Muligheter for tweaks på XTZ Class A-100?

HDA@Denmark

Fersking
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Æh - ikke si sånn da... Dette er jo moro ! Og dessuten så beveger han seg i et økonomisk sjikt som de fleste har råd til...
Hej.
Jeg er også den lykkelige ejer af en XTZ Class A-100. Men jag undrar om någon av er har et skema av forstärkeran..??
Jag jobbar med elektronik och er nyfigen av hur dom har gjort den elektriska grejen.
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Dette er helt klart noe vi skulle klart å få tak i ja!
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hei. Er det du eller Eltek som somler her? :)
 
T

Thomas1

Gjest
Hei. Så at du har fått lånt deg en T-amp! Hvor har du skaffet denne?
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Noen som programmerer i Assembly her? (8051 type)
Jeg hjalp en kompis på elektronikkingeniørstudiet med dette for noen år siden, og selv om detaljene er gått i glemmeboka, husker jeg at instruksjonssettet var kompakt og arkitekturen veldig enkel og oversiktlig.

Med kildekoden og referansemanualen i hende fikser du dette - jeg satt meg inn i den på et par timers tid, dog med en del assembler-erfaring fra andre arkitekturer på baken. :)
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Så forresten at XTZ har kommet med en ny versjon av A100, nemlig A100D.

"Class A100D är en uppgraderad Class A100 med digitala ingångar, Rec Out och delbart För/-slutsteg."

Det åpner jo for litt flere muligheter... :D

Så den koster ca. 600 kr mer en basismodellen på fyndborsen.se
 

HDA@Denmark

Fersking
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Hi guys.
What about a schematic for this fine amplifier...?

I've asked for it before, but perhaps something happened lately ;)
I've followed this post for a while. Especially regarding the mods with the electrolyt's.

Keep up the good work.

Kind regards
Henrik Damtoft.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Hi guys.
What about a schematic for this fine amplifier...?

I've asked for it before, but perhaps something happened lately  ;)
I've followed this post for a while. Especially regarding the mods with the electrolyt's.

Keep up the good work.

Kind regards
Henrik Damtoft.

Hmm; hvorfor henvender du deg på Svensk og Engelsk? Du er Dansk, ikke sant? Hørt om Norsk?? ;) ::)


Mvh. RS
 

HDA@Denmark

Fersking
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
  Hmm; hvorfor henvender du deg på Svensk og Engelsk? Du er Dansk, ikke sant? Hørt om Norsk?? ;) ::)


  Mvh. RS
Hej.
Inte alla forstår mitt svenska/dansk språk.
Eftersom der inte har varit nån hitt på frågan, då har jag forsøkt på internationalt språk iställat.
;)
Tjänare
/Henrik Damtoft.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
De som ikke forstår Dansk i skrevet form (Dansk tale er noe annet ::)) forstår antageligvis ikke Norsk heller. Bare skriv Dansk du!


Mvh. RS
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.836
Antall liker
5.488
Sted
Holmestrand
faktum er at du forkaster bruktverdien og taper bare penger på det. noen kondensatorer vil ikke gjøre den mye bedre, så er man ikke elektro-ingeniør så hadde jeg helst latt være ;)
Jeg er elektro/elektronikkingeniør, og jeg lar det være.
If it ain't borke, don't fix it....

Sjekket testen i danske HF.
De skriver:"Man kan måske hævde at kondensatorbanken virker noget underdimensioneret, og det havde nok ikke skadet med bare litt større lytter." (mine uthevinger)

Når man leser resten av testen, og særlig etter å ha gransket kurvene kan man ikke se at denne kommentaren er fulgt opp videre, og jeg velger derfor å tolke dette som synsing. Jeg ser klart at denne forsterkeren som mye annet har sine klare begrensninger, men jeg betviler verdien av å sette inn større og/eller andre kondensatorer uten at man har gjort en mere grundig analyse av hvor eventuelle flaskehalser sitter. Å skru av lokket, ta en kikk for så å bytte ut det man synes ser knapt ut tror jeg er en kostbar og lite effektiv strategi. Men for all del, finner man et gullegg vil jeg gjerne høre om det. Det jeg skriver ovenfor er selvsagt grunnen til at jeg ba Fyndbørsen om skjema, noe jeg ikke fikk.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.836
Antall liker
5.488
Sted
Holmestrand
Hej.
Inte alla forstår mitt svenska/dansk språk.
Eftersom der inte har varit nån hitt på frågan, då har jag forsøkt på internationalt språk iställat.
;)
Tjänare
/Henrik Damtoft.
Skriv som du vil Henrik norsk/svensk/dansk/engelsk/tysk... det meste går! :)
Jeg spurte Fyndbørsen etter skjema, og de ba om forståelse for at de ikke kunne gi ut skjema...
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Har kikket litt mer inn i min egen A-100.
Oppdaget da noe gugge rundt noen kondiser.
Dette er fra bildet som drerling har lagt inn:
http://boxerdata.no/Nettbilder/XTZ 003_Gugge.jpg

Noen som vet hva dette er?
Det er nok lim ja, sannsynligvis for å eliminere muligheter for vibrasjonforplantning mellom kondensator og print. En veldig vanlig metode blant flere større produsenter.
Hvis "guggen" hadde vært resultat av lekke kondiser(lytter) så hadde du definitivt luktet det også! (Lukter som tørrfisk)
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
I mange tilfeller blir også lim brukt for å forenkle monteringsprosessen når komponenter skal loddes; vanligvis maskinelt.
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Hei. Er det du eller Eltek som somler her? :)

Det er Eltek! Jeg fikk lyttene på torsdag. Jeg forstår ikke helt kritikken tidligere i tråden. Jeg har jo allerede sagt at jeg gjør det mest for morro skyld, og at jeg tar et evt gullegg som bonus.

[avsporing]
Jeg har planslipt L2 cachen på min p2-333 når jeg hadde det. Målt i tid og penger for 2000grid papir, ett perfekt flatt underlag (herdet glass) og større kjøleribbe så lønnet det seg jo ikke å planslipe hverken core eller L2 cache på en p2-333 for å klokke den til 500mhz, men morro var det jo... Og tidsfordriv. Ikke alt kan forklares med ren logikk.
[/avsporing]

Får se når jeg får tid til å utføre modden nå da!

DrE
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Det er Eltek! Jeg fikk lyttene på torsdag. Jeg forstår ikke helt kritikken tidligere i tråden. Jeg har jo allerede sagt at jeg gjør det mest for morro skyld, og at jeg tar et evt gullegg som bonus.
Hvis dette er en 100 watter kan nesten garantere deg en betydelig lydforbedring. Mitt tips er at du vil oppleve at forsterkeren får mye bedre kontroll i bassen, på kraftige partier og når du spiller høyere. Men jeg er enig med han som sa at du godt kunne trått til litt mere.
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Hva slags kabling bør jeg bruke internt fra kretskort til høyttaler-terminaler? Jeg har liggende 4stk WBT terminaler som passer rett i hullene på bakplata på XTZ`en, og siden den ene terminalen på forsterkeren er løs (og var løs når jeg fikk den) så bytter jeg de ut.

DrE
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Da er ny-kondisene montert... Hvertfall de fire 15000 mikroF kondisene. De to andre er alt for store fysisk, så der har jeg gått på en smell.

Så er det bare å få montert på plass igjen. Merkelig at det er så mye enklere å demontere enn å montere 8)

Sendte en mail til xtz i sverige for å høre om de ville selge meg oppgradering til Class-A 100D, men... tviler vel egentlig på at de gjør det.

DrE
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Her har jeg tatt ut de "gamle" kondisene:



Og vips (etter *litt* om og men) så er XTZ`en oppe og går med ny kondensatorbank!




Har akkurat testet den på lavt volum, siden resten resten av familien sover søtt nå. Får teste mere i morgen å prøve å høre etter om jeg kan høre forbedring :)

DrE-out.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Blås i den dårlige kritikken noen gir deg for dette prosjektet drerling, dette er jo spennende.
Kan du spesifisere litt mer nøye om hva du fikk byttet og hva som ikke ble byttet? Og så klart lytte inntrykk:)

mvh
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Jeg byttet "kondensatorbanken" bestående av 4stk 10.000mikroFarad kondiser til "høykvalitet" (noen vil sikkert si at høykvalitet er relativt) 15.000mikroFarad kondiser, aka øket kondensatorbanken fra 40.000mF til 60.000mF.

Nå er jeg ikke "utdannet" i å høre forskjeller og det kan jo forsåvidt være at siden jeg vil høre forskjell så hører jeg forskjell, men...

med det sagt så følte jeg ved en liten halvtimes lyttetest (på prodigy - the singles) at forsterkeren var "kjappere" og at det var mere attakk i nedre frekvenser.

Siden jeg vet at det er dette som skal være resultatet av å øke kondensatorbanken, så må jeg si meg usikker på om jeg kan stå 100% inne for at det faktisk ble sånn 8)

Har jeg dekket både kneskåler og rygg nå?
Ellers må jeg si at modifikasjonen på ingen måte var direkte lettvindt, og at jeg slet med å få av bunnplaten (der trafoen sitter fast) samtidig med at jeg dirigerte ledningene som gikk rundt omkring på printkortet. Men det gikk til slutt. Selve loddingen og byttingen av kondensatorene var den klart enkleste delen av mod`en.

Jeg rakk også å sette i et internt crestron-ir øye (litt bedre enn det jeg hadde) med større spredning, slik at fjernkontrollen (med tilhørende ir-rf adapter) fungerer bra.

mht høyttalerterminalene fant jeg ut at jeg manglet en del på WBT-settet (nr 7 her dersom noen skulle lure)

Skulle bare kjent noen i stavanger området med skikkelig cd-spiller og høyttalere og samme forsterker (umoddet) slik at man kunne kjørt en skikkelig lyttetest!

DrE
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Jeg vil si at det som ligger i signalveien har en viss betydning og bør opplyses ved videresalg, men at du skifter strømforsyningskondensatorene til en bedre type, har ingenting og si, og ikke engang trenger og opplyses ved videresalg.

De ekstra kodensatorene du nå har, kan du selge på bruktbørsen, beholde og sette inn igjen i forsterkeren før videresalg, eller du kan bruke de til å få 100.000 uf i forsterkeren, hvis likeretter brua tåler det.

Hadde det vært slik at de orginale kondisene hadde tatt kvelden, og var skiftet, til en bedre type, så ville det bare bli oppfattet som en fordel, det ville være et ikke tema, så en slik modifikasjon er ikke noe problem.

Jeg kjenner ikke den forsterkeren, men kanskje det finnes operasjonsforsterkere i inngangstrinnet som kan skiftes til bedre typer?

Ser det er et par JRC chips der, men vet ikke hva slags oppgave de har?

Den store chippen det er en volume kontroll chip : http://digilander.libero.it/paeng/a_stereo_digital_volume_control_.htm
http://www.cirrus.com/en/pubs/proDatasheet/CS3310_F1.pdf
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Jeg setter enorm pris på tilbakemeldingene som kommer her i tråden! Takker alle.

Jeg er foreløpig veldig fornøyd med forsterkeren, så jeg blir ikke å bytte den enda. Når det gjelder videresalg etter modifisering så synes jeg selv at det er veldig greit å få opplyst slike ting, så det blir jeg å gjøre når det evt blir aktuelt.

Akkurat nå har jeg fått låne meg en ECI1 cd-spiller fra electocompaniet, men det blir litt overkill på de ikke så veldig gode høyttalerene mine. Jeg hører helt klart at det er bedre lyd fra cd spilleren fra e.c. enn det er fra xboxen (skulle bare mangle), men jeg har hørt mye bedre totalt sett lydkvalitet fra andre oppsett med bedre høyttalere... Følger Snickers-IS sine selvbygg tråder her og på avforum med argusøyne for å evt hive meg på et slikt oppsett en gang fremover. Hadde vært gullfint å fått bygget seg noe slikt!

Når deg gjelder volumkontroll-chip, hvor mye har det for seg å evt bytte den?

Så lenge det finnes andre/bedre OP-amper som bruker samme fotprint som de eksisterende så hadde det jo vært en grei operasjon å bytt de kanskje... igjen: hvor mye har et slikt bytte å si?

En annen ting jeg har kommentert litt tidligere i tråden er at forsterkeren plukker opp støy fra andre innganger der kilden er aktiv. F.eks har jeg lyse sin tv-tuner på "LD" inngangen og hører støy fra denne hvis jeg skrur opp volumet på "CD" inngangen (uten cd-kilde aktiv)
Hvor plukkes denne støyen opp, og er det noe jeg kan gjøre med dette? Alt er jo samlet på ett printkort, så det er sikkert ikke særlig intern skjerming jeg kan gjøre (slik som man f.eks kan gjøre med en kobberplate på andre typer komponenter)

DrE
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Jeg setter enorm pris på tilbakemeldingene som kommer her i tråden! Takker alle.

Jeg er foreløpig veldig fornøyd med forsterkeren, så jeg blir ikke å bytte den enda. Når det gjelder videresalg etter modifisering så synes jeg selv at det er veldig greit å få opplyst slike ting, så det blir jeg å gjøre når det evt blir aktuelt.

Akkurat nå har jeg fått låne meg en ECI1 cd-spiller fra electocompaniet, men det blir litt overkill på de ikke så veldig gode høyttalerene mine. Jeg hører helt klart at det er bedre lyd fra cd spilleren fra e.c. enn det er fra xboxen (skulle bare mangle), men jeg har hørt mye bedre totalt sett lydkvalitet fra andre oppsett med bedre høyttalere... Følger Snickers-IS sine selvbygg tråder her og på avforum med argusøyne for å evt hive meg på et slikt oppsett en gang fremover. Hadde vært gullfint å fått bygget seg noe slikt!

Når deg gjelder volumkontroll-chip, hvor mye har det for seg å evt bytte den?

Så lenge det finnes andre/bedre OP-amper som bruker samme fotprint som de eksisterende så hadde det jo vært en grei operasjon å bytt de kanskje... igjen: hvor mye har et slikt bytte å si?

En annen ting jeg har kommentert litt tidligere i tråden er at forsterkeren plukker opp støy fra andre innganger der kilden er aktiv. F.eks har jeg lyse sin tv-tuner på "LD" inngangen og hører støy fra denne hvis jeg skrur opp volumet på "CD" inngangen (uten cd-kilde aktiv)
Hvor plukkes denne støyen opp, og er det noe jeg kan gjøre med dette? Alt er jo samlet på ett printkort, så det er sikkert ikke særlig intern skjerming jeg kan gjøre (slik som man f.eks kan gjøre med en kobberplate på andre typer komponenter)

DrE
Volumkontroll chip'en den kan du ikke bytte, da måtte du bygd om hele forsterkeren, men når jeg søkte på chipen kom det frem at forforsterkere til hjemmekino i 4000 dollar kroners klassen, og forforsterkere fra jeff roland bruker denne chip, (se review http://stereophile.com/amplificationreviews/646/ og pris 5500 dollar for en stereo preamp) pluss at ytelsen sies og være bedre enn tradisjonelle APLS potmetre, så det er vel et bra tegn, det viktigste er hvordan det er implementert, kvaliteten på strømforsyningen til chipen.. At den er godt separert fra strømforsyningen til den digitale siden på chipen, osv, eventuelt på det planet du kunne hentet noe.

Rollen til den andre chip, JRC chipen vet jeg ikke.

Angående dette med støy, klikker det i releer i den saken når du skifter kilde, eller er det en chip som tar seg av valg av inngangsignal (som på mye hjemmekinoutstyr)? Hvis det er sistnevnte, så betyr det vel at den løsningen er av dårlig kvalitet.
 

alleluja

Fersking
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
1
Antall liker
0
heisann. jeg har en xtz classa 100 som jeg har moddet med fetere kondiser fra elfa. 2X22000mfd. spiller som bare det. på tomgang drar den 240-250W. har fått den til å dra over 530W under testing på mine multicell. nå bruker jeg den på quadral aurum 6. ble egentlig bare kjøpt for å se hvor bra lyd det var mulig å få for 5000; moddingen kostet ca 800; sammenligner jeg lyden med det som jeg driver multicellene med cayin pre 170(9000;) og adcom gfa 5800(20000;) blir jeg lettere imponert. enkelte ganger var lyden bedre med xtzn. men ender opp med at en forsterker til 5 lapper ikke når opp til et sett til 29 lapper. jeg har bilder av hvordan det ble seende ut etter at kondisene ble montert. men vet ikke om jeg får lagt di till her. allan
Åpnet lokket på min nyervervede XTZ Class A-100 i dag og kikket litt under "huven".

Finner:
fire store Rubycon 50V 10.000mF(M) CE 85 USR kondiser
to store MKP 250VDC 47mF +/- 5% kondiser
to små HEC 63V 1000mF ZR +85 kondiser
en liten HEC 25V 2200mF ZR 85 CS10 kondis
en liten HEC 25V 1000mF ZR85 CS11 kondis

Intern kabling mellom print og høyttaler-terminaler ser ut til å være "standard høyttalerkabel" i ca 2.5kvadrat.

Selve høyttalerterminalene "ser" WBT ut, men er det ikke såvidt jeg kan se. De sitter heller ikke særlig godt festet i kabinett-veggen bak (hvis man strammer veldig så vrir de seg rundt inni forsterkeren)

Så kommer spørsmålet: Har det noe for seg å gjøre noen endringer på denne forsterkeren? Bytte til bedre kvalitet på kondiser eller lignende? Jeg må legge til at jeg har god erfaring med å lodde, men ikke har peil på hvilke eventuelle problemer man kan få med oppgradering av f.eks kondiser.

Slenger med link til noen ukomprimerte oversiktsbilder av innmaten, så hvis noen er interessert i å ta et kritisk blikk på det så er jeg takknemlig!

innmat XTZ

DrE
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Hvordan har du gjort det med bare 2 nye kondiser? Forklar litt mere om hva du har byttet ut i din forsterker :)

btw, send meg gjerne bildene, så kan jeg legge de ut!

DrE
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Angående dette med støy, klikker det i releer i den saken når du skifter kilde, eller er det en chip som tar seg av valg av inngangsignal (som på mye hjemmekinoutstyr)? Hvis det er sistnevnte, så betyr det vel at den løsningen er av dårlig kvalitet.
Det klikker i releer ja.

Når det gjelder volumkontrollen så er den best beskrevet som "smooth". Jeg har aldri vært borti en så nøyaktig volumkontroll. Det tar flere omdreininger før du begynner å høre volumøkning, så steppene er små. (0.5dB i displayet, men vet ikke hvor nøyaktig disse dB er)

DrE
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
*virker det som om de to store røde MKP kondisene sitter i signalveien, derfor kan det være hensiktsmessig å bytte disse til noe annet av høyere kvalitet.

På siste side i pdf fila ser du de hvite polyprop kondisene Mcap, 2 av disse 47uF kondisene vil være en finfin oppgradering fra de røde MKP`ene som står i forsterkeren fra før av...
Jeg kjøpte den hvite polyprop 47uF kondisen, men den var såpass stor at jeg ikke monterte den ved første mulighet. Jeg vet at tilkoblingen av en kondis bør være så nære printet som mulig, men vil det ha noe særlig å si at meg må bende beina litt "rundt kanten" på kondisen for å treffe de eksisterende fotprintene fra MKP-kondisene?

*Høyttalerkablene mellom print og utgang kunne nok også med fordel blitt byttet ut med noe med høyere kvalitet(PTFE isolering og sølvplettering) og høyere tverrsnitt om mulig.
Hvilke kabler er lett tilgjengelig og har PTFE isolering og sølvplettering? og hvor får man handlet de?

*Selv synes jeg også at innvendig høyttalerkabel på den ene siden av forsterkeren går litt vel nærme nettspenninga, kunne ha skjermet litt fra denne kanskje?
Dette må jeg ta en liten kikk på. Hvis jeg bytter nettkabel til en hjemmemekket Supra et-eller-annet så kan jeg vet bruke supra innvendig i kabinettet også? Er supra nettkabel bedre skjermet?

Til slutt: beklager min uvitenhet, og takk for all hjelp!

DrE
 

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Innlegg
389
Antall liker
2
Jeg kjøpte den hvite polyprop 47uF kondisen, men den var såpass stor at jeg ikke monterte den ved første mulighet. Jeg vet at tilkoblingen av en kondis bør være så nære printet som mulig, men vil det ha noe særlig å si at meg må bende beina litt "rundt kanten" på kondisen for å treffe de eksisterende fotprintene fra MKP-kondisene?

Det burde gå fint det, bare pass på at den står stødig og ikke har mulighet for å kortslutte mot andre komponenter eller chassis. Ta en lyttetest når du har satt dem inn og ta en endelig vurdering da. Hvis lydbildet ikke er spesielt endret, kan du jo likegodt benytte de gamle og samtidig beholde litt av estetikken innvendig.

Hvilke kabler er lett tilgjengelig og har PTFE isolering og sølvplettering? og hvor får man handlet de?

Selv har jeg hatt stor glede av disse: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=179256.htm

Flett eller tvinn flere av disse sammen, jeg har selv brukt de ved flere anledninger og de slutter aldri å imponere meg!


Dette må jeg ta en liten kikk på. Hvis jeg bytter nettkabel til en hjemmemekket Supra et-eller-annet så kan jeg vet bruke supra innvendig i kabinettet også? Er supra nettkabel bedre skjermet?

Jepp, går bare fint det. Skjermen supra bruker er meget god den, sørg for å bruke 2,5 kvmm kabelen!

Til slutt: beklager min uvitenhet, og takk for all hjelp!

Bare hyggelig!
Mvh
NostraD


DrE
 
Topp Bunn