Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    om.s

    Gjest
    Den første bestillingen som jeg gjorde der. Gikk veldig bra! Bestillte plater for ca. 500,- Brukte MasterCard, det tok ca. 3 dager før platene lå i postkassa! De var merket med et klistre merke der det sto "Brukte Cder" Genialt!

    Så så langt er jeg veldigfornøyd!

    mvh
    godt å høre, da er de på samme kurs som tidligere, har ikke handlet derfra på en stund så det var interessant å høre at det er som det var...
     
    O

    om.s

    Gjest
    Har også noen skiver med Ozric Tenrtacles. Synes ikke det er så bra som mange vil ha det til. Mye på grunn av det der techno greiene eller hva du skal kalle det ???
    mvh
    Kanskje man kan kalle det techno progg, noe for de "yngre" house/techno å bruke for å nærme seg proggen :D

    de tre nevnte skivene, Jurassic shift, strangetude, waterfalls cities er, om man vil prøve seg på OT, blandt de beste, har selv til tider, ikke noe imot litt synth i progg innpakning når det humøret er der...
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    aplodon, da er de Italieske prog platene i hus! PFM & New Trolls. Meget bra, spesielt PFM.

    Bestillte skivene på mandag fikk de i dag, torsdag. Meget bra det synes jeg!

    http://www.recordheaven.net/
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Puuh!
    Tur för mig att du tyckte om dem, Stivert. Annars hade jag väl inte vågat "visa" mig här på forumet igen.

    Vilken/vilka PFM-skivor blev det?
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    PFM plater:
    io sono nato libero
    storia di un minuto
    per un amico

    New Trolls: UT

    Spesielt io sono nato libero, plata. Den var meget bra! Har bare hørt igjennom de en gang så langt. Det er mye og sette seg inn i!!
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Hmm?
    "Io sono nato libero" är med Banco, inte PFM. Var det den du köpte eller var det den tredje PFM-skivan?
     

    Stivert

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2003
    Innlegg
    644
    Antall liker
    3
    Hmm?
    "Io sono nato libero" är med Banco, inte PFM. Var det den du köpte eller var det den tredje PFM-skivan?
    Stemmer det, veldig bra i alle fall.

    Det begynner og bli sendt nå. Skal på jobb i morgen. Blir da en måned bort, er sjømann

    Takker for meg så langt, kommer sterkt tilbake!!!!!!!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    rart med en lang tråd om progrock, uten at noen nevner the mars volta. det beste progbandet pr. idag, spør du meg.
    (sorry dersom jeg har oversett et eller annet innlegg, folkens).
     

    liern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Innlegg
    252
    Antall liker
    2
    Noen som kjenner til Porcupine Tree?
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Jag har bara hört väldigt lite av Porcupine Tree. Det lilla jag hört var ganska repetativt och första intrycket var att det var lite enformigt, men det kanske blir bättre med upprepad lyssning. De har emellertid nämnts tidigare i den här tråden och jag tror det är om.s som har många av deras skivor

    Flott anlegg, liern!
     
    O

    om.s

    Gjest
    rart med en lang tråd om progrock, uten at noen nevner the mars volta. det beste progbandet pr. idag, spør du meg.
    (sorry dersom jeg har oversett et eller annet innlegg, folkens).
    Mars Volta er vel kanskje mer progg punk, om man kan kalle noe det.... ;D
     
    O

    om.s

    Gjest
    Noen som kjenner til Porcupine Tree?
    heisann...
    Som Aplodon nevner har jeg ca ti skiver av dem, litt Pink Floyd`sk over mye av skivene, "Coma Divine" er en live skive som kan gi ett tverrsnitt av karrieren deres frem til 97, ellers er "recordings" en annen av favorittene....
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Mars Volta er vel kanskje mer progg punk, om man kan kalle noe det.... ;D

    si progpunkrock, så er vi enige. mars volta er uansett det mest spennende inn prog på mange, mange år.
     
    O

    om.s

    Gjest
    si progpunkrock, så er vi enige. mars volta er uansett det mest spennende inn prog på mange, mange år.
    Har selv deres skive men klarer ikke helt å få "tak" på den, får kanskje gi den en "second chance"....
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    og hvis du fremdeles ikke får tak på den etter en second chance, så kan du selge den for en rimelig penge til meg. en eller annen jævel var innom kontoret her om dagen og rappet den. faen.
     
    O

    om.s

    Gjest
    og hvis du fremdeles ikke får tak på den etter en second chance, så kan du selge den for en rimelig penge til meg. en eller annen jævel var innom kontoret her om dagen og rappet den. faen.
    ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Om noen skulle være interessert i noen virkelige prog-klassikere, kan jeg opplyse om at Ringstrøm nå har tatt inn noen 180g eksemplarer av arten.

    Vil selvsagt fremheve MayBlitz og Affinity, begge tilgjengelig nye på 180g supervinyl for ca 200kr hver på nevnte pusher. Tror det var av merket Earmark.

    Kjøpte såklart begge selv da jeg så de for en ukes tid siden, det er mange år siden jeg hørte originalene. Men de er da vel også priset godt opp i de 4-sifrede høyder, dersom man da skulle være så usigelig heldig å finne noen...

    Mvh Vidar P
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Köpte nyss den första skivan som Banco del mutuo soccorso gav ut (1972). Har länge tänkt köpa den men det blev inte av förrän nu. Den har inget namn men brukar kallas detsamma som gruppen. Ser ut så här:

    Denna och de två följande, "Darwin" och "Io sono nato libero", tycker jag är lika bra. Ofta framhålls "Darwin" som deras bästa men jag tycker det är mycket svårt att sätta någon framför de andra.

    "Darwin" kom också 1972:


    "Io sono nato libero" kom 1973:


    1975 kom en samlingsskiva på engelska med material från de tre som nämnts ovan:


    Senare kom ett par skivor till som skall vara ganska bra, om än inte fullt så bra som de tre första: "Come In Un'Ultima Cena" och "... di Terra". Har dock inte hört dem själv.

    Av deras första två skivor finns olika remixer och nyinspelningar som man nog skall undvika. Bäst är att köpa dem i remastrad upplaga från det italienska bolaget BMG.

    Mer om Banco finns här http://www.italianprog.com/
    och på deras egen hemsida http://www.bancodelmutuosoccorso.it/
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Panzerpappa - Farlig Vandring (2004)

    Må ha plate fra Norge. Svinger i alle fall progknoklene mine. Har anbefalt denne skiven til flere prog/art rock interesserte og tilbakemeldingene etter lytting er formidable.
    LF
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Ser at italiensk progrock er i skuddet. På tide at flere oppdager perlene som finnes blant dårlige skiver fra Italia.

    Må ha album fra Italia er Loccanda delle fates "Forse Le Lucciole". Veldig fengende, melodiøst, men med stadig taktskifter og gjennomgående temaer. Du blir avhengig av en plate som dette. Blir i noen progmiljøer kritisert for å være for fengende. Men mitt spørsmål da, er det mulig å lage musikk som er for fengende?

    Museo Rosenbach enda et fantastisk band. Litt mørkere og mer tungsinnet, men vakkert, og avhengighets skapende også dette albumet.

    Kunne nevn mange flere, men de fleste er nok nevnt i tidligere innlegg.

    LF
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Aplodon

    Må si meg enig i konklusjonen din om de tre første Banco platene. Like fine plater alle tre.

    LF
     

    liern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Innlegg
    252
    Antall liker
    2
    om.s: Har selv alt av Porcupine Tree. Er vel ikke så rart jeg liker det, i og med at Pink Floyd er yndlingsband nr. to. Tror det ligger noen klipp ute på www.porcupinetree.com for de som er interessert. Ellers er mine favoritter albumene "Studid dream" og "Lightbulb Sun". Disse er litt mere "kommers" hvis en kan bruke det utrykket, og likevel typisk for PT og låtskrivingen til Steven Wilson.
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Ja, Locanda delle Fate är bra! Skivan heter ju faktiskt "Forse Le Lucciole Non Si Amano Piu" om man skall vara noga ;). Men vem kan komma ihåg det? Det där är en sådan där skiva som jag aldrig minns titeln på.

    Har just köpt Isildurs Banes "MIND Vol. 1". Blev mycket positivt överraskad av denna. En av de bästa svenska prog-skivor jag hört. Jämsides med Änglagård, Anekdoten och Kultivator.
    Påminner lite om Univers Zero.

    Mp3 av en låt på 12 min. kan laddas ned här:
    http://www.progarchives.com/Progressive_rock_discography_CD.asp?cd_id=637

    Den är inta alls lik "MIND Vol 3" och "MIND Vol. 4" som jag också har.

    Någon här som känner till deras övriga skivor och hur de står sig i jämförelse?
     
    O

    om.s

    Gjest
    om.s: Har selv alt av Porcupine Tree. Er vel ikke så rart jeg liker det, i og med at Pink Floyd er yndlingsband nr. to. Tror det ligger noen klipp ute på www.porcupinetree.com for de som er interessert. Ellers er mine favoritter albumene "Studid dream" og "Lightbulb Sun". Disse er litt mere "kommers" hvis en kan bruke det utrykket, og likevel typisk for PT og låtskrivingen til Steven Wilson.
    kan man dermed se/skjønne at PT er no 1??,  holder litt med nr to som nevnt , om enn i en annen rekkefølge........
    takker for linken.......
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Vet absolutt ingenting om Isildurs Bane. Men takker for tipset.

    Noen der ute som har hørt Wobbler? Liker du Änglagård kan dette bandet vær balsam for ørene.


    Info og mp3'er kan du finne her : Http://wobbler.gab.net

    LF
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Wobbler låter intressant!
    Verkar som de har en medlem gemensam med White Willow. Har försökt tidigare att få lite tips om den gruppen, utan resultat. ELEL6200, du kanske känner till dem och kan tipsa om vilken av deras skivor som är värd att börja med?
     
    S

    sverd

    Gjest
    gentle giant syns jeg er verdt å nevne. sjekk for eksempel ut three friends
    Noen som husker hva den liveplaten deres med utklippbar maske i platecoveret het? skulle så gjerne kjøpt den tilbake.( glemt helt hvem som lånte den av meg ::) )
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Wobbler har potensiale Aplodon. Gleder meg til de gir ut sitt første album.

    White Willow
    Sjekk denne linken for mp3 og plate utgivelser
    http://www.whitewillow.net/discography.php

    Hyllesten av skivene deres kan du lese mer om her.
    http://www.whitewillow.net/reviews.php

    Storm season blir regnet som den beste platen White Willow har gitt ut. Dette er White Willows tyngste og dystreste plate, men kanskje også den mest kontrastfylte. Inn i mellom slagene finner du rolige, vakre partier som bidrar til en voldsom dynamikk på albumet. Vil ikke kalle Storm Season et typisk prog-album, da det er alt for vidtfavnende. En av de beste platene noensinne som har utspring fra Norden. Kjøp denne, lytt til den og før eller siden vil den ta deg.

    LF
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    JGS, Gentle Giant har mange live plater på samvittigheten. Nevner noen offisielle album. Kanskje den rett skiva dukker opp:
    Out of the Fire 73, King biscuitt presents (veldig bra greier) 75, Playing the fool 76, In concert 78 og the last step 80.

    Håper dette kan være til hjelp.

    LF
     
    S

    sverd

    Gjest
    JGS, Gentle Giant har mange live plater på samvittigheten. Nevner noen offisielle album. Kanskje den rett skiva dukker opp:
    Out of the Fire 73, King biscuitt presents (veldig bra greier) 75, Playing the fool 76, In concert 78 og the last step 80.

    Håper dette kan være til hjelp.

    LF
    Er det en som heter giant for a day??lurer på om det var det den het ser du...playing the fool har jeg iallefall enda..kingt buiscuitt presents må jeg vel bare skaffe meg da:)
     

    aplodon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2004
    Innlegg
    135
    Antall liker
    0
    Noen som husker hva den liveplaten deres med utklippbar maske i platecoveret het? skulle så gjerne kjøpt den tilbake.( glemt helt hvem som lånte den av meg ::) )
    Den heter "Giant for a day" men tror inte det var en live-skiva (?)
    Råder dig att hellre köpa en annan skiva, det är den sämsta de gjort (tycker jag). Efter "Free Hand" som jag tror kom 1975, gick det bara utför med Gentle Giant.
     
    O

    om.s

    Gjest
    hvet ikke om dette er "riktig" progg, men har hørt på en `gruppe` som heter "infected Mushroom"?......... kommentarer.......
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    hvet ikke om dette er "riktig" progg, men har hørt på en `gruppe` som heter "infected Mushroom"?......... kommentarer.......
    Er ikke det noe elektronika-greier? Mulig man kan kalle det progressivt, men er ikke akkurat det første som faller meg inn når jeg tenker på prog... :) Jeg har for øvrig Converting Vegetarians på vei fra play ;)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Er ikke det noe elektronika-greier?

    jo du har helt rett, hørte på noen kutt på en demo og den, låten, hadde noe progg over seg, kan forresten anbefales for de som liker trance.......
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Jeg må nesten få lov til å legge til Liquid Tension Experiment, de har mye utrolig bra materiale. Anbefaler begge skivene deres! De består for øvrig av Tony Levin (bassist, King Crimson +++), John Petrucci (en av verdens beste gitarister? ;)), Mike Portnoy (en av verdens beste trommiser? ;)), og Jordan Rudess på synth. De tre siste fra Dream Theater. Legg merke til mangel på vokalist, det er instrumentalt alt sammen med unntak av litt plystring her og der :)
     

    Rokko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2004
    Innlegg
    248
    Antall liker
    5
    Sjekk ut Museo Rosenbach. Og norske Høst!!(Blanding av folk og prog, spesielt skiva "På sterke vinger")... Kanskje Locanda delle Fate må sjekkes ut også.
    Bobak, Jons&Malone- "Motherlight.
    Sebastien Tellier
    Cirkus 2000
    Goblin

    Anbefales!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn