Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    musicus

    Gjest
    Satte presis på dette albumet igjen for første gangen på ett visst antall år, nu er vi tilbake i den perioden der jeg mener FK slapp de beste albumene....



    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Space revolver er vel ett av de mest spillte FK albumene hos undertegnede :)



    mvh
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Har nettop begyndt å "dykke" i FK. Kan vel kanskje slå fast at alt er J... bra? Så langt er det vel Stardust we are som er favorittlåta. Ellers spiller jo Roine Stolt og kompiser (Portnoy/Dreamtheater, Trewavas/Marillion og Morse/ex Spock's Beard) svært bra i supergruppa Transatlantic med nylig utgitte The Whirlwind

    Mvh
    Geir
     
    M

    musicus

    Gjest
    Skal man gå kronologisk så kommer denne, men jeg sparer den til imorgen, her er bl.a en av progéns lengste låter på nesten 60 min :mm:




    ...dagens siste FK, og for undertegnede deres helt klart mest spillte og beste.



    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Nu er man inne i den perioden jeg liker best med FK, dette albumet er av de tre-fire beste, imo selvsagt ;)



    ...likeledes dette


    Dette er vel egentlig ett solo album av Roine Stolt, men det regnes av mange for å være det første FK albumet



    De foran nevnte albumene er deres studio album, så har de jo endel bootlegs og live skiver som også kan være verdt å legge ørene til.

    De har jo endel solo og side prosjekt i tillegg til FK, selv har jeg sansen for Roine Stolt´s sine solo prosjekt, ikke minst Transatlantic, alle vel verdt å sjekke ut.

    Happy listening!!

    mvh
     

    goffa

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Noen ganger treffer noen helt inn i hjerterota. Eer du hekta på gammel prog ala Gong, Van Deer Graaf, Soft Machine og Gentle Giant, godt mikset med Zappa og tolvtone musikk, rett og slett herlig! Jono El Grande, bombastisk for sansene og sanseløst morro!
     

    Vedlegg

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Audiostone skrev:
    Noen ganger treffer noen helt inn i hjerterota. Eer du hekta på gammel prog ala Gong, Van Deer Graaf, Soft Machine og Gentle Giant, godt mikset med Zappa og tolvtone musikk, rett og slett herlig! Jono El Grande, bombastisk for sansene og sanseløst morro!
    Moro å se at flere har oppdaget disse perlene! Jeg kan røpe at Jono har gitt ut enda et album som kom ut i 1999! Der får en et inblikk i det som har blitt til på de to du nevner, samt at en ser tilbake på mye han laget før. Anbefales! I år kommer han med to nye skiver, en kompilasjon og et nytt album. Det er hyret inn kunstnere som virkelig skal slå på stortromma på utsmykningen!

    Jono skal og opptre og ha foredrag nå på lørdag i Larvik i forbindelse med Zappa festivalen!
     
    M

    musicus

    Gjest
    Audiostone skrev:
    Noen ganger treffer noen helt inn i hjerterota. Eer du hekta på gammel prog ala Gong, Van Deer Graaf, Soft Machine og Gentle Giant, godt mikset med Zappa og tolvtone musikk, rett og slett herlig! Jono El Grande, bombastisk for sansene og sanseløst morro!
    TAkker fro tipset, ett lite tips tilbake, du bør legge ørene ved anledning til Flower Kings, de har hentet mye av inspirasjone fra flere av de bandene du der nevner + noen til :)..

    mvh
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    musicus skrev:
    Plukket frem en gammel favoritt her nu...
    For herrene som liker Sieges Even, så kan jeg melde at efter Sieges Even ikke var mer så gikk vokalisten og gitaristen sammen og lagde et nytt band hetende Subsignal. Og her er første skiva:


    Den er mer keyboard-basert enn SE platene, men den er det nærmeste vi kommer nå. Skiva er knall, vel verdt å ha!
     

    goffa

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    83
    Antall liker
    0
    Var så heldig å få den første Jono skiva på LP av kongen selv, meget sjelden og bla. innspilt i en keyboard sjappe i Helsinki. Det er ekstremt morro å følge utviklingen og også se hva som kommer i fremtiden!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Audiostone skrev:
    Var så heldig å få den første Jono skiva på LP av kongen selv, meget sjelden og bla. innspilt i en keyboard sjappe i Helsinki. Det er ekstremt morro å følge utviklingen og også se hva som kommer i fremtiden!
    Husker ikke hvilken låt fra albumet Neo Dada det var jeg spilte for Jono da han var på besøk, men uansett så ble den spilt på feil hastighet(45), og da utbryter jono: "Det låt jo bedre slik" Anbefales å teste noen av sporene i 45rpm.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Ser Riverside er nevnt tidligere. Den siste plata var en meget positiv overraskelse, anbefales!



    Riverside - Anno Domini High Definition
     

    Vedlegg

    vikan2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2005
    Innlegg
    67
    Antall liker
    0
    For de som ikke har fått det med seg så har "Classic Rock" begynnt å gi ut "Classic Rock Presents Prog" ca. 4? ganger i året. Utgave nr 6 er ihvertfall å få kjøpt hos Narvesen. Det er svindyrt her på berget, rett under 200,- kr, men er vell verdt pengene for selv dem som har kun litt interesse for prog. Det følger med en cd med utvalgte prog band i hvert nummer.
    Veldig variert dekning av alle sjangere av prog.
    Jeg har ihvertfall fått meg mye ny musikk etter artikler og samlecd'n som følger med.
    Det er visstnok også mulig å abbonere, men det var tidligere ihvertfall kun for UK adresser. Hvis noen vet om det går å få et abonnement til Norge er jeg interessert i å vite hvordan.
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Det er vel så og si sikkert at Porcupine Tree nå kommer med en ny live-DVD.:) Denne blir også gitt ut i BD-format, som jeg regner med mange blir glade for.
    Klippet fra PT's hjemmeside:

    "Porcupine Tree's new live film is approaching completion and a special edition will be available in April, with a regular version to follow in May. Anesthetize was filmed live over 2 nights in Tilburg, The Netherlands in October 2008, at the end of the Fear of a Blank Planet tour. The 130 minute live film includes a complete performance of the Blank Planet album and 11 other tracks, and was directed and edited by Lasse Hoile on high definition cameras, with the soundtrack mixed into stereo and 5.1 sound.

    The special edition will take the form of a cloth bound hard back 120 page book (as per The Incident and Insurgentes deluxe versions) featuring live photography of the band taken over the last 5 years. The book will house both a DVD and a much higher quality Blu-Ray disc version of the film, as well as 2 audio CDs of the soundtrack including one bonus track not featured in the film. The book and audio CDs will not be included with the standard retail versions of the Blu-Ray/DVD."

    Kjenner jeg fikk litt lyst på special edition nå.;) Den kommer nok mest sannsynligvis til å bli bestilt når den er tilgjengelig.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Halleluja, endelig Porcupine på bluray! Den skal jeg ha 8)
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Hehe.:) Kult at de slenger både DVD, BD og to konsert-CD'r i pakka. Regner med den vil koste noen kronasjer, The Incident LE kosta fra 60 til 80£, regner med at vi prater rundt den summen iallefall. Uansett vil jeg ha den.:D

    Det kommer jo også vanlig utgave, DVD og BD. Blir kjempebra!
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    vikan2 skrev:
    For de som ikke har fått det med seg så har "Classic Rock" begynnt å gi ut "Classic Rock Presents Prog" ca. 4? ganger i året. Utgave nr 6 er ihvertfall å få kjøpt hos Narvesen. Det er svindyrt her på berget, rett under 200,- kr, men er vell verdt pengene for selv dem som har kun litt interesse for prog. Det følger med en cd med utvalgte prog band i hvert nummer.
    Veldig variert dekning av alle sjangere av prog.
    Jeg har ihvertfall fått meg mye ny musikk etter artikler og samlecd'n som følger med.
    Det er visstnok også mulig å abbonere, men det var tidligere ihvertfall kun for UK adresser. Hvis noen vet om det går å få et abonnement til Norge er jeg interessert i å vite hvordan.
    Abbonerer på det. Går greit det :D

    Mvh
    Geir
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.330
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    14
    vikan2 skrev:
    For de som ikke har fått det med seg så har "Classic Rock" begynnt å gi ut "Classic Rock Presents Prog" ca. 4? ganger i året. Utgave nr 6 er ihvertfall å få kjøpt hos Narvesen. Det er svindyrt her på berget, rett under 200,- kr, men er vell verdt pengene for selv dem som har kun litt interesse for prog. Det følger med en cd med utvalgte prog band i hvert nummer.
    Veldig variert dekning av alle sjangere av prog.
    Jeg har ihvertfall fått meg mye ny musikk etter artikler og samlecd'n som følger med.
    Det er visstnok også mulig å abbonere, men det var tidligere ihvertfall kun for UK adresser. Hvis noen vet om det går å få et abonnement til Norge er jeg interessert i å vite hvordan.
    Hei

    Har abonert på Classic Rock i 4-5 år nå og på Classic Rock Present Prog i 6-7mnd. Hhv £43,80 og £23,96. Kanon blad begge to spør du meg.

    TAF
     

    vikan2

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2005
    Innlegg
    67
    Antall liker
    0
    T A F skrev:
    vikan2 skrev:
    For de som ikke har fått det med seg så har "Classic Rock" begynnt å gi ut "Classic Rock Presents Prog" ca. 4? ganger i året. Utgave nr 6 er ihvertfall å få kjøpt hos Narvesen. Det er svindyrt her på berget, rett under 200,- kr, men er vell verdt pengene for selv dem som har kun litt interesse for prog. Det følger med en cd med utvalgte prog band i hvert nummer.
    Veldig variert dekning av alle sjangere av prog.
    Jeg har ihvertfall fått meg mye ny musikk etter artikler og samlecd'n som følger med.
    Det er visstnok også mulig å abbonere, men det var tidligere ihvertfall kun for UK adresser. Hvis noen vet om det går å få et abonnement til Norge er jeg interessert i å vite hvordan.
    Hei

    Har abonert på Classic Rock i 4-5 år nå og på Classic Rock Present Prog i 6-7mnd. Hhv £43,80 og £23,96. Kanon blad begge to spør du meg.

    TAF

    Vet ikke helt hva jeg gjorde forrige gang jeg prøvde å abbonere, men nå gikk det jo greit. Abbonement endelig i boks :)
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    vargen skrev:
    Det er vel så og si sikkert at Porcupine Tree nå kommer med en ny live-DVD.:) Denne blir også gitt ut i BD-format, som jeg regner med mange blir glade for.
    Klippet fra PT's hjemmeside:

    "Porcupine Tree's new live film is approaching completion and a special edition will be available in April, with a regular version to follow in May. Anesthetize was filmed live over 2 nights in Tilburg, The Netherlands in October 2008, at the end of the Fear of a Blank Planet tour. The 130 minute live film includes a complete performance of the Blank Planet album and 11 other tracks, and was directed and edited by Lasse Hoile on high definition cameras, with the soundtrack mixed into stereo and 5.1 sound.

    The special edition will take the form of a cloth bound hard back 120 page book (as per The Incident and Insurgentes deluxe versions) featuring live photography of the band taken over the last 5 years. The book will house both a DVD and a much higher quality Blu-Ray disc version of the film, as well as 2 audio CDs of the soundtrack including one bonus track not featured in the film. The book and audio CDs will not be included with the standard retail versions of the Blu-Ray/DVD."

    Kjenner jeg fikk litt lyst på special edition nå.;) Den kommer nok mest sannsynligvis til å bli bestilt når den er tilgjengelig.

    Dette blir morro..... 8)

    Takker for info...
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.330
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    14
    Airbag-Identity. Kanon bra norsk prog.


    TAF
     

    Vedlegg

    G ok

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2007
    Innlegg
    61
    Antall liker
    8
    T A F skrev:
    Airbag-Identity. Kanon bra norsk prog.


    TAF
    Støttes!
    Kaipa er også ute med ny skive som er verdt en lytt: In The Wake Of Evolution.
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Porcupine Tree-nyheter:

    Preorder på LE-versjon av Anesthetize, Porcupine Tree's 2. live-utgivelse:

    http://www.burningshed.com/store/porcupinetree/multiproduct/169/1688/

    DVD, BD med ekstramateriale og 2 live-CD'r, den røde kostet ca 500 NOK, den grå noen kronasjer mindre. Samme innhold, den røde er det færre av.:)

    Den røde(1000stk) går det rimelig mange av for øyeblikket, så dere vet det.:)

    Edit (kl.00.46): Den røde er utsolgt! Det tok ikke mange timene..:p
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    vargen skrev:
    Porcupine Tree-nyheter:

    Preorder på LE-versjon av Anesthetize, Porcupine Tree's 2. live-utgivelse:

    http://www.burningshed.com/store/porcupinetree/multiproduct/169/1688/

    DVD, BD med ekstramateriale og 2 live-CD'r, den røde kostet ca 500 NOK, den grå noen kronasjer mindre. Samme innhold, den røde er det færre av.:)

    Den røde(1000stk) går det rimelig mange av for øyeblikket, så dere vet det.:)

    Edit (kl.00.46): Den røde er utsolgt! Det tok ikke mange timene..:p

    Og de kommer til Norge i Juli:

    June 2010
    Jun 09 2010 BERGEN: Ole Bull Scene
    Jun 10 2010 OSLO: Norwegian Wood

    8)
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Sailor skrev:
    vargen skrev:
    Porcupine Tree-nyheter:

    Preorder på LE-versjon av Anesthetize, Porcupine Tree's 2. live-utgivelse:

    http://www.burningshed.com/store/porcupinetree/multiproduct/169/1688/

    DVD, BD med ekstramateriale og 2 live-CD'r, den røde kostet ca 500 NOK, den grå noen kronasjer mindre. Samme innhold, den røde er det færre av.:)

    Den røde(1000stk) går det rimelig mange av for øyeblikket, så dere vet det.:)

    Edit (kl.00.46): Den røde er utsolgt! Det tok ikke mange timene..:p

    Og de kommer til Norge i Juli:

    June 2010
    Jun 09 2010 BERGEN: Ole Bull Scene
    Jun 10 2010 OSLO: Norwegian Wood

    8)
    Billetter til Oslo bestilt for lenge siden, der får du jo med Mastodon og Raga Rockers i tillegg.:) Vurderer også Bergen en tur, moro at de tar seg tid til to konserter her i vårt langstrakte land! Kan se ut som de har en stor norsk tilhengerskare, utifra porcupinetreeforum.com, noe som kanskje kan være en medvirkende årsak.:)
     

    Inter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.06.2006
    Innlegg
    184
    Antall liker
    24
    Sted
    Oslo
    Apropos Steven Wilson.. Opeth's klassiker Blackwater Park er ute i limited edition vinyl reissue. Bigdipper har den!
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Sailor skrev:
    Sylvan kommer med ny skive - Force of Gravity


    Jeg leste tilfeldigvis gjennom cd-booklet'en til denne og kom over følgende på siste side:

    "This time we decided to keep a large dynamic range and therefore the album is only slightly compressed. Turn off the light, open your heart and play it loud!"

    Sånt liker vi vel :)

    Ellers har jeg hørt utrolig mye på Lunatic Soul i det siste, anbefales på det sterkeste! Og til slutt, kun kort tid til Porcupine Tree konsert nå ;D
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Vet ikke om denne hører hjemme her, men det er da altså en av Steven Wilson sideprosjekter:

    IEM - Complete Box Set (4CD), tilgjengelig på swhq.co.uk.

    http://www.swhq.co.uk/index.cfm

    Dette er en kjempesjanse til å få tak i alle skivene fra IEM, det vil bli utgitt 2000 ex. av denne boksen, og det vil heller ikke bli noe re-issue av noe av dette i fremtiden. Det har vært vanskelig å få tak i enkeltskivene, og er man heldig koster det som regel mer enn det smaker. Prisen er ikke superille heller, litt over 400 kr til Norge med frakt og forsikring. Får se hvordan det går gjennom tollen.:)
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Opeth spiller på Norwegian Wood den 10.juni, samme dagen som Porcupine Tree! :D
     

    vargen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    1.545
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Samme her, Porcupine Tree alene går jeg absolutt ikke glipp av, og når jeg får se Opeth på samme scene samme dag, skal det i alle fall mye til for at jeg ikke drar.:)
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    938
    Antall liker
    100
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Sorzy skrev:
    Sailor skrev:
    Sylvan kommer med ny skive - Force of Gravity


    Jeg leste tilfeldigvis gjennom cd-booklet'en til denne og kom over følgende på siste side:

    "This time we decided to keep a large dynamic range and therefore the album is only slightly compressed. Turn off the light, open your heart and play it loud!"

    Sånt liker vi vel :)

    Ellers har jeg hørt utrolig mye på Lunatic Soul i det siste, anbefales på det sterkeste! Og til slutt, kun kort tid til Porcupine Tree konsert nå ;D
    Må vel få lov å si at denne plata begynner lovende... men du detter på en måte av nokså fort.... synd... da det er generelt mye bra i sylvan... og ja... liker lyden på innspillingene deres...
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    vargen skrev:
    Opeth spiller på Norwegian Wood den 10.juni, samme dagen som Porcupine Tree! :D

    Noen som har playlista fra PT konserten igår???
    Kanonkonsert....

    8)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.637
    Antall liker
    1.346
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Om det ikke er anbefalt før så er Wobbler sitt siste album å anbefale : )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn