Muffsy bygger, designer og eksperimenterer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hei,
    Jeg har startet en og annen tråd her på forumet. Jeg har lett for å tangere temaet (jeg lurer vel ingen, det blir ofte off-topic), så jeg tenkte fortsette å skrive saker i denne tråden.

    Først en oppsamling.

    Jeg startet det hele med en egen versjon av Audiokarma CNC RIAA-steg, som har blitt til Muffsy Phono Preamp. Status ved starten av tråden er faktisk ganske langt fra CNC allerede:


    Jeg tenkte allerede da at det skulle bli en MC Head Amp (aktiv step-up) en dag, og den dukket opp et stykke ut i tråden:


    Det ble til og med et lite inverse RIAA-filter til slutt:


    Siden har jeg lekt med litt andre saker. Det ble en liten rørforforsterker (takk @CarstenS), en ide om en veldig enkel forforsterker (mye mulig at den blir virkelighet en dag), en vakuum-pinsett for SMD og en LED-tester:



    Jeg er egentlig ikke så inne på hverken høyttalere eller høretelefoner (så lite inne på det at jeg skrev "hodetelefonforsterker"), men det har blitt littegrann av det også:


    Der! Nå kan jeg være litt mer ustrukturert. Jeg svarer selvsagt om det kommer noe i de andre trådene, og det er ikke sikkert jeg kvier meg for å skape nye om jeg syns at det er behov for det...
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Seneste fra Kina. Holdere for loddetinn.
    De kostet 60-70 kroner, og er faktisk veldig bra. Tunge og fine.



    Jeg har to stk, en for 0.3 mm og en for 0.6 mm loddetinn. Tykkere loddetinn enn 0.6 mm bruker jeg aldri. Og jeg har gitt opp blyfri for annet enn loddepasta.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hva med en liten ønskekonsert? Noen ting vi savner i markedet?

    Delefilter, balansert, justerbare delefrekvenser, justerbar gain for høypass og lavpass, baffelstep, litt enkel eq, for eksempel?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg gjør generelt saker som jeg behøver selv, når jeg får tid. Eller når jeg blir riktig inspirert. Høyttalerting ligger ikke høyt på lista.

    Har du noen (nogenlunde enkel, ellers kan det ta veldig lang tid) krets som du vil ha kretskort for så kan jeg kanskje hjelpe. Det var CarstenS som spurte om jeg kunne lage kort for rørforforsterkeren, så det kan gå.

    Det er vel generelt en fordel at kretsen ikke er belemret med copyright.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Diverse utstyr:

    Loddestasjonen er en Weller WT1 (WT1010-kit). Jeg er glad i loddestasjonen min, spesielt med en spiss som har høy termisk masse. På toppen ligger en Stickvise PCB-holder som jeg vant på Hackaday fordi jeg hadde laget en "trygg" strømforsyning som ikke behøver sterkstrøm inn.



    For SMD, min vakuumpinsett og en avansert hårføner:





    QuantAsylum QA401 audioanalysator, Rigol DG1022 funksjonsgenerator, "hacket" Rigol DS1054Z oscilloskop:



    Når man måler på veeeeldig lave signalstyrker, havner man iblant under støygulvet til måleutstyret. Da er det fint å ha en "måleforforsterker". Det er en MC Head Amp med annen gain, siden den har vidunderlig lavt støynivå. Og så har jeg jo laget et forholdsvis nøyaktig invertert RIAA-filter, fint å ha når man skal måle RIAA-steg.



    På datasiden er det en liten Asus Vivo, en 27-tommers 4K-skjerm fra Asus, et praktisk lite Cherry-tastatur, en Wacom Intuos3 og en termisk etikettskriver (Brother QL-570).



    Huset jeg bor i var ferdigbygd for et år siden. Jeg liker virkelig at det er nettverksuttak i alle rom. Alt av data (utenom telefoner/padder etc) er nå kablet.

    Skrivebordet er på behagelige 240 x 120. En real arbeidsbenk kommer i uthuset. Da kan man borre og sage og gjøre alt annet som ikke helt tar seg ut innomhus.

    EDIT:
    Jeg glemte å ta med noen av mine fine norske høyttalere.

     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Her er en onlinekalkulator jeg bruker relativt ofte:
    Resistor calculator - compute the best resistors combination to obtain a given value

    Du skriver inn hvilken motstand du vil ha, så gir den deg alternative motstander i parallell og serie. Jeg kjøpte et kit fra Kjell & Co som skulle inneholde alle motstandene i E24-serien, men tror dere ikke at 330 ohm manglet?

    Skriver man inn 330 ohm, så gir den bare 330 ohm som svar. Så jeg skrev 331 ohm (ja, jeg visste allerede at det fungerer med 300 + 30):

    330 + 1 = 331 (0 %)
    240 + 91 = 331 (0 %)
    390 || 2200 = 331.274 (0.083 %)
    300 + 30 = 330 (-0.302 %)
    220 + 110 = 330 (-0.302 %)
    200 + 130 = 330 (-0.302 %)
    180 + 150 = 330 (-0.302 %)
    330 + 0 = 330 (-0.302 %)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Her er forresten hele Muffsy-operasjonen.

    Fire hyller med seksten esker (to i bredden, to i dybden) og en hylle med konvolutter og pakkmaterialer.



    (Det er litt mer, som kasser med komponenter, men dette er i prinsipp hele greia.)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Er imponert over hvor ryddig du greier å ha det. Jeg har ryddet pulten utallige ganger, men ender alltid med ett virrvar av kabler, skruer, komponenter, avklippede komponentben etc etter kort tid.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det er neimen ikke lett...

    Nå har jeg et rimelig fungerende system. Det vanskelige, om du ser bildene av utstyret, er å la være å kjøpe mer. Jeg syns faktisk det er bedre å ha færre saker, men som jeg faktisk trenger og som blir brukt. Samtidig er jeg veldig "flink" til å kaste eller gi bort det jeg ikke bruker.

    Nå har jeg jo også bare vist fram det som er fint. Det ligger mer i skuffer og skap. Det kanskje ser uryddig ut der, men alt som skal til for et spesifikt prosjekt er samlet. Når det er klart, og skuffen er fin igjen, blir det raskt til et nytt prosjekt.

    EDIT:
    Her er forresten hele rommet.

     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    NwAvGuy O2 headphone amp PCB - Gis bort

    Jeg sa jo at jeg var flink til å gi bort i forrige posten, så da får jeg stå for det.

    De fem første som sender meg en PM får hvert sitt kretskort for NwAvGuy's O2 headphone amp. Link for mer info: NwAvGuy: O2 Details

    Status: Alle kortene er gitt bort.

     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Fra Muffseumet: Det første phonosteget, PP-1

    Den aller første Muffsyen ble etset hjemme hos meg i 2014 og ble faktisk rimelig bra, så jeg fikk produsert noen kort. Kortet var enkeltsidig sånn at jeg skulle kunne etse det selv.





    Her ser vi det første kretskortet, PP-1, med PP-3 Rev A i bakgrunnen.

    Muffsy PP-1 var, selv om det kanske ikke ser sånn ut i dag, en forbedring av Audiokarma CNC. CNC var en ganske rett fram implementasjon av et phonosteg fra Texas Instruments' datasheet, og Muffsy PP-1 hadde egentlig bare to store forbedringer:

    • Variabel gain
    • Ground fill

    Variabel gain var noe jeg selv trengte, mest for at jeg eksperimenterte med ulike versjoner av forforsterkere til min egen lille integrerte forsterker. Derfor ble det aldri en original CNC for meg, men en Muffsy PP-1. ;) Størrelse på kort og komponentverdier var identiske med CNC.

    Siden jeg skulle etse kortet selv, og fordi det gjør routing/plassering av komponenter mye enklere, bestemte jeg meg for å lage et kort med ground fill i stedet for å dra alle jordforbindelser manuelt. Med ground fill blir det myyyye mindre kobber som skal etses bort.





    Den store fordelen er at ground fill gir bedre støybeskyttelse, noe som er viktig når man jobber med veldig lave signalstyrker. Her er CNC, som det så ut den gangen (foto av Sachin på Audiokarma). Som dere kanskje også ser så gjorde jeg litt annen layout, viktigst er bedre plassering av bypasskondensatorer:



    Det var altså historien om den aller første Muffsy, og såvidt jeg vet er det bare yngvejos som har et sånt kort i Norge.

    Og, som med det meste jeg gjør... Dere må ikke tro at jeg hadde noen platespiller. Det kom senere, en gammel Dual 1229 som hadde stått urørt på en hylle siden den ble kjøpt tidlig på 70-tallet. 500 kroner kostet den, og da fikk jeg med en forsterker og to Tandberg høyttalere. :D
     
    Sist redigert:

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Slenger inn ett bilde av PP1 kortet med komponenter montert. :)
    Muffsy pp1.jpg


    Det har skjedd litt med størrelsen siden den tiden. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Veldig bra yngvejos :)

    Her er en liten teaser, det mangler et kort på bildet som ikke mange har sett. Jeg kommer nok dit en dag.



    Neste gang skal jeg fortelle litt om PP-2 (det røde kortet nederst i høyre hjørne), som er den første "riktige" Muffsyen.

    Alt dette er jo gammelt nytt for yngvejos, som har alle.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Muffsy Phono Preamp, på riktig

    Den første "ordentlige" Muffsyen var PP (Phono Preamp) 2:



    Som sagt, jeg hadde skramlet sammen en versjon av Audiokarma CNC. Men, jeg ville mer. Interessant nok, nå som jeg tok steget bort fra CNC-kretsen fikk jeg likevel det for meg å kreditere dem. ;)

    Muffsy, og Audiokarma CNC, er ett phonosteg som har velgbar inngangsimpedanse, to forsterkningssteg og passiv RIAA-equalizer. Jeg hadde lagt til variabel forsterkning.

    Det første jeg tittet på var inngangsimpedansen. CNC hadde egentlig bare fire valg (16k, 33k, 47k og 62k ohm), men jeg syns det kunne forbedres siden man hadde opp til fire motstander i parallell. Her er resultatet, med de fire valgene fra CNC i bold):



    Når det var gjort, var tanken å gjøre kortet så lite som mulig. Ulempen var at man ikke kunne velge blant så mange ulike komponenter, men jeg syns at mindre var bedre og dessuten ble det enklere å lage en komponentliste.



    Alt i alt gjorde jeg følgende endringer:

    • Her introduseres Muffsy Power Supply
    • Kortet ble mye mindre
    • Kretskortet ble tosidig, med fullt jordplan
    • Signalbanene ble like lange
    • Inngangsimpedansene ble endret
    • Forsterkningen i begge stegene ble endret for å forhindre klipping av signalet
    • Koblingene for signalkabler ble forenklet
    • Jeg tok bort inngangskondensatoren (den kom tilbake igjen i PP-3)
    • Jeg endret RIAA-filteret så det skulle bli mindre støy og bedre nøyaktighet
    • Alle komponenter ble endret til standardverdier
    • Det ble plass til skrueterminaler
    • Variabel gain ble beholdt
    • Jeg skrev den første dokumentasjonen og Muffsy ble et byggesett
    • Jeg la også ut masse med info på hackaday.io: https://hackaday.io/project/4788-muffsy-phono-preamp-pp-2

    I tillegg til alt dette gjorde jeg de første målingene av denne kretsen, sånn at man skulle vite hva man fikk. Ikke for å skryte (eller jo kanskje?), så måler denne enkle kretsen veldig bra. Målinger er ikke alt her i verden, men den måler bedre enn enkelte kretser som koster 50-gangeren mer. Min idé er ikke å rakke ned på andre, så disse målingene får dere lete fram selv ;)

    Uansett, dette var altså den første Muffsyen. Jeg kunne like gjerne ha brukt denne istedet for dagens versjon i all framtid (og jeg gjorde det faktisk veldig lenge), men jeg fant noen andre forbedringsområder som førte til Muffsy PP-3...
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nå har jeg endelig fått (eller tatt meg) tid til å måle på min inverse RIAA-krets.

    Her er grafene for måling av høyre og venstre kanal, gjort med min QuantAsylum QA401:
    (OPPDATERING: Lagt til venstre kanal)





    Her har jeg zoomet inn til +/- 1 dB:





    Høyre kanal:
    Avvik fra RIAA-kurven er på under +/- 0,1 dB fra 60 Hz til 10 kHz. Totalt er avviket -0,13/+0,29 dB, med det største avvikene under 50 Hz og over 15 kHz. (Jeg mistenker at min QA401 måler mer feil høyere opp i frekvensene, men det gjør ingenting så lenge jeg måler alt annet med samme utstyr.)

    Venstre kanal:
    Veldig likt høyre kanal. +/- 0,1 dB fra 60 Hz til 3,4 kHz. Siden stikker den i vei litt mer enn høyre kanal, totalt avvik -0,12/+0,35 dB. Forskjellen er dog bare på 0,01 dB ved laveste frekvens og 0,06 dB på høyeste frekvens.

    Å vite avviket gjør at jeg kan bruke dette på senere målinger. Det var også fint å se at de måler neeeesten identisk likt.
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Yay!
    Thin Lizzy - Jailbreak ankom fra England. Original UK pressing og det hele. Nå er man ordentlig nøggd. :)



    OPPDATERING

    Næmmen, der kom jaggu Johnny the Fox også. Hele veien fra Italia med TNT. (Note to self: Unngå TNT i framtiden. De er noen rørefanter.)



    I tilfelle noen skulle lide av massiv undring; ja, det er Seas 72K som står bakom. Ikke mye bass, men det er grådig fin lyd i dem.



    Impedansen er på 4 ohm.
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    ^^^^ Mine helter det der ... hørte dem første gang som 13-åring hos en fetter; Bad Reputation, og likte det jeg hørte veldig, veldig godt ... :) Har 'alt' av dem, og hører stadig på dem. Hadde aldri den gatefold-versjonen du har der, men musikken er jo den samme ... :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Man må jo bare like Thin Lizzy. For meg er det en gjenoppdagelse. Hørte mer på de for 30 år siden, så ble de på en måte glemt. Jeg våknet med "Don't believe a word" i hodet en morgen, og så ble en utrolig fin gjenoppdagelse.

    Gary Moore & Friends med "One Night in Dublin" er en skikkelig god hyllest, om man ikke har hørt den konsterten. (Edit: Jeg glemte å si at Gary Moore var medlem av Thin Lizzy sånn til og fra.)

    BTW, jeg gjorde målinger for venstre kanal på min invRIAA. Posten over er oppdatert med grafer.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Man må jo bare like Thin Lizzy. For meg er det en gjenoppdagelse. Hørte mer på de for 30 år siden, så ble de på en måte glemt. Jeg våknet med "Don't believe a word" i hodet en morgen, og så ble en utrolig fin gjenoppdagelse.

    Gary Moore & Friends med "One Night in Dublin" er en skikkelig god hyllest, om man ikke har hørt den konsterten. (Edit: Jeg glemte å si at Gary Moore var medlem av Thin Lizzy sånn til og fra.)

    BTW, jeg gjorde målinger for venstre kanal på min invRIAA. Posten over er oppdatert med grafer.
    Du er visst eldre enn jeg trodde. Har alltid sett for meg at du var rundt 30 .;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Fra Muffseumet: Muffy PP3 + Rev A

    Muffsy PP-3. Før jeg går videre, PP står for Phono Preamp. Jeg vet ikke helt om jeg har sagt det noen gang. Veldig uorginalt og kjedelig, men sånn ble det. :)



    Her skjedde, for meg, den viktigste forandringen. Størrelsen. Kortet ble 84 mm bredt og passer rett inn i B0905-kabinettet. En kjempestor forenkling for alle som vil bygge sitt eget phonosteg, men som ikke er så sugne på å drive med (metall)sløyd.

    Samtidig kom strømforsyningen i ny versjon. Muffsy PSU kan gi straks over 100 mA ut. Setter man inn en LED for å vise om phonosteget er slått av eller på tar det opp mot 20 mA. Så jeg la til en uregulert AUX-power. Strømforsyningen var også 84 mm bred, og begge kortene fikk plass i kabinettet.

    Inngangskapasitans viste seg å være en viktig sak for mange. Rent teknisk er det en vederstyggelighet, kapasitansen bør holdes så lav som man bare kan få til. Likevel går jeg med på at det kan ha sin funksjon i visse tilfeller, så den kom med. Byggesettet leveres uten disse kondensatorene.

    En annen sak, som var ganske enkel å få til, var plass til større komponenter i RIAA-filteret for de som vil endre litt selv. Dette er en viktig del av DIY, derfor er jeg helt for det.

    Innkobling av kabler ble forbedret, gain-switchene fikk nå en funksjon med alle brytere satt till off, og det ble en generell forbedring av kobberbanene på mange steder. Det ble også litt mer filtrering av strømmen på selve kortet. Samtidig ble instruksjonene enda bedre, og hjemmesiden ble lansert!

    Nå var jeg endelig fornøyd med Muffsy som et produkt, og sagaen slutter her. Eller? Er ikke kretskortet svart? Og heter det ikke PP-3 Rev A? Og hva med bakpanelet?



    Akkurat... Endringene på Rev A er veldig udramatiske, men de er endringer okke som. Motivasjonen var å gjøre komponentlisten enklere. De gav littegrann lavere støynivå, litt forbedret nøyaktighet i gain, og pull-down motstander for at kretsen skal være dønn stabil om man ikke kobler noe på utgangen.

    Nå hadde jeg også skrapet sammen litt mer kapital... Nei vent nå litt... Her får jeg bryte av igjen... Jeg gjør ikke, og kommer ikke til å gjøre, dette for å bli rik. Det er helt og fullt en hobby. Jeg har en veldig beskjeden margin for å kunne håndtere feil og returer og for å kunne kjøpe komponenter til neste batch med byggesett. En group-buy på Audikarma og DIYAudio (alle mine kort er fritt tilgjengelige som Gerbers) fikk begrenses til å bare handle om kretskort for at komponentene i seg ble dyrere enn hva jeg selger kitet for.

    Like fullt, jeg hadde samlet sammen et par tusen svenske gærninger. Nå hadde jeg råd til (på bekostning av profitten, kitene kostet fortsatt det samma), gullbelagte kretskort og en regulert AUX-strøm på strømforsyningen. Den siste delen (AUX-strømmen) gjør at strømforsyningen ble mye mer brukbar.

    I tillegg kom bakpanelet. Det er faktisk et kretskort i en størrelse som gjør at det passer rett på kabinettet.





    Siste del av puslespillet var på plass, og dette er Muffsy Phono Preamp som vi kjenner den i dag. Bakpanelet fikk til sist innvendige baner, slik at man ikke behøvde dra jording mellom kontaktene selv.

     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg sa at det var enda en Muffsy som veldig få har sett. Dette er PP-3 Rev A - Enhanced:



    Tanken var å se hva som skjedde om jeg satte inn dyrere kondensatorer, resistorer (Vishay all the way) og decoupling til jord.



    For å si det med Dumdum Boys, jeg jaget skygger med lommelykt og fant zilch, nothing, nada. Ingen forskjell. På noen som helst måte. Ikke målbart og ikke hørbart. Men det var et bra eksperiment og jeg fikk til og med laget et frontpanel.



    Jeg loddet alt med blyfritt loddetinn, og kom fram til at det ikke er noe for meg. (Bortsett fra SMD da)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Muffsy PP-3. Før jeg går videre, PP står for Phono Preamp. Jeg vet ikke helt om jeg har sagt det noen gang. Veldig uorginalt og kjedelig, men sånn ble det. :)



    Her skjedde, for meg, den viktigste forandringen. Størrelsen. Kortet ble 84 mm bredt og passer rett inn i B0905-kabinettet. En kjempestor forenkling for alle som vil bygge sitt eget phonosteg, men som ikke er så sugne på å drive med (metall)sløyd.

    Samtidig kom strømforsyningen i ny versjon. Muffsy PSU kan gi straks over 100 mA ut. Setter man inn en LED for å vise om phonosteget er slått av eller på tar det opp mot 20 mA. Så jeg la til en uregulert AUX-power. Strømforsyningen var også 84 mm bred, og begge kortene fikk plass i kabinettet.

    Inngangskapasitans viste seg å være en viktig sak for mange. Rent teknisk er det en vederstyggelighet, kapasitansen bør holdes så lav som man bare kan få til. Likevel går jeg med på at det kan ha sin funksjon i visse tilfeller, så den kom med. Byggesettet leveres uten disse kondensatorene.

    En annen sak, som var ganske enkel å få til, var plass til større komponenter i RIAA-filteret for de som vil endre litt selv. Dette er en viktig del av DIY, derfor er jeg helt for det.

    Innkobling av kabler ble forbedret, gain-switchene fikk nå en funksjon med alle brytere satt till off, og det ble en generell forbedring av kobberbanene på mange steder. Det ble også litt mer filtrering av strømmen på selve kortet. Samtidig ble instruksjonene enda bedre, og hjemmesiden ble lansert!

    Nå var jeg endelig fornøyd med Muffsy som et produkt, og sagaen slutter her. Eller? Er ikke kretskortet svart? Og heter det ikke PP-3 Rev A? Og hva med bakpanelet?



    Akkurat... Endringene på Rev A er veldig udramatiske, men de er endringer okke som. Motivasjonen var å gjøre komponentlisten enklere. De gav littegrann lavere støynivå, litt forbedret nøyaktighet i gain, og pull-down motstander for at kretsen skal være dønn stabil om man ikke kobler noe på utgangen.

    Nå hadde jeg også skrapet sammen litt mer kapital... Nei vent nå litt... Her får jeg bryte av igjen... Jeg gjør ikke, og kommer ikke til å gjøre, dette for å bli rik. Det er helt og fullt en hobby. Jeg har en veldig beskjeden margin for å kunne håndtere feil og returer og for å kunne kjøpe komponenter til neste batch med byggesett. En group-buy på Audikarma og DIYAudio (alle mine kort er fritt tilgjengelige som Gerbers) fikk begrenses til å bare handle om kretskort for at komponentene i seg ble dyrere enn hva jeg selger kitet for.

    Like fullt, jeg hadde samlet sammen et par tusen svenske gærninger. Nå hadde jeg råd til (på bekostning av profitten, kitene kostet fortsatt det samma), gullbelagte kretskort og en regulert AUX-strøm på strømforsyningen. Den siste delen (AUX-strømmen) gjør at strømforsyningen ble mye mer brukbar.

    I tillegg kom bakpanelet. Det er faktisk et kretskort i en størrelse som gjør at det passer rett på kabinettet.





    Siste del av puslespillet var på plass, og dette er Muffsy Phono Preamp som vi kjenner den i dag. Bakpanelet fikk til sist innvendige baner, slik at man ikke behøvde dra jording mellom kontaktene selv.

    Veldig kjek sak og veldig fornøyd med min muffsy phono preamp,er jo veldig fleksibel med tanke på at en kan velge ohm og montere kondiser,så det gir jo en del muligheter å eksperimentere litt..
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Verktøy

    Kom over denne i et byggvarehus og tenkte at det kunne være verdt å teste som erstatning for en gammel tang fra Clas Ohlson.



    Helt klart superfornøyd, mye bedre med den smale kjeften. Og den kostet bare 125 kr.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Verktøy

    Min loddestasjon er en Weller WT 1 med WTP 90 loddebolt.

    https://www.weller.de/en/Weller--Generation-WT.html


    Denne er jeg veldig glad i, liten (litt større enn en kulepenn) og smidig bolt på 90W med en lang, myk kabel. Oppvarming tar 6-7 sekunder, den kjøler ned seg automatisk om jeg ikke bruker den.

    Jeg har også skaffet noen high thermal mass spisser, nå bruker jeg bare dem. F.eks. kan man lodde RCA-kontakter på et lite blunk.

    Alt tilbehør til WD/WSD-serien passer til denne.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kom over denne i et byggvarehus og tenkte at det kunne være verdt å teste som erstatning for en gammel tang fra Clas Ohlson.



    Helt klart superfornøyd, mye bedre med den smale kjeften. Og den kostet bare 125 kr.
    Wiha tenger har jeg aldri prøvd, men jeg har en god del Wiha sktrutrekkere som jeg liker veldig godt. Av tenger foretrekker jeg Lindstrøm, og på jobb bruker jeg Lindstrøms 8000 antistat serie.... men... "snedavbitaren" koster nøyaktig en kommaplass til høyre..<sukk>
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Åj... Jeg er ikke så kritisk til hvordan jeg bruker mine tenger, over tusenlappen for en tang er nok ikke noe som er beregnet for meg. ;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Verktøy

    Testing av greier gjør at man får bytte en del komponenter. Det er ikke alldeles trivielt å få løs komponenter i kort med plated through-hole.

    Jeg ble så lei av loddefletta som til sist gjør at loddepunktene løsner at jeg skaffet meg en SOLDER PEAK SP-1010DR desoldering station.



    Jeg tror det er en variant av denne, bare at den er ESD-sikker:

     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kom plutselig på en ting til som hadde vært stas. Et billig, enkelt og godt linjetrinn som supplement til RIAA'n? Inngangsvelger og volumkontroll, og ikke allverdens mer? Sånn funksjonelt sett, altså. Hva som må til av buffer og forsterkning og sånt er det nok best at jeg lar være å gjette om.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Kom plutselig på en ting til som hadde vært stas. Et billig, enkelt og godt linjetrinn som supplement til RIAA'n? Inngangsvelger og volumkontroll, og ikke allverdens mer? Sånn funksjonelt sett, altså. Hva som må til av buffer og forsterkning og sånt er det nok best at jeg lar være å gjette om.
    Jeg har kjørt Muffsy via attenuator og rett i effektforsterker uten buffer og det fungerte veldig bra. Så i prinsippet, trenger du bare ett potmeter og en ingangsvelger.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En enkel buffer løser en del problemer, som overhøring mellom innganger og litt annet... Dersom man har opamp-allergi og ikke trenger gain er enkel JFET buffer/preamp et svært godt alternativ. En god inngangsvelger, feks Elma, og et godt pot.meter samt JFET buffer....
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har faktisk testet litt fram og tilbake, med ulike slags forforsterkere. Dette var tenkt å være et vinterprosjekt, men jeg fikk aldri ut fingeren: http://www.hifisentralen.no/forumet...t-en-ny-integrert-forsterker.html#post2478024

    Nå er det ny vinter, og jeg trenger fortsatt en forforsterker. Med kanalvelger. Jeg kommer nok sikkert til å teste videre. Blir det kretskort av det kommer dere til å få vite det her, og jeg lover å dele på gleden.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et lite tips - overse det om du vil... sats gjerne på en inngangsvelger med releer på kortet. Det forenkler en god del, og kvalitets dreievendere er mer og mer skjelden.- og grisedyre når man finner de....
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Releer er en definitiv mulighet. Jeg tenker nok uansett at inngangsvelgeren og forforsterkeren blir to separate prosjekt.

    For de som ikke liker opamper, sjekk ut mine målinger på Burson V6 diskrete opamper. Det er faktisk ganske interessant: http://www.hifisentralen.no/forumet...udiokarma-cnc-phono-stage-22.html#post2624569

    Sånn forøvrig har jeg vært i bruktbutikk idag. Ingen audioting, men belysning er også ganske viktig. Jeg var så heldig å finne en nesten mint condish (VG++?) Luxo-lampe:



    (Da fikk jeg også vist fram for yngvejos at pulten fortsatt ser ryddig og pen ut :) )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn