Multi-drivverk, anbefalinger ønskes

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.415
Sysler med tanken om en "all-out" dac-løsning.

Ideellt sett vil jeg gjerne ha et drivverk til dette, som kan spille bluray og dvd (helst sonefritt på begge)
sacd og gjerne dvd-a. Kun tokanals, både på musikk og film

Tenker på en oppo bd95, eller kanskje en bd-93 som koster halvparten. Den er kanskje like god, når man kun skal bruke den som drivverk?

Eller finnes det andre og bedre løsninger?

Tips mottas med stor takk :)

R

Roysen

Gjest
Så vidt meg bekjent finnes det ikke noe drivverk du kan få kjøpt i butikken som kan gi Blue-Ray, DVD-Audio/Video eller SACD digitalt ut. Dette skyldes lisens-reglementet til formatene. Drivverk som kan avspille disse formatene gir kun analoge singaler ut når du spiller disse formatene.

Mvh
Roysen
Produktsjef
Audio Norge

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Roysen skrev:
Så vidt meg bekjent finnes det ikke noe drivverk du kan få kjøpt i butikken som kan gi Blue-Ray, DVD-Audio/Video eller SACD digitalt ut. Dette skyldes lisens-reglementet til formatene. Drivverk som kan avspille disse formatene gir kun analoge singaler ut når du spiller disse formatene.
Det er galt.

Flere nyere blu-ray-, SACD- og multispillere fra bl.a. Sony og OPPO kan sende høyoppløst lyd fra blu-ray, SACD og (evt.) DVD Audio digitalt ut via HDMI.

Inntil nå har imidlertid kun hjemmekinoprodukter kunnet dra nytte av dette, men NADs kommende DAK NAD M51 skal ifølge Hi-Fi klubben bl.a. ha HDMI-inngang.

Eldre produkter fra (i hvert fall) Denon og Pioneer har hatt FireWire-baserte løsninger som kunne gjøre (mye av) det samme.

Fidelity omtalte for en stund siden en boks som kunne konvertere et HDMI-lydsignal til et S/PDIF-signal med standard PCM. De omtalte den som et verktøy for bruk til SACD-ripping.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.165
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Da vil vel den nye Nad M50 ville kunne fungere tilfredstillende som drivverk?
( kommer i November )

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
BigSwifty skrev:
[...]
Ideellt sett vil jeg gjerne ha et drivverk til dette, som kan spille bluray og dvd (helst sonefritt på begge)
sacd og gjerne dvd-a
. Kun tokanals, både på musikk og film
[...]
Griffenfeldt skrev:
Da vil vel den nye Nad M50 ville kunne fungere tilfredstillende som drivverk?
( kommer i November )
En rask titt tydet på at den kun støtter CD og blu-ray, men det kan selvsagt være galt. Det virket dessuten som om den var laget for å benyttes i tospann med NAD M52.

http://www.soundstageglobal.com/index.php?option=com_igallery&view=igcategory&id=18&Itemid=205

NAD showed an astonishing number of new products at this year's CEDIA. On top is the new M50 Digital Music Player ($2500), which will play music from a Compact Disc or network, and has wireless as well as Ethernet connectivity. The M50 will also rip CDs and store the data to the M52 Digital Music Vault (middle, $2000), which has a 3-terabyte RAID 5 disc array housed in a sturdy enclosure that suppresses vibrations. The M52 uses Seagate Pipeline hard drives and has no fans for quieter operation. The M50 and M52 will be available in November.
http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/cd-spillere/nad_m50_cd-spiller.htm

NAD M50 CD-spiller
Denne nyheten er den perfekte partneren til den digitale forsterkeren M2. I tillegg til CD-er kan du også spille både normal- og høyoppløst lyd via USB, nettverk (evt. trådløst) og HDMI fra Blu-ray. Et helt unikt produkt, som gir deg tilgang til hele det digitale musikkuniverset i audiofil kvalitet. Kan fjernbetjenes via applikasjon.

R

Roysen

Gjest
CDWMcInSpots skrev:
Roysen skrev:
Det er galt.

Flere nyere blu-ray-, SACD- og multispillere fra bl.a. Sony og OPPO kan sende høyoppløst lyd fra blu-ray, SACD og (evt.) DVD Audio digitalt ut via HDMI.

Inntil nå har imidlertid kun hjemmekinoprodukter kunnet dra nytte av dette, men NADs kommende DAK NAD M51 skal ifølge Hi-Fi klubben bl.a. ha HDMI-inngang.

Eldre produkter fra (i hvert fall) Denon og Pioneer har hatt FireWire-baserte løsninger som kunne gjøre (mye av) det samme.

Fidelity omtalte for en stund siden en boks som kunne konvertere et HDMI-lydsignal til et S/PDIF-signal med standard PCM. De omtalte den som et verktøy for bruk til SACD-ripping.
Lisensieringsreglene forbyr enhver produsent å sende DVD-Audio og SACD digitalt åpent ut på en digial utgang. De må imøtekomme spesielle krav for å sikre kopibeskyttelse for at det skal være tillatt. Det er ikke bare å sende signalet inn i hvilken som helst DAC og tro at det vil fungere. MBL benytter også HDMI til å overføre SACD og DVD-A, men de benytter proprietær protokoll for å sikre kopibeskyttelse. Så gjør også Esoteric og dCS som benytter Firewire.

Det Fidelity skriver om den boksen er nok sant, men den omgjør jo DSD til PCM og den ripper derfor ikke av DSD laget (det høyoppløselige laget) på en SACD skive.

Mvh
Roysen
Produktsjef
audio Norge

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Roysen skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Roysen skrev:
Det er galt.

Lisensieringsreglene forbyr enhver produsent å sende DVD-Audio og SACD digitalt åpent ut på en digial utgang. De må imøtekomme spesielle krav for å sikre kopibeskyttelse for at det skal være tillatt. Det er ikke bare å sende signalet inn i hvilken som helst DAC og tro at det vil fungere. MBL benytter også HDMI til å overføre SACD og DVD-A, men de benytter proprietær protokoll for å sikre kopibeskyttelse. Så gjør også Esoteric og dCS som benytter Firewire.

Det Fidelity skriver om den boksen er nok sant, men den omgjør jo DSD til PCM og den ripper derfor ikke av DSD laget (det høyoppløselige laget) på en SACD skive.

Mvh
Roysen
Produktsjef
audio Norge
Jeg skrev da intet om at ikke kopibeskyttelsen håndheves i HDMI-løsningene jeg skrev om (før/ovenfor "Fidelity-boksen").

Hvis jeg ikke misforstod helt, konverterer "Fidelity-boksen" DSD til PCM med høy oppløsning. Den har både en S/PDIF-utgang til konvertert digital lyd og en HDMI-utgang som må tilknyttes en HDMI-mottagende enhet som støtter HDMIs kopibeskyttelsesopplegg. Boksen er altså laget slik at den tapper og konverterer et digitalt lydsignal midt i en HDMI-forbindelse mellom to enheter som støtter HDMIs kopibeskyttelsesopplegg. Den markedsføres (vel) som en måte å mate brukerens favoritt-DAK på selv om DAKen ikke støtter HDMI.

R

Roysen

Gjest
CDWMcInSpots skrev:
Roysen skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Roysen skrev:
Det er galt.

Mvh
Roysen
Produktsjef
audio Norge
Jeg skrev da intet om at ikke kopibeskyttelsen håndheves i HDMI-løsningene jeg skrev om (før/ovenfor "Fidelity-boksen").

Hvis jeg ikke misforstod helt, konverterer "Fidelity-boksen" DSD til PCM med høy oppløsning. Den har både en S/PDIF-utgang til konvertert digital lyd og en HDMI-utgang som må tilknyttes en HDMI-mottagende enhet som støtter HDMIs kopibeskyttelsesopplegg. Boksen er altså laget slik at den tapper og konverterer et digitalt lydsignal midt i en HDMI-forbindelse mellom to enheter som støtter HDMIs kopibeskyttelsesopplegg. Den markedsføres (vel) som en måte å mate brukerens favoritt-DAK på selv om DAKen ikke støtter HDMI.
Temet for denne tråden er at Bigswifty ønsker et stand-alone drivverk som gir alle formater digitalt ut slik at han kan benytte en egen DAC for konvertering til analogt. Min påstand var da at dette ikke vil la seg gjøre fordi det ikke finnes noe drivverk som gir Blue_Ray, SACD eller DVD-A som et åpent digitalt signal ut. Det inneholder kopibeskyttelse. Han må da benytte DAC fra samme produsent for å kunne dekode kopibeskyttelsen. Hansegenutviklede DAC vil ikke kunne dekode signalene fra en transport med slike utganger. Er du uenig i noe da?

Forøvrig blir det noe merkelig å kalle en boks for en SACD-ripper når den først gjør en resampling til PCM. Den ripper da ikke SACD i det hele tatt. SACD er ikke PCM uansett hvor høyoppløselig PCM det måtte være.

Mvh
Roysen
Produktsjef
Audio Norge

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Temet for denne tråden er at Bigswifty ønsker et stand-alone drivverk som gir alle formater digitalt ut slik at han kan benytte en egen DAC for konvertering til analogt. Min påstand var da at dette ikke vil la seg gjøre fordi det ikke finnes noe drivverk som gir Blue_Ray, SACD eller DVD-A åpent signal ut.
Min Cambridge Azur 650BD skal ifølge bruksanvisningen (og det ser slik ut i menyene) kunne sende alle disse formatene ut som PCM på S/PDIF-utgangene i 24/192. Selvsagt er det dermed noe downsamling/resampling med i bildet, men den burde fungere som et slikt drivverk, i alle fall i den forstand at den kan sende lyd til en dac som bare støtter S/PDIF fra alle disse formatene, selv om den vil redusere oppløsningen fra SACD noe. (...og kanskje DVD-A også?)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Trådstartinnlegget (mine uthevninger):

BigSwifty skrev:

sacd og gjerne dvd-a
. Kun tokanals, både på musikk og film

Tenker på en oppo bd95, eller kanskje en bd-93 som koster halvparten. Den er kanskje like god, når man kun skal bruke den som drivverk?

Roysen skrev:
[...]
Temet for denne tråden er at Bigswifty ønsker et stand-alone drivverk som gir alle formater digitalt ut slik at han kan benytte en egen DAC for konvertering til analogt. Min påstand var da at dette ikke vil la seg gjøre fordi det ikke finnes noe drivverk som gir Blue_Ray, SACD eller DVD-A åpent signal ut. Det inneholder kopibeskyttelse. Hans DAC vil ikke kunne dekode signalene fra transport med slike utganger. Er du uenig i noe da?
Jeg har relest trådstartinnlegget, men jeg fant ingen krav/ønsker om at drivverket måtte levere et digitalsignal uten kopibeskyttelse og heller intet om at en bestemt DAK skal benyttes.

Jeg trodde faktisk at trådstarter ønsket å kjøpe nytt drivverk og ny DAK.

Han har ifølge signaturen en McIntosh MCD1100. Dette er vel en SACD-spiller med digitale innganger. Han hadde neppe formulert seg slik han gjorde hvis han ønsker å benytte den som DAK for det etterspurte drivverket siden han bl.a. spør om støtte for SACD.

[...]
Forøvrig blir det noe merkelig å kalle en boks for en SACD-ripper når den først gjør en resampling til PCM. Den ripper da ikke SACD i det hele tatt. SACD er ikke PCM uansett hvor høyoppløselig PCM det måtte være.
Betegnelsen SACD-ripper får den/de som lanserte/benytter den ta ansvaret for.

For noen må det ende med DSD-fil for at det skal være godt nok. Andre er fornøyd så lenge oppløsningen er vesentlig høyere enn CD, gjerne 24 bit/176,4 kHz eller 24 bit/192 kHz.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
Roysen skrev:
Temet for denne tråden er at Bigswifty ønsker et stand-alone drivverk som gir alle formater digitalt ut slik at han kan benytte en egen DAC for konvertering til analogt. Min påstand var da at dette ikke vil la seg gjøre fordi det ikke finnes noe drivverk som gir Blue_Ray, SACD eller DVD-A åpent signal ut.
Min Cambridge Azur 650BD skal ifølge bruksanvisningen (og det ser slik ut i menyene) kunne sende alle disse formatene ut som PCM på S/PDIF-utgangene i 24/192. Selvsagt er det dermed noe downsamling/resampling med i bildet, men den burde fungere som et slikt drivverk, i alle fall i den forstand at den kan sende lyd til en dac som bare støtter S/PDIF fra alle disse formatene, selv om den vil redusere oppløsningen fra SACD noe. (...og kanskje DVD-A også?)
Den er vel rimelig nær beslektet med OPPO BDP-83 med unntak av delene for analog lyd(?)

Jeg er dog noe usikker på om de faktisk har lov til å sende ut høyoppløst digital lyd via S/PDIF. Hvis jeg husker rett, gjør dog OPPO BDP-83 det via HDMI med kopibeskyttelse som ovendiskutert.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.415
Se nå ble det fart i tråden!

Mange takk for alle forslag så langt. :)

I tilfelle åpningsinnlegget var uklart; jeg kommer ikke til å benytte McIntoshen, da jeg ønsker bilde også (jobber med tv til daglig og trenger dette + muligheter for internett tilbkobling etc...)

Vil få bygget en skreddersydd dac, som har alle de inn- og utganger jeg ønsker, samt noen andre funksjoner.

Ble det klarere nå?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
Den er vel rimelig nær beslektet med OPPO BDP-83 med unntak av delene for analog lyd(?)
Den skal såvidt jeg har lest/hørt stemme. (Uten at jeg vet hvilken Oppo det var, men du har sikkert rett.)

CDWMcInSpots skrev:
Jeg er dog noe usikker på om de faktisk har lov til å sende ut høyoppløst digital lyd via S/PDIF. Hvis jeg husker rett, gjør dog OPPO BDP-83 det via HDMI med kopibeskyttelse som ovendiskutert.
Ser ut som jeg har lest manualen litt for raskt. Ser nå at det er snakk om sende PCM ut via HDMI. Står på side 24 og utover i denne manualen:

http://www.cambridgeaudio.com/assets/documents/AP260835-AAzur650BDUsersManual-01Eng.pdf

Til overmål står faktisk dette i klartekst i FAQ-en:

http://support.cambridgeaudio.com/faqs_view.php?FAQID=143&Question=Why+can%27t+I+get+a+digital+output+when+playing+SACD%27s%3F skrev:
There is no digital output from an SACD disc via S/P DIF. This is something that is enforced by the manufacturers of SACD discs, for copy protection reasons.

The CD layer will give a digital output, but you will only get SACD playback through the RCA phono analogue sockets due to the reasons mentioned above.

The DVD99 and 650BD support DSD and PCM digital output from SACD over HDMI.

Similarty, other than via HDMI, on DVD Audio discs, the digital output will always be two channel, rather than multi channel.

R

Roysen

Gjest
BigSwifty skrev:

I tilfelle åpningsinnlegget var uklart; jeg kommer ikke til å benytte McIntoshen, da jeg ønsker bilde også (jobber med tv til daglig og trenger dette + muligheter for internett tilbkobling etc...)

Vil få bygget en skreddersydd dac, som har alle de inn- og utganger jeg ønsker, samt noen andre funksjoner.

Ble det klarere nå?

Da gjelder det jeg har skrevet.

Mvh
Roysen
Produktsjef
Audio Norge

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hvis man tar en Theta Compli Blue og leverer den til MSB Technology, tror jeg dette skal la seg gjøre.
Men dette blir "på bakrommet" produkt, for jeg tror ikke egentlig man har lov pr dags dato å gjøre det slik at man gjøre det du ønsker.

Men jeg "råtipper" att en Theta + MSB kombo vil kunne klarer å gjøre dette...
Alternativene du har Big Swifty er: Avspillere...
Theta Compli Blue, Oppo 95, (muligens EC's nye avspiller?), Ayre DX-5 og sikkert ett par til (Som Cambridge, Sony/philips/panasonic? )
Tipper Theta er den man enklestå komme imål med, om det er custom ønsker ute å går, jeg tror dette må til...

Men som sagt, jeg tviler på att det lov, teknisk sett å bygge dette... Mulig?, pytt, er dritlett!! (Det finnes flere prototypesystem hos flere store aktører i bransjen... men de snakker ikke så høyt om det, og de er ikke tilsalgs.. skulle jeg tro.

Men om man har 2 drev og 2 dac's, da er dette noe man kan kjøppe idag... Det du er på jakt etter.. Men det var vel det du ikke ville?

Det er ganske mange Dac's som kan alt som ønskes her, men de ønsker i utgangspunktet bare å "snakke" med produsentens egne produkter.. og nesten i alle tilfeller har man senket oppløsning på "en eller flere" filformater som kan avspilles, slik att ingen avspiller har åpen låvedør på hele smøla..

mvh

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
De fleste nyere dac-brikker støtter vel DSD, så det er vel ikke verre enn å bruke en multispiller med (både S/PDIF og) HDMI ut og en DAC (han sa jo han skulle få en bygget) med HDMI inn? Antakeligvis finnes slike i salg allerede. De burde i alle fall finnes. ;)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Roysen skrev:
BigSwifty skrev:

Ble det klarere nå?
Da gjelder det jeg har skrevet.
Det er vanlig blant mindre (hifi)produsenter å basere seg på halvfabrikata fra større produsenter, for deretter å f.eks. bygge analoge moduler rundt en digital grunnplattform.

Jeg vet ikke hvem som skal bygge DAK for BigSwifty og kjenner dermed heller ikke denne instansens kompetanse og muligheter.

Det er da vel dog fullt tenkbart at man kan hente noe digital innmat fra en godkjent HDMI-mottager, f.eks. en (rimelig) hjemmekinoreceiver, og bygge DAK rundt/(signalmessig) etter disse digitaldelene?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
De fleste nyere dac-brikker støtter vel DSD, så det er vel ikke verre enn å bruke en multispiller med (både S/PDIF og) HDMI ut og en DAC (han sa jo han skulle få en bygget) med HDMI inn? Antakeligvis finnes slike i salg allerede. De burde i alle fall finnes. ;)
Utdrag fra svar #3:

CDWMcInSpots skrev:
NADs kommende DAK NAD M51 skal ifølge Hi-Fi klubben bl.a. ha HDMI-inngang.

R

Roysen

Gjest
Seriøse, etablerte bransjeaktører som har en del å tape på å bryte lisensavtalen de har inngått vil nok aldri lage noe slikt eller modifisere noe til å fungere slik. Beklager!

Mvh
Roysen
Produktsjef
Audio Norge

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Kanskje om ett år, når markedet har fått tenkt seg litt, kan man gjøre dette.

Men,vi må nevne, det er jo flere avspillere da, med dac innebygd (Altså, dette blir "kilden", som kan det Big Svifty spør etter!!!
Det er jo ett bra alternativ!!! Iallefall godt alternativ!!! Ayre DX-5 er visstnok det beste av dem... noget moddet selvsagt, lovlig altså.. :)

mvh

L

larkus

Gjest
BigSwifty skrev:

sacd og gjerne dvd-a. Kun tokanals, både på musikk og film

Hva er i så fall galt med den innebygde dac'en i Oppo BD95? Den regnes jo som noe av det beste uansett hva man sammenligner med. svært god.

mvh
ks

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
kabelsatan skrev:
Hva er i så fall galt med den innebygde dac'en i Oppo BD95? Den regnes jo som noe av det beste uansett hva man sammenligner med.
Gjør den? DAC-en? Hvor?

L

larkus

Gjest
Dazed skrev:
kabelsatan skrev:
Hva er i så fall galt med den innebygde dac'en i Oppo BD95? Den regnes jo som noe av det beste uansett hva man sammenligner med svært god.
Gjør den? DAC-en? Hvor?

Ok :) Jeg har moderert utsagnet noe. Å bruke BD95 som rent drivverk er vel litt "overkill". Er det ikke?

mvh
ks

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
kabelsatan skrev:
Hva er i så fall galt med den innebygde dac'en i Oppo BD95? Den regnes jo som noe av det beste uansett hva man sammenligner med.
Gjør den? DAC-en? Hvor?
kabelsatan tenker kanskje på DAK-kretsen SABRE32 Reference ES9018:
http://oppodigital.com/blu-ray-bdp-95/blu-ray-BDP-95-Features.aspx

SABRE32 Reference Audio DAC - The DAC (Digital-to-Analog Converter) is one of the most important components for digital audio playback. The SABRE32 Reference ES9018 from ESS Technology is the world’s best performing 32-bit audio DAC solution targeted for high-end consumer applications and professional studio equipment. With the ESS patented 32-bit Hyperstream™ DAC architecture and Time Domain Jitter Eliminator, the SABRE32 Reference DAC delivers an unprecedented DNR (Dynamic Range) of up to 135dB and THD+N (Total Harmonic Distortion plus Noise) of -120dB, the industry’s highest performance level that will satisfy even the most demanding audio enthusiast. The BDP-95 uses two ES9018 DAC chips - one for the 7.1-channel output, and another for the dedicated stereo output. To learn more about the technologies behind the exceptional performance of the SABRE DAC, please read the SABRE Technical White Paper.
OPPO BDP-95 har dog dessverre ikke digitale innganger for ekstern bruk av den innebygde DAKen.

Den kan allikevel spille en del annet enn "sølvplater":
eSATA Port – The BDP-95 features an eSATA interface on its back panel. Customers can take advantage of this fast interface to play contents from external hard drives and enclosures which contain audio, video and photo files.

Wireless & Ethernet – Using the included wireless-N adapter or the built-in RJ45 Ethernet port, users will be able to interact with BD-Live content, watch instant streaming programs from provides such as Netflix, Blockbuster etc., playback contents stored on their home network, and keep the BDP-95 up-to-date with firmware release to ensure maximum Blu-ray compatibility.

Dual USB Ports - Two USB 2.0 high speed ports are provided, one on the front panel and one on the back. Users can enjoy high definition video, high resolution photos and music directly from their USB drives.

L

larkus

Gjest
CDWMcInSpots skrev:
Det stemmer. Men nå kom jeg plutselig på at det er noe som heter analogdel også.
Og den er jo også temmelig påkostet i BD95. Stemmer ikke det?

mvh
ks

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
kabelsatan skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Det stemmer. Men nå kom jeg plutselig på at det er noe som heter analogdel også.

mvh
ks
Sikkert, men likevel må den dra på mekanikk og elektronikk som man ikke behøver betale for i en ren dac.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
kabelsatan skrev:
CDWMcInSpots skrev:

mvh
ks
Sikkert, men likevel må den dra på mekanikk og elektronikk som man ikke behøver betale for i en ren dac.
Det må man jo uansett (et eller annet sted i kjeden) hvis man skal avspille sølvplater generelt og bl.a. SACD spesielt.

Det er dog som sagt, synd at den ikke har noen digitale innganger for ekstern bruk av DAK-delen.

Apropos analogdel:
Både analogdelen, strømforsyningen og det mekaniske skal så langt jeg har forstått, være bra og påkostet. Hjemmekino mente dog, iht. min raske skumlesning i siste utgave, at OPPO kanskje ikke fullt ut hadde utnyttet potensialet i DAK-kretsen SABRE32 Reference ES9018 med analogdelen i OPPO BDP-95. De mente dog at den som ren CD-spiller, er like god som rene CD-spillere som koster det samme.

Det finnes forøvrig en rekke testomtaler tilgjengelig inkl. i Stereophile. Jeg har hverken oversikten eller lest alle.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.798
Torget vurderinger
49
kabelsatan skrev:
Dazed skrev:
kabelsatan skrev:
Hva er i så fall galt med den innebygde dac'en i Oppo BD95? Den regnes jo som noe av det beste uansett hva man sammenligner med svært god.
Gjør den? DAC-en? Hvor?

Ok :) Jeg har moderert utsagnet noe. Å bruke BD95 som rent drivverk er vel litt "overkill". Er det ikke?

mvh
ks
Bruker denne til rent driv verk , fungerer fint det :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
E.I.A. skrev:
kabelsatan skrev:
Dazed skrev:
kabelsatan skrev:
Gjør den? DAC-en? Hvor?

mvh
ks
Bruker denne til rent driv verk , fungerer fint det :)
Men OPPO BDP-93 hadde formodentlig fungert like bra(?)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
Det må man jo uansett (et eller annet sted i kjeden) hvis man skal avspille sølvplater generelt og bl.a. SACD spesielt.
Det er klart, men det som er så fint med en separat DAC, er at da kan man ha en påkostet DAC og relativt rimelige digitalkilder, og få like god lyd fra alle digitalkildene man har i tillegg til sølvplatespilleren.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Det er klart, men det som er så fint med en separat DAC, er at da kan man ha en påkostet DAC og relativt rimelige digitalkilder, og få like god lyd fra alle digitalkildene man har i tillegg til sølvplatespilleren.
Det er jeg enig i, men foreløbig finnes det få (praktiske) løsninger for (i hvert fall) SACD utenom spillere med digitale innganger for ekstern bruk av DAK-delen i spilleren.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
CDWMcInSpots skrev:
Dazed skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Det er jeg enig i, men foreløbig finnes det få (praktiske) løsninger for (i hvert fall) SACD utenom spillere med digitale innganger for ekstern bruk av DAK-delen i spilleren.
Sant. Selv har jeg en multispiller (Cambridge 650BD) som drivverk for alt av sølvplater, og skulle den komme over en SACD en gang, tar jeg bare signalet ut av den analogt. For alt annet bruker jeg S/PDIF ut til DAC. Funker bra, det. Forøvrig er det sjelden jeg spiller sølvplater i det hele tatt, siden jeg fikk Squeezebox.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.293
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Bruker Oppo BDP-93 sammen med en M.F. V-DAC II. Godt fornøyd så langt med bilde og lyd. Tar ut lyd via coax utgangen når jeg spiller CD-plater. Har også testet 24/96 via spillerens USB inngang. Bildet har jeg heller ikke noe å utsette på så langt.

OU812

U

utgatt60135

Gjest
Jeg var i samme situasjon for ikke lenge siden og etter hva jeg leste så forsto jeg det slik at den store fordelen med dyrere blu-ray spillere er nettopp Dac´en. Så når man kun skal bruke den digitalt så gikk jeg heller for funksjonalitet, design og ikke minst pris. Jeg visste ikke at lisensregler var årsaken til at jeg ikke kunne spille av i SACD digitalt. Gikk for Denon som er samme spiller som Marantz, men mye billigere. Brydde meg ikke om å bruke mer på Oppo eller Cambridge.

Topp Bunn