Ønsker anbefaling Multirom system

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hei. En kollega bygger hus, og ønsker et bra multirom system.

Soverom 1
- Streaming av musikk
- 2 stk in ceiling høyttalere

Soverom 2
- Streaming av musikk
- 2 stk in ceiling høyttalere

Loftstue
- Streaming av musikk
- 4 stk in ceiling høyttalere

Bad
- Streaming av musikk
- 2 stk in ceiling høyttalere

Biljardrom
- Streaming av musikk
- 2 stk in ceiling høyttalere

Soverom 3
- Streaming av musikk
- 4 stk in ceiling høyttalere

Stue/Kjøkken
Soverom 2
- Streaming av musikk
- 6 stk in ceiling høyttalere
- 2 stk in wall subwoofere

Alle soner skal kunne spilles på hver for seg og/eller sammen.

Budsjett ca 130.000 uten kabling.

Noen gode forslag?

Vi har fått tilbud på bluesound/b&w løsning som ser ganske så bra ut, men jeg kjenner for lite til multirom jungelen til å tørre å si at dette er det beste kjøpet innenfor budsjettet.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Kan dette være noe?

Soverom 1
Yamaha wxa-50
Klipsch CDT-2800-C II

Soverom 2
Yamaha wxa-50
Klipsch CDT-2800-C II

Loftstue
Yamaha wxc-50
Klipsch R-5800-W II


Bad
Yamaha wxa-50
Klipsch CDT-2800-C II

Biljardrom
Yamaha wxa-50
Klipsch CDT-5800-C II

Soverom 3
Yamaha wxa-50
Klipsch CDT-2800-C II

Stue/Kjøkken
Yamaha wxc-50
Klipsch CDT-5800-C II
Yamaha wxa-50
Klipsch CDT-5800-C II

Effektforsterker
Yamaha MX-A5000 (Skal drive høyttalere som står sammen med WXC, 6 stk i stue og 4 stk i biljardrom)
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
Det er noe med kravspesifikasjonen jeg ikke skjønner:
- er det ingen rom med TV slik at man ønsker 5.1 lyd? Alt står oppført som musikk-streaming
- er det et absolutt krav om at alle høyttalere er i tak? Greit på bad - kjøkken osv....men stue? Nei.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Står takhøyttalere, men noen av disse blir nok vegg ja. Burde skrevet innbyggingshøyttalere.

Foreløpig tenker han kun musikk og ikke hjemmekino, men jeg er enig. Men hvis streaming funksjonen først er på plass, så er det sånn sett enkelt å tilføye.
Det vanskeligste nå er egentlig å finne et utgangspunkt i om det blir best resultat med bluesound, yamaha, sonos etc etc, og hvilke høyttalere som gir mest bang-for-buck.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Et lite spørsmål fra sidelinja: Er det vanlig at slike multiromsystemer har en egen streamer for hvert rom/sone for å unngå kabling over alt, eller finnes det andre løsninger?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Et lite spørsmål fra sidelinja: Er det vanlig at slike multiromsystemer har en egen streamer for hvert rom/sone for å unngå kabling over alt, eller finnes det andre løsninger?
Må vel ha egen streamer for hver soneinndeling. Eller?? Upløyd mark for meg også dette.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hva kan sonos som ikke bluesound og yamaha kan? Jeg har ikke helt innsikt i dette
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
Skal man bygge multiromløsninger så må man nesten oppsøke forretninger som driver med slik – det er et vell av spesialløsninger, smarte finesser osv. For 130k er det hjelp å få.

For egen del synes jeg ikke brukeren/byggherren har tenkt nok over behovet. Det å bygge multiromsløsinger kun for musikk og ikke tenke på TV høres ikke helt gjennomtenkt ut hvis hele familien er brukergruppa.

Enig med Flageborg. Ville kjørt på med Sonos i alle rom – enkelt utvide med filmlyd noe Bluesound ikke kan. Hvis hele familien er brukergruppa der alle fra 5+ til 50+ går med en smartphone limt til hånden så har Sonos et meget gra brukergrensesnitt som alle kan betjene med et rikholdig utvalg av streaming applikasjoner. Lyden er midt på treet men brukergrensesnitt er topp. Har en følelse av at high-end lyd ikke er målet men lyd grei nok og med god funksjonalitet for alle brukere?

2 stk Sonos Play5 og Sonos sub i store rom, spiller så det rister – 2 stk. Sonos Play1 i mindre rom. Enkelt å utvide til 5.1 lyd for TV. Sonos gir bare Dolby Digital. Ingen støtte for DTS/HD varianter av lyd men hvis film stort sett sees over streaming tjenester så holder det. Hvis man er avhengig av Bluray så stiller det seg annerledes.
 
Topp Bunn