Musikalske tvillinger

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Stadig vekk dukker det opp "musikalske tvillinger" fra platesamlingen min ::) ;D

Ett eksempel er disse to:

Airplay

The Manhattan Transfer - Mecca for Moderns

Noe av grunnen er vel muligens at sangjengen har gitt Jay Graydon nærmest frie hender på "Mecca..." i låter, arr og produksjon....
Men dette for meg første hørte albumet av TMT var det som fikk meg til å tenne på ensemblesang i 1984.
Dette resulterte i det det fantastiske ensemblet The Penguin Unlimited Singers
Der Det Norske Kammerkor måtte gi tapt på nye arr. av div. komponister, tok vi over notene på strak arm :)
Lenge siden dette nå...når jeg tenker meg om.
BTW:
Sett dere ned og nyt låtene "Kafka" (Steve Gadd og Abe Laboriel i storslag!!!) og "A Nightingale Sang in Berkeley Square"

Noen andre "tvillinger" som kan trekkes frem?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Åh, kom igjen folkens!! ;D

Med så mye kunnskap om musikk. må det da finnes flere som sitter inne med slike "tvillinginnspillinger"
Dvs. innspillinger som låter VELDIG likt musikalskt fra ulike artister.

T

Tølper

Gjest
Synes det er visse likeheter mellom Hella og Lightning Bolt, dog å kalle dem tvillinger nok vil være en overdrivelse.

Ai.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.361
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Åh, kom igjen folkens!! ;D

Med så mye kunnskap om musikk. må det da finnes flere som sitter inne med slike "tvillinginnspillinger"
Dvs. innspillinger som låter VELDIG likt musikalskt fra ulike artister.
Marius Müller - Carmen

vs.

Jimi Hendrix - Little wing

mvh
KJ

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
det slår meg at kutt 8 ("confession") på Ketil Bjørnstad's album 'Devotion' er svært lik Springsteen's "racing in the streets" fra 'Darkness'.man får nesten følelsen av plagiat.

mvh. s,

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.149
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Flott tips! Har gått noen runder i bilen, og dette er virkelig bra. Veien fra denne til Al Jarreau - Breakin' Away er ikke lang. Dette kan selvsagt ha noe med at Graydon og Foster har hatt en finger med i spillet på denne også :)

http://www.amazon.com/Breakin-Away-Al-Jarreau/dp/B000002KMG
http://en.wikipedia.org/wiki/Breakin%27_Away_(Al_Jarreau_Album)

With strings-a-plenty-arrangements by David Foster and Billy Byers (who also arranged some of Sinatra recordings), and rhythm arrangements by producer Jay Graydon, Tom Canning and Milko Leviev, Al Jarreau made sure that he has the finest musicians here, Tom Scott (horn), George Duke (fender rhodes), David Foster (piano), Steve Gadd (drums) and many others to support him with his spotless renditions of nine remarkable songs starting off with "Closer To Your Love" down to the most outstanding track, "Teach Me Tonight." If I have to choose the best-ever interpretation of this song, it will be this enchanting retire-the-trophy rendition. He made it his own with his soft and smooth reading of Sammy Cahn's lyric set to a charming melody by Gene de Paul. To my ears, this is the best interpretation ever recorded for this gem of a song -- this alone is worth the price of the CD.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
emotikon skrev:
Flott tips! Har gått noen runder i bilen, og dette er virkelig bra. Veien fra denne til Al Jarreau - Breakin' Away er ikke lang. Dette kan selvsagt ha noe med at Graydon og Foster har hatt en finger med i spillet på denne også :)
Satt faktisk å tenkte på å dra frem denne i går kveld, men det forsvant i mengden av andre ting her.
Topp at du fant den linken mellom disse mteinum :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.033
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nåh....pretzel_logic, hvordan ble det med "Mecca for Modern" og "Airplay"?

pretzel_logic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.04.2008
Antall liker
3
Jeg må innrømme at dette var en meget bra plate! Jeg har ikke hørt mye Manhatten Transfer før, kun deres versjon av "birdland" og "nothin' you can do about it". Sistenevnte er ironisk nok å finne på Airplay ;)

"Spies in the night", "Smile again" og muligens "Boy from New York City" kunne glidd rett inn på Airplayplata.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.149
Sted
Øya
Torget vurderinger
1

Vedlegg

Topp Bunn