Mu-so, soundbar?

TVT

Medlem
Ble medlem
28.10.2010
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Jeg må dessverre bytte ut supernaiten og vanlig stereo mot noe som tar mindre plass. Har idag brukt de sammen med TV(60"), men skal nå ha TVn i et hjørne hvor det ikke blir plass til noen høyttalere på sidene.

Derfor ser jeg nå etter en soundbar, men lurer veldig på hva. Har veldig lyst på en Mu-so, men er litt i tvil om dette er det beste valget når den primært skal brukes med TV. Er det noen som har erfaring med denne og en litt større TV? Det jeg tenker litt på er at Mu-so ser veldig smal ut i forhold til andre soundbars, og at det kanskje ikke blir helt optimalt ? :)

Takker for alle råd :)

M

medlem215396

Gjest
Har benyttet Muso med TV. Her var den tilkoblet optisk utgang fra TV.
På den måten dekket den alle signalkilder tilkoblet TV`n, uten noen form for switching.

Muso spiller stort og flott så ikke la deg lure av størrelsen.
For best mulig gjengivelse bør den ha litt luft rundt seg.

Les dette mht volumbegrensninger.
Low volume when using S/PDIF from a TV or Set Top Box... | Naim Audio Forums

Alternativer kan være Focal Dimension.

TVT

Medlem
Ble medlem
28.10.2010
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Det blir nok å koble den på samme måte, fra optisk ut fra TVn. Jeg har det også slik idag, rett fra TV inn i Supernait, som egentlig fungerer veldig bra. Har også sett litt på Focal Dimension og Dali Kubik, men det er vanskelig å velge :).

Det jeg lurte litt på, var hvordan kanalseperasjonen var, og om all lyd kommer fra et punkt i midten. Focal har vel "kunstig" surround, mens Dali og Naim vanlig stereo.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.343
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Et par ting du bør være litt OBS! på: Det finnes lydplanker som gir deg "skikkelig" sourround/alle formater. "True HD". Disse har da HDMI inngang.
Så har du enklere typer som Sonos Playbar, med kun optisk inngang (Se f.eks.HiFiklubbens egen beskrivelse av denne) som støtter Dolby Digital.

OBS! Om du ønsker sourround fra sistnevnte løsning, så må du da være sikker på at din TV videreformidler formatet via optisk utgang! Flesteparten av TV`er sender bare 2-channel stereo ut på optisk. Det er litt av en showstopper om du investerer i f.eks en Sonos. (Holdt nemmelig nettop på å legge egget her selv, med planlagt kjøp av full Sonos pakke til TV.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Går fint det. HDMI-switch med toslink utgang. Så kjører du en liten forsinkelse lyden fra playbar. Fordelene er kun en hdmikabel fra switch til TV. Ulempen er at du må inn med en Harmony-fjernkontroll ellers blir du gal av å måtte switche innganger på hdmiswitchen med den ultralille kredittkort-fjernkontrollen til switchen. Men etter hvert vil du ikke skjønne hvordan du klarte deg uten Harmony'en. Har nettopp satt opp fullt oppsett med playbar;sub,satelitter. Funket gull det.

Jeg ville gått for Playbar, uten tvil, gjerne med sub og satelitter. Har du Sony TV, slipper du mest sannsynlig HDMI-switchen. Har du noe annet må du inne med en switch.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det jeg lurte litt på, var hvordan kanalseperasjonen var, og om all lyd kommer fra et punkt i midten. Focal har vel "kunstig" surround, mens Dali og Naim vanlig stereo.
Til Tv-bruk skal jo lyden helst komme fra midten, i et surroundoppsett er det jo senterhøyttaleren som er kjernen. Naim Mu-so låter naturlig og fokusert på dialog og klarer også gi et ganske stort lydbilde. Når det er sagt så er den jo ikke en spesialisert lydplanke, HDMI og dekoding av surroundlyd mangler, så Mu-so bør nok først og fremst vurderes dersom den også skal brukes som et musikkanlegg.

TVT

Medlem
Ble medlem
28.10.2010
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Takker for alle svar :). Det er en gammel TV(Pioneer krp-600), og den har vel bare pcm, så det blir stereo uansett. Det er ikke så viktig med surround, så vanlig stereo holder i massevis. I og med at jeg tar ned stereoanlegget så tror jeg at en ren soundbar kanskje ikke er helt optimalt, så det blir nok å se på en Mu-so, skulle det være helt bomskudd, så har jeg plutselig en unnskyldning for å kjøpe noe mer :p.

Topp Bunn