Musikerne vinner – plateselskapene taper

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
nb skrev:
I en kommentar i Aftenposten i dag stod det forresten at inntekten til gjennomsinttsmusikeren er opp 66% fra det astronomiske beløpet på 80.000 kroner i året som den var for 10 år siden. Nå er det selvsagt ingen menneskerett å kunne livnære seg og å kunne brødfø en famile av musikkvirksomhet, men særlig fett er det åpenbart ikke for den gjennomsnittelige musiker selv om inntektene altså har økt med 66%,
Hvor mye har den gjennomsnittlige inntekt ellers i samfunnet økt i samme tidsrom? Det er jo forholdet mellom dette og en musikers inntekt som kan fortelle noe.

N

nb

Gjest
Karma skrev:
Hvor mye har den gjennomsnittlige inntekt ellers i samfunnet økt i samme tidsrom? Det er jo forholdet mellom dette og en musikers inntekt som kan fortelle noe.
Ikke så veldig stor forskjell (litt uklart om 66% er inflasjonsjustert eller ikke). Dersom det ikke er inflasjonsjustert er det noken del overkant av den generelle lønnsutviklingen i samfunnet (som er rundt 50% så vidt jeg husker). Men tallet blir litt meningsløst om man ikke ser det i forhold til arbeidstid nedlagt - dersom f.eks en snekker jobber ekstra noen kvelder i uka + helger (les: konsertarbeidstiden) så vil jo inntekten til vedkommende gå ekstremt mye opp.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.896
Sted
Østfold
Karma, se åpningsinnlegget.

Tallene skal være inflasjonsjustert, så da gjenstår bare forskjellen på lønnsvekst og inflasjon som for nevnte periode ikke skulle være kjempestor.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Samvittigheten bestemmer prisen for musikk, tilnærmet uendelig utvalg, alt rett i hjemmet, ingen forstyrrende platecover, stadig flere konserter, plateselskapenes klamme kommæsj-hånd over artistene erstattes av nesten full kunstnerisk frihet, høyere inntekter for artistene, plateselskapkaksenes enorme sugerør er kuttet. Kan det bli bedre?

Men det beste er likevel at vi slipper disse små plastbitene som skulle holde på plass cd-plata inni coveret, som alltid ramler av.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.896
Sted
Østfold
Som bruker av Spotify free så tenker jeg at artistene allikevel tjener penger på at jeg hører på musikk. Jeg tar selv valget å bli forstyrret av reklamer, noe jeg kan kjøpe meg fri fra når det passer meg. Faktisk synes jeg Spotify free er det mest geniale og effektive middelet mot piratkopiering siden den gang alt var utelukkende på vinyl og folk flest ikke hadde tilgang på magnetbåndspillere.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Spotify/Wimp eller tilsvarende er bedre alternativer for musikerne enn gratiskanalene MySpace, Youtube, I like osv.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Topp Bunn