Musikk til anlegget

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
402
Jeg kommer nettopp fra hytta i påsken. Der har jeg mine foreldres gamle anlegg stående i et stort rom. En fin, liten NAD-receiver og noen enkle gulvhøyttalere. Det låter helt greit.

Men det er alltid greit å komme hjem å høre forskjellen på tusenlappene, hvis du skjønne hva jeg mener. Jeg har et slags "budsjettanlegg" hjemme også, men jeg tror og opplever at elementene er i balanse og utgjør til sammen et godt kjøp.

Men det slo meg her om dagen, midt i stua med Oslofjorden som utsikt. De platene jeg setter på for å skryte av anlegget i min egen stue - låter flaut, hardt og mindre autentisk og lengre fra opptakets originalform på det rimelige anlegget. Hvis jeg skal "skryte" av anlegget - eller ønsker å forsvare anlegget for min egen lommebok - så setter jeg på jazz. Type nordisk stil, gjerne ECM-opptak og liknende. Gode opptak av naturlige, organiske instrumenter og trommer. Slike flotte opptak høres bra ut på mange anlegg, men når anlegget havner i budsjettklassen låter det som sagt meget tamt og unaturlig. Så når jeg spiller Bremnes, Dire Straits, Pink Floyd osv som mange lister henviser til - så spiller budsjettanlegget greit igjen.

Så hvis jeg endelig skal konkludere her, så opplever jeg at gode naturlige opptak kan få gode anlegg til å høres dyrere ut enn de er , mens mindre gode anlegg høres dårligere ut enn de egentlig er - og trenger musikklisten til HIFI-klubben til å låte greit. Mitt hjemme-anlegg høres imponerende ut med et slike valg på platespilleren, men hytteanlegget faller helt igjennom.

Har du liknende opplevelser og hvilken musikk får ditt anlegg til å høre "dyrest ut"?
 
Topp Bunn