Mozarts Requiem

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg ser i en annen tråd at Bøhms innspilling er anbefalt. Det tar jeg for gitt er på "moderne" instrumenter. Men hva med originalinstrumenter? Harnoncourt er også nevnt. Er det en "autentisk" innspilling? Hvis ikke, hvilken anser dere for å være den "beste"? Bortsett evt. fra Gardiner?

K

kbwh

Gjest
Harnoncourts på DHM er vel sånn "halvautentisk". Uansett min favoritt.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Til orientering: I april lanseres det en 50 CDers jubileumsboks på Deutsche Harmonia Mundi, analogt til HM50 boksen mange prater om. Har sett innholdsfortegnelsen, husker ikke hvor, og husker ikke om denne er med, men mye snadder er det.

PS: Snadderlisten ligger her: http://www.hmv.co.jp/product/detail/2700394

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
OK takk for svaret. "Halvautentisk" høres ut til å være i min gate. Og jeg har generelt stor sans for Harnoncourt, til tross for mine reservasjoner i annen tråd angående hans innspilling av Matteuspasjonen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg oppfatter vel egentlig Harnoncourt som helautentisk i den forstand at Consentus Musicus Wien spiller på "autentiske" instrumenter, i motsetning til noen av de andre orkestrene som Harnoncourt har jobbet med. Uansett er det en glimrende innspilling. En kjapp lytt til confutatis viser en tolkning full av vold og angst og omskiftelige følelser, i sterk kontrast til mange tolkninger som legger an en mer religiøs høytidsstemning.

Og det skader jo heller ikke at lyden er i referanseklasse, kanskje spesielt om man har en god SACD-spiller.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Til orientering: I april lanseres det en 50 CDers jubileumsboks på Deutsche Harmonia Mundi, analogt til HM50 boksen mange prater om. Har sett innholdsfortegnelsen, husker ikke hvor, og husker ikke om denne er med, men mye snadder er det.

Nå leser ikke jeg japansk særlig godt; men som eier og nyter av HM50-boksen, og enda større entusiast av DHM enn sin franske ekvivalent; så håper jeg at lanseringen av denne boksen annonseres her på klassiskavdelingen med bravur av nyhetens fader; den som boksen først oppdager.

Forresten så tror jeg Harnoncourt ville blitt fornærmet av å bli kalt halvautentisk; all den tid han nedlegger svær innsats i å autentisere sine fremførelser.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
erato skrev:

Nå leser ikke jeg japansk særlig godt; men som eier og nyter av HM50-boksen, og enda større entusiast av DHM enn sin franske ekvivalent; så håper jeg at lanseringen av denne boksen annonseres her på klassiskavdelingen med bravur av nyhetens fader; den som boksen først oppdager.

Forresten så tror jeg Harnoncourt ville blitt fornærmet av å bli kalt halvautentisk; all den tid han nedlegger svær innsats i å autentisere sine fremførelser.

Mvh Vidar P
Velg English øverst i venstre hjørne; jeg linket til det som vises som engelsk hos meg, men hadde samme problem første gang jeg aksesserte siden før jeg så den unnseelige Engelsklinken oppe til venstre.....

K

kbwh

Gjest
Hmm, jeg er visst ekspert på å dele ut fornærmelser for tiden.

Bach_Man; er det store lydmessige forskjeller på CD og SACD-sporene på Harnoncourt-platen?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke gjort noen seriøse AB-sammenligninger. Nå for tiden er det SACD-laget det går i, men såvidt jeg kan huske er det ikke noe galt med cd-laget heller. Generelt synes jeg ofte at SACD låter en smule rundere og fyldigere i klassisk musikk enn cd, mer som levende musikk kan man si.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.706
erato skrev:
Valentino skrev:

Ja, du verden, her var det mye snadder!

Topp Bunn