Music Angels

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Desillusjonert

    Gjest
    Music Angels venner/uvenner/ukjente

    Jeg har noe om at det finnes oppgraderinger på innmat i MA. Noen som vet noe om hva som gjøres, hvor mye det koster og om det funker?
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    32.026
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Music Angels venner/uvenner/ukjente

    Skifte kondensatorer mm for å trygge spenningen er relativt enkelt å gjøre selv. Andre ting for å bedre byggekvaliteten kan også gjøres, skifte rørsokler feks.

    For evnt bedre lyd skifter noen inn komponenter lagd av såkalte "highend-type", signalkondensatorer, andre motstander, attenator, mm.

    En av mine MA har fått inn mange Mundorf-kondensatorer og litt annen småsnacks, det ble nok litt bedre kontroll på bassen av det, men forskjellene er ikke veldig store.

    Den største oppgraderingen lydmessig er helt klart å få inn gode smårør.

    Priser bestemmer man selv, det kommer jo an på hvilke komponeneter man kjøper. Skal du få en proff til å gjøre det, koster det selvsagt penger. Vet at Teletor v/Tor Modalen har vært benyttet ved bytting til 600V kondensatorer.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Music Angels venner/uvenner/ukjente

    united59 skrev:
    Skifte kondensatorer mm for å trygge spenningen er relativt enkelt å gjøre selv. Andre ting for å bedre byggekvaliteten kan også gjøres, skifte rørsokler feks. For evnt bedre lyd skifter noen inn komponenter lagd av såkalte "highend-type", signalkondensatorer, andre motstander, attenator, mm.
    Finnes det noen gode forklaringer på hva som kan gjøres? Forklaringer som de fleste kan følge? Og kanskje forslag til hvor deler kan kjøpes? Som sokler og kondensatorer?

    Når det gjelder rør, så er det vel greit å forhøre seg med de som har litt peil på dette. Såvidt jeg har skjønt, så er det mange feller å gå i.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    23.998
    Antall liker
    32.026
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Music Angels venner/uvenner/ukjente

    Er et eget DiY område inne i det egne MA-forumet som ble oppretta for et par år siden.

    Det er vel ikke lov å linke til et konkurrerende forum, men søker du på "music angel kt88" i google, norske sider, kommer det øverst. Her er det lettest å få hjelp, tom utlendinger poster spørsmål der.
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    Music Angels venner/uvenner/ukjente

    "Finnes det noen gode forklaringer på hva som kan gjøres?"

    Etter å ha byttet inngangvelger på en MA kt88 ( trolig 2008 modell ) skrev jeg følgende til en eier av en slik:

    "Det viktigste er at de 4 ladekondensatorene blir byttet til 400 Volt og minimum 500 Volt på de 2 store under printet til utgangsrørene. Bleedermotstander må loddes inn for å fordele spenningen rett. Dette er et minimum for å unngå eksplosjon i ladelyttene. Jeg mener også chassiset bør jordes. Man kan med fordel bytte ut alle 6 blå trimmepotmeter til Bourns. Jeg målte ingen forskjell i brum når jeg justerte dette, og det kan tyde på at potmetret ikke virket. Bias potmetrene virket. Vi snakker vel om deler til rundt 1000,- fra Elfa for disse delene.
    Forsterkeren jeg sjekket hadde defekt inngangsvelger også + at et av utgangsrørene var helt gåent. De tre andre var bra og 12AU7 rørene var byttet til Longlife GE. Jeg måtte lodde løs motstandene som en måler Bias over og der var det brukt 2 stk 10 Ohm ( 5 Ohm ) på det ene røret og en stk 10 Ohm på det andre. "

    Personlig hadde jeg nok i tillegg fjernet inngangsvelger og volumpotmeter som faktisk er Alps. 50K motstand istedet for volumpotmeter. Jeg hadde trolig byttet til Wima Polyprop kondiser istedet for disse ROE X2 støykondiser i signalvegen da Wima trolig kunne passe på printet om man leter litt.

    Man må være obs på at selv etter 12 timer uten strøm ligger det rundt 160 Volt påstrømforsyningen og dette gir er frisk start på morgenen fikk jeg merke
    VH. Bernt
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Music Angels venner/uvenner/ukjente

    Ali, Ali, Ali blir man glad i -Ali kurerer gruff! -det gir en frisk start på morgenen, sannsynligvis å foretrekke.

    Det er helt riktig at det lagres en solid mengde strøm i kondensatorene. Man må manuelt lade ut disse, gjerne med "lyspære-trikset" (gløde ut strømmen, og det blir lys i pæra). Mener at jeg sa dette til deg, Bernt.
     
    Sist redigert:

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184
    Music Angels venner/uvenner/ukjente

    Dette skjedde da jeg skulle måle avstanden mellom beina på inngangskondensatoren i poweret med min skyvelære av stål. Skyvelære av plast er bedre å bruke inne i rørforsterkere... Ble bare litt nummen i en finger en times tid.
    Dersom det monteres bleedermotstander ( 330 K - 1 M ohm ) vil disse fordele spenningen likt over kondensatorene OG lade ut strømforsyningen etter en stund. ( 350 Volt typer )
    ( Dagens miljølyspærer trekker ikke strøm lengre... ) VH. Bernt
     

    CaK

    Fersking
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Music Angels venner/uvenner/ukjente

    Da gleder jeg meg veldig. Til fredag får jeg min egen MA XD800 mk3 ;D Da er det bare å finne høyttalere. Har falt skikkelig for Dali Ikon 6mk2, men er og litt nysgjerrig på Klipsch RF-62mk2. Og så er det store spørsmålet på kilde...skal jeg gå for vinyl og RIAA eller CD-spiller?
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Music Angels venner/uvenner/ukjente

    Husk å tuberolle for å hente max ut av den.
     

    Deep Purple

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    55
    Sted
    Mosjøen
    Torget vurderinger
    3
    Music Angels venner/uvenner/ukjente

    CaK skrev:
    Da gleder jeg meg veldig. Til fredag får jeg min egen MA XD800 mk3 ;D Da er det bare å finne høyttalere. Har falt skikkelig for Dali Ikon 6mk2, men er og litt nysgjerrig på Klipsch RF-62mk2. Og så er det store spørsmålet på kilde...skal jeg gå for vinyl og RIAA eller CD-spiller?
    Har hatt MA og Klipsch RF-82.Knall kombo...
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Music Angels venner/uvenner/ukjente

    CaK skrev:
    Da gleder jeg meg veldig. Til fredag får jeg min egen MA XD800 mk3 ;D Da er det bare å finne høyttalere. Har falt skikkelig for Dali Ikon 6mk2, men er og litt nysgjerrig på Klipsch RF-62mk2. Og så er det store spørsmålet på kilde...skal jeg gå for vinyl og RIAA eller CD-spiller?
    Hvorfor ikke begge deler eller alle tre? ^^
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Music Angels venner/uvenner/ukjente

    CaK skrev:
    Har falt skikkelig for Dali Ikon 6mk2, men er og litt nysgjerrig på Klipsch RF-62mk2.
    Det finnes mange gode alternativer til Dali og Klipsch :)
    Preferanse som avgjør. Var litt obs på dette med høyttaler og rør-vennlige imperdansekurver. En del høyttalere (bl.a. noen Klipsch modeller) er ikke spesielt godt egnet til bruk mot rørforsterkere.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det egne MA forumet er blitt en vits etter at vår kjære Kjell gikk bort.
    Gradvis blitt verre, pga manglende hva skal vi si, manglende oppdragelse fra enkelte brukere, da kardemommeloven gjelder og misunnelsen kanskje kan vere stor? Vet ikke, men bare spekulasjoner på hvorfor noen kan drive på å rakke ned på andre.
    Men når og de som er adm folk der, driver med mobbing, så ba jeg om å bli slettet fra det forumet. (ser de har slettet sine innlegg nå, som var direkte mot meg, nå etter det vart så mye tull)
    Eg vart direkte mobbet ut fordi en hadde moderne høyttalere.
    Egentlig burde jeg hatt noen gamle filler av JBL fra 70 tallet, ifølge dei karene der.
    Husker med glede Kjell som ikke holdt på slik. Han var selv glad i store elementer og ikke typisk moderne høyttalere med 6" og sånt, men han holdt ikke på slik.

    Han respekterte hva folk hadde og hjalp oss uansett vis vi lurte på noe angående MA, eller noe annet f.eks høyttalere.

    Men da er ivertfall jeg ferdig med MA forumet for en stund.
    De har heller ikke regler og mobbing er flott vis det gagner adm og vaktene, virket det som.

    Selvfølgelig burde jeg ikke svar de imot, da det vart bare verre, men la oss håpe jeg ivertfall har lært noe, som
    uerfaren bruker jeg egentlig er på forumene.
    Gleder meg heller over dette forumet. :)
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det du skriver, men det er MYE god kunnskap fra Kjell som ligger på det forumet du nevnte. Viktig at noen tar vare på det.
    Anbefaler HFS da det er mere folkeskikk å spore her. Om noen prøver seg med mobbing blir de enten tilsnakket av andre forummedlemmer eller moderator/høvding kan komme inn og gjøre tiltak. Det virker.

    P.S. Ser ikke at du nevner MA forsterkeren i profilen din. Har du sviktet og solgt den? ;-)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Enig i det du skriver, men det er MYE god kunnskap fra Kjell som ligger på det forumet du nevnte. Viktig at noen tar vare på det.
    Anbefaler HFS da det er mere folkeskikk å spore her. Om noen prøver seg med mobbing blir de enten tilsnakket av andre forummedlemmer eller moderator/høvding kan komme inn og gjøre tiltak. Det virker.

    P.S. Ser ikke at du nevner MA forsterkeren i profilen din. Har du sviktet og solgt den? ;-)
    Ja det ligger litt der, men også mye på et annet forum, for den som leter.


    Hysssj.. ja måtte ha peng te Burmester :p

    Men ikke fortvil, jeg kjøper igjen en slik senere. Må ha en koseforsterker også :)

    Det begynte bare med at jeg måtte ha en "kvardagsforsterker" som småen kan bruke også, som jeg ikke er så redd for. Litt ironi kanskje at jeg er mer redd for rørforsterkeren enn en dyr transistor, men sånn er det nå. hehe.. :)
    Så veien har vert lang for å finne noe som er like bra, men måtte opp i krell og nå Burmester for å finne noe som er like bra. :)
     

    jjcale

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    4
    Du er patetisk lovemusic så vidt eg kan sjå har du vore utestengt fra samtlige forum for oppførselen din.

    lør, 15 januar 2011 skreiv du på MA forum:"Vis du lurer i fremtiden, så er jeg utestengt av avforum pga av dei målegutta."

    tir, 01 februar 2011 skreiv du på MA forum:"Ja spesielt etter jeg vart utestengt pga kabeltråd, så virker som dei følger etter meg for å mobbe videre. Og dei slipper unna hver gang. Men men.. Jeg kunne holdt meg borte, men må bare litt, og det er uansett sannheten i mine ører dei ikke toler."

    4th June 2010 skreiv lygren på avforum til deg:"Det er jo selvsagt ingen tvil om at "Lovemusic" og "Vienna Acoustic" er samme bruker, om det skulle være noen som måtte lure (og det er også enden på diskusjonen av nettopp det i denne tråden). Vi har åpnet brukeren "Lovemusic" igjen etter forespørsel fra vedkommende, så ber vi om at dette tullet nå avsluttes...

    Jeg synes i utgangspunktet at det er greit at det er litt kontrovers i ens meninger, men denne tråden synes jeg ærlig talt minner mer om en sandkasse enn en regulær tråd på AVforum. I så måte mener jeg tråden til dels kan ødelegge for AVforums gode navn og rykte, og hvis tråden fortsetter i dette sporet ser vi ingen annen utvei enn å stenge den for godt.

    For å gjøre det hele noe mer spesifikt; forhold diskusjonen SAKLIG, og DROPP innlegg av "chatte"-karakter uten gjennomtenkt innhold.

    Når det er sagt vil jeg understreke at vi ønsker våre yngre brukere hjertelig velkommen, og det er nok til dels dette faktum at en ser at noen av innleggene og brukerne ikke er helt på pari til tider. Music Angel har jo vist seg å være en fin inngangsbillett for det brede lag av musikkelskere inn i rørforsterkerens spennende verden, og det synes jeg vi både skal sette pris på og respektere. Husk at vi alle er avhengig av å rekruttere nye entusiaster om AVforum og dette fantastiske samholdet av entusiaster skal fortsette å blomstre i årene fremover!


    Uansett - SAKLIG innhold - IKKE "chatting" - på forhånd TUSEN TAKK!"

    Eg berre søkte på utestengt på MA forum og avforum og ditt navn dukker opp til stadighet. Ikkje prat drit om vintage JBL og MA forum nå da, så det ender med att du blir utestengt her også.
    KAN DET VERE NOKE GALE MED DEG LOVEMUSIC?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kun fakta:Utestengt 1 gang på av-forum pga en tråd der en diskuterer forskjellige ting som kan hjelpe på lyden og jeg laget en tråd der som omhandlet messingskruer med link til en kar på youtube + at broderen mente det hjalp. Denne tråden hadde mange sterke meninger og jeg bare spurde om noen hadde erfaringer med dette. Moderator forandret overskriften så den plutselig omhandlet generelt på alt mulig. Jeg syns den gang det var litt småfrekt og ellers som uerfaren bruker og slikt ble jeg utestengt 1 gang ja. Aldrig på noen andre forum. Syns dere (velger og skrive dere, da det er mange av de samme personene) kan holde dere til riktig fakta.
    Da er det ikke noe vits å kommentere dette, da jeg ikke svarere mer på dette. Syns dere heller burde tatt dette på PM istedet for å ødelegge trådene.
    Jeg svarte her nå pga at mange har sikkert lest hva du skrev. Dette er nå avsluttet og vi går tilbake til hva tråden omhandler, nemlig en glimrende god lydmessig forsterker.
     
    Sist redigert:

    jjcale

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    4
    Fikk nettop pm fra lovemusic om att han skulle rapportere meg så eg vart utestengt :) Herregud lovemusic ta deg sammen. Er ikkje løge du blir utestengt både her og der. Men vær så snill ikkje heng ut MA forum for din oppførsel!
     

    Eivind E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    295
    Antall liker
    3
    når og de som er adm folk der, driver med mobbing, så ba jeg om å bli slettet fra det forumet.
    Eg vart direkte mobbet ut fordi en hadde moderne høyttalere.
    La oss forsøke å forholde oss til fakta her.

    1. Du startet en krangel med en bruker på MA forumet, en bruker som ikke er hverken moderator eller admin.
    2. Din krangel med brukeren utartet og du rapporterte 20-30 innlegg til moderator.
    3. Grunnet ferieavvikling, og det faktum at vi kun er to personer som modererer dette forumet, samt at vi har høy takhøyde/følger Kardemommeby-loven på forumet, ble ikke innleggene slettet så raskt som du måtte ønske.
    4. Du "kastet lekene dine ut av vogna", og postet et innlegg i kjempestor skrift der du annonserte at "fordi moderator ikke har slettet <brukerens> innlegg, og ikke utdelt noen advarsler til <brukeren>, ber jeg om at alle mine innlegg blir slettet og at min brukerkonto blir slettet." eller noe i den duren.
    5. Siden du ikke innehar en Music Angel forsterker, men har byttet denne ut til fordel for transistorforsterker, etterkom forum-moderator ditt ønske og stengte din brukerkonto.

    Jeg vil derfor legge det på det rene at brukeren Lovemusikk på ingen måte er utestengt fra forumet grunnet regelbrudd eller noenting, det er noe som har skjedd etter hans eget ønske, et ønske som slik jeg forstår det har oppstått på grunn av at Lovemusikk er misfornøyd med at modereringen på forumet ikke har vært streng nok til å tilfredsstille Lovemusikk.

    Det er faktisk noe tidkrevende å få 20-30 rapporterte innlegg "i fanget", særlig når brukeren som rapporterer innleggene har valgt å svare på innleggene med sitat, dette fører nemlig til at man også må slette de siterte innleggene, og dette tar noe tid.

    Det er ingen andre på MA-forumet som har rapportert innlegg før, det er såvidt jeg kan huske kun Lovemusikk som noensinne har benyttet rapporter-knappen. MA-forumet er ikke en arena for krangling og kjekling, og ingen av de andre brukerne benytter forumet til dette, jeg kan derfor ønske alle og enhver velkomne til å delta på forumet uten frykt for "mobbingen" Lovemusikk påstår seg utsatt for.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    når og de som er adm folk der, driver med mobbing, så ba jeg om å bli slettet fra det forumet.
    Eg vart direkte mobbet ut fordi en hadde moderne høyttalere.
    La oss forsøke å forholde oss til fakta her.

    1. Du startet en krangel med en bruker på MA forumet, en bruker som ikke er hverken moderator eller admin.
    2. Din krangel med brukeren utartet og du rapporterte 20-30 innlegg til moderator.
    3. Grunnet ferieavvikling, og det faktum at vi kun er to personer som modererer dette forumet, samt at vi har høy takhøyde/følger Kardemommeby-loven på forumet, ble ikke innleggene slettet så raskt som du måtte ønske.
    4. Du "kastet lekene dine ut av vogna", og postet et innlegg i kjempestor skrift der du annonserte at "fordi moderator ikke har slettet <brukerens> innlegg, og ikke utdelt noen advarsler til <brukeren>, ber jeg om at alle mine innlegg blir slettet og at min brukerkonto blir slettet." eller noe i den duren.
    5. Siden du ikke innehar en Music Angel forsterker, men har byttet denne ut til fordel for transistorforsterker, etterkom forum-moderator ditt ønske og stengte din brukerkonto.

    Jeg vil derfor legge det på det rene at brukeren Lovemusikk på ingen måte er utestengt fra forumet grunnet regelbrudd eller noenting, det er noe som har skjedd etter hans eget ønske, et ønske som slik jeg forstår det har oppstått på grunn av at Lovemusikk er misfornøyd med at modereringen på forumet ikke har vært streng nok til å tilfredsstille Lovemusikk.

    Det er faktisk noe tidkrevende å få 20-30 rapporterte innlegg "i fanget", særlig når brukeren som rapporterer innleggene har valgt å svare på innleggene med sitat, dette fører nemlig til at man også må slette de siterte innleggene, og dette tar noe tid.

    Det er ingen andre på MA-forumet som har rapportert innlegg før, det er såvidt jeg kan huske kun Lovemusikk som noensinne har benyttet rapporter-knappen. MA-forumet er ikke en arena for krangling og kjekling, og ingen av de andre brukerne benytter forumet til dette, jeg kan derfor ønske alle og enhver velkomne til å delta på forumet uten frykt for "mobbingen" Lovemusikk påstår seg utsatt for.
    Føler meg tvungen til å si noe her da ikke alt er sant.

    Det var ikke jeg som startet en krangel i anleggstråden min.
    20-30 rapporter er litt trøyt, men noen få er riktig, uten at noe skjedde.
    Men håper ikke det er "greit" at noen som er godt likt, får dure på som de vil. Og jeg skjønner jeg er et lett bytte, da jeg og er fryktelig dårlig på å formulere meg fint, men bruker norske ord som kan virke litt hardt som svar på tiltale, uten at jeg vil si jeg har vert noe stygg med vedkommende i forhold til hva han holdt på med.
    Ellers vis jeg er litt hard er det ikke noe ondt med det, husk det :)
    Jeg prøvde vere hyggelig hele tiden, men som dere og så, vis der gadd å vere nøytral, så la vedkommende opp for at jeg måtte svare han hele tiden. Og ja, jeg burde ikke svart han.

    Og forresten hva er dette da? http://www.kongarne.com/maforum/ind...&S=43b66bd49d90d62a3276e56bf2c1b7fd#msg_num_5

    Ser nå dere har slettet deres innlegg mot meg, så takk for det. Men han andre durer vist forsatt på som han vil.

    Og til dere andre her, beklager jeg denne diskusjonen og ja eg har ivertfall tatt ferie no ;-)
     
    Sist redigert:

    jjcale

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    4
    Hehe ferietid er gode greier :) såg desse innlegga på MA forum og som bruker på begge to må eg sei eg ikkje syntes MA forum fortjente den omtalen som lovemusic kom med. Eg har enda ikkje sett ein krangel innpå der som lovemusic ikkje er ein del av, berre folk som hjelper kvarandre og holder ein god tone. Men eg har derrimot lagt merke att det er ein person som er gjenganger i krangler på diverse forum :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Og sånn holder de på.. så trekker meg bare ut herfra også..
     

    jjcale

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    4
    Såg ikkje innlegget ditt lovemusic før eg svarte, ta det med ro og kos deg med musikk. Ha ein strålenande sommar og gløym heile greia! Eg reagerte berre på din omtale av MA forum her, og ingenting anna. Nå koser du deg i sommeren og nyter livet og driter i forum ei lita stund det skal ivertfall eg gjere.
     
    Sist redigert:

    jjcale

    Medlem
    Ble medlem
    21.06.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    4
    God sommer lovemusic og håper du får mange gode hifi stunder hilsen jjcale.
     

    Eivind E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    295
    Antall liker
    3
    Egentlig burde jeg hatt noen gamle filler av JBL fra 70 tallet, ifølge dei karene der.
    Husker med glede Kjell som ikke holdt på slik. Han var selv glad i store elementer og ikke typisk moderne høyttalere med 6" og sånt, men han holdt ikke på slik.
    Det er to ting jeg ikke liker med dette utsagnet.
    Det ene er at du tar en død person til inntekt for dine meninger, det er jo helt respektløst.
    Det andre er jo det at Kjell mente jo det helt motsatte av deg.

    De som kjente han vet jo hva han mente om ting.
    Og det var faktisk slik at han lenge hadde drømt om å kjøpe seg noen klassiske JBL'er.
    Når han hørte den første Music angel forsterkeren, som det faktisk var JEG som importerte til Norge som den aller første i landet, var det på et sett JBL 4333 studiomonitorer.
    Siden da hadde han en drøm om å kjøpe L-65 eller L-300 høyttalere, men han fant aldri noen som var villig til å sende de til Norge.

    Når det gjelder Tannoy, så var det slik at han kjøpte seg disse Tannoy Turnberry, som var svært kostbare, og nødig hadde lyst til å si noe negativt om de for å på den måten unngå at andrehåndsverdien sank.
    Faktum er at Kjell var nødt til å kjøre to Music Angel forsterkere brokoblet for å drive disse høyttalerne, fordi impedansen var vanskelig.

    Så når du tar vår avdøde venn til inntekt for dine egne meninger, er det både grenseløs frekkhet - samt at det du fremholder som hans meninger er helt fullstendig feil, og det baserer jeg både på hvordan jeg kjente Kjell, og utsagn fra min onkel som hadde vært venner med Kjell i over 40 år.
    Skal hilse fra min Onkel og si at han har 30-40 år gamle brosjyrer fra JBL som Kjell har notert i, så den saken er grei.

    Det du kaller "gamle filler fra 70-tallet" er faktisk noe av de beste som er produsert, det var det Kjell syntes - og det er det helt motsatte av det du prøver å fremstille det som.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det du kaller "gamle filler fra 70-tallet" er faktisk noe av de beste som er produsert, det var det Kjell syntes - og det er det helt motsatte av det du prøver å fremstille det som.
    Jeg hadde Kjell som passasjer i min bil en gang. Han fikk sagt utrolig mye og jeg ingen ting.
    Det som undrer meg og som jeg ikke kan være enig i er hans mening om at det ikke er laget bedre høyttalere enn det som ble prestert på 1960-tallet.

    Jeg er heller ikke enig i at MA er "verdens beste forsterker". De er fryktelig billig produsert og "lurvete" satt sammen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har møtt Kjell noen ganger, og til og med solgt ham kabler som er langt dyrere enn MA forsterkerne hans. Han var grenseløst opptatt av den konstruksjonen og framholdt den som det beste for pengene man fikk kjøpt, og da mente han til prisen -og at mye annet var penger ut av vinduet som han sa til meg litt diplomatisk... Lidenskapen hans for akkurat den forsterkeren førte jo også til at han var temmelig aktiv på MA forum. Han drev å prøvde ut ganske mye rør også, noe som jo også gjorde at Brynjar Kvanlid måtte opp her og hente en del ting da Kjell døde.

    Til noe annet. XA 800Mk. III jeg har er nå demontert og blir trolig redusert til skrammel om ikke så lenge. Konstruksjonen jeg sitter inne med, hadde en tendens til å sprenge noen kondensatorer grunnet høy spenning på nettet den ikke er tilpasset for i våre trakter.
     

    Eivind E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2007
    Innlegg
    295
    Antall liker
    3
    Brynjar Kvanlid måtte opp her og hente en del ting da Kjell døde.
    Jeg må jo bare spørre hvor dere tar dette her fra? Sitter dere og finner det opp eller er det noe Brynjar Kvanlid sier selv?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg snakket med Brynjar på telefon da han skulle opp her i Kjells begravelse.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    La nå salige Kjell sitt ettermele få være i fred her inne. Han var en SVÆRT kunnskapsrik person som hadde hifi som hobby og forsøkte å tilføre miljøet noe av sin kunnskap og tanker rundt hifi. Han og hans like er mangelvare her inne så det er et savn at han er borte.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Kjell var svært kunnskapsrik på en del områder. Lidenskapelig opptatt av Hi-Fi. Det er viktig at man har ildsjeler innen Hi-Fi som er med på å dra interessen videre.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    HTML:
     Sitat fra lovemusikk   Egentlig burde jeg hatt noen gamle filler av JBL fra 70 tallet, ifølge dei karene der.
    Husker med glede Kjell som ikke holdt på slik. Han var selv glad i store elementer og ikke typisk moderne høyttalere med 6" og sånt, men han holdt ikke på slik.
    Egentlig burde jeg hatt noen gamle filler av JBL fra 70 tallet, ifølge dei karene der.
    Husker med glede Kjell som ikke holdt på slik. Han var selv glad i store elementer og ikke typisk moderne høyttalere med 6" og sånt, men han holdt ikke på slik.
    Det er to ting jeg ikke liker med dette utsagnet.
    Det ene er at du tar en død person til inntekt for dine meninger, det er jo helt respektløst.
    Det andre er jo det at Kjell mente jo det helt motsatte av deg.

    De som kjente han vet jo hva han mente om ting.
    Og det var faktisk slik at han lenge hadde drømt om å kjøpe seg noen klassiske JBL'er.
    Når han hørte den første Music angel forsterkeren, som det faktisk var JEG som importerte til Norge som den aller første i landet, var det på et sett JBL 4333 studiomonitorer.
    Siden da hadde han en drøm om å kjøpe L-65 eller L-300 høyttalere, men han fant aldri noen som var villig til å sende de til Norge.

    Når det gjelder Tannoy, så var det slik at han kjøpte seg disse Tannoy Turnberry, som var svært kostbare, og nødig hadde lyst til å si noe negativt om de for å på den måten unngå at andrehåndsverdien sank.
    Faktum er at Kjell var nødt til å kjøre to Music Angel forsterkere brokoblet for å drive disse høyttalerne, fordi impedansen var vanskelig.

    Så når du tar vår avdøde venn til inntekt for dine egne meninger, er det både grenseløs frekkhet - samt at det du fremholder som hans meninger er helt fullstendig feil, og det baserer jeg både på hvordan jeg kjente Kjell, og utsagn fra min onkel som hadde vært venner med Kjell i over 40 år.
    Skal hilse fra min Onkel og si at han har 30-40 år gamle brosjyrer fra JBL som Kjell har notert i, så den saken er grei.

    Det du kaller "gamle filler fra 70-tallet" er faktisk noe av de beste som er produsert, det var det Kjell syntes - og det er det helt motsatte av det du prøver å fremstille det som.
    1. Ikke for mine meninger, men som et eksempel på god folkeskikk og respekt for andres valg.

    2. Her tabbet du deg ut litt. Leser du hva jeg skriver?

    Vi tar det evnt videre i denne tråden så en ikke ødelegger mer i denne tråden, da dette ikke har noe med MA å gjøre.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...-slipper-en-delegge-tra-dene.html#post1395588
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Sjekket litt å fant dette:
    The transmitting tubes TT21 and TT22 have almost identical transfer characteristics to KT88 but a different pinout, and by virtue of their anode being connected to the top cap have a higher plate voltage rating (1.25 kilovolt) and a higher power output capability of 200 watts in class AB1 push pull

    Noen som kjenner til TT21 / TT22?

    Beklager om dette er litt på siden.
     

    Gunvaldsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2008
    Innlegg
    346
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Får legge meg til som en venn her jeg da.
    Har vært så heldig å få teste en del utstyr opp igjennom, fra music angel har jeg hatt alle forsterkerne i xdse serien i hus, samt 4 forskjellige fra meng serien. Som rørforsterkere flest sliter de i bassområdet kontra en strømsterk transistorforsterker på en "vanlig" høyttaler. Lettdrevne høyttalere kan likevel godt spille med saft og suse i bunnoktavene. Sammenliknet med transistorforsterkere i samme prisklasse gruser de igrunn det meste i mellomtone og diskantområde. Helt fantastisk bang for the buck, men byggekvaliteten er ikke best.

    For meg låter SET modellene utvilsomt best, 300b modellene og 845. Tre vidt forskjellige forsterkere lydmessig men som alle låter bra på sin måte. Ulempen med de "vanlige" push pull variantene er høyfrekvent støy som kommer og går, på ingen måte plagsomt på vanlige høyttalere men når man nærmer seg 100db følsomhet på høyttalerne kan det være litt plagsomt.

    Xdse kt88 er vel stortsett den "alle" bruker, men jeg synes el34 varianten får ufortjent lite skryt i forhold - den foretrekker jeg. Litt mindre nivå i øvre mellomtone/diskant område og en noe mer naturlig presentasjon av mellomtonen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn