Musikk skal leies, ikke eies..!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
Nå skal musikk leies, ikke eies -er overskriften i en aftenposten artikkel. "Rimelige" og "brukervennlige" streamingtjenester er tydeligvis i ferd med å forandre hvordan populærmusikk konsumeres. Tjenester som Spotify, Rhapsody og Wimp kan komme til å overta helt eller store deler av musikk-konsumet i store deler av verden. Man kan ende opp med at musikk-CD'er blir like vanskelige å få tak i som LP.

Jeg har ikke noe i mot at jeg kan streame musikk. Men det fordrer at jeg betaler noen kroner pr. måned, og at jeg har internett, og at linja er stabil... -kanskje et helt nytt klasseskille er i ferd med regjere: de som har datamaskin og internett, og de som mangler det...

Samtidig kan det bli vanskelig å ta med din egen musikk dit du er. Eller du kan måtte abonnere på flere tjenester i fremtiden fordi "plate"produsenter som Warner, Sony oa. ikke kanskje ikke vil tillate streaming av annet enn deres musikk/film osv. Komplette tilbud tror jeg faktisk ikke helt på, siden jeg kjenner lusa på gangen -de vil kanskje komme til å koste mer enn andre tjenester... -det er usikkert hvordan dette vil utvikle seg men en ting er sikkert: fremtiden blir mer og mer digital.

http://www.aftenposten.no/nyheter/article3183689.ece

Mvh. Bjørn

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Hmmm, lurer på om musikken vil virke avstressende eller stressende da.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Streaming og clouding er fremtiden. Det er så mange fordeler med det for begge parter at det til slutt blir uungåelig, da spesielt for den vestlige verden. Fattige verdensdeler vil neppe ha det enklere i fremtiden, og slike løsninger er avhengig av god infrastruktur.

Om XX år vil vi nok le tilbake på tiden der vi brukte lang til på å føre over et begrenset antall album til våre bærbare lagringsmedier.

Tjenester som Spotify er bare starten.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Verden må jo selvfølgelig endres. Positive endringer tas i mot med åpne armer. Tilgang til et stort utvalg musikk er positivt. Å la musikknytelsen være avhengig av nettilknytningen og dennes kvalitet og oppetid anser jeg ikke som positivt. Dessuten dreier dette seg vel mest om bransjens behov for å styre inntektene på musikk. Ala fremtidens digital-TV som vi har i norge og som ikke har tilført mye positivt for andre enn bransjen.

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
69
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Spessielt på mobile enheter er streaming genialt.
Det er tregt og overføre til mobile enheter, samtidig som det er begrenset plass, og i tilegg vil mobile enheter nesten altid sortere musikksamlingen din etter tagging og ikke mappestruktur.

Nei, Jeg vet det vil bli vanlig at folk får rundt med mobiltelefonen og Spotify, og kan høre på tusenvil av album uten noen forbredelser.
Unntaket er hvis platebransjen saboterer det.

Det er kanskje begrenset utvalg, men med de små mp3spillerne vi har i dag vil det uansett altid dekke over utvalget på min mobiltelefon.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
Musikk enda mer brukt som støygulv og lydtapet? At bransjen tar balletak på konsumentene er neppe en ønskelig utvikling for andre enn bransjen. Men endring blir det, for det skal endres. Endringer er viktig for da er det noe som endrer seg.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.708
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Betale en månedlig sum for tilgang til alt hva leverandøren leverer er ikke noe nytt. Det som er nytt er at man har det for musikk.

Deutsche Grammophon lar deg streame (mp3@320kbps CBR, sågodt som transparent altså) ett album i en uke for € 0,99 eller 1,99. Grei måte å finne ut om albumet er verd å eie synes jeg.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
12
For å høre ny musikk er jeg enig, det er slik nedlastning av MP3 kan fungere i dag. Men trådens poeng er at musikk skal leies og ikke eies. Det vil ikke jeg være med på med dagens infrastruktur og løsninger. Bransjen vil bare ha kontroll.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Frank Zappa uttalte engang på 80-tallet (!) at snart vil all lyd og bilde komme i en kabel i alle husstander og plater og kasetter(!) vil bli overflødig.

Men ingen får ta fra meg FZ og KC platene mine.... ikke TOMITA'ene heller ;)

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
bjornh skrev:
Nå skal musikk leies, ikke eies
Glem det. :)

Spotify er forøverig helt glimrende. Der kan en lytte til andres anbefalinger litt nå og da, og la de vokse på en (Flere trengs å spilles igjennom et par ganger). Nå skjønner/husker jeg hvorfor jeg savnet Napster sånn.

Endelig vokser handlelista igjen :).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Enig! handlelista vokser og denne siden blir langt mere matnyttig. Anbefalinger her har økt musikksamlingen og gleden ved å høre på musikk betraktelig

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Den dagen jeg får tilgang til musikk på denne måten i tapsfritt format, den dagen skal jeg slutte å kjøpe cd-er. Selvsagt avhenger det også litt av pris..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Karma skrev:
Den dagen jeg får tilgang til musikk på denne måten i tapsfritt format, den dagen skal jeg slutte å kjøpe cd-er. Selvsagt avhenger det også litt av pris..
+1

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.151
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
ikke vinyl.

aldri
Nytt konsept. Streamet vinyl. Det sitter en avdeling i India som hele tiden setter på plater som ønskes og snur dem. Du velger hvilken spiller som skal benyttes, RIAA og ADC.

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
ErosLoveking skrev:
ikke vinyl.

aldri
Se det positive i det; Når alle hipsterne streamer fra Spotify kan du tilby deg å kjøpe samlingene deres for noen skarve hundrelapper. ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.080
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
ErosLoveking skrev:
ikke vinyl.

aldri
Nytt konsept. Streamet vinyl. Det sitter en avdeling i India som hele tiden setter på plater som ønskes og snur dem. Du velger hvilken spiller som skal benyttes, RIAA og ADC.
;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
737
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
ErosLoveking skrev:
ikke vinyl.

aldri
Og det er både eksklusivt og dyrt. Husk at de må leie analoglinjer for å unngå den fæle digitaliseringen som ødelegger musikken! Og de ledningene må være high-end hele veien.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hvorfor setter man heller ikke platen på tallerkenen og hører den uavhengig av computeren ?

mvh. s,

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
mikefish skrev:
hvorfor setter man heller ikke platen på tallerkenen og hører den uavhengig av computeren ?

mvh. s,

Ukas beste spørsmål hittil! 10 av 10 poeng. Bravo!!! :D :D :D :D

Så enkelt, men dog så vanskelig for noen.

Stående applaus faktisk.......

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
takker ErosLoveKing ! hvorfor gjøre ting enkelt når man kan gjøre det vanskelig ?

mvh. s,

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Blir nesten som å nyte sin øl og spirituosa på gamlemåten, eller søke lykken i pilleform. ;D ;D ;D
Tilhører helt klart den gamle skole. ;) ;) ;)

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Syns tjenester som Spotify er helt glimrende! Gir meg muligheten til å høre på anbefalinger man finner på diverse fora før et evt. kjøp. "Bakdelen" er jo som det blir nevnt her - handlelista vokser på godt og vondt. Men pdd dato ser ikke jeg på disse streamingtjenestene som noen konkurrent til det jeg allerede bruker. MP3 o.l kan ALDRI erstatte lyden og feelingen fra ei god vinylplate ;D
CD derimot kan nok muligens ofres med tida...

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
bjornh skrev:
mteinum skrev:
ErosLoveking skrev:
ikke vinyl.

aldri
;D
Åsåbra!!! :D

Men må legge til at jeg IKKE regner noe som kun kommer som nedlasting som en utgivelse.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
5
For de fleste er streaming et godt alternativ allerede i dag. Snart får vi forhåpentligvis tjenester som tilbyr høyoppløselig kvalitet, og da blir det ikke så attraktivt å kjøpe cd lenger. Vinylplatene tror jeg faktisk vil overleve cd-mediet, både pga lydkvaliteten og ønsket om å ha et fysisk objekt å forholde seg til. Mens audiofile i dag bruker streamingtjenester til å sjekke ut ny musikk - og ender opp med å kjøpe flere titler enn tidligere, tror jeg vi i fremtiden vil lytte mer til streaming og bare kjøpe de aller beste utgivelsene på vinyl.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.708
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er mulig mange audiofile vil kjøpe sin foretrukne musikk på vinyl. Men nå låter jo metallkassetter bedre enn vinyl, så...

Dette er essensen i tråden:
bjornh skrev:
"Rimelige" og "brukervennlige" streamingtjenester er tydeligvis i ferd med å forandre hvordan populærmusikk konsumeres.
Min uthevning.
Fast food er og blir fast food.

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
365
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Det er mulig mange audiofile vil kjøpe sin foretrukne musikk på vinyl. Men nå låter jo metallkassetter bedre enn vinyl, så...

bjornh skrev:
"Rimelige" og "brukervennlige" streamingtjenester er tydeligvis i ferd med å forandre hvordan populærmusikk konsumeres.
Min uthevning.
Enig med siste taler... For min del satser jeg på å kjøpe mye musikk jeg liker, slik at jeg ikke er avhengig av PC/streamer. Hører på musikken når jeg spiller musikk (lytting er hovedaktiviteten). Muzak og lignende som bakgrunns-støy til andre aktiviteter er stort sett plagsomt. Dessuten, god musikk kan høres mange ganger, hører fortsatt relativt ofte på musikk jeg kjøpte for 20 år siden.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det morsomme er jo et folk tror de eier noe som helst annet enn en plastbit når de kjøper en CD.

Den eneste forskjellen med den nye formen for leie er at du slipper å bruke plass hos deg selv til å lagre filene, enten de er på CDer eller på harddisken. At folk lar seg lure til å tro at de eier musikk fordi de har betalt Platecompaniet 180kr for en plastbit eller laster ned en fil fra eplesentralen er jo bare litt søtt.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Godalive skrev:
Valentino skrev:

bjornh skrev:
Min uthevning.
Enig med siste taler... For min del satser jeg på å kjøpe mye musikk jeg liker, slik at jeg ikke er avhengig av PC/streamer. Hører på musikken når jeg spiller musikk (lytting er hovedaktiviteten). Muzak og lignende som bakgrunns-støy til andre aktiviteter er stort sett plagsomt. Dessuten, god musikk kan høres mange ganger, hører fortsatt relativt ofte på musikk jeg kjøpte for 20 år siden.
Er ikke musikken verdt å høre flere ganger er den heller ikke verdt å ha!

G

Gjestemedlem

Gjest
Skink_123 skrev:
Selv om den er verdt å høre aldri så mange ganger er det ingen store poeng i "å ha" den. Å ha tilgang til den er det viktige, samt at det ikke rasler i et takstameter hver eneste gang du vil høre den.

Man bør betale for musikktjenester og biblioteker ikke for enkeltsnutter og enkelt-CDer eller enkeltavspillinger.

Hvis noen ønsker sære formater som 8-spor eller vinyl så er det greit nok at de betaler litt ekstra for det, men det er da uansett litt for spesielt interesserte. Det er vel også uansett bare et midlertidig problem helt til noen sampler vinylsamlinger med en highend vinylrigg og lager et bibliotek av dette som kan streames på vanlig måte. Så kan man sikkert også ha et filter i avspillingsprogrammet som kan legge til litt knittring og annen stemning etter ønske. Egentlig ingen god grunn i lengden til å måtte ha vinylrigg selv for å høre vinylmusikk.

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
365
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Det morsomme er jo et folk tror de eier noe som helst annet enn en plastbit når de kjøper en CD.

Den eneste forskjellen med den nye formen for leie er at du slipper å bruke plass hos deg selv til å lagre filene, enten de er på CDer eller på harddisken. At folk lar seg lure til å tro at de eier musikk fordi de har betalt Platecompaniet 180kr for en plastbit eller laster ned en fil fra eplesentralen er jo bare litt søtt.
Jeg er jo en liten søt en... :)
Litt kjedelig i ferien?
Vel og bra at jeg slipper å lagre, og at tilgjengeligheten blir god. Frykter bare at distributørene fristes til å senke kvaliteten (=oppløsningen). Musikk er vel i utgangspunktet allemannseie, som annen kunst. Betaler gjerne noen kroner for retten til å høre favorittene når jeg ønsker

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
Skink_123 skrev:
Selv om den er verdt å høre aldri så mange ganger er det ingen store poeng i "å ha" den. Å ha tilgang til den er det viktige, samt at det ikke rasler i et takstameter hver eneste gang du vil høre den.

Man bør betale for musikktjenester og biblioteker ikke for enkeltsnutter og enkelt-CDer eller enkeltavspillinger.

Hvis noen ønsker sære formater som 8-spor eller vinyl så er det greit nok at de betaler litt ekstra for det, men det er da uansett litt for spesielt interesserte. Det er vel også uansett bare et midlertidig problem helt til noen sampler vinylsamlinger med en highend vinylrigg og lager et bibliotek av dette som kan streames på vanlig måte. Så kan man sikkert også ha et filter i avspillingsprogrammet som kan legge til litt knittring og annen stemning etter ønske. Egentlig ingen god grunn i lengden til å måtte ha vinylrigg selv for å høre vinylmusikk.
Da kommer jo timingproblematikken og alt annet som vinylfolk ikke liker. Knitter er ikke eksisterende.

G

Gjestemedlem

Gjest
Godalive skrev:
Vel og bra at jeg slipper å lagre, og at tilgjengeligheten blir god. Frykter bare at distributørene fristes til å senke kvaliteten (=oppløsningen). Musikk er vel i utgangspunktet allemannseie, som annen kunst. Betaler gjerne noen kroner for retten til å høre favorittene når jeg ønsker
Det er vel mindre og mindre grunn til å senke kvaliteten når annet enn å ha dette som en mulighet der nettilgangen er strupet eller lite tilgjengelig. Jo fortere de gamle modellene med plastmusikk faller bort jo fortere kan vi håpe på gode musikktjenester som overgår alt hva vi er vant med så langt. Vi begynner å se konturene av fremtidens musikkdistribusjon, men det er kun forbrukerne som kan avgjøre det hele til sist ved å velge og ikke minst velge bort, og samtidig velge bort dem som vil bruke makt på å tvinge bort valgmulighetene.

Topp Bunn