskrenking.Kanskje vi skal begynne å undertrykke kvinner litt mer her igjen, så de føler seg mer hjemme?
Ikke-bærekraftige velferdskonstruksjoner vil stå i fare for å utraderes ja. Og dette er negativt hvorfor? Er et homogent, konformt, isolert og fullstendig dekadent oljefinansiert "supervelferdssamfunn" å foretrekke fremfor et ekte samfunn? I think not. Isolasjon, dekadens og total statskontroll er priser endel ikke vil betale, innvandring eller ei.oddgeir skrev:De som vil ha fri menneskeflyt over grensene, eller fri innvandring om man vil, glemmer at det er en viktig detalj som må gis oppmerksomhet først. Så lenge Norge er et trygdemessig eldorado, vil viljen til arbeid forvitre, og velferdssamfunnet blir revet i stykker fordi forbruket ikke står i forhold til verdiskapingen. Man nyter mer enn man yter.
Ja. Jeg har jobbet sammen med muslimer, og samtlige har faktisk vært svært kompetente og arbeidsføre folk.wotg skrev:Har du jobbet sammen med muslimer?
Min erfaring er at muslimer ( de jeg har jobbet med ) har et tankesett som rett og slett ikke gjør de istand til å utføre de enkleste oppgaver.
Da beklager jeg at jeg feiltolket deg lengre opp.oddgeir skrev:Jeg har ikke sagt det. Hadde jeg fått tilgang på en slik bok måtte jeg selvfølgelig vurdere kvaliteten på innholdet som med en hvilken som helst annen bok.
Hvis jeg tolker deg rett, anser du som ikke bærekraftige velferdskonstruksjoner trygdeordninger som kommer under press som følge av voksende misbruk, implisitt at trygdeordninger som ikke blir misbrukt, kan videreføres og der igjennom er bærekraftige. Eller mener du at alle velferdsordninger skal demonteres?Slubbert skrev:Ikke-bærekraftige velferdskonstruksjoner vil stå i fare for å utraderes ja. Og dette er negativt hvorfor? Er et homogent, konformt, isolert og fullstendig dekadent oljefinansiert "supervelferdssamfunn" å foretrekke fremfor et ekte samfunn? I think not. Isolasjon, dekadens og total statskontroll er priser endel ikke vil betale, innvandring eller ei.oddgeir skrev:De som vil ha fri menneskeflyt over grensene, eller fri innvandring om man vil, glemmer at det er en viktig detalj som må gis oppmerksomhet først. Så lenge Norge er et trygdemessig eldorado, vil viljen til arbeid forvitre, og velferdssamfunnet blir revet i stykker fordi forbruket ikke står i forhold til verdiskapingen. Man nyter mer enn man yter.
Khat tygges. (heller ikke førstehånds erfaringKhat er klassifisert som et forbudt narkotisk stoff i Norge. Det smugles inn khat fra Storbritannia og Nederland, og de fleste som bruker khat er voksne somaliske menn, og i mindre grad kvinner og ungdom
Jeg står korrigert.Slubbert skrev:@ Knutinh: Såvidt meg bekjent (ikke førstehåndserfaring) er khat en plante man spiser.
Jeg er helt enig i at i alle fall rusmidler som ikke har en signifikant dokumentert skadelig virkning burde være tillatt.Slubbert skrev:Forutenom moralisme og levninger etter forbudstiden finnes få rasjonelle argumenter for et forbud mot khat og enda færre for å påstå at khat-bruk er noen betydelig årsak til sosiale problemer.
http://www.document.no/2008/08/brev_innenfra.htmlSelv tilhører jeg en av de yrkesgruppen - og har litt erfaring fra 6 års arbeid i sosialtjenesten, deretter som psykiatrikonsulent i en av Norges større byer.
Problemstillingene og utfordringene Yasmin forteller om, er velkjente for mitt yrke. Noe anonymisert (taushetsplikt skal overholdes) kan jeg komme med noen eksempler på det sosialarbeidere/sosionomer står overfor i sin hverdag.
Først litt komprimert bakgrunnsinfo. om en sosialarbeiders jobb;
Sosionom er jo etterhvert blitt en type skjellsord her til lands. Vi har ødelagt landet i vår higen etter å sy puter under armene på folk (les;flyktninger, personer med opphold av humanitære årsaker, asylsøkere, "arbeidssøkere" osv i det uendelige) hjelpe dem med mer penger enn de har krav på, forståihjelholdning m.m.
Nå er jo Lov om sosiale tjenester en skjønnslov, og åpner opp for skjønnsmessige vurderinger. Mange tror dette bunner i "synsing" fra den enkelte sosialarbeider/saksbehandler. Og det kan ikke benektes at innen yrkesgruppen finnes det nok av personer som synser seg gjennom arbeidsdagen. Men - "skjønn" betyr begrunnelser tuftet på faglig kunnskap, empiri og kjennskap til begrensningene i lovgivningen.
På et større sosialkontor sitter ingen saksbehandler og vurderer på egen hånd. Det vil alltid være en sjef som diskuterer saken med saksbehandler, det tas opp i team - og forskjellige sjefer som godkjenner de enkeltvedtak som gjøres, på bakgrunn av kontorets felles holdning i spesialsaker.
Og så, til somalierne.
Der sitter jeg med en svært dårlig erfaring. Det være seg kontakten med dem, resultatet av kontakten med dem, kontakten med helse- og sosialombud i klagesaker, kontakt med fylkesmannens kontor i klagesaker. (sistnevnte gjelder også i andre saker der også innvandrere er "klager"). Yasmin er inne på svært mye jeg har opplevd selv som saksbehandler;
Det er mulig at Norsk lovverk legger opp til en direkte passivisering av våre nye landsmenn. Men det er jo et tankekors at dette i stor grad gjelder somaliere statistisk sett. Stort sett var jeg i kontakt med menn. Unge sterke menn - som tygget khatt og åpenlyst innrømte det. Jobb? Forbedre norskkunskaper? Eh .... NEI! Etterhvert kom koner og barn på familiegjenforening, og trodde livet skulle bli bedre. Men nei! De få kvinnene jeg tilslutt fikk tak i, fortalte alle det samme; mennene var noen døgenikter, som kun fortsatte det livet de hadde levd i Somalia - i Norge! Det var kvinnene som arbeidet der! I Norge fikk kvinnene som oppgave å få flest mulig barn, for det ga penger i kassa. Særlig etter innføring av kontantstøtten. En økonomisk støtte jeg anser som en katastrofe for uttallige barn blandt innvandrere. Noen politikere har jo begynt å forstå det - men svært mange sosialarbeidere har visst og sagt dette i årevis! Men blir vi hørt? NEI! Det er fortsatt liten vilje til å gjøre noe med det.
Alternering mellom forskjellige "koner" er et kjent fenomen. Er man ikke skilt på islamsk måte, da er man ikke skilt. Det blir mange barn etterhvert av slikt. Særlig når man drar med seg sin bigamistiske kultur til et land som forbyr det. At mannen går rundt og innkasserer er kjent. Men trygdevesenet har jo sine regler.....
Så til Helse- og sosialombud og fylkesmenn. Jeg har hatt bikkjekrangler med helse-og sosialombud - og oversett dem glatt. Når et helse- og sosialombud går ut i riksaviser og kritiserer mitt sosialkontor fordi vi ikke kan akseptere at personer møter med våpen - og så tilkaller politiet og derved bryter taushetsplikten - da har det gått for vidt! Vi skulle da forstå at mannen hadde krigstraumer og at pistol var hans trygghet.... Vel - han brukte den i et forsøk på å true til seg penger! Det har ikke engang en sosionom forståelse for!
Fylkesmenn? Når sosialtjenesten følger lovverket til punkt og prikke i en utvisningssak, forventer man jo at Fylkesmannen gjør det samme. En person uten lovlig opphold, med et utvisningsvedtak i lomma - han har ikke rett til økonomisk hjelp til mat og hus i Norge. Han har "andre muligheter" som det står i loven -og det er å reise hjem! Og hva gjør Fylkesmannen? Jo - han pålegger sosialtjenesten å betale både mat og hus for dem.....
En somalier nektet å forbedre sine norskkunskaper for å bedre muligheten til jobb. Han nektet dermed å ta imot tilbud om tilvist arbeid via den tidens "a-etat". Så vi nektet ham full stønad til mat. Klage til Fylkesmannen - som påla sosialtjenesten å gi ham fullt livsopphold + tilbakebetaling av det han ikke hadde fått.... (han var ikke eneste tilfelle)
Dette er bare en mikrodel av mine erfaringer de årene. Og bedre ble det faktisk ikke som psykiatrikonsulent. Der var jeg involvert i barnvernsaker hvor jeg hadde fjernet barna uten å knussle, om det var opp til meg. Og mitt grunnprinsipp er at barn har det best hos sine foreldre. Disse barna skal leve opp i Norge - og ikke i et parallellsamfunn der sharialover gjelder. Når norske skolebarn får lov til å avslutte skolen 1 mnd.før tiden - og komme tilbake 1-2 mnd. før skolestart grunnet kultur (de er i "hjemlandet" de ikke kjenner) - og ingen ragerer.....Hadde en etnisk norsk familie fått tillatelse til det? Uten særlige grunner? Ferie er da ikke særlige grunner?
Norske politikere har fullstendig mistet oversikt og kontroll for de utfordringer vårt lille land står overfor. Det fargerike fellesskapet de ynder å hegne om, kan raskt - og er også blitt det for mange barn - ganske grått og trist. Også for kvinnene.
Selv har jeg påstått i mange år følgende; hadde vi stoppet alle mennene som flykter fra et hjemland der de har ektefeller og barn - og sendt dem i retur mot at kvinnene hadde kommet - ja da hadde det sett litt annerledes ut. Mennene holder dem nede - hvilket mange kvinner selv sier! Svært mange av kvinnene jeg har vært i kontakt med ønsker å være en ressurs for Norge. De ønsker at barna skal integreres - at barna skal få en utdannelse, tjene penger - og bidra til det samfunnet de bor i. Khattyggende menn makter ikke se barns manglende fremtid, de er jo ikke tilstede i barnas liv!
All ære til Yasmin som sier det som bør sies. Jeg har sett det fra en kant av bordet. Hun har levd det. Tiden vil vise om hun blir hørt, og om en eller annen av våre politikere faktisk tar fatt på det - ikke bare som valgflesk - men faktisk gjør noe med det.
Og her kommer det tydelig frem at de mistenkte er somaliere?Roald skrev:Det er nok ikke lett å være en ærlig hardt arbeidene somalier i disse dager, så store overskrifter når de prøver å få gjort unna en ukes arbeidet på en kveldstund
Og for et mandig håndverk noe å være stolt over:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=534919
Tja, er'n ikke her da? I følge profilen hans så var han innom for senest to dager siden.Spiralis skrev:( Hadde Affa vært her fortsatt, ville dette nå ha blitt en artig tråd ;D )
Fan ikke dum du!Tubesnake skrev:Tja, er'n ikke her da? I følge profilen hans så var han innom for senest to dager siden.Spiralis skrev:( Hadde Affa vært her fortsatt, ville dette nå ha blitt en artig tråd ;D )
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?action=profile;u=796
Muslimer bosat i EU-lande skal fremover kunne blive skilt efter sharia-lovgivning. Det mener EU-Kommissionen, der lægger op til, at ægtepar selv skal kunne vælge, hvilket lands lovgivning de vil følge hvis de skal skilles - såfremt de har en vis tilknytning til det valgte land.
På grund af det danske retsforbehold vil EU-forordningen ikke få direkte betydning for Danmark. Men Dansk Folkepartis EU-ordfører Morten Messerschmidt er alligevel stærkt bekymret over forslaget:
- Det er fuldstændig hovedløst, at kommissionen overhovedet åbner mulighed for at anvende afstumpede shariaregler i EU, siger han til MetroXpress.
EU-ekspert Søren Dosenrode fra Aalborg Universitet, vurderer at det er en kæp i hjulet på regeringens ambitioner om at afskaffe retsforbeholdet.
- Det vil helt åbenbart gøre det sværere, fordi befolkningen er bekymret over den slags vidtgående forslag
The judges on the panel gave the sons twice as much as the daughters, in accordance with sharia. Had the family gone to a normal British court, the daughters would have got equal amounts.
In the six cases of domestic violence, Siddiqi said the judges ordered the husbands to take anger management classes and mentoring from community elders. There was no further punishment.
Vi må ikke glemme følgende:oddgeir skrev:Da går jeg ut fra at England ikke får gleden av ditt nærvær.
Der er ordningen allerede innført.
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/crime/article4749183.ece
The judges on the panel gave the sons twice as much as the daughters, in accordance with sharia. Had the family gone to a normal British court, the daughters would have got equal amounts.
In the six cases of domestic violence, Siddiqi said the judges ordered the husbands to take anger management classes and mentoring from community elders. There was no further punishment.
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/crime/article4749183.eceJewish Beth Din courts operate under the same provision in the Arbitration Act and resolve civil cases, ranging from divorce to business disputes. They have existed in Britain for more than 100 years, and previously operated under a precursor to the act.
Det er jeg klar over, men uten å kjenne detaljene i denne ordningen, tviler jeg på at den bryter så radikalt med menneskerettighetene som sharia gjør. Uansett, så mener jeg at det er en uting at grupper i samfunnet (også jøder) skal ha andre lover og regler og forholde seg til enn befolkningen forøvrig.Parelius skrev:Vi må ikke glemme følgende:
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/crime/article4749183.eceJewish Beth Din courts operate under the same provision in the Arbitration Act and resolve civil cases, ranging from divorce to business disputes. They have existed in Britain for more than 100 years, and previously operated under a precursor to the act.
Det er altså ikke noen nyordning slik sett.
Arbitrære forliksråd er uansett noe herk, men dette er intet nytt under solen."A series of ecclesiastical courts have jurisdiction over matters dealing with the rights and duties of church members, including doctrine and practice. These courts are part of the English court system." (...) "A number of other religions also have their own courts systems or forums for dispute resolution. Some of their decisions, such as arbitration awards, may be enforceable through the English court system. For example the London Beth Din, in its capacity of Court of the Chief Rabbi, where arbitration awards have been enforced by the civil courts. However, as regards other areas of law the English courts are not bound to enforce any order made other than orders made by the courts of the Church of England. In the area of family law, the courts have been prepared in some instances effectively to give recognition to some religious orders or decrees made by religious organizations in the circumstances of the case."
The judges on the panel gave the sons twice as much as the daughters, in accordance with sharia. Had the family gone to a normal British court, the daughters would have got equal amounts
... tja ... Sharia bygger på de samme romerske rettsprinsipper som mye av moderne «Europeiske» lovgining. Videre gjelder Sharia først og fremst den «private siden» av det privatrettslige området. Det er antagelig ganske mange ulike torsamfunn i Europa i dag som praktiserer og underkaster seg sine egne normer og «rettsregler» for bl.a. ekteskaplige forhold og des like. Sharia er forøvrig ikke så «clear cut» som vi lett kan få inntrykk av i den demoniserte mediautgaven. 4 vitner til utroskap ... any one?oddgeir skrev:Shariah innføres i EU.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/09/17/014216.htm
Muslimer bosat i EU-lande skal fremover kunne blive skilt efter sharia-lovgivning. Det mener EU-Kommissionen, der lægger op til, at ægtepar selv skal kunne vælge, hvilket lands lovgivning de vil følge hvis de skal skilles - såfremt de har en vis tilknytning til det valgte land.
På grund af det danske retsforbehold vil EU-forordningen ikke få direkte betydning for Danmark. Men Dansk Folkepartis EU-ordfører Morten Messerschmidt er alligevel stærkt bekymret over forslaget:
- Det er fuldstændig hovedløst, at kommissionen overhovedet åbner mulighed for at anvende afstumpede shariaregler i EU, siger han til MetroXpress.
EU-ekspert Søren Dosenrode fra Aalborg Universitet, vurderer at det er en kæp i hjulet på regeringens ambitioner om at afskaffe retsforbeholdet.
- Det vil helt åbenbart gøre det sværere, fordi befolkningen er bekymret over den slags vidtgående forslag
Det finnes tydeligvis noen unntak, eller? Er det fire koner de kan ha ihht. koranen og hadith (som sharia bygger på)?KJ skrev:... tja ... Sharia bygger på de samme romerske rettsprinsipper som mye av moderne «Europeiske» lovgining.
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2222270.eceAdvokat Zulfiqar Munir forsvarte nylig en norsktyrkisk mann som var tiltalt for flerkoneri.
- I denne konkrete saken så var vedkommende gift i Norge på lovlig vis og han hadde inngått religiøst ekteskap i Tyrkia, forteller han.
Men til tross for at mannen hadde to koner ble han frikjent av Oslo Tingrettt. Årsaken var at han var gift på religiøs måte i hjemlandet, men registrerte aldri ekteskapet hos tyrkiske myndigheter.
Dette åpner for bigami.
Ploygami er vel ikke stort værre enn seriemonogami? Dette handler uansett mer om kultur og religion enn om lov og rett. Det er ikke forbudd å ha mere eller mindre kompliserte samlivsformer i Norge heller, så lenge man ikke kaller det for ekteskap.oddgeir skrev:Det finnes tydeligvis noen unntak, eller? Er det fire koner de kan ha ihht. koranen og hadith (som sharia bygger på)?KJ skrev:... tja ... Sharia bygger på de samme romerske rettsprinsipper som mye av moderne «Europeiske» lovgining.
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2222270.eceAdvokat Zulfiqar Munir forsvarte nylig en norsktyrkisk mann som var tiltalt for flerkoneri.
- I denne konkrete saken så var vedkommende gift i Norge på lovlig vis og han hadde inngått religiøst ekteskap i Tyrkia, forteller han.
Men til tross for at mannen hadde to koner ble han frikjent av Oslo Tingrettt. Årsaken var at han var gift på religiøs måte i hjemlandet, men registrerte aldri ekteskapet hos tyrkiske myndigheter.
Dette åpner for bigami.
Jeg kan ikke annet enn le. Når er det vår tur?College bans 'Christmas' and 'Easter' from calendar for fear of offending ethnic students
Jeg lar denne stå ukommentert.KJ skrev:Ploygami er vel ikke stort værre enn seriemonogami?
Det er kun et eksempel på manglende kulturell ryggrad og missforstått «toleranse».oddgeir skrev:Og siden vi snakker om tilpasninger:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1055899/College-bans-Christmas-Easter-fear-offending-ethnic-students.html
Jeg kan ikke annet enn le. Når er det vår tur?College bans 'Christmas' and 'Easter' from calendar for fear of offending ethnic students
Fornuftig, det er lite å tilføye utover at det er sant. Eller "verre", hva er galt med noe av det? Samlivsform er en privatsak som ingen andre, aller minst staten, har noe som helst med.oddgeir skrev:Jeg lar denne stå ukommentert.KJ skrev:Ploygami er vel ikke stort værre enn seriemonogami?
Du har helt rett, jeg burde ha skrevt «værre» med hermetegn. 8)Slubbert skrev:Fornuftig, det er lite å tilføye utover at det er sant. Eller "verre", hva er galt med noe av det? Samlivsform er en privatsak som ingen andre, aller minst staten, har noe som helst med.oddgeir skrev:Jeg lar denne stå ukommentert.KJ skrev:Ploygami er vel ikke stort værre enn seriemonogami?