"Mosfet pure class A amplifier thick PCB turbo V2 partial kit" -Jims_Audio F5T V2 kit

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    "Mosfet pure class A amplifier thick PCB turbo V2 partial kit" -Jims_Audio F5T V2 kit

    Nå har jeg fått satt sammen denne for en liten test og det ser/høres veldig lovende ut. Jims_Audio leverer ferdig match'a utgangs-transistorer + inngangs-JFET'ene og resten må en skaffe selv (Elfa / Mouser / ....).

    MOSFET Pure Class A Amplifier Thick PCB Turbo V2 Partial Kit | eBay

    Noen andre som har erfaringer med dette kortet?

    20140716-115336_cr.jpg
    20140716-115454_cr.jpg
    20140716-115653_cr.jpg


    Men best egna for vinterbruk dette :) ... godt og varmt.

    Eller kanskje ha egen Sommer-bias setting?
    Hvor langt ned kan en gå tro?
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    bare si at det ikke er exicon Power transer der
    Det er ikke Exicon Power transer der :)


    Han leverer originale Fairchild FQA19N20C / FQA12P20. Toshiba 2SK170BL / 2SJ74BL JFET'ene og MUR3020WT diodene er også originale. Ikke alle i HK som gjør det :D Han er kanskje den eneste??

    Har du dårlig erfaring med Exicon? Ser unge Holton har begynt å bruke Exicon.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    funker som bare det...
    bare vær forsiktig ved oppstart
    bias pot´ene skal stå på 0 ohm ved oppstart av bias justeringen...skru saaaaaakte til det begynner å skje noe....feks opp til 20mv, deretter neste pot til offset kommer til null
    du trenger minst 2 DMM, helst 3
    mvh
    Leif
     
    Sist redigert:

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Biasjusteringen gikk som en drøm på denne (DMM har jeg så det holder av :D ) og målinger ellers viser også bare gode ting. Har ikke sett noe tegn til oscillering og båndbredden er 1.0 MHz. Stigetider 3-400 ns. Dette har jeg ikke sett noe i nærheten av på "vanlige" utgangstrinn (BJT).
    Har ikke fått testa maks strøm enda. Litt tynn kjøling foreløpig.

    Og så låter det veldig bra :)
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Det kabinettet så saftig ut!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja noe helt annet enn det raklet fra Italia imo
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    25vdc inn på kortet?!?
    de skal ha 32
    hvilken bias kjører du nå da?
    mvh
    Leif
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    494
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Har du mulighet for det så fyr alltid opp en ny forsterker ved å øke tilspenningen med en variac. Har du ikke det så kan du sette inn motstander i stedet for B+/B- sikringer.
    Kan spare deg for mye penger :)
    Mvh Atle
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    LMC - Ja kortene kan ta opp til 32 VDC men har det helt fint på 25 også. Gir litt mindre varme - noe som er et poeng for meg for denne forsterkeren. Skal stå inne i hobbyhula mi som ikke er så stor. Blir varmt nok her :) Trenger ikke så høy uteffekt på denne. Bias nå er på 0.5A med noen små kjøleelementer. Planen er å skru opp bias så jeg lander rundt 55 grader med kabinettet jeg skal bruke.

    atlechri - Det er en bra metode. Jeg har ikke variac men bruker en lab-strømforsyning til de første justeringene.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva oppnår du med lav spenning og høy bias?
    den skal etter sigende låte bedre desto høyere bias man kjører på
    Papa anbefaler vel 300mA som safe og alt over 400 som "stå klar med brannslukkeren"
    jeg kjører 32v og 350mA, men er et prosjekt i utvikling for å si det mildt
    tester R2=47K erstattet av gitterchoke i kveld
    choke input psu er løst
    måtte ned fra 50 til 40vac sekundærer for å slippe varmeutvikling fra seriemotstander etter choken
    simulert lavere sekundærer med Variac og nå virker alt som det skal
    mvh
    Leif
     
    Sist redigert:

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Jeg kommer til å starte med bias på 300 mV over 1ohms motstandene og se hvor varmt det blir. Dette er 0.6A i hver gren - 1.2A totalt - som blir 60W per kanal som en skal kvitte seg med.
    Å gå over ca 400mV vil gjøre at diodene begynner å lede og vi får en ustabil forsterker. Så med 300 mV blir det litt margin. Er vel dette Papa anbefaler også.

    Fikk kabinettet i dag !! Det var raskt levert av DHL gitt!
    DHL.PNG


    Og kabinettet ser veldig fint ut. Ikke en masse "Kinesiske presspasninger" :) Gikk helt fint å skru det sammen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan var bunnplaten? de er ofte tynne og slarkete og bøyer seg ned når en får på en dugelig trafo...
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Hvordan var bunnplaten? de er ofte tynne og slarkete og bøyer seg ned når en får på en dugelig trafo...
    Bunnplaten er ca 4mm alu. Og med 10 skruer, 3 på sidene og 2 i endene. Kan ikke se for meg at den blir for tynn. Ser helt passe ut dette.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Hvordan var bunnplaten? de er ofte tynne og slarkete og bøyer seg ned når en får på en dugelig trafo...
    det eneste jeg likte med italiachassiet var den extra bunnplaten til festing av stæsj, så man slapp alle bolter og skruer gjennom selve bunnplaten
    den bidro og til ekstra avstiving

    ellers har amerikanske BUD industries en del bra rack chassier der man kan få ventilerte topp og bunnplater, modulære skillevegger(både horisontale og vertikale) mm
    disse jeg brukte til mine 300B og RIAA psu.
    mvh
    Leif
     
    A

    audiosan

    Gjest
    LMC. Du vet at de Italia kabinettene også fås kjøpt som full alu? Da med 3mm alu topp/bunn og bakplate (gjelder pesante dissipante og slim line).
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja jeg kjøpte jo det "eksklusive" 5U kabinettet som var full alu
    mvh
    Leif
     
    A

    audiosan

    Gjest
    LMC. hva som gjorde at du ikke likte det chassiet da?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    at det var upresist og at det ikke var random i hvilken rekkefølge man monterte sider ifht topp-bunn plate og endevegger
    mvh
    Leif
     
    A

    audiosan

    Gjest
    jaha? Det her ikke jeg opplevd med noen av kabinettene fra modu. Og jeg har en hel del av de.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om man feks skrudde sammen alt utenom topplokket, ville ikke topplokket passe fordi chassiet var for smalt øverst.
    upresise hull var gjennomgående tema
    mao crap!
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det mest positive var predrillede kjøleribber.....utrolig tidsbesparende
    mvh
    Leif
     
    A

    audiosan

    Gjest
    Ingen av mine chassis har vært slik. Alle har gått fint sammen uten problemer. Jeg har til og med byttet både bakplate og topp plate mellom forskjellige chassis. Aldri opplevd at noe er upresist.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    om man feks skrudde sammen alt utenom topplokket, ville ikke topplokket passe fordi chassiet var for smalt øverst.
    upresise hull var gjennomgående tema
    mao crap!
    mvh
    Leif
    Man skal bare vente med å spenne helt op til alt er på plads.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Leif har rett, begge jeg har bygget har vært vanskelige å få sammen. For trange toleranser og for små hull! Måtte forlenge skisse og øke gull for å få alt til å passe. Ikke plagsomt når man vet om det i forkant og har tilgjengelige verktøy, men fortsatt ikke bra nok.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Her spriker da erfaringene voldsomt i begge retninger ! Har kun kjøpt ett kabinett fra Modu, gode erfaringer med det. Ellers er vel løsningen å designe sitt eget kabinett, for så å få en metallbedrift til å lage det, etter egne arbeidstegninger. Gjorde dette en gang, og resultatet ble meget bra. :)
     
    A

    audiosan

    Gjest
    Ja å bygge selv er definitivt et alternativ. men tror ikke resultatet med det spriker noe mindre heller :D men skal det lønne seg rent økonomisk, så må en nok gjøre mest mulig av jobben selv.
    selv lager jeg kabinetter fra bunn til klasse A forsterkere, da det er lite utvalg av overkommelige chassis på det kommersielle markedet til en grei pris. mye rimelig fra kina. men sammen med frakt moms og fortollings gebyr, så blir det kostbart det også.
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Det er en pain in the ass med behovet for gigantiske kjøleribber, og å bore/gjenge alt sammen er mer jobb enn man skulle tro, selv med borddrill og ok verktøy. Jeg er også skeptisk til den lydmessige meritten til disse metallboksene - det er jo etter hvert mange som har hevdet at aluminium og stål i nærheten av kretser påvirker lyden, deriblant Duelund og Denis Morecroft (DNM). Før EE-101-mafiaen går bananas med påstander om uvitenskapelighet, vil jeg foreslå å ta en nærmere kikk på Morecrofts kredibilitet og merittliste innen audiodesign. ;)

    Jeg sitter og tenker på om ikke det kunne være mulig å få til noe med f.eks. kopperplate, vifter og en temperatursensor som kutter strømmen dersom vifta skulle feile. Viftene nedenfor er fantastiske, og lager i de mindre luftforflyttende variantene null hørbar lyd på 0,5 meters avstand og helt minimal vibrasjon:

    Gentle Typhoon 120 mm: CPU Kühler, Lüfter, Lüftersteuerung, PC Netzteile von Scythe
     
    Sist redigert:
    A

    audiosan

    Gjest
    veeeeel. OM det skulle være noe form for hørbar differanse overhode, så er det vel ca 0.5% av verdens befolkning som oppfatter den. så er vel ingen grunn for å stresse med slike tanker. 90% av alle selvbygg kan oppgraderes mye mere lydmessig ved å bruke tid på å finne en korrekt layout og intern kabel strekking. for ikke å snakke om jording.
    da blir det i mine øyne bare dumt å bekymre seg om chassis materiale som KANSKJE kan ha en microskopisk ulempe lydmessig :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    samme holdning som du viser i DIYAUDIO der du sier I doubt....
    hvorfor ikke teste selv istedet for å avskrive ting utifra synsing eller teoretisk grunnlag
    som jeg svarte deg der og:
    doubt have never accomplished any progress

    Gary på Borderpatrol har bygget versjoner av sine amper i alu, stål, kobber og trekabinetter, alle andre parametre identiske og kobber låter best av metall
    tre er i en egen klasse, hva gjelder oppløsning og mangel på "grit og grain"
    kanskje upraktisk og ikke like kult som cnc freste profiler etc, men vi er som AUDIO DIY ere allerede marginale...

    mvh
    Leif
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    veeeeel. OM det skulle være noe form for hørbar differanse overhode, så er det vel ca 0.5% av verdens befolkning som oppfatter den. så er vel ingen grunn for å stresse med slike tanker. 90% av alle selvbygg kan oppgraderes mye mere lydmessig ved å bruke tid på å finne en korrekt layout og intern kabel strekking. for ikke å snakke om jording.
    da blir det i mine øyne bare dumt å bekymre seg om chassis materiale som KANSKJE kan ha en microskopisk ulempe lydmessig :)
    Det er ikke sikkert det er så marginalt, men en faktor der det er noe å hente - på lik linje med et gjennomtenkt jordingsopplegg for hele anlegget og alle komponenter. Min erfaring er på linje med det Leif skriver om "grit'n'grain", og at mellomtone/diskant er svært sensitivt for forvrengningsmekanismer av ymse slag, deriblant de potensielle problemområdene du nevner. Hvis jeg ender opp med å bygge 2x Aleph J til biampingsplanen min, blir det antakelig med kobber og ribber utenpå der igjen, men jeg lurer litt på om ikke rør er veien å gå (igjen). Har litt vanskelig for å bestemme meg, og da er det ikke annet å gjøre enn å få testet en god nok røramp og få inn noen konkrete lytteerfaringer.

    Tilbake til F5Tv2 - er det noe nytt å melde, eller er det sommerferie på DIY-fronten? :)
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Tilbake til F5Tv2 - er det noe nytt å melde, eller er det sommerferie på DIY-fronten? :)
    :) Nå er det så varmt inne i hobbyrommet mitt at jeg ikke orker tanken på å fyre med enda flere watt.

    Men en kan da planlegge litt likevel. Har vel egentlig to prosjekter på gang - begge F5Tv2. Én til hobbyrommet som ikke lager så veldig mye varme - og én til stua der jeg er litt friere med tanke på varme.
    Så for hobbyrom-forsterkeren tenker jeg litt lavere rail-spenning og litt lavere bias.
    Kommer til å bruke samme type PCB til begge (den jeg linket til i post #1) da dette oppførte seg veldig pent!

    Lurer litt på å bruke viftekjøling også men vil helst slippe. Fikk tak i noen alu kjøleribber (tett mellom ribbene) som kan lages som en tunnel med vifte i enden - men å få dette lydløst virker helt umulig. Gode tips mottas med takk.
    Kanskje best å bruke vanlige kjøleribber (med større avstand mellom ribbene) og så 'hjelpe til' litt med noen nesten lydløse vifter.
    Eks: https://www.komplett.no/noctua-nf-s12a-uln-120mm-vifte/779024

    Eller bare ha store nok kjøleribber :)
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    "Gentle Typhoon"-viftene er overlegne blant de ganske mange typene jeg har testet - antakelig fordi de er de eneste med dobbelt kulelager. Hvordan noe slikt skulle gjennomføres, er kun på fantasistadiet - men man kunne jo se for seg å sette opp kjøleribber med *vertikale* spalter mot hverandre i midten av bunnplaten, og montere vifta på den ene enden - så får man et eksosrør. Hehe! :)

    Jeg ser du har Audiolab og Holton fra før... har du fått sammenliknet noe lydmessig mellom disse og F5?
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Jeg ser du har Audiolab og Holton fra før... har du fått sammenliknet noe lydmessig mellom disse og F5?
    Takk for tips :)

    Noen vitenskapelig eller systematisk sammenligning har jeg ikke gjort men jeg har likevel noen idéer om hva jeg synes:

    - Av Audiolab forsterkere er det bare 8000A jeg har. Etter å ha testet mange forskjellige NAD'er og Tandberg'er ramla jeg borti denne. Og den likte jeg veldig godt! Så godt at jeg likegodt kjøpte enda en til å ha i hobbyhula ... og enda en i reserve :) Angst for å miste disse :D Skal ikke selges. Kjent for å være "musikalske" og transparente.

    - Holton nxV200 R2 Signature: Litt samme som 8000A men enda mer presise og kanskje litt kjøligere/skarpere i lyden. Masse trøkk.

    - Pass F5 / F5T V2: Så langt den beste lyden jeg har hørt :) og målinger som er helt hinsides. Noe som får en DIY'er til å slappe litt mer av (kanskje derfor de låter så bra??).

    Som kilder bruker jeg Audiolab M-dac og/eller HRT MusicStreamer II+
     
    Sist redigert:

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar - jeg har en 8000A selv som jeg kjøpte for mange år siden for 1500, og det er en veldig ok amp hvis det er musikk man skal høre på. :)

    Hvordan vil du beskrive F5 ift. kjølighet / skarphet i lyden?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn