Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    En annan av de jag fick var denna:



    Jag skrev en del om den i tråden om basgitarrister om någon har missat det. Finns på sidan 4 HÄR
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Jag råkade av misstag skriva följande om White Willow - "Sacrament":
    SACD-hybrid är det också, för den som har möjlighet att utnyttja det.
    GLÖM DET! Det gäller en annan cd som jag hade köpt samtidigt. Får skylla på att jag skrev det för sent på natten. :-[
    Men bra ljud är det iallafall!
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Det jag fick hem förra veckan, förutom de två jag skrivit om ovan. En ovanligt lyckad sändning måste jag säga. Får väl skriva lite om dem efterhand.


     Faraz Anwar:       Abstract Point Of View
     Cathedral: Stained Glass Stories
     Celeste: Celeste
     Gotic: Escenes
     Helmet of Gnats: Helmet of Gnats
    Iceberg: Coses Nostres
     Isildurs Bane: The Voyage - A Trip to Elsewhere

     Mats/Morgan: Live
    Recension på norska:
    http://www.tarkus.org/anmeldelser/matsandmorgan.html


    Jing Chi: 3D
    Carlos Santana / Alice Coltrane: Illuminations
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Jag börjar känna mig lite ensam här :'(
    Har jag skrämt bort alla andra?
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Neida, vi takker for alle bidrag! Bare litt vanskelig å holde følge med innkjøpene dine ;D
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Aplodon jeg er enig i kommentaren din. Er ikke spesielt glad i amerikansk musikk i det store og hele. Liker best den europeiske proggen. Hederlig unntak fra USA er 5uuu`s og Thinking plague (COMA ( Council outside musical associations) = Amerikas svar på RIO for de som kjenner til denne ”musikkbevegelsen”)).

    Minner meg litt om matte, med all den parantes bruken. Men shit au. :)

    Ellers må du bare pøse på med anbefalinger og kommentarer. Setter stor pris på innspillene dine.

    Anbefaler Panzer pappa, et godt band kan ikke nevnes for ofte.

    LF
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    For de som bor i Oslo, kan jo dette være interessant:

    Heisan!
    Det kommer til å skje masse på livefronten i Oslo i tiden fremover.!

    Torsdag 3. februar
    White Willow, The Samuel Jackson 5 og Panzerpappa
    Garage
    kl.2100 (tidlig konsertstart)
    Bill. kr. 100,-
    Tre særegne band som representerer progens mange fasetter for en hundrings på en av Oslos bedre scener. En god deal!

    Fredag 4.februar
    Dead Dino Storage
    Amatøren, sogn studentby
    KL. 21.00 (tidlig konsertstart)
    Bill. kr. 75,-
    I over to timer skal denne fantastiske gjengen spille låter av artister som Genesis, Yes, King Crimson, Gentle Giant, U.K, Rush, Jethro Tull, Happy The man, Frank Zappa og mange andre! Med 8-9 forskjellige musikere på scenen, er de garantert å få til et lydbilde som ligger meget tett opptil originalene.

    LF
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Amerikanske/Canadiske progband som bør nevnes: Ambrosia, Et cetera, Hands, Harmonium og Pollen.
    LF
    Sökte lite på internet efter några av de grupperna och fann ett par olika personer som skrev att kanadensiska Et Cetera är en av de bästa Gentle Giant-inspirerade banden. Det låter ju intressant och får kollas upp någon gång, även om väl ingen kan göra det lika bra som GG själva. Yezda Urfa (USA) var ju stundtals också kraftigt influerade av GG, ibland på gränsen till plagiat.

    Tog en titt i skivsamlingen för att kolla vilka Kanadensiska grupper jag har. Det blev dessa (alla från 70-talet, utom Rush [som kanske håller på ännu?]):

    Contraction
    Dionysos
    Maneige
    Pollen
    Rush (inte så väldigt progressivt)
    Sloche
    Spirit of Christmas
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Det kommer til å skje masse på livefronten i Oslo i tiden fremover.!

    Torsdag 3. februar
    White Willow, The Samuel Jackson 5 og Panzerpappa
    Garage
    kl.2100 (tidlig konsertstart)
    Bill. kr. 100,-
    Tre særegne band som representerer progens mange fasetter for en hundrings på en av Oslos bedre scener. En god deal!
    Efter att nyligen ha hört min första White Willow-skiva kan jag bara beklaga att jag inte bor i Oslo!
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Lite om nästa skiva ur den senast inköpta bunten.
    (Det är denna som är SACD (hybrid, 5.1)!)



    Helmet of Gnats - Helmet of Gnats

    Amerikansk jazzrock, inspelad 2004.
    Den är riktigt bra. Bland det bättre jag hört i den här genren på länge. Om ni gillar "Return to Forever" bör ni gilla den här också. Varierad och med bra spel, kanske mest från keyboard och gitarr. Imponerande samspel mellan dessa båda när de på något ställe spelar ganska komplicerade avsnitt simultant. Även intressanta "duetter" mellan dem.
    Mycket bra ljudkvalitet är det dessutom.

    Finns hos Progress Records (149kr) http://www.progressrec.com/

    Några recensioner:
    http://www.progressiveears.com/asp/reviews.asp?albumID=1413

    http://www.seaoftranquility.org/reviews.php?op=showcontent&id=1910

    http://dprp.net/reviews/200503.html#helmet

    http://www.progscape.com/progscape/rev-016.php

    Gruppens hemsida med smakprov.
    http://www.helmetofgnats.com/hog/lospeed/newrelease.htm
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Några fler av mina nya skivor:


    Faraz Anwar - Abstract Point Of View (2001)

    En gitarrist från Pakistan! som spelar en ganska originell jazzrock. Han spelar omväxlande melodiösa partier och snabba hårdrockstoner. Sålångt jag kan bedöma är han en fantastisk gitarrist. Han spelar även alla andra instrument själv, utom på en låt. Har sett skivan recenseras på några hårdrock-siter så den kan nog passa även för de som normalt inte lyssnar på prog.

    Recension och provlyssning:
    http://www.guitar9.com/abstractpointofviewrev1.html

    fler recensioner:
    http://www.progressiveworld.net/anwarf.html
    http://www.hamanaka.com/pilgrim2/progmetal/apage.htm#farazanwar
    http://www.seaoftranquility.org/reviews.php?op=showcontent&id=1869


    Iceberg - Coses Nostres (1976)

    Jazzrock från Spanien utgiven 1976. Helt otroliga musiker på den här skivan, kanske framförallt gitarristen. På en låt spelar han akustisk gitarr otroligt snabbt. Annars håller han sig till el-gitarr. Jag föredrar normalt elgitarr (tycker att akustisk ofta kan bli lite tråkigt) men det sätt han spelar akustisk gitarr på här tilltalar mig väldigt mycket.
    Otroligt med en så här bra grupp från 70-talet som jag aldrig hört talas om tidigare. Hade de varit från USA eller England så hade de säkert varit berömda.
    Om ni gillar jazzrock i stil med "Return to Forever" så gillar ni säkert den här också. Den har dock en speciell känsla, lite smått symfoniska inslag och kanske lite svaga flamencoinfluenser (?).

    Recension:
    http://www.progressiveears.com/asp/reviews.asp?albumID=2172


    Ännu en skiva från Spanien:

    Gotic - Escenes (1978 )

    Väldigt vacker symfonisk prog. Påminner ganska mycket om den lugna och melodiösa sidan av den italienska 70-talsprogen. Inget tungt ös här.
    Undvik att köpa cd utgiven av bolaget "Discmedi". Jag gjorde det misstaget och de har gjort en alldeles för vass remastering. Cymbaler låter outhärdligt vasst och det finns ett mycket tydligt bakgrundsbrus. Brände en cd-r där jag sänkt övre halvan av frekvensomfånget. Det blev mycket bättre. Det finns en utgivning från bolaget M2U som skall ha bra ljud. Kommer i ett tjusigt fodral á la mini-lp.


    Recensioner:
    http://www.progressiveears.com/asp/reviews.asp?albumID=249

    http://www.prog-nose.org/engels/albums_2003/gotic_escenes.htm

    http://www.progvisions.i12.com/reviews_uk/got_esc_uk.htm

    http://progweed.echoechoplus.com/reviews/g/g.html#gotic
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Hei du

    Har som du lyttet gjennom "stupid dream" denne uken og har vel en litt annen konklusjon enn deg på dette albumet, dette synes jeg er av det svakere de har levert, med unntak av ett par gode låter på denne skiven, derimot holdt "the sky moves side way" ennå mål til tross for de senere utgivelsene.
    Ser frem imot mars og det kommende albumet.
    Hei igjen !
    Fikk i hus PORCUPINE TREE - Warszawa - Live - idag og det må jeg si er et utrolig bra live album. Mektig imponert med kjempefine overganger og bra låter.........
    Venter på mere fra kompaniet....

    Mvh,
     
    O

    om.s

    Gjest
    Hei igjen !
    Fikk i hus PORCUPINE TREE - Warszawa - Live - idag og det må jeg si er et utrolig bra live album. Mektig imponert  med kjempefine overganger og bra låter.........
    Venter på mere fra kompaniet....  

    Mvh,
    Har og merket meg tre stk jeg ikke har fra før, inkl den du refererer til her, burde bestille de fra recordheaven snart.......mars er ennå nærmere.....
     
    J

    jekri

    Gjest
    Porcupine Tree er ukjent for meg. Kan jeg få en liten beskrivelse? Gammel gruppe? Medlemmer? Tydlig det er bra siden mange referere til dem.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Porcupine Tree er ukjent for meg. Kan jeg få en liten beskrivelse? Gammel gruppe? Medlemmer? Tydlig det er bra siden mange referere til dem.
    En god blanding av Pink Floyd og Ozric Tentacles.
    Søk på www.recordheaven.net
    Du vil ikke angre...........
     

    liern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Innlegg
    252
    Antall liker
    2
    Ellers ligger det lydklipp på www.porcupinetree.com
    Ligger også smakebiter fra den nye plata på www.deadwing.com (husk å pusle riktig :D) Er ikke helt sikker på om jeg liker retningen PT går i, men Warzawa er uten tvil en kjempeskive.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Fikk idag kjøpt to Kansas album til; "monolith" og "leftouverture" sistnevnte peker seg ut som ett av de bedre Kansas albummene jeg har kjøpt den siste tiden, bedre progg, enn fler av de andre jeg fikk tak i....
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Flamenco inspirert dansbar spaceprog gjør noe med humøret. Fy f.... dette er bare utrolig tøff musikk. Jeg hørte LP-platen fandangos in space av Carmen i helgen. Denne bare mååååå jeg ha. Vet noen om denne er utgitt på CD? Hvor kan jeg evt finne den som LP?
    LF
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Ser at Porcupine Tree er i skuddet. Hørte selv mye på disse for en tid tilbake. Lurer derfor på om det er bare jeg som ble fort lei av dem? Synes de er litt kjedelige, jeg. Men smaken er som baken....
    LF
     
    O

    om.s

    Gjest
    Ser at Porcupine Tree er i skuddet. Hørte selv mye på disse for en tid tilbake. Lurer derfor på om det er bare jeg som ble fort lei av dem? Synes de er litt kjedelige, jeg. Men smaken er som baken....
    LF
    De er vel som Pink Floyd, noe man tar frem med jevne mellom rom og finner like bra....
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Ser at Porcupine Tree er i skuddet. Hørte selv mye på disse for en tid tilbake. Lurer derfor på om det er bare jeg som ble fort lei av dem? Synes de er litt kjedelige, jeg. Men smaken er som baken....
    LF

    Gi meg navnet på ei gruppe man ikke blir lei av....... !
    Derfor blir det så alt for mye skiver.....

    Enig ......... !
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Flamenco inspirert dansbar spaceprog gjør noe med humøret. Fy f.... dette er bare utrolig tøff musikk. Jeg hørte LP-platen fandangos in space av Carmen i helgen. Denne bare mååååå jeg ha. Vet noen om denne er utgitt på CD? Hvor kan jeg evt finne den som LP?
    LF

    Den är utgiven på cd, men kanske är den slutsåld? Har aldrig sett den i någon butik, men den kanske går att leta upp på internet.

    Jag har den på vinyl. Men jag säljer den inte!

    Det finns en begagnad Lp här:
    http://www.petter-lottas.x.se/swe/default.asp
     
    O

    om.s

    Gjest
    Har vinyl snorklet litt idag og, kom hjem med 30 lpér denne gangen, men fikk en lite kick igjen av ELP, og deres live"pictures at an exihibition", "triology", og "works I&II", fantastisk bra hammong/orgel basert progg, lenge siden jeg hadde hørt på ELP før idag......
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Har hittat en ny (för mig) svensk web-butik med stort sortiment av progressiv rock:
    http://www.missingpiece.net/

    De har inte allt på lager och skriver att det kan vara lång leveranstid på vissa skivor.
    Jag skickade nyss en order så vi får väl se hur lång tid det tar innan skivorna landar hos mig.
    De har en hel del som jag inte hittat i andra svenska web-butiker, och en viss leveranstid får man väl tåla när det gäller ovanliga skivor.
     
    H

    hvor_er

    Gjest
    En svensk keyboard & trommis som har spilt i endel ELP / Nice sammenhenger og har utrolig flotte plater, her finner du rendyrkede proglinjer ala Emerson, Bach,Wakeman, gml Genesis, Gentle Giant etc:
    Pær Lindh Project.
    Pær Lindh bor i Uppsala og underviser på universitetet der. Har hatt suksessfulle prog-turneer i statene.
     
    O

    om.s

    Gjest
    En svensk keyboard & trommis som har spilt i endel ELP / Nice sammenhenger og har utrolig flotte plater, her finner du rendyrkede proglinjer ala Emerson, Bach,Wakeman, gml Genesis, Gentle Giant etc:
    Pær Lindh Project.
    Pær Lindh bor i Uppsala og underviser på universitetet der. Har hatt suksessfulle prog-turneer i statene.
    Takker for tipset, har fått ett kick på bla Kansas, og ELP, Camel (igjen) den siste tiden, kanskje på tide å børste støvet av deler av samlingen igjen, Genesis, IQ, Klaatu, Van der Graaf etc.....
     

    Crimson

    Medlem
    Ble medlem
    13.02.2005
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sitter i skrivende stund og spiller Amon Düül II med skiva "Yeti" fra 1970. et must for alle prog/psykedelia fans!!! Hører dere!
    King!
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Jag har både "Yeti" och den nästföljande "Tanz der Lemminge" från 1971. De är ganska bra, men jag måste erkänna att jag spelat dem väldigt lite. Vet inte riktigt varför. Får väl plocka fram dem någon gång när jag får tid över.
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Akkurat NÅ spiller faktisk Thomas Fellberg Porcupine Tree med The Sky Moves Sideways på Petre :D
     
    O

    om.s

    Gjest
    Akkurat NÅ spiller faktisk Thomas Fellberg Porcupine Tree med The Sky Moves Sideways på Petre :D
    Godt at noen i Norsk radio har "mer enn god" musikk smak, en av de bedre albumene til PT, anbefales for de som ikke har det........
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Jag har både "Yeti" och den nästföljande "Tanz der Lemminge" från 1971. De är ganska bra, men jag måste erkänna att jag spelat dem väldigt lite. Vet inte riktigt varför. Får väl plocka fram dem någon gång när jag får tid över.
    Sjekk ut Pallus Dei. En av de raaeste skivene i fra 1969 spor du meg ;D

    mvh
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Obs! Det er litt innspillingstid på Magma - mye av det jeg liker aller best nå, fikk jeg ikke groove'en på før etter mange gjennomspillinger - her kan stykket Köhntarkösz nevnes . Til gjengjeld virker det som det der vanskelig å bli lei. :)
    Jag har haft "Köhntarkösz" i några år utan att riktigt fastna för den. Det gjorde att jag nästan gett upp vad gäller Magma. Kunde inte förstå vad som var så bra med dem. Nyligen fick jag dock höra deras nyaste "K.A." (Köhntarkösz Anteria) och tyckte genast om den. Den är inspelad nyligen och utgiven 2004. Musiken är dock skriven på 70-talet. Har även skaffat "Mekanik Destruktiw Kommandoh" som är ungefär i samma stil och också väldigt bra.
    Jag får väl ge "Köhntarkösz" en ny chans så småningom
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    HHAÏ (2 cd) og RETROSPEKTIW vol 1 & 2 (2 cd) er definitivt stedet å begynn med Magma, da det er litt mer live-stemning og mindre intellektuelt enn t.d. studioinnspillingen av MDK.

    Köhntarkösz er kumulativ, og det over et mye større tidsperspektiv enn man er vant til. Man trenger som sagt noen gjennomhøringer på denne. Harmonikken og bruken av naturtoneskalaer hørtes også litt dissonant ut til å begynne med, men når man får vent seg litt til det, er det meget estetisk.

    En del musikk - særlig pop - hører man på i en tidsramme - dvs. man ser fram til refrenget, og foregriper begivenhetenes gang. Den ultimate musikknytelsen er dog å høre på Magma øyeblikk for øyeblikk mens man slumrer i sofaen - det gjelder å kun fokusere på det som skjer akkurat nå i musikken. Dette gjelder også improvisert musikk, som jo er preget av stream-of-consciousness, dvs. kreert fra øyeblikk-til-øyeblikk - og da nytes den best på samme vis.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Tror denne kan være nevnt før men sier det igjen alikevel, for de som liker Porcupine tree bør ta en lytt til Blackfield skiva heter bare det, med Steven Wilson og Aviv Geffen.
    Når ikke helt opp til PT synes jeg men absolutt hør verdt.......
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Har hittat en ny (för mig) svensk web-butik med stort sortiment av progressiv rock:
    http://www.missingpiece.net/

    De har inte allt på lager och skriver att det kan vara lång leveranstid på vissa skivor.
    Jag skickade nyss en order så vi får väl se hur lång tid det tar innan skivorna landar hos mig.
    De har en hel del som jag inte hittat i andra svenska web-butiker, och en viss leveranstid får man väl tåla när det gäller ovanliga skivor.
    Ja, det tog lång tid. Jag fick i fredags två av de fem skivor jag beställt, dvs tre veckor efter beställning. Två av de övriga tre skivorna kan de inte längre skaffa fram. Den återstående är restnoterad och skall skickas senare. Det är Townscream - Nagyvarosi Ikonok. Ungersk grupp som spelar något åt "chamber rock"-hållet. Den hittade jag inte hos någon annan svensk handlare så det är väl bättre att få den sent än aldrig. Hoppas bara den är värd att vänta på.

    De jag fick var dessa:



    After Crying - Megalázottak és megszomorítottak (1992)
    Ungersk grupp. Musiken är kraftigt inspirerad av klassisk musik med cello, piano, ibland trumpet, samt bas och trummor som dominerande instrument. Gästmusiker spelar bl.a. oboe, fagott och basklarinett + diverse annat som är skrivet på ungerska. Vackert, stundtals minimalistiskt, stundtals med mer tyngd.
    HÄR finns recension med länkar till flera andra recensioner.



    White Willow - Storm Season (2004)
    Mycket bra skiva. Tyngre än deras föregående Sacrament som jag köpte för ett tag sedan. Vet inte riktigt vilken jag tycker bäst om av dessa. De är ganska olika. På Storm Season kan jag sakna lite av de vackra, lite folk/medeltidsinspirerade, sångmelodierna som finns på Sacrament. Å andra sidan saknar jag lite tyngd på Sacrament. Men båda är väldigt bra.
    HÄR finns recension med länkar till flera andra recensioner.

    Jag frågade för en tid sedan efter åsikter om "White Willow" här på forumet men fick inget svar. Hoppas verkligen att det inte beror på att ingen hört dem. Det vore närmast skandal. Detta är kanske den bästa progressiva rock som någonsin gjorts i Norge och bland det bästa som gjorts överhuvudtaget på senare år. KÖP!!

    Ni som hört dem (det måste väl finnas någon), vad tycker ni?

    Angående http://www.missingpiece.net/ så kan jag meddela att de även säljer begagnade cd så det kan finnas möjligheter att göra något fynd.
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Aplodon: After Crying - Megalázottak és megszomorítottak (1992)
    Ungersk grupp. Musiken är kraftigt inspirerad av klassisk musik med cello, piano, ibland trumpet, samt bas och trummor som dominerande instrument. Gästmusiker spelar bl.a. oboe, fagott och basklarinett + diverse annat som är skrivet på ungerska. Vackert, stundtals minimalistiskt, stundtals med mer tyngd.

    Artig skive.......bør gi denne skiven litt spilletid.
    Takker for tipset Aplodon
    :)
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    For de som ikke kan vente så ligger Porcupine Tree - Deadwing (promo) på easynews.com

    Jeg klarte IKKE å vente.......

    :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn