Ønsker anbefaling Mulige oppgraderinger på ellers bra anlegg

Ble medlem
07.08.2016
Innlegg
20
Antall liker
3
Heisann, idag har jeg et par tannoy xt6f, en naim nait xs å en audiolab mdac+ som mitt hovedanlegg. Er det noen meninger om hva som er «det svake ledd» i dagens anlegg? Ganske sugen på noen fyne høytalere men vet ikke om noe annet bør tas først? Spent på meninger!
Takk på forhånd
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Er du mest opptatt av å bytte for å få noe "bedre" eller mest opptatt av å få bedre lyd.
Husk dårligste komp er rommet det står i.
Det er der du kan hente mest.
Hvis du har eget rom til anlegget hadde jeg sett på det først.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Som påpekt over er rom og høyttaler alltid det svakeste ledd. Men basert på lett googling er det unisone inntrykket at Tannoyene dine er meget bra høyttalere. Og med tanke på å bytte der er det absolutt påkrevet å lytte og sammenligne alternativer hjemme hos deg selv. Men det er ikke sikkert du finner noe bedre innenfor ditt budsjett . Og husk at Tannoy nå med nye eiere og annen produksjon ikke er hva det var da dine kom ut. Så det kan du glede deg over( dvs at du har gode hifi høyttalere og ikke lifestyle infiserte greier) og være obs på. Hva med å prøve Dirac evt miniDSP for å hjelpe til med akustikken?

PS Tannoyene dine er lettdrevne/90db/ og din forsterker på 60-70watt er passe til det. Mens mer tungdrevne høyttalere vil kunne kreve ny forsterker også, avhengig av hvor stort rommet ditt er og hvor høyt du spiller selvsagt
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Heisann, idag har jeg et par tannoy xt6f, en naim nait xs å en audiolab mdac+ som mitt hovedanlegg. Er det noen meninger om hva som er «det svake ledd» i dagens anlegg? Ganske sugen på noen fyne høytalere men vet ikke om noe annet bør tas først? Spent på meninger!
Takk på forhånd
Det er som noen nevner her att for å få god lyd er viktig med ett godt rom, men det er jo ikke alltid
så lett å gjøre masse med rommet hvis anlegget står en i vanlig stue. Så da vil det viktigste være å finne høyttaler som spiller bra
i det rommet man har, som i mange tilfeller er fullt mulig. Og hos deg på utstyrs siden er det ingen tvil om att høyttaleren
din er det svakeste ledd. Så ta deg en lytte runde og helst prøv å få til hjemlån eller retur avtale.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
open baffle.
Har jeg hørt ikke krever så mye av rommet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En sannhet med modifikasjoner det, Steinost. Mine open baffle/no baffle-høyttalere har godt av å stå 1 m fra frontvegg, 3 m fra sidevegger og ha 10 cm lydplate i taket over lytteområdet.

Se hva du kan gjøre med rom og plassering, SwimmableRocket.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har du tynne høyttalerledninger kan du prøve å få tykkere.
Brukte før 1 par 1.5 kvadrat og byttet til 2 par 4 kvadrat. Hos meg, enorm forskjell i bassen.
Mer trøkk, mye fastere bass og bedre kontroll.

Hatt naim før med naim - høyttalerkabler og da ble det mye bedre og skifte til chord høyttalerkabler.
Kan jo prøve hvis du har noen andre kabler liggende å slenge.

Siden du er fornøyd i dag.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
I min verden er det i all hovedsak høyttalere som utgjør de store forskjellene, så først og fremst prioriter så gode høyttalere som mulig.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Finjustering av høyttalerplassering, teppe foran høyttalere, dempe førsterefleksjon på vegg og sorbothane under komponeneter/høyttalere. Men hva er det du savner/vil ha mer av? Dacen din låter litt for klinisk/syntetisk for min smak, men kanskje det funker for deg? Chord sine dacer basert på FPGA låter veldig naturlig, og ligger litt over m-dac`n din i pris. Men å anbefale komponenter er skummelt. Men det er i hvert fall konkret hva jeg ser :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Finjustering av høyttalerplassering, teppe foran høyttalere, dempe førsterefleksjon på vegg og sorbothane under komponeneter/høyttalere. Men hva er det du savner/vil ha mer av? Dacen din låter litt for klinisk/syntetisk for min smak, men kanskje det funker for deg? Chord sine dacer basert på FPGA låter veldig naturlig, og ligger litt over m-dac`n din i pris. Men å anbefale komponenter er skummelt. Men det er i hvert fall konkret hva jeg ser :)
Min mening om bytte av dac forutsatt er att man har en som er ok ala det trådstarter har er att når man har byttet alt annet først så kan man fin tune det siste med dacen. Det er best å starte der det
monner mest og på utstyrssiden er det definitivt høyttaleren, så event forforsterker, forsterker/effekt trinn også tilslutt dac og event kabler.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ser ut som de høyttalerne får veldig gode omtaler rundt omkring, så hvis ikke det er mye å hente på forsterker eller signalkilde ville jeg prøvd å senke skuldrene og glede meg over det du allerede har.

Det jeg har erfart selv når jeg skal oppgradere er at hvis man ikke har en helt konkret plan og vet mer eller mindre akkurat hva man er ute etter, så er det ikke utenkelig at man "oppgraderer" sidelengs eller til og med nedover. Tror mye handler om å finne ut hvilken lydfilosofi man liker og se etter produkter innen samme kategori. Hvis man belager seg på tilfeldige anbefalinger fra nettfora eller leser tester uten mål og mening er det lett å gå seg vill i utstyrsjungelen.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Enig i det bambi, det kan være lurt å ha noen konkrete mål på hva man skal oppnå med ett bytte ikke bare bytte for å bytte og håpe att det blir en oppgradering. Han har helt greie høyttalere i sin prisklasse. Så han kanskje bør ta seg en tur ut å høre på utstyr hos diverse forhandlere for å få noen tips og lyderfaringer.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Finjustering av høyttalerplassering, teppe foran høyttalere, dempe førsterefleksjon på vegg og sorbothane under komponeneter/høyttalere. Men hva er det du savner/vil ha mer av? Dacen din låter litt for klinisk/syntetisk for min smak, men kanskje det funker for deg? Chord sine dacer basert på FPGA låter veldig naturlig, og ligger litt over m-dac`n din i pris. Men å anbefale komponenter er skummelt. Men det er i hvert fall konkret hva jeg ser :)
Min mening om bytte av dac forutsatt er att man har en som er ok ala det trådstarter har er att når man har byttet alt annet først så kan man fin tune det siste med dacen. Det er best å starte der det
monner mest og på utstyrssiden er det definitivt høyttaleren, så event forforsterker, forsterker/effekt trinn også tilslutt dac og event kabler.
Det er jeg helt enig i! Og det har jeg poengtert også. Forøvrig var det bare 1 av 5 tips fra meg. Farlig å anbefale utstyr, men det var det eneste jeg så som et svakt punkt. Trådstarter har vel ikke helt gitt uttrykk for hva han er på jakt etter, så her trengs generelle råd som garantert vil gi et løft. Og da snakker man ikke om komponentbytter, tenker jeg.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det beste rådet man kan få, gi og ta er å lytte til mest mulig oftest mulig. Ikke bare for å finne sin lydvei, men også for å kalibrere seg selv innimellom.
Vi er vanedyr og går oss fort fast i vårt eget spor hvis ikke man får utfordret referansene ved jevne mellomrom, og det er like gyldig enten man liker eller misliker sin egen lyd hjemme.

I min erfaring er det lettere å slå seg til ro med lyden man har hjemme hvis man hører på andre oppsett jevnlig, sannsynligvis fordi man får bekreftet både sterke og svake sider ved sitt eget anlegg, men kanskje også fordi man får plassert urealistiske forventninger ned på jorden igjen. For noen år siden var jeg ekstremt imponert av store og dyre oppsett fordi jeg hadde en slags fantasi om at det måtte jo være så ekstremt mye bedre enn noe annet og jeg gledet meg voldsomt til jeg kunne få råd til noe lignende. Etterhvert innså jeg jo at vi har alle muligheter til å lytte på både store og voldsomt dyre anlegg i øst og vest her i landet helt gratis, så jeg gjorde jo selvfølgelig det. Aldri spart så mye på så liten innsats :D

Joda, det er mye som spiller helt fantastisk bra, men det er hittil ingenting som har vært i nærheten av så bra som jeg forestilte meg at lydnirvana måtte være. Etterhvert har jeg da fått et langt mer avslappet forhold til hele greia og er på det punktet at jeg finner stor glede i både små og rimelige anlegg, store og dyre og alt der imellom. Et par kjepphester har selvfølgelig utviklet seg etterhvert som erfaringen har steget, og det handler stort sett om de største og verste problemene;

- Ubehagelig akustikk (mye flutterekko og lang gjengklang)
- Skarp lyd (stigende frekvensrespons fra 1-2 khz og oppover)
- Innestengt/boksete lyd

Så lenge man fjerner disse faktorene har jeg ingen problemer med å lytte på musikk i time etter time uten å tenke på lydkvalitet, men det skader selvfølgelig ikke at det også engasjerer såpass at foten går og gåsehuden kommer frem. Det er selvsagt musikken som skaper de følelsene der og det skjer gjerne like lett ved et rimelig som ved et dyrt anlegg.

Dette ble lang drodling ettersom det er kjedelig på jobb nå, men for å fange interessen til folket er et bilde som viser frekvensresponsen til storebror XT8F;

tannoy xt8f.jpg
 
Ble medlem
07.08.2016
Innlegg
20
Antall liker
3
Hei igjen å takk for mange gode svar! Ser ut som jeg rett å slett trenger mer lytte erfaring. Noe jeg forsåvidt er enig i da jeg egentlig er ganske ny i dette gamet. Eventuelt vurderer jeg noen små akustiske endringer som feks tyngre gardiner over vinduer osv. Da jeg om et år kanskje bytter bolig igjen er det kanskje best å vente å se hvordan anlegget blir i den nye boligen før jeg tar noen drastiske tiltak.
Er det eventuelt noen med noen tanker om tv benk? Den står jo mellom høytalerne å er en skikkelig skranglekasse fra ikea, vet ikke om det kan ha noe forskjell å bytte til noe mer robust tre feks?
Takker for svar
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Hei igjen å takk for mange gode svar! Ser ut som jeg rett å slett trenger mer lytte erfaring. Noe jeg forsåvidt er enig i da jeg egentlig er ganske ny i dette gamet. Eventuelt vurderer jeg noen små akustiske endringer som feks tyngre gardiner over vinduer osv. Da jeg om et år kanskje bytter bolig igjen er det kanskje best å vente å se hvordan anlegget blir i den nye boligen før jeg tar noen drastiske tiltak.
Er det eventuelt noen med noen tanker om tv benk? Den står jo mellom høytalerne å er en skikkelig skranglekasse fra ikea, vet ikke om det kan ha noe forskjell å bytte til noe mer robust tre feks?
Takker for svar
Jeg tror nok ikke du skal ha store forhåpninger om å oppnå lydforbedringer av nevne verdi grad av
å bytte tv benk. Men det gir nok litt bedre eier følelse å ha noe som er solid å ordentlig som for eksempel
en tv benk av heltre isteden for noe skranglete greier fra Ikea.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Du har jo et godt utgangspunkt på papiret, så du kan jo begynne å eksperimentere med plassering av høyttalere, bittesmå detaljer i alle ledd. Det har mer betydning enn utrolig mye annet, og et godt oppsatt anlegg vil ofte spille bedre enn et bedre anlegg som er dårlig satt opp. Og så er det lærerikt - jeg begynte i dansen for 3-4 år siden, nå begynner jeg å beherske basic dansetrinn ;) Det er mange flotte sticky tråder her med masse tips for den som vil lære. Lykke til.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Heisann, idag har jeg et par tannoy xt6f, en naim nait xs å en audiolab mdac+ som mitt hovedanlegg. Er det noen meninger om hva som er «det svake ledd» i dagens anlegg? Ganske sugen på noen fyne høytalere men vet ikke om noe annet bør tas først? Spent på meninger!
Takk på forhånd
Du har vel et ganske velbalansert anlegg der komponentene kvalitetsmessig er på omtrent samme nivå. Så svaret på spørsmålet avhenger vel av hva du savner fra anlegget. Et par Fyne F502 med større elementer og kassevolum vil nok ha potensiale for et mer fyldig lydbilde med mer bass. Det går jo også an å teste ut oppgraderinger innen Naim familien som Naim Supernait 3. Når det gjelder vibrasjonsdemping av komponenter er min erfaring at et tungt Hifi møbel med myk demping under selve komponentene fungerer best.
 
Ble medlem
07.08.2016
Innlegg
20
Antall liker
3
Er faktisk Fyne 502 jeg har sett på men da snakker vi heftige inveseringer for min del. Så får se litt hva jeg velger videre
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Det er nok på høyttalersiden en oppgradering vil være mest hørbar i form av fyldighet og bass. En bedre forsterker vil nok kunne gi mer detaljer og bedre dynamikk, men noe som antagelig ikke vil være like hørbart. Det kan også være en ide å eksperimentere med forskjellige tilkoblinger til DAC for å høre om det utgjør noen forskjell.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Er faktisk Fyne 502 jeg har sett på men da snakker vi heftige inveseringer for min del. Så får se litt hva jeg velger videre
Du får kontakte Stereofil og høre om du kan få til en god deal så du får testet de før kjøp.
Og prismessig er du nok rundt minste pris du må betale for nye høyttalere som kan gi deg en god oppgradering av lyden
sammenlignet med de har i dag.
 
Topp Bunn