Musikalske hakeslepp

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det har vært og er fornøyelig å høre om alle de voldsomme aha-opplevelsene folk her inne har hatt når de har blitt utsatt for diverse hifi-komponenter, men nå skal vi til kilden, for å si det sånn.
Altså;
Hvilke musikalske hakesleppopplevelser har blitt deg til del?

For min del har det blitt ufattelig mange, men jeg nøyer meg med noen få og uhyre viktige.
Beatles. Alt jeg hørte som liten.
Claptons "Layla" 1974. Dynamitt!
Springsteens " Born to run" i -75. Livet ble aldri det samme.
Jarretts Kølnkonsert i 77. Som overfor.
Tom Waits´"Wrong side of the road" på en sliten bilradio sommeren 79. Nok en opplevelse jeg aldri glemmer.
Nick Drakes "Five leaves left" i 1980 eller deromkring. Hjerteskjærende vakkert og helt uforglemmelig.
Jaqueline DuPres versjon av Haydns Cellokonsert på stereoen i 86. Need I say more?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Dead Moon på Hulen i Bergen 1992. Innledningen til en årelang musikalsk forelskelse, som resulterete i 14-15 konserter etter det. De holdt noen legendariske konserter i Oslo årene etter, gjerne to kvelder på rad, med over 3 timer lange sett. Vokalist/gitarist Fred Cole har spilt i garageband siden 60-tallet og holder fortsatt koken, like vindskeivt og brutalt som før.

En annen sjelsettende greie er en samleserie på 8 volum, kalt "Back From The Grave" . Her er det samlet noen av den mest obskure og råeste US -teenage garagepunken fra 60-tallet. Har som mål å samle på alle originalsinglene fra serien, og er nå snart halvveis av de ca. 165. Regner med at det blir en livslang oppgave. :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
De fleste musikalske hakesleppopplevelsene mine kom på sekstitallet. Radio Luxenburg.

Animals- House of the Rising Sun.
Stones - Its All Over Now.
Beatles - She Loves You.

osv, osv...... Kinks, Yardbirds, Hollies. Byrds.

I 1965 kom Like a Rolling Stone - Bob Dylan. Den største musikalske opplevelsen.
Og etter en anselig mengde konserter med han, og plateutgivelser, er han fremdeles den største.

Men det er så mange andre også. Jeg får ta de etter hvert som jeg kommer på de.
F.eks. noen svenske. Vreesjviik, Ulf Lundell og Totta.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg hørte Popul Vuh i konsert i Volda tidlig på 70-tallet. Det var mitt første konsertmøte med musikere på dette nivået, og jeg ble satt fullstendig ut. Husker fortsatt konserten som om det skulle vært i går.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
heldigvis har det vært mange. Noen nevnt, mange glemt:

Hermetisert: Sofia Karlsson, Svarta Ballader. Lånte mors bil. Der lå denne. Mors musikksmak tangerer min på svært få punkter, men noe må man jo lytte til. Sjokk og hakaslepp!

Live:

Deep Purple i spektrum, siste turneen med Blackmoore. Visste ikke at noe kunne gynge slik, selv i et band med så mye dissonant energi som det var snakk om på den tiden.

Samme Sofia på Josefie viseklubb i Oslo, "Balladen om bluebird av hull". Den som hadde tørr øyekrok da har et hjerte av stein...

Ellers var det en stor opplevelse å stå som litt ustø, 19 årig korbass og fremføre Mozarts requiem under Terje Kvams ledelse.

Mvh
Sniff

edit: Formiddagskonsert Concertgebouw, Amsterdam. Husker ikke en gang hva som ble spilt. Men for en klang! For et orkester!

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.363
Sted
Trondheim
Mitt første : "She loves you" på radio i 1963.

3 andre på 60-tallet:
Jeg hadde influensa og lå sengen med feber. Min bror hadde vært i byen og kjøpt det første albumet til Led Zeppelin den dagen det ble sluppet i Norge (1968?) og kom stormende inn på rommet mitt - "Denne må du høre!". Og det gjorde jeg - igjen og igjen.

John Mayall Bluesbreakers - Crusade (Tears in my eyes er fremdeles en favoritt - for et gitarspill av Mick Taylor)

King Crimson - In the court of the Crimson King

Live: Family i Samfundet på tidlig 70-tall

Når det gjelder klassisk musikk må det være Ringen, Live i Bayreuth i 2002.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mitt første musikalske hakeslepp fikk jeg da jeg dagene før jeg fyllte syv år.
Mamma og pappa tok meg med på øvelsene sine av Marc-Antoine Charpentiers "Te Deum" -med stort kor og orkester.
Jeg satt på 1. benk og dinglet med beina i takt til musikken i flere dager.
På selve konserten var som om himmelen åpnet seg for meg.
Dagen etter, på bursdagen min, fikk vi middagsbesøk. Dirigenten hadde med bursdagsgave til meg.....og hva gir man en syvåring?
Jo, fullt partitur av verket! ;D

Neste store kicket fikk jeg på korpstur til Sverige (Trollhettan) året etterpå.
En trommeslager som studerte på et svensk musikkakademi, fremførte et verk for solo skarptromme på en innendørskonsert. Jeg sto 5 meter fra scenekanten.
DA hang haka mi langt nede på brystkassa. Det var så rått å høre at slikt gikk an.
Og en kan spørre seg hvorfor jeg ikke begynte å spille slagverk.....grunnen er vel at jeg allerede da hadde forelsket meg i trompeten.
(Slik er det vel når storebroren til barnevakta mi i årene før, studerte trompet på Musikkhøgskolen og øvde døgnet rundt når han var hjemme. Han sitter fremdeles som trompetist i KORK)

A

Atle Kristiansen

Gjest
Konserter:
Melvins - Roskilde
Converge - Oslo
The Weakerthans - Oslo
The Locust - Oslo

Skiver:
Dead Kennedys - Give Me Convenience Or Give Me Death
Billy Bragg - Life's A riot
The Weakerthans - Left and Laving og Reconstruction site
The Blood Brothers - Burn Piano Island Burn
The Locust - Safety Second Body Last
The Mars Volta - Francis the Mute
Senest, Patti Smith - Horses
(Alle samme fordi de intorduserte meg for noe nytt og står som påminnelser om forskjellige perioder i livet mitt. Nå har jeg for enkelthetsskyld hoppet over den ekstremt lange KISS -perioden :).)

Mvh
Atle Kristiansen

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
konserter

Pink floyd 1994 (tror jeg)
Alice in chains (sentrum scene) (rager høyest)
toto (diverse)

Er, var nå en grunger så jeg har mange minner.
Pink Floyd
Faith no more
Soundgarden
Jeff Porcaro (trommis veit du, hobby men ok)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Da jeg var liten hørte jeg en del på platene til mine foreldre. Jo mer rocka desto bedre, husker jeg. Favorittene var Rock Around the Clock og Tutti Frutt. ;D Så kjøpte jeg en kassettradio da jeg var 8 år, og spilte inn popmusikk fra radioen. Så en dag fikk jeg inn Radio Luxemburg. Visste jo ikke hva kanalen het naturligvis, og ikke visste jeg hva de to utrolige låtene jeg plutselig hadde spilt inn var heller, men det var noe helt annet enn alt annet jeg hadde hørt så langt. Særlig den med det råe orgelet og de ville soloene fenget. Etterhvert fant jeg jo ut hva de het og hvem som spilte også. Mannen med det råe orgelet het John Lord og gitaristen med de ville soloene Ritchie Blackmore, og låten var Highway Star. Den andre var RazAmaNaz av Nazareth. Hakeslepp nr. 2 var da jeg fikk min første LP, A Day At The Races av Queen. Den ble spilt til den gikk i oppløsning. Det samme skjedde med Greatest Hits av Sweet, med bl.a. Hellraiser, Blockbuster, Ballroom Blits, Fox on the Run og Action.

Elmer Midd

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.06.2006
Antall liker
2.773
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Det første musikalske hakesleppet jeg kan huske var når min
eldre fetter spillte Led Zeppelin for meg på slutten av 70-tallet.
Immigrant song var bare så mye kulere enn Knutsen og Ludvigsen,
Hakkebakkeskogen etc etc.

Ellers gjorde Pink Floyds Dark side of the moon stort inntrykk
når jeg hørte den for første gang noen år seinere.

Av konserter som virkelig har svingt:
Deep Purple, Oslo spektrum 1993
The Kinks på Hellerudsletta 93-94?
The Indication på Mono, 2003
++

mvh Ole

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Så hyggelig med så mye respons! :D

Jeg kom på at jeg må bidra med noen hakesleppkonsertopplevelser, so here goes:

Crusaders, Chateau Neuf 1979
Tom Waits, Konserthuset, 1985
Prince, Valle Hovin 1988
Springsteen, samme sted og samme år
Peter Gabriel, Kalvøya 1987 og Spektrum 1992
Elvis Costello, Konserthuset 2005
Rolf Lislevand, Uranienborg Kirke 2007

I tillegg har jeg hatt en mengde gedigne hakeslepp på konserter i regi av Oslo KammermusikkFestival de siste årene.

Kungsbacka Piano Trio, Quatour Mosaiques, Jordi Savall, Rolf Lislevand, Håvard Gimse...for å nevne noen..

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fin tråd

U2 på kalvøya i 1983 eller 84. stod helt foran og etterpå snakket vi med bandet bak scenen. det var stort.

The Police fjor høst i Barcelona med kremplasser (snek oss inn på VIP området) De spilte fantastisk
oslo konserthus masse konserter (min mor jobbet der i 30 år)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.363
Sted
Trondheim
Glemte en:

Frank Zappa på Kalvøya i 197? (var det 2, 3 eller 4?). Overnite Sensation var nettopp kommet og han spilte en versjon av Montana på ca 30 minutter.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.836
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Noen hakeslepp rett fra pannelappen:

-Little Feat på nattrock-TV fra Rockpalast 1977
-Moskva Filharmioniske Orkester i Grieghallen 1979(?) Tchaikovskijs fjerde så busta reiste seg.
-Lou Reed i the Academy, Brixton, 1981
-Mahlers 3 i Grieghallen med BFO og Aldo Ceccato.Kanskje 1989? Offstage kornett (HH) fikk fram tårene og barnekoret besvimte som fluer.
-Rachmaninoffs Vesper m Leningrad Kammerkor i Stavanger Domkirke.

Topp Bunn