Multiple Entry Horn

medister

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2013
Innlegg
72
Antall liker
43
118762777_320197932520591_341378460941180678_n.jpg


Hei

Jeg har lyst til å bygge et par multiple entry horn, 2 veis, med relativt billige elementer som er i produksjon i dag. Dette er første skisse, ca mål: h180 x b70 x d100. Målet med prosjektet er å kunne lage god hornladet lyd til en billig penge og lite arbeid. Og forhåpentligvis, at vi kan sammen lage en oppskrift for en hornladet høyttaler som de fleste kan bygge og som er lett å få tak i deler til. Jeg hadde sett for meg en 1,5" kompressjonsdriver som går helt opp og to 15". Aktiv deling med audiolense/annen DSP

Kort om meg: Jeg er utdannet møbelsnekker, har bygget et hornladet høyttalerpar tidligere (med tips fra mange dyktige her inne), men jeg kan ikke veldig mye om høyttalerbygging.

Så jeg trenger hjelp til utregning og tips til elementer som kan funke. Jeg slenger ut noen spørsmål for å begynne tråden, håper noen ønsker å svare!

- Noen innspill/tanker rundt prosjektet?
- Hvor dybt vil dette spille?
- Noen som har tips til elementer?

Håper dette kan bli en saklig tråd med konsise innspill :)
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Det er ingen liten oppgave du tar på deg her. Prinsippet du har tegnet er tilsvarende Synergy Horn som Tom Danley patenterte og som Danley Sound Labs produserer flere varianter av. Jeg vil anbefale deg å lese patentet og diverse tråder om emnet på diyaudio.com. Det er mange designhensyn å ta og du må belage deg på en del kompromisser og massivt med timer for å få det til å fungere optimalt.