Multiple Entry Horn

medister

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2013
Innlegg
72
Antall liker
43
118762777_320197932520591_341378460941180678_n.jpg


Hei

Jeg har lyst til å bygge et par multiple entry horn, 2 veis, med relativt billige elementer som er i produksjon i dag. Dette er første skisse, ca mål: h180 x b70 x d100. Målet med prosjektet er å kunne lage god hornladet lyd til en billig penge og lite arbeid. Og forhåpentligvis, at vi kan sammen lage en oppskrift for en hornladet høyttaler som de fleste kan bygge og som er lett å få tak i deler til. Jeg hadde sett for meg en 1,5" kompressjonsdriver som går helt opp og to 15". Aktiv deling med audiolense/annen DSP

Kort om meg: Jeg er utdannet møbelsnekker, har bygget et hornladet høyttalerpar tidligere (med tips fra mange dyktige her inne), men jeg kan ikke veldig mye om høyttalerbygging.

Så jeg trenger hjelp til utregning og tips til elementer som kan funke. Jeg slenger ut noen spørsmål for å begynne tråden, håper noen ønsker å svare!

- Noen innspill/tanker rundt prosjektet?
- Hvor dybt vil dette spille?
- Noen som har tips til elementer?

Håper dette kan bli en saklig tråd med konsise innspill :)
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Det er ingen liten oppgave du tar på deg her. Prinsippet du har tegnet er tilsvarende Synergy Horn som Tom Danley patenterte og som Danley Sound Labs produserer flere varianter av. Jeg vil anbefale deg å lese patentet og diverse tråder om emnet på diyaudio.com. Det er mange designhensyn å ta og du må belage deg på en del kompromisser og massivt med timer for å få det til å fungere optimalt.

Skal et Synergy horn fungere (iht boken) så er det bestemte retningslinjer for valg av hornprofil, drivere, antall hull og hullenes plassering. Antallet hull er viktig for å danne en "virtuell" linekilde for bassene i hornet og dermed en plan bølgefront. Plassering er viktig for at hullene skal ha minst mulig innvirkning på responsen fra kompresjonsdriveren. Iht. Danley er et firkantet horn (som du har tegnet) det riktige å gjøre. Hullene skal plasseres ut mot kantene hvor partikkelhastigheten er høyest.

Et full range system bestående av frontladede horn må være veldig stort for at en skal dekke de laveste oktavene. Noe særlig under 80Hz vil være for alle formål være upraktisk. Jeg vil derfor anbefale deg å supportere dette med eget bass-system.

En annen utfordring er at de hullene som bassene spiller gjennom danner akustisk båndpassfiltre. Det gjør det ekstra krevende mht. å få det til å gå dypt og samtidig klare å møte kompresjonsdriveren i topp. Du får nemlig ikke begge deler. To-tre oktaver båndbredde, mer klarer du nok ikke pr. driver. En tommelfingerregel for å finne senterfrekvensen er gitt ved F0=2 x fs / Qes.
Jeg har ikke regnet på det du prøver å få til, men min intuisjon sier at skal du lykkes så må du tenke Coax kompresjonsdriver og/eller flere mindre mellomtoner for å få en fornuftig frekvensrespons. Store drivere som skal spille høyt i frekvens er bare en ulempe i denne sammenheng. Du vil da slite massivt med hulrumsresonanser.

Ellers vil jeg også anbefale deg å vurdere noe som mer oppfører seg som en linjekilde i vertikalplanet. Det vil være til stor fordel mht. å minimere problemer med reflektert energi fra tak og gulv. Du alltids alltids konvertere bølgefronten fra en direct radiator til en linjekilde ved å bruke et annet patent fra Danley, Paraline. Men det drar jo på seg med kompleksitet og antakelig eksponensielt mht. frustrasjon :)

Å få til et godt resultat uten bruk av DSP i slike horn blir nok i tillegg umulig.

 
Sist redigert:

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
 

FredrikC

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.08.2009
Innlegg
905
Antall liker
371
Torget vurderinger
5
Jeg syntes konseptet ditt er veldig tøft og litt forfriskende.

Jeg ville lest igjennom hele denne tråden https://community.klipsch.com/index.php?/topic/161404-a-k-402-based-full-range-multiple-entry-horn/, da dette har mye til felles med det du tenker på.

De bruker riktignok ganske dyre kompresjonsdrivere som BMS4592 for å nå langt nok ned i frekvens til å møte de doble 15" (deles ved ca 450Hz):
http://www.bmsspeakers.com/index.php?id=4592nd_curves. Men ingen av konkurentens alternativer (B&C, Celestion etc) er noe billigere heller.

Du vil trenge betydelig mengder DSP da responen til bassdriverne ser noe slikt ut:


En ekstra utfordring for ditt konsept kan være starten på hornet siden du skal bygge et horn med rette vegger, heller enn å modifisere et eksisterende horn. Dette kan være et problem, fordi for å få en kompresjonsdriver til å jobbe pent ved høye frekvenser bør overgangen fra driveren til hornet være så kontinuerlig som mulig. Ikke en brå overgang fra rund driver med smal vinkel til firkantet tversnitt i hornet med stor åpningsvinkel. Det er ikke helt enkelt uten CNC , 3D print eller liknende.

Noen viktige tommelfingerregler nevnes i den tråden som er en slags forenkling av Danley sine patenter:

- Åpningene til bassene bør ikke plasseres lenger fra kompresjonsdriveren enn ca 1/4 bølgelengden ved delefrekvensen. For 4-500Hz så snakker vi da ca 15cm ut langs veggene. (dette ivaretar både utfasing driverne imellom og refleksjonen fra hornstart til bassdriver)
-Åpningene bør plasseres i hjørnene av hornets vegger da det forstyrrer mindre.
-Åpningene bør ha et areal av ca 10% av driverens areal (10:1 kompresjon). Mer kompresjon struper output i bassen. Drivere med enorm Xmax er trolig ikke noe poeng, da kompresjon og portstøy vil gjøre seg gjeldende om man forsøker å presse for mye luft igjennom.
- Åpningene bør være så grunne som mulig (sett i et plan som viser tversnittet av portene), alså ikke en lang dyp trakt. Så tynn vegg som mulig og gjerne større tversnitt på driversiden (frese ned kantene).
1599129988486.png


Uansett bør du regne med noen iterasjoner for å få de forskjellige elmentene til å funke bra. Derfor kan det være fornuftig å dele det svære hornet opp i moduler, slik at du slipper å jobbe med hele hornet samtidig.

F.eks, en 3D printed adapter mellom driver og hornstart. Denne kan intereres på til det blir bra uten masse snekring og kobles på resten av hornet i tre med bolter.
En horndel som inneholder monteringsflenser og hullene til 15" som kan enkelt skiftes ut. Hullenes størrelse, plassering og form endres til det fungerer bra.

Når du er happy med resultatet selv kan jo selve jobben med å lage byggebeskrivesler og forenkle byggeprosessen for andre starte.

Lykke til :)
 

Vedlegg

medister

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2013
Innlegg
72
Antall liker
43
Takk for mange gode innspill!

Jeg har tilgang til både 3D-printer og cnc-fres, så gode overganger fra driver til horn skal la seg gjøre.
Å lage hornet delvis modulbasert var også en god ide, det skal la seg gjøre, tenkte å kjøre ut hele hornet på CNC.

Men jeg har ikke kunnskapen til å regne ut dette selv. Jeg holder til i Oslo, hvis noen har lyst til å være med på prosjektet så send meg en mld! :)
 
Topp Bunn