Ønsker anbefaling Mullard M8137 -12ax7 NOS

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Noen som bruker disse rørene i sin forsterker eller har testet de og kan si litt om hvor gode disse rørene er . Har hørt selv at de skal være meget gode. Erling.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jeg har testet begge typene, og som vanlig så vil dette her skille fra oppsett til oppsett, personlig så syntes jeg at militær varianten var best over tid, ellers var lydsignaturen ganske så lik hvis jeg ikke husker feil, helt klart rør i toppskiktet i klassen,men kanskje ikke uber klassen
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.638
Antall liker
32.561
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Jeg har testet begge typene, og som vanlig så vil dette her skille fra oppsett til oppsett, personlig så syntes jeg at militær varianten var best over tid, ellers var lydsignaturen ganske så lik hvis jeg ikke husker feil, helt klart rør i toppskiktet i klassen,men kanskje ikke uber klassen
Hva er det da som befinner seg i denne klassen da:confused:

:) gismo
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Rør oppfører seg forskjellig i forskjellige konstruksjoner og bruksområder. Eks som drivere, preamp, gainstage etc...
Det er et hav av gode rør og NOS er som regel "bedre" rør. Jeg oppfatter den ofte klarere og mer åpne.
Jeg vil allikevel driste meg å nevne at telefunken, mullard og enkelte forseggjorte serier av andre NOS er i en egen klasse. Det er dine ører og ballansen i ditt miljø som bestemmer...
 

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Mullard M8137 må være 50 talls, longplate med koppergrids.Da er de spektakulære. Sent 60-70 Mullard M8137/cv4004 er ganske kjedelige rør!Kjøp Telefunken ECC83!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Telefunken er nøytral, men etter tiden noe kjedelig.
Mullard "CV" synes jeg alltid er å foretrekke.

+ at de lever som regel mye lenger "per spec" i de fleste kretser...

Den lille ekstra sødme, og da altså "perseptible dynamikk" er så praktfull. Hun er da skjønn. Hun er da frodig... ;)


Mvh
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ikke å forakte å teste Tesla E83CC som er en direkte kopi av TFK ECC803S og skal etter sigende være laget på den samme maskinen som Telefunken brukte. Hemmeligheten med disse to rørene er Span-getter eller Frame Grid - en ramme for gitteret i stedet for de sedvanlige to pinnene som danner gitteret:
ECC803S TESLA FAKE TUBES

Jeg brukte 4 x TFK ECC803S og det var det beste jeg har hørt av dette røret. Nå - etter laaang vandring for å finne noe betalbart som er i nærheten; Tesla E83CC.
Anbefaler å teste dette røret, men det bør være goldpin og med emblem av doble sverd i kryss - en slags mill.spec.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Telefunken er de kjedeligste rørene jeg har hatt i min dac (ecc82), mullard er så ufattelig mye morsommere.

Telefunken var kun moro med klassisk musikk, alt annet var trasige greier, mens mullard briljerte når det gjaldt moro på alle sjangre jeg testet.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Jeg har testet begge typene, og som vanlig så vil dette her skille fra oppsett til oppsett, personlig så syntes jeg at militær varianten var best over tid, ellers var lydsignaturen ganske så lik hvis jeg ikke husker feil, helt klart rør i toppskiktet i klassen,men kanskje ikke uber klassen
Hva er det da som befinner seg i denne klassen da:confused:

:) gismo
glemte å følge med her jeg :( Telefunken nevnes jo og de er i uber klassen, ellers har jeg truffet på noen amerikanske varianter som jeg liker godt, div sylvania mil spec gold brand, rca cleartop, tung sol mil spec, tidlig rca hvit skrift 50 talls osv osv , raytheon har også noen godbiter med husker ikke benevnelsen akkurat nå, mener å huske de var tha bomb før telefunken og div andre euro rør ble poppis på markedet den gang
 

hpm-1100

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2011
Innlegg
730
Antall liker
489
Sted
Askøy
Torget vurderinger
26
philips miniwatt (made in holland) 12ax7 er også veldig god og balansert. Nos mazda og valvo også bra.
 

Prudence

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2013
Innlegg
74
Antall liker
28
Sted
Bergen
Mullard M8137

Jeg har det røret trådstarter spør om. Har diverse 12ax7 og 5751 - bl.a Mazda 12ax7a silver plate og Sylvania 5751 gold brand. Faller stadig tilbake til M8137. Matcher alle varianter av 12au7/ECC 82 som jeg også bruker. Jeg har ikke long plate M8137. Tipper mitt (jeg bruker kun ett 12ax7) er fra sekstiårene. Ellers har jeg veldig god erfaring med long plate RCA 12ax7 i kombo mot long plate RCA 12au7. Femtitalls long plate USA rør har jeg utelukkende gode erfaringer med.
 

Liern 61

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
57
Antall liker
50
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
27
Har prøvd mange varianter. Long plate Mullard med squaregetter, opplever jeg bedre enn Mullard M8136 ( den har blitt liggende) RCA 12AU7 Clear top er søt og lys i toppen, Her opplever jeg CBS Hytron 5814WA Black Plate /sqr getter som best av RCA, Raytheon og Sylvania av amerikanske.
Mazda Cifte 12AU7 sammen med Brimar Trustworty 6057 er en meget god kombinasjoner. Brimar er et undervurdert rør, det tilfører mer åpnehet og bredde i lydbildet og oppleves som balanserte i lydbildet. Ellers så er kombinasjoenen av Mullard og Telefunken også meget bra. Philips Miniwatt / Telefunken likedan.
Jeg har en del Telefunken ECC83 og Philips Miniwatt ECC83 til salgs hvis noen er interessert i en god handel....

Jeg har det røret trådstarter spør om. Har diverse 12ax7 og 5751 - bl.a Mazda 12ax7a silver plate og Sylvania 5751 gold brand. Faller stadig tilbake til M8137. Matcher alle varianter av 12au7/ECC 82 som jeg også bruker. Jeg har ikke long plate M8137. Tipper mitt (jeg bruker kun ett 12ax7) er fra sekstiårene. Ellers har jeg veldig god erfaring med long plate RCA 12ax7 i kombo mot long plate RCA 12au7. Femtitalls long plate USA rør har jeg utelukkende gode erfaringer med.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Dette var en interessant tråd for en som er ny på rør. Finnes det en egen tråd for anbefaling av rør, eller kan en av dere rørguruer starte en slik?
For egen del ble jeg anbefalt Golden Dragon ECC83T 12ax7 rør. Dette er jo ikke NOS, men nyproduserte rør, men ifølge Brynjar Kvanlid, Motron er disse laget etter spesifikasjoner tilsvarende NOS eller noe slik.
Har brukt disse ca. 50 timer nå sammen med 12BH7A Raytheon og Svetlana Winged C Kt88.
Dette synes jeg høres bra ut hos meg. Er som sagt ny på rør og suger info som et trekkpapir. Kommer til å supplere med flere smårør etterhvert.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har prøvd mange varianter. Long plate Mullard med squaregetter, opplever jeg bedre enn Mullard M8136 ( den har blitt liggende) RCA 12AU7 Clear top er søt og lys i toppen, Her opplever jeg CBS Hytron 5814WA Black Plate /sqr getter som best av RCA, Raytheon og Sylvania av amerikanske.
Mazda Cifte 12AU7 sammen med Brimar Trustworty 6057 er en meget god kombinasjoner. Brimar er et undervurdert rør, det tilfører mer åpnehet og bredde i lydbildet og oppleves som balanserte i lydbildet. Ellers så er kombinasjoenen av Mullard og Telefunken også meget bra. Philips Miniwatt / Telefunken likedan.
Jeg har en del Telefunken ECC83 og Philips Miniwatt ECC83 til salgs hvis noen er interessert i en god handel....

Jeg har det røret trådstarter spør om. Har diverse 12ax7 og 5751 - bl.a Mazda 12ax7a silver plate og Sylvania 5751 gold brand. Faller stadig tilbake til M8137. Matcher alle varianter av 12au7/ECC 82 som jeg også bruker. Jeg har ikke long plate M8137. Tipper mitt (jeg bruker kun ett 12ax7) er fra sekstiårene. Ellers har jeg veldig god erfaring med long plate RCA 12ax7 i kombo mot long plate RCA 12au7. Femtitalls long plate USA rør har jeg utelukkende gode erfaringer med.
Alltid interessert i en god handel.....................
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
^ Skeptisk til "tester" som anbefaler swap mellom ecc83, 82 og 81 direkte....

Testene på de sidene du refererer til tester rørene i gitarforsterkere uten egentlig referanse til hifi.

Skeptisk.
 
Topp Bunn