-morten- 's hovedanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ja fortell fortell :)
    Regner med de har fått endel timer nå -morten-

/jan

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    10
    hei,

dersom det er noen rykter om min død så er de relativt overdrevet, men garasjebygging og utgraving til kjeller tar sin tid.

høytalerene har stått til innspilling siden jeg fikk de, og har endelig i kveld fått slått med ned å lyttet på de.

det første som slo meg var at jeg hørte lyder jeg ikke har hørt før. ellers så synes jeg det er vanskelig å beskrive lydopplevelser (man er da mann), men her er et forsøk.

åpent og detaljert, uten at det går utover musikaliteten og rockefoten. en varm og behagelig bass.

foreløbig så spiller de med et adyton transistorforsterkersett (synes det var greiest til ukesvis med innspilling), men skal bytte over til rør (som høytalerene er beregnet for). det skal bli litt gøy.

synes uansett at det spiller ganske bra.

mvh

-morten-

R

Rolf_Da!

Gjest
    Stilig!

Men hva er det på de to nesterste hyllene?
    Sånne cdkaruseller?

R

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    10
    hei,

RoDa skrev:
    Men hva er det på de to nesterste hyllene?
    Sånne cdkaruseller?
    jepp, i steden for cd-rack, tar mye mindre plass. i de to har jeg plass til 600 cd'er av dårligere kvalitet og slike som jeg sjelden/aldri spiller. forløper'n til lagring på hard-disk?

mvh

-morten-

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Så hvordan spiller det med rør på Merlin'ene ?
    Du har planer om å bruke 2 amper eller ?

/jan

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    10
    hei,

spiller tilfredstillende synes jeg, har snart tid til å å ha folk på en lytt. konstruktøren av høytalerene anbefaler IKKE mer enn en forsterker, men hva vet vel han.

mvh

-morten-

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    -morten- skrev:
    konstruktøren av høytalerene anbefaler IKKE mer en en forsterker, men hva vet vel han.

mvh

-morten-
    Nemmli ;D
    Si i fra når du vil ha lyttebesøk.
    Største forskjellen på Adyton og rør på de høytalerne ?

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Storebror skrev:
    Grattis! E-sound signature?

:) R
    Jepp,ett massivt bygge kan man vel si ;)
    Takk for lytten/kaffen og ikke minst det meget gode sjokoladekaka :) i går Morten.

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Regner med at du slenger ut ett par bilder til etterhvert ?

I mellomtiden kan jeg jo prøve å formidle litt av det jeg opplevde i går ;)
    Må innrømme at det låter jævlig fint på hovedanlegget ditt Morten,litt for snilt for meg kanskje men utrolig behagelig endå.
    Nå spilte vi relativt lavt,tror jeg iaf ;) , og følte ikke at noen manglet.BAM hjalp vel til litt også.
    Det er de her vi hørte på http://www.merlinmusic.com/vsm.htm ,skulle jeg ta feil så regner jeg med at Morten retter på meg ganske fort her.

Koste meg skikkelig når Radka T. "live in Hamburg" surret og gikk,meget bra til den type musikk.

Cd spilleren er jo en historie for seg selv.Nytt bekjentskap for min del men så vidt som jeg kunne høre så var den absolutt en god match med Merlin/rør.
    Bygd som en tanks også,massiv ! Signature ver.

*lånte bilder på nett"

Kjeller/nr2 anlegget tar vi i den andre tråden ;)

/jan

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    10
    hei,

siden shanling cd300 cd-spilleren ble nedgradert til kjelleranlegget, var det ikke mer enn rimelig at jeg hadde en annen spiller på lur, e.sound e5 signature. en solid sak som også viste seg å spille bra.

jeg synes at anlegget nå har fått en veldig behagelig lydsignatur, det går ann å lytte lenge uten å bli trett i øra. selv på lavt volum så klarer også høytalerene å formidle all lyd. bammen hjelper nok til på bassen her, men jeg synes det er praktisk å kunne få ut all lyd av plata uten at alle andre i huset må "lide" pga høy lydstyrke. selv om det er mulig at anlegget fungerer best på kvinnelige vokalister (som jeg nok hører mest på), så er det imidlertid ikke noe problem å få råkkefoten til å virke.

det kom imidlertid en kommentar om at anlegget låt "snilt". kan ikke si at jeg er uenig i det, men jeg er (innerst inne) en snill gutt så det passer bra.

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    -morten- skrev:
    imidlertid en kommentar om at anlegget låt "snilt". kan ikke si at jeg er uenig i det, men jeg er (innerst inne) en snill gutt så det passer bra.
    ;D ;D

/jan

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Grattis med ny spiller! Ser ut som solide greier. Er det en ren CD_spiller eller leser den også sacd?
    Hvor i signalkjeden har du plassert BAM`n din? Merlin kan låte litt mer frempå (...eller kanskje u-snilt?) om du har den koblet mellom kilde og forforsterker.

Regner med at du ser frem mot høsten nå, med dertil mer tid i godstolen og god musikk :)

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    10
    hei,

takker, fornøyd med spilleren.

bammen står der den skal, dvs etter spilleren. jeg er fornøyd selv med hvordan ting låter.

janr er nok innerst inne en rabagast siden han ikke liker snille greier :)

mvh

-morten-

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Fortell fortell :)

ps: har ikke ramlet en "skjeggete" kar innom ?

/jan

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ampen sin det tenker jeg :)
    Godt at du fikk den hjem, hel.

/jan

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.443
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Spennende Morten!
    Føler dog at det er et stort hull i midten av tråden din - var ikke Merlin'ene noe å samle på
    allikevel?
    E Sound'en - ligger'n i Gatedalen eller?

Vennlig hilsen

Morten - nysgjerrig...... ;)

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    10
    hei,

stemmer nok det, ting har skjedd det sisste halve året. det kommer litt mer om tanker og slikt om kort tid. bedre bilder også.

mvh

-morten-

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Det som er sikkert er at Avance høytalerne spiller utrolig bra. Hørt de i flere rom/settings hos -morten- og de imponerer hver gang :)

Gleder meg til fortsettelsen.

/jan

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    10
    litt kortsiktig historie.

etter å ha flyttet til ny enebolig for snaut 2 år siden, og jeg fikk et eget musikkrom, ble interessen for komponenter vekt på ny. endel nytt/brukt ble handlet inn. ting ble dermed "til overs" og et lytterom nr. 2 ble etablert. etter å ha holdt på slik en stund, syntes jeg at begge anleggene ble meget bra.

tiden til lytting er imidlertid ikke den aller største, og jeg følte derfor at jeg hadde kommet litt ut å kjøre. det ble derfor bestemt at det fikk holde med et bra anlegg og en reiseradio i lytterom nr. 2 (dette har selvfølgelig skjært seg, mer om dette i tråden for -morten- 's kjelleranlegg).

uansett.

merlinene ble solgt, litt usikker på hvor lurt det var, det var fine ting. men advance dana høytalerene har endel gode egenskaper de også. og siden hovedanlegget ble lite brukt var det helt ok med, vil ikke si nedskalering, men en forandring. at det ble noen kroner i kassa gjorde heller ikke noe.

samme på cd-spiller siden, hadde en shanling cd300 og en e-sound signature. begge fine spillere, men en måtte gå og jeg endte opp med å beholde shanlingen; tøft med toppåpning på cd-luka.

nå står en vurdering av forsterker for tur. jeg er veldig fornøyd med min audioromy med 813 rør. og den blir ikke solgt med det første. men alltid artig med forandringer. fikk tak i en gammel engelskmann; bill beard 30-60 med 8 stk el84 rør og dobbel strømforsyning (tøft med 2 strømkabler!). skal bli spennende å se hvordan den låter. blir koblet opp en av de nærmeste dagene.

bedre bilder kommer. kanskje noen lytteinntrykk også. janr får lov til å komme innom først, han har fulgt hele transporthistorien fra første benk.

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    10
    hei,

JanR skrev:
    Melder meg frivillig jeg :)
    /jan
    i kveld kanskje? da kan du sammenligne direkte med audioromy'n før den blir lempet ut. vi tar det på sms.

mvh

-morten-

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    -morten- skrev:
    hei,

JanR skrev:
    Melder meg frivillig jeg :)
    /jan
    i kveld kanskje? da kan du sammenligne direkte med audioromy'n før den blir lempet ut. vi tar det på sms.

mvh

-morten-
    Tror ikke jeg har noe annet fore i kveld, tar det på sms vi.

/jan

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    10
    hei,

den er grei, er litt spent serru. solid sak på 22kg, uten altfor mye tjaffs. fulgte med manual også. har to sett med andre rør for senere testing. nå sitter det jj tesla rør i, og de får sitte i noen uker tenker jeg. ifølge selger skal disse fungere veldig bra.

mvh

-morten-

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.443
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Åååååååå, de har hemmelige møter...... :( :-\
    ;D

Hmmmm, dette høres spennende ut Morten, tror nesten jeg må bestille time jeg og,
    må jo se om jeg greier å grave meg ned i innkjørselen din - igjen........ ::)

Vennlig hilsen

Morten

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    10
    hei,

det skal vi nok få til lagga, har relativt bra tid utover.

dersom du venter litt, så kommer innkjørselen til å bli litt bredere slik at folk med stor bil også kommer inn og ut.

mvh

-morten-

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Ganske stor skjeggulf det der :)

Spiller greit ? Kontra ARomy'n ?

/jan

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    10
    litt inntrykk sånn fort å gæli, har ikke hørt så mange timer ennå.

mindre kraft enn i audioromy'n (45w kontra 32w), må vri mer på knotten for å få samme lydstyrke, kl. 10-11 fungerer greit, en time mer en audioromy'n. den er helt tyst. god kontroll i bunn/mellomtone, kanskje litt skarp i toppen?

morro med to av/på knapper.

forsterkeren har selvfølgelig en bakside også:

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Syns personlig baksiden ser bra ut jeg da ;D

Svinger en tur oppom i kveldinga, skal bli morro å endelig få høre "skjeggen" :)

edit: du bruker "original" rørene ? JJ ?

/jan

-morten-

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2005
    Antall liker
    10
    hei,

det blir bra janr.

det sitter jj rør i den nå, sovtek er originalrør. jeg har et sett sovtek og de andre russiske du anbefalte for testing i ledige stunder.

mvh

-morten-

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    -morten- skrev:
    hei,

det blir bra janr.

det sitter jj rør i den nå, sovtek er originalrør. jeg har et sett sovtek og de andre russiske du anbefalte for testing i ledige stunder.

mvh

-morten-
    Uten at jeg skal si det sikkert men innbiller meg at 6P14P kan være tingen (EL84)
    Nuvel, blir bare synsing fra min side.

Skal bli morro og høre den på Avance :)

/jan

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Flotte bilder, kult anlegg. liker skjeggen best selvfølgelig ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn