Musikkmerket 2L?

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg har fått spam på flere eposter, så du kan få en av meg ;D
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg tenkte på mailen jeg. En spøk - beklager om jeg ga deg forhåpninger. Dog, jeg er sikker på at du får det samme tilbudet som oss som har fått "spam"
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Slik jeg tolker dette, så gjelder tilbudet alle medlemmer av HFS, men tilbudet om å beholde den uten kostnad gjelder kun de som har mottatt epost-spam. Vi andre medlemmer av HFS må betale 40 kr hvis vi vil beholde den. Det er ihvertfall slik jeg oppfatter tilbudet.
 

Morten_Lindberg

Bransjeaktør
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
202
Antall liker
13
Slik jeg tolker dette, så gjelder tilbudet alle medlemmer av HFS, men tilbudet om å beholde den uten kostnad gjelder kun de som har mottatt epost-spam.  Vi andre medlemmer av HFS må betale 40 kr hvis vi vil beholde den.  Det er ihvertfall slik jeg oppfatter tilbudet.
Vi har ikke lagret adressene som ble benyttet i denne utsendelsen. Det kan derfor ikke kontrolleres hvem som har, og hvem som ikke har fått uønsket e-post fra oss. Betalingen er uansett helt frivillig.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.238
Antall liker
2.749
Den første anmeldelsen av Mozart er tikket inn på SA-CD.net. For de som er inne på denne nettsiden, så vet en at det er seriøse musikkelskere som er godt vant med både god lyd og topp performance som frekventerer nettstedet.
Vel...Mozart på 2L får toppscore; 5 stjerner (av 5 mulige) for både performance and sound. Plata er sammenlignet med den nylig utkomne til Julia Fischer på Pentatone.

Grattis til Morten og 2L ! ;)
http://www.sa-cd.net/showreviews/4201#4069
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.513
Antall liker
2.962
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da har jeg brukt morgenen og formiddagen til en gjennomkjøring av MOZART`s fiolinkonsert nr3, 4 og 5 med Trondheimsolistene og Marianne Thorsen.

Må bare få gratulere 2L med en kjempefin produksjon!  :)

Har sammenlignet konsert no3 med Anne-Sophie Mutter`s versjon.
Og den norske står ikke tilbake for denne, hverken musikalsk eller lydmessig.

Vet ikke hvor detaljert jeg skal gjøre det her, men tildels stor forskjeller er det på begge områder.
Og heldigvis for det.
Det er det som gjør det spennende å høre på musikk  :)
Jo, for det er spennende å ta tiden til hjelp, bare nyte deilig musikk, som er godt tatt vare på av musikere og teknikere.
 
T

theStig

Gjest
Da har jeg hørt 2L sin Mozart-plate (CD'en). Musikalsk er den bra! :) Lydmessig synes jeg lydnivået er i høyeste laget, og det høres at man enten komprimerer eller drar manuelt i spakene i tutti-passasjer. Dette er litt skuffende synes jeg. Hadde nok ønsket meg 6-8 dB mer dynamikk. Hvorvidt man liker den tette, direkte og foholdsvis tørre lyden er nok en smakssak, men selv har jeg mer hang til typisk Harmonia Mundi lyd, med rikere og mer sober klang, samt større avstand til utøverne.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.238
Antall liker
2.749
Da har jeg hørt 2L sin Mozart-plate (CD'en). Musikalsk er den bra! :) Lydmessig synes jeg lydnivået er i høyeste laget, og det høres at man enten komprimerer eller drar manuelt i spakene i tutti-passasjer. Dette er litt skuffende synes jeg. Hadde nok ønsket meg 6-8 dB mer dynamikk.
Da er det bare for deg å kjøpe en SACD spiller. Der er det ingen dynamikkbegrensninger. :)

Morten på 2L sier at CD'en er dynamikkbegrenset for å tilpasse seg markedet, det er vel av samme grunn "alle" andre CD'er er dynamikkomprimert. Derfor trenger vi SACD på hybride plater. Da får alle målgrupper sine ønsker oppfylt.
 
K

kbwh

Gjest
Tullball og sprøyt. Det er fullstendig unødvendig å dynamikkomprimere er kammerorkester på CD. Markedstilpasning? Det er kun markedsmuskling for å få folk til å kjøpe SACD-spillere, og de trenger vi ikke for god lyd i to kanaler.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.238
Antall liker
2.749
He he..., Valentino, du ønsker ikke å ta virkeligheta slik som virkeligheta er, inn over deg.
Du, og andre medlemmer på HFS mener at det bare er tull at CD platene dynamikkomprimeres, jeg også. Men i den virkelige verden mener flertallet noe annet, og da blir det sånn.

Jeg peker på et alternativ når jeg nevner SACD, hvilket annet digitalt alternativ til den komprimerte CD-lyden ser du da ?
 
K

kbwh

Gjest
Et alternativ kunne jo være å Kjøpe Keulens innspilling med Concertgebouw, Espen R.

Jeg må få lov til å bli forbannet når jeg blir snytt. Det er ikke flertallet av klassiskmusikkfansen som vil ha det slik, men plateselskaper og spillerprodusenter.
En SACDrigg med de samme kvaliteter som riggen jeg spiller cder på vil nok koste 50kkr.

EU burde etter min mening lage en lov som går imot dette DRM-tøyset som gjør at man ikke kan konvertere DSD til PCM.
 
K

knutinh

Gjest
Morten på 2L sier at CD'en er dynamikkbegrenset for å tilpasse seg markedet, det er vel av samme grunn "alle" andre CD'er er dynamikkomprimert. Derfor trenger vi SACD på hybride plater. Da får alle målgrupper sine ønsker oppfylt.
Det ironiske er i så fall at jo bedre du og andre argumenterer for SACD, jo flere kjøper slike, jo bredere blir markedet, og jo mindre blir fordelen av å ha et nisjeprodukt som ikke må tilfredsstille de vanlige kommerse hensyn :)

Ellers er jeg med på tanken - SACD har ikke hørbare tekniske fordeler, men selve ideen kan gjøre at man får kjøpt bedre mikser på SACD.

-k
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.238
Antall liker
2.749
Bare bli forbannet, valentino. Det hjelper ikke.
Selv har jeg innsett at BluRay/HD DVD ikke kommer til å bli noe high-rez musikkformat. Så når CD plata sakte men sikkert forsvinner til fordel for low-rez nedlasting, så håper jeg at SACD er såpass etablert som nisjeformat at det ihverfall finnes ett digitalt alternativ for dem som ønsker høykvalitetslyd.

Jeg er ganske optimistisk nå fordi SACD har ganske bra markedsandeler i Asia, og deler av Europa.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.238
Antall liker
2.749
Det ironiske er i så fall at jo bedre du og andre argumenterer for SACD, jo flere kjøper slike, jo bredere blir markedet, og jo mindre blir fordelen av å ha et nisjeprodukt som ikke må tilfredsstille de vanlige kommerse hensyn :)
Skjønner hvor du vil hen..men det er laaaa-aaa-aa-ngt dit! ;)
 
K

knutinh

Gjest
EU burde etter min mening lage en lov som går imot dette DRM-tøyset som gjør at man ikke kan konvertere DSD til PCM.
Det trengs ikke. For min egen del kjøper jeg ikke DSD-plater selv om jeg har en DVD-spiller som tilfeldigvis takler formatet. De fleste forbrukere gjør som meg.

Jeg er nesten klar til å formulere en teori om at jo bedre DRM funker, jo større flopper produktet i markedet.

Ellers er det motsatt: produkter som flopper i markedet får fungerende DRM fordi ingen tar seg bryet med å bryte DRM :)


Hvis først EU skal lage lovgivning så må det være at alle avspillere skal ha replaygain slik at folk unngår hørselsskader og hele motivasjonen for overdreven dynamikkreduksjon bortfaller. Da greier vi oss uansett med CD.

-k
 
K

kbwh

Gjest
Jeg skal gjøre en subjektiv sammenlikning av CD og SACD med Thorsen i kveld. Resultatet kommer i den relevante tråden under Musikk.

Jeg er nok ikke så prinsippfast som du er knutinh. Tror jeg har 8-10 hybridplater i samlingen. det går bra så lenge de ikke kødder med CDlaget.
 
T

theStig

Gjest
Mener jeg leste en plass her at SACD versjonen av "Mozart" er 2-3 dB lavere enn CDen.?Det er uansett fortsatt et altfor høyt nivå synes jeg. Typiske utgivelser på Harmonia Mundi, Philips mer flere (på CD) ligger ofte 8-10 dB lavere enn denne her. Man har tatt et valg her, og jeg liker det ikke.

Blir interessant å høre sammenligning mellom CD og SACD laget, Valentino! Rapport forventes snarest.
 
Topp Bunn