Musikkserver

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hei, jeg trenger tips til anskaffelse av en musikk-server med følgende specs:
Må kunne levere flac over USB til DAC
Stille
Fungere uten display
ikke større enn en cd-spiller
Styres av squeezecontroller\squeeze server over web via andre pc'er på intranettet\Iphone
min 1TB HDD
wi-fi
Helst Foobar 2000\asio
helst under 3000 kroner

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.714
Torget vurderinger
1
Hvorfor ikke en dedikert Squeezeserver/NAS (e.l), og noe annet som "frontend" (HTPC/Squeezebox e.l.)?

mvh
KJ

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Hvorfor ikke en dedikert Squeezeserver/NAS (e.l), og noe annet som "frontend" (HTPC/Squeezebox e.l.)?

mvh
KJ
Hei, jeg har hatt en readynas nå og det har vært to år med problemer, drop-outs og uforklarlig nedetid. Jeg ønsker derfor å flytte musikkbiblioteket til "front-end" og dermed unngå wi-fi transport av flac-filene.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
oppfyller ikke alle ønsker men Vortexbox(basert på fedora og gratis) med softplay lar deg kjøre lyden via usb og/eller digitalt direkte til dac.
Squeezeboxserver på maskinen. Kan dermed kontrolleres via http eller i-dings

www.vortexbox.org

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
H.R skrev:
oppfyller ikke alle ønsker men Vortexbox(basert på fedora og gratis) med softplay lar deg kjøre lyden via usb og/eller digitalt direkte til dac.

www.vortexbox.org
Den ser veldig spennende ut, men fordrer vel enten at jeg har en laptop med enormt stor HDD eller kjøper en boks fra dem, men som da er uten wi-fi?

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Antall liker
30
Torget vurderinger
1
Solo skrev:
H.R skrev:

www.vortexbox.org
Den ser veldig spennende ut, men fordrer vel enten at jeg har en laptop med enormt stor HDD eller kjøper en boks fra dem, men som da er uten wi-fi?
Kan fint bruke en "gammel" stasjonær. Krever ikke så mye av hardwaren. Trådløs kort eller kabling til trådløs router
for kommunikasjon mot iphone/ipod/android/annen PC eller squeeze controller. Musikken kjøres direkte til DAC
via USB eller S/pdif hvis hovedkortet har slike utganger.

Hvis interessert, kan jeg demonstrere dette for deg en kveld. Bor 3 mil nord for Oslo.

MVH
Mixture

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jeg opplevde noen tilfeller med drop-outs med FLAC over WLAN fra ReadyNAS Ultra 4 Plus til en Touch. (Korte drop-outs på 10-20 ms på 1-2 ganger i timen.) Men nå har jeg gått over til å sende PCM fra SqueezeServeren og har foreløpig ikke hatt en eneste "hikke" her. Signalkvaliteten varierer mellom 50-75 % i min leilighet.

Mvh

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
toref skrev:
Jeg opplevde noen tilfeller med drop-outs med FLAC over WLAN fra ReadyNAS Ultra 4 Plus til en Touch. (Korte drop-outs på 10-20 ms på 1-2 ganger i timen.) Men nå har jeg gått over til å sende PCM fra SqueezeServeren og har foreløpig ikke hatt en eneste "hikke" her. Signalkvaliteten varierer mellom 50-75 % i min leilighet.

Mvh
Dersom nettverket virkelig var problemet så er dette en selvmotsigelse. FLAC krever kanskje omlag 65% av båndbredden til PCM og mindre prosessorkapasitet på SqueezeboxServeren.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
marsboer skrev:
toref skrev:

Mvh
Dersom nettverket virkelig var problemet så er dette en selvmotsigelse. FLAC krever kanskje omlag 65% av båndbredden til PCM og mindre prosessorkapasitet på SqueezeboxServeren.
Jeg rapporterer kun egne erfaringer. Jeg antyder ikke at problemet er nettverksrelatert. Tvert i mot, jeg antar at problemet er knyttet til dekodingen av FLAC til PCM i SqueezeBox Touch.

Topp Bunn