Mozart's strykekvartter

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Antall liker
89

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I second that. Sykt billig, svært bra. Hagen på DGG (suverent spenstig og levende, men litt vel masete for min smak) og Amadeus på DGG (liker de godt jeg) er blant en haug alternativer. Men Eratos forslag hadde jeg nok gått for først og fremst. Akkurat passe moderne schwung og akkurat passe historisk forankret.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.662
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sikkert fine ting som ble anbefalt her, ting som jeg vil prøve å få hørt.
Selv nyter jeg Quator Mosaiques i Mozart
41RP361m8YL._SS500_.jpg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vis vedlegget 141989
Det settet det er veldig flott, og en klar anbefaling dersom du kan klare deg med 6 av de 23 kvartettene Mozart skrev. Det kan man selvsagt ikke, særlig de 4 som kom etter de 6 såkalte "Haydn-kvartettene" er et must. Kjøper man dette Mosaique-settet i tillegg til de komplette Quartetto Italiano, og kanskje den doble med Leipzig kvartetten på MDG av de 4 siste for å få noe i helt moderne lyd, er man godt dekket!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.092
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har Hagen (7CD) og Mosaïques (de siste 10). Herlige begge på hvert sitt vis.
Jeg synes 7CD-boksen til Veronika og Gutta er et spesielt godt kjøp da den også inneholder andre edelstener fra Wolfies hånd.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.662
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Erato: Den Italiano-boksen, er det samme innspillingene som ble gitt ut på Philips, og ligger i Mozart Complete Edition?

Jeg sjekker ut flere av disse på Spotify, der ligger både Hagen og Quartetto Italiano. Og Amadeus, og Emerson, og Talich.

Quartetto Italiano & Arthur Grumiaux & Eva Czako & Georges Janzer & Max Lesueur & Arpad Gérecz – Mozart: Complete Edition Box 7: String Quartets, Quintets (11 CDs)
Amadeus Quartet – Mozart, W.A.: The String Quartets
Hagen Quartett – Mozart: String Quartets
Emerson String Quartet – Mozart: The "Haydn" Quartets
Emerson String Quartet – Mozart: Prussian Quartets
...og slik går no dagane...

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.662
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
....
Det settet det er veldig flott, og en klar anbefaling dersom du kan klare deg med 6 av de 23 kvartettene Mozart skrev. Det kan man selvsagt ikke, særlig de 4 som kom etter de 6 såkalte "Haydn-kvartettene" er et must. Kjøper man dette Mosaique-settet i tillegg til de komplette Quartetto Italiano, og kanskje den doble med Leipzig kvartetten på MDG av de 4 siste for å få noe i helt moderne lyd, er man godt dekket!
Bare en liten kommentar: Kanskje det finnes flere varianter, men min Quator Mosaique-boks med det samme bildet inneholder både Haydn-kvartettene, Hoffmeister K499 og de prøyssiske, altså 10 kvartetter.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja det stemmer, var nok litt kjapp der. Som sådan inneholder det nok det du "må" ha av Mozart kvartetter.

Topp Bunn