Muffsy bygger, designer og eksperimenterer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Home Assistant? Er det sånne eplegreier?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Linux. Jeg kan selv 0.001% Linux men klarer allikevel å Google meg frem til hvordan man konfigurerer dette. Regn med litt knot og forumlesing hvis du begir deg ut på dette. Men du verden så kult det er å kunne snakke til sin egen mikrokontroller.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Denne da eller?
    https://www.home-assistant.io/

    Jeg kan virkelig Linux. Dette får havne på min todo-liste, må få den enkle delen til å fungere først.

    MQTT på Raspberry Pi var nesten for lett, og ekstremt responsivt.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Den ja. Hvis du kan Linux er dette en tur i parken. Litt klønete med noen json script men det ordner seg. Veldig mye utstyr er nesten ferdig konfigurert også.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det jeg ikke er spesielt bra på er programmering.
    Nå har jeg endelig fått min ESP32 til å subscribe på topics:

     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nice,
    Nå har jeg installert Home Assistant.

    Det kjører på Linux, men man får ikke adgang til operativsystemet. De har gjort det slik at det skal være super-enkelt. Så enkelt at hvis noe går feil så er det ikke muligheter til å finne ut hvorfor.

    Add-on'en "Mosquitto MQTT" fungerer ikke. Heldigvis fantes det en annen add-on som inneholder Mosquitto (MQTT Server and Web Client). Den siste kan selvsagt ikke konfigureres uten brukernavn og passord, så man får ingen anonym/åpen meldingstjeneste.

    Nå har jeg i hvertfall Home Assistant på plass. Og jeg har fungerende MQTT. Og fast IP, til slutt. Det er aldri feil å ha muligheten til å teste andre saker lenger fram, så jeg kjører på dette.

    Den eneste "smarte" elektronikken jeg har hjemme er Philips Hue, det var rene barnematen å installere det i Home Assistant!
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Så bra. Du kan eventuelt installere hassbian i stedet for hass.io. Med hassbian har du tilgang til OS'et og kan fikle mer. Jeg tester ut dette nå. Det står litt her:
    https://community.home-assistant.io/t/what-is-the-difference-between-hassbian-and-hass-io/35108/4

    En annen ting jeg skal teste etterhvert er dette: https://www.nabucasa.com/config/google_assistant/
    Dette er en automatisert integrering mellom google assitant høyttalerne og Home Assistant som skal gjøre det enkelt å integrere. Med dette på plass og med MQTT på HA og ESP kan man med stemmen styre hva som helst fra kaffetraktere til garasjeporter :)
    Jeg har tidligere satt opp integrering av GA og HA manuelt, men det er en PITA med masse ting som må spille sammen. I vinter sluttet dette plutselig å virke på grunn av en endring i googles oppsett og jeg har ikke orket å sette det opp igjen. Men når det virker så er det litt kult å kunne snakke med sin egen ESP og styre egentlig hva som helst.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Dette liker jeg.
    Å la ESP'n snakke MQTT og legge tjenester på det. Disse ESP+Alexa-bibliotekene ser ut til å leve på nåde fra Amazons funksjonalitet som endrer seg litt nå og da.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Når det er sagt...
    Biblioteket Fauxmo.h fungerer faktisk veldig bra, det har færre dependencies enn om man skulle sette opp en egen MQTT-server.

    Jeg testet ESPAlexa.h også. Felles for begge bibliotek er at devicene dukker opp som Philips Hue-enheter. Det burde bety at det skulle fungere med Google Home også. Enklere, og litt renere med Fauxmo, der dukker de opp som "other device". Da får man ikke opp en dra-og-slipp for lysstyrke.

    Velvel, dere vet hva det betyr. Google Home Mini er bestillt. :rolleyes:
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har sjekket litt, og har ikke all verdens forventninger til at Google Home skal fungere. Men, den var i hvertfall på tilbud.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Det var som jeg tenkte. Google Assistant/Home var ikke så lett. Noen slags ekstern (tilgjengelig på Internett) bridge trengs. Gbridge.io er en sånn, og man kan hoste den selv. Gbridge.io finnes også som en tjeneste.

    Jeg har uansett litt å leke med i form av MQTT og Alexa.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nå har jeg holdt på altfor lenge med å tulle rundt med frontpanel som likevel ikke blir så bra.
    FrontPanel Express derimot!

     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Kult.
    Jeg lekte litt med et design jeg også. Med et firkantet hull til display, fire runde og litt tekst ble prisen blir 40 USD for 100x200x2mm.
    Med moms og frakt og gebyrene til speditøren kommer det på minst 800 kroner vil jeg tippe. Litt dyrt..
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Ja, det er litt dyrt. Nesten en tusenlapp for mitt design, inkludert frakt. Det er innom EU, så da er det ingen extra moms/gebyr.

    Panelet er 320x70 mm, 6 mm tykkelse.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Ja, det er litt dyrt. Nesten en tusenlapp for mitt design, inkludert frakt. Det er innom EU, så da er det ingen extra moms/gebyr.

    Panelet er 320x70 mm, 6 mm tykkelse.
    Skulle akkurat til å fortelle at du tar feil og at mva. må betales ved avhenting på Posten, men så kom jeg på at du jo bor i Sverige. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Noen fordeler får man ha for å bo i Unionen :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Knotter!
    Massiv aluminium, direkte fra Kina. Føles veldig bra.

    Skal man dra noe lærdom av dette så hadde jeg hatt teksten til knottene et annet sted, eller skaffet litt mindre knotter. Eller begge deler.

     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    132
    Antall liker
    150
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde blitt rotete med teksten over. Slik det er, går det an å se på teksten første gangen man bruker den, og deretter er det bare å lære den utenat.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.369
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Skal egentlig ikke kritisere et veldig interessant prosjekt, men 2/3 størrelse på knottene....:cool: Men for all del, - smaken er som baken, og så videre...
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg er enig selv. 30 mm knotter, burde vært 20-25 mm. Det var faktisk veldig vanskelig å finne bra knotter som kan brukes på vanlig riflet profil og på D-profil. Nå har jeg i det minste noen ting, så får jeg fortsette å lete.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hverken bygging, design eller eksperimentering, men jeg må jo fotografere tingene mine. Så jeg kom fram til at alt som er verdt å drive med, er verdt å overdrive... med?



    Hva ser vi her?

    • Sony Alpha A6000
    • Roxson/Pixco MD-NEX focal reducer (crop factor 0.71)
    • Minolta MD 75-200mm, f4.5 teleobjektiv
    • Bananer
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Jeg har en drøss med gammelt fotoutstyr selv. Det er litt trist å tenke på hvor lite det har blitt brukt de siste årene. Jeg hadde det fremme for ikke så mange ukene siden, og da gikk det litt opp for meg hvor langt mobiltelefonene har kommet. Ikke at de nødvendigvis tar bedre bilder, men brukervennligheten er en helt annen, og fokussystemet på 10-15 år gamle kamerahus er kraftig forbigått av de beste mobilkameraene.

    Men når du får hektet på et godt fastobjektiv, leker med dybdeskarphet, eksponering osv, da glemmer man fort slikt.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Men når du får hektet på et godt fastobjektiv, leker med dybdeskarphet, eksponering osv, da glemmer man fort slikt.
    Helt enig. Jeg har flere gamle Minolta-objektiv og ett til på inngang. Kjører helt manuelt (dvs, litt halvautomatisk ISO), og er veldig fornøyd med det.

    Man får ikke slike bilder med et mobilkamera:



     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Kan jo i grunnen ikke krangle på det. :)

    Framfor alt er det jo lettere med mobil, og man tar mer bilder når man har den. Og så har de blitt ustyrtelig bra på automatisk etterbehandling (der resultatet til slutt blir til JPEG-filer). Og jeg har testet med RAW-filer på telefonen, det er relativt mye dynamisk range å hente ut.

    Et ånkli kamera har nok sin fordel ved vanskelige lysforhold, eller når man vil ha full kontroll på resultatet med dybdeskarphet og brennvidde.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Fungerer helt greit i mørket også, om man har mulighet til litt lengre eksponering...


    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Slettes ikke verst.
    Typisk meg å bli motbevist. Nå tenkte jeg si at man ikke får et kjempelangt objektiv på et lite mobilkamera, men jeg har jo sett visse eksterne mobilobjektiv som er ganske lange. ;)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Huawei har jo en løsning med prisme slik at objektivet fungerer som er periskop. Da blir de ganske lange. Det ryktes også at neste Samsung s-modell har noe heftig å by på... blir spennende å se.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    kjtl

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2017
    Innlegg
    132
    Antall liker
    150
    Torget vurderinger
    1
    Dynamikkomfanget på en mobil er likevel mye svakere enn på et skikkelig kamera. Du kan neppe hente noe særlig ut av skyggene på nattbildet over, for eksempel. Og om du ser mellom bladene på planten, ser du også at det er et område på bildet som telefonen har glemt å gjøre uskarpt. Men for all del, den tar allerede klart bedre bilder enn min Galaxy S7, som bare er et par år eldre.

    Nyere Sony-kamera har øye-autofokus som fungerer på katter, og da har man egentlig alt man trenger.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg var inne på det med dynamic range, og kontroll på prosessen. Det er verdt det for meg.

    Men mobilkameraer er bra, og de kan fotografere i raw. På langt nær så bra dynamic range som en sensor som har flere titalls ganger så stort areal, men bedre enn jeg trodde.

    Skylum (sjekk ut programmet Luminar) sier at de er autotune for bilder. Visse mobilkameraer har nok holdt den tittelen ganske lenge. Der har vi noe av grunnen til at mobilkameraer framstår som bedre, fordi det krever en del etterbehandling for å få bilder fra et systemkamera til å se like bra ut.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Her er et eksempel på et bilde man i hvertfall ikke kan ta med mobiltelefon:

    IMG_4976.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Hehe. Det er en vanlig hodelus på 80g kopipapir. 5D, 180 macro med 2x extender. Extenderen bringer jo motivet nærmere men den flytter også nærgrensa nærmere.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Men når du får hektet på et godt fastobjektiv, leker med dybdeskarphet, eksponering osv, da glemmer man fort slikt.
    Helt enig. Jeg har flere gamle Minolta-objektiv og ett til på inngang. Kjører helt manuelt (dvs, litt halvautomatisk ISO), og er veldig fornøyd med det.

    Man får ikke slike bilder med et mobilkamera:

    LaCie-Makes-Its-Hub-Sexier-Releases-USB-Only-Version-2.jpg
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Hehe. Det er en vanlig hodelus på 80g kopipapir. 5D, 180 macro med 2x extender. Extenderen bringer jo motivet nærmere men den flytter også nærgrensa nærmere.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    En millimeter eller to som er i fokus. Ikke dårlig.
    Jeg så det på telefonen først, og trodde bare det var lagt på litt blur.

    EDIT:
    Fram til nå har jeg ikke hatt lengre brennvidde enn 70mm, det var derfor jeg kjøpte det lange 75-200mm. Jeg venter også på et objektiv med fast brennvidde på 135mm, f3,5.

    Hvorfor?
    Derfor: https://www.youtube.com/watch?v=t3A3SnPFPk0

    Det fine med disse gamle Minoltaobjektivene jeg har kjøpt er at de koster nesten ingenting. La gå at det finnes bedre objektiv, men det er en ganske billig måte å skaffe seg relativt gode objektiv på. Jeg har:

    • 28mm, f2,8
    • 50mm, f1,7
    • 35-70mm, f3,5 macro
    • 75-200mm, f4,5
    • (snart) 135mm, f3,5

    Ingen av disse kostet mer enn 500 kr, et par av de kostet 200 kr (SEK).

    Med focal reducer på Sony A6000 blir faktisk brennvidde som oppgitt på objektivet, samtidig som man "får" én blenderåpning større. Dvs at:

    • Oppgitt f1,7 = f1,2
    • f2,8 = f2
    • f3,5 = f2,4
    • f4,5 = f3,2
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn