Mozart eller Salieri

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
I forbindelse med at Amadeus nok en gang er nevnt i en tråd her, hvem klarer å høre forskjell:

http://reverent.org/mozart_or_salieri.html

Var egentlig Salieri en så dårlig komponist som filmen skal ha oss til å tro?

Hadde et par feil selv, må jeg innrømme, og det kunne nok blitt flere om jeg ikke hadde gjenkjent mange av Mozart-stykkene..

T

theStig

Gjest
Salieri var ikke så ille han, men var det ikke for Mozart ville han nok ha være totalt glemt i dag kanskje?

Muligens det hadde vært bedre om det var Salieri som hadde fullført en del av Mozart's verker - bedre enn mye av det makkverk som andre har gjort. F.eks Robert D. Levin sine grusomme "tillegg" til C-moll messen....møl fra enda til annen spør du meg. Også enkelte partier i Requiem som Sussmayr vel sto for var ikke helt bra....

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Nei, det jo lett å høre i reqiem at kvaliteten synker mot slutten. Agnus Dei og Benedictus er nokså tamme greier i forhold til Sequentia.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.334
Torget vurderinger
1
I forbindelse med at Amadeus nok en gang er nevnt i en tråd her, hvem klarer å høre forskjell:

http://reverent.org/mozart_or_salieri.html

Var egentlig Salieri en så dårlig komponist som filmen skal ha oss til å tro?

Hadde et par feil selv, må jeg innrømme, og det kunne nok blitt flere om jeg ikke hadde gjenkjent mange av Mozart-stykkene..
Selv bommet jeg på nr. 2 og nr. 5.
Og jeg er enig i at Kvaliteten på Salieri komposisjonene virker bra. Syns også det er åpenbart at han er veldig inspirert av Mozart.

Mvh
Karl Erik

T

theStig

Gjest
Den siste satsen er vel Mozart sin tror jeg (i hvertfall delvis), men jeg synes også at det "klabber" litt mot slutten, sånn fa midt på og utover. Men bevares - det er et flott verk!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Mozart kom ikke lenger enn til å skissere offertorium, altså domine jusu/hostias. Også en del av de tidligere satsene krevde endel videre arbeid av mer teknisk art. Det er imidlertid mulig at Mozart hadde kommunisert sine ideer om avslutningen til Süssmayer. Vi ser i alle fall at denne gjenbruker Mozarts materiale i avslutningen, noe som gir stykket et visst helhetlig preg, men oppfinnsomheten og gjennomføringen ikke er helt på høyde med Mozarts egne komposisjoner, det er jo lett å høre om man sammenligner Recordare og Lacrimosa med Agnus Dei og Benedictus.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Filmen overdrev svært på alle måter når det gjaldt Salieri. Kompositorisk var han nok ingen "hack"; men knapt nok heller noen stjerne. Og det var nok ganske mange samtidige komponister som var mere spennende enn Salieri, prøv feks Biondis Boccheriniplater.

Glem ikke Rimski-Korsakoff sin opera "Mozart og Salieri" . Forman og Shaffer var ikke de første som tok av på denne myten.

Topp Bunn