Motstand i PSU

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Bygde en gang en "The End" effektforsterker som i sin luksusutgave hadde en seriemotstand mellom to store kondensatorer i hhv pluss og minus spenningen. Mener å huske at den var på 0,47R / 5W. Den ga en roligere og mere detaljert lyd med denne motstanden enn uten - syntes jeg. Det var dog delte meninger og mange mente at forsterkeren mistet litt dynamiske egenskaper med motstanden.

Ser at andre forsterkere bruker bifilært viklet spole i stedet for denne motstanden (f.eks. Musical Fidelity).
Hvilken størrelsesorden bør en slik spole ha? Hva er evt fordeler / ulemper med motstand kontra spole kontra ingenting...?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
...
Ser at andre forsterkere bruker bifilært viklet spole i stedet for denne motstanden (f.eks. Musical Fidelity).
Hvilken størrelsesorden bør en slik spole ha? Hva er evt fordeler / ulemper med motstand kontra spole kontra ingenting...?
Som alltid avhenger det av bl.a. omkringliggende kretsløp/komponenter og hva målsettingen egentlig er. Tipper vi gjerne snakker om området 1-50 Henry (contra milli Henry) - avhenig av strøm og annet.

I et såkalt PI-filter (kondensator-spole-kondensator etter likeretting) ville jeg har regnet på antall dB demping ved 100Hz og gjort en avveiing ift utgangsimpedansen til strømforsyningen og behovet for kondesatorer etter spolen. Jeg ville ha prioritert jevn impedans fra 20Hz og oppover. Ulempen med et PI filter i «lavimpedante» trasistor greier som er avhengige av et vist strømtrekk og lav impedans fra forsyningsspenningen, er at kondesatorbanken etter spolen nødvendig vis blir veldig stor dersom impedansen fra 100Hz og ned mot 20Hz skal holdes lav. Uten denne spolen så er det AC forsyningen som bidrar til at denne impedansen ikke blir for stor (100 Hz likerettet AC på 50 Hz).

Dersom hensikten er å redusere de krafigste strømtoppene ved likeretting, kan spolen plasseres før likerettingen evt med noen små plastkondiser til å avkoble selve likeretteren. En slik spole kan evt gjøres noe mindre enn ditto for PI.

mvh
KJ

Topp Bunn