Morsmålundervisning for innvandrere

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
I dag har innvandrerbarn rett til morsmålundervisning før de kan starte norskopplæring, hvis jeg har forstått dette riktig.
Er det nødvendig, eller er det bare en lys ide fra en snill forskerhjerne?

Er det noen av dere som kan litt om dette, eventuelt kan vise veg til relevant forskning? Hvordan er erfaringene fra utlandet?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.928
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Alt etter kva skriftkultur du kjem i frå, vil det vere ein stimulans for læringa å alt kunne "koden" for lesing/skriving, slik at du slepp å gjere dette samstundes som du lærer det nye språket. Du bør også ha ei forståing av ordklassane og korleis desse fungerer på ditt morsmål for å kunne lære dei språklege byggjemåtane i eit anna språk. Det beste av alt er å vere tospråkleg, der begge foreldra er svært medvitne om at språka skal lærast samstundes. Men det er ikkje alle ungar som fiksar dette...

Forsking har eg ikkje peiling på i farten.

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.590
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Loven(e) er nok litt mer infløkt enn som så...
Slik jeg har forstått det, fungerer det på følgende måte:

Mange innvandrere og innvandrerbarn får morsmålsundervisning, men ikke primært for å "styrke morsmålet" sitt.
Derimot skal barn kunne gis fagspesifikk undervisning på sitt morsmål, for på denne måten å forsøke å styrke/sikre det faglige utbyttet og den faglige læringseffekten, - dog under en forutsetning: De MÅ ha GNO (opplæring i grunnleggende norsk - tidligere gikk denne undervisningen under fanen Norsk 2)

Dessuten er det vel en særordning for barn i skolealder, ungdom og voksne som ankommer Norge fra et annet land.
De får såvidt meg bekjent inntil ET år med basic norskopplæring ved spesielle skoler for nettopp dette.
MEN; en elev som ankommer Norge i f eks februar, kan risikere å få norskopplæring i kun månedene februar --> juni samme år, før de kastes hodestups ut i norsk grunnskole. Litt kjedelig dersom en kommer fra et land med stor språklig avstand...

mvh
Proffen

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Morsmåls undervisning er tull og sløseri med samfunnets resssurser.
Morsmålet lærer man seg av mora si og i familien, Og har man annet morsmål enn norsk ser det ikke samfunnets ansvar å opprettholde det.
Morsmålsundervisning er kun sysselsettingtiltak for innvandrere.. og står heller i veien for at barna lærer seg skikkelig norsk.

Men hva vet jeg om saken, jeg var bare tostråklig som barn, mine kone er tospråklig og mine barn er tospråklige...Alt uten "morsmålsundervisning fra det offentige". Det er sikkert noen forskere som mener det er ytteres nødvendig med morsmålsundervisning for identitetsbygging og annet fjas..Men sannheten er et det kun er sløsing med sammfunnets midler. Morsmålet utover norsk bør være familens ansvar og ikke det offentliges..

Sleiven

.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Sleiven skrev:
Morsmålet lærer man seg av mora si og i familien, Og har man annet morsmål enn norsk ser det ikke samfunnets ansvar å opprettholde det.
Naturligvis har du helt rett. Staten bør ikke finansiere opplæring i punjabi for at muhammedanerne skal kunne snakke reint når de er hjemme i landsbyen for å finne seg ei underdanig nok kjerring.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.928
Sted
Torget vurderinger
0
Sleiven skrev:
Morsmålsundervisning er kun sysselsettingtiltak for innvandrere.. og står heller i veien for at barna lærer seg skikkelig norsk.

Men hva vet jeg om saken, jeg var bare tostråklig som barn, mine kone er tospråklig og mine barn er tospråklige...Alt uten "morsmålsundervisning fra det offentige". Det er sikkert noen forskere som mener det er ytteres nødvendig med morsmålsundervisning for identitetsbygging og annet fjas..Men sannheten er et det kun er sløsing med sammfunnets midler. Morsmålet utover norsk bør være familens ansvar og ikke det offentliges..

Sleiven

.
For å halde oss til ditt døme: kva språk snakka du før du kom til Noreg? Har du ein jobb der språk er uvanleg viktig?
Elles syner det seg at ungdom som er tospråklege gjerne lærer lettare enn dei som berre held seg til eitt språk. Eitt døme er nynorskelevar som stort sett gjer det betre enn dei som har eit perifert tilhøve til dei to skriftspråka våre.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.399
Torget vurderinger
4
oddgeir skrev:
I dag har innvandrerbarn rett til morsmålundervisning før de kan starte norskopplæring, hvis jeg har forstått dette riktig.
Er det nødvendig, eller er det bare en lys ide fra en snill forskerhjerne?
Hvordan defineres innvandrer i denne sammenheng ?
Jeg blir mektig provosert av andre og -tredjegenerasjons "innvandrere" som snakker gebrokent norsk.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Audiophile-Arve skrev:
... dei to skriftspråka våre.
Nynorsk er et døende kunstspråk som brukes av nedstøvete lærere og forstokkete kommunebyråkrater i utkantnorge.
NORSK=BOKMÅL.
Våre kjære muslimer fortjener ikke å måtte lære nynorsk.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.928
Sted
Torget vurderinger
0
BBking skrev:
Audiophile-Arve skrev:
... dei to skriftspråka våre.
Nynorsk er et døende kunstspråk som brukes av nedstøvete lærere og forstokkete kommunebyråkrater i utkantnorge.
NORSK=BOKMÅL.
Våre kjære muslimer fortjener ikke å måtte lære nynorsk.
Ironien din går visst litt i tull for tida?
Elles burde du vel lære deg litt nynorsk, såpass at du kunne fylle ut trygdemisbrukarskjemaet om du skulle verte tvangssend til utkanten. Det er for mange tullingar i dei urbane stroka, så dei rausaste av oss rurale får prøve å tilby avlasting.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Audiophile-Arve skrev:
Elles burde du vel lære deg litt nynorsk,
Nynorsk er et uvesentlig særspråk oppfunnet av en ensom og forvirret mann fra Sunnmøre. Nynorskbruk er uttrykk for et atferdsavvik som grenser mot seksuell perversjon.

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
894
BBking skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Elles burde du vel lære deg litt nynorsk,
Nynorsk er et uvesentlig særspråk oppfunnet av en ensom og forvirret mann fra Sunnmøre. Nynorskbruk er uttrykk for et atferdsavvik som grenser mot seksuell perversjon.
Idag har du glemt å ta den lille rosa pilla..........

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.590
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hmmmm.......
Vet ikke helt hva det skyldes, men aner her konturene av veeeldig lav selvtillit, BBKing................. ;D

Tråden handler tross alt ikke om ditt syn på nynorsk, så vennligst vis litt folkeskikk!
Hvis du ønsker å debattere graden av nødvendighet for nynorsk, opprett da heller din egen tråd om dette......... Simple as that! ;D

mvh
Proffen

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Proffen skrev:
Hmmmm.......
Vet ikke helt hva det skyldes, men aner her konturene av veeeldig lav selvtillit, BBKing................. ;
Ja, jeg mangler selvtillit. Skulle gjerne hatt mer.

Staten bør ikke finansiere morsmålsundervisning for innvandrere. Det må bli deres privatsak.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.928
Sted
Torget vurderinger
0
Snakkar vi om elevar som i utgangspunktet ikkje er tospråklege, bør dei meistre eitt språk før dei skal lære eit anna.
Elles må alle lære norsk. Eg har sjølv vore innvandrar, og har kjent det tåplege på kroppen ved ikkje å meistre språket som brukast.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
BBking skrev:
Ja, jeg mangler selvtillit. Skulle gjerne hatt mer.

Staten bør ikke finansiere morsmålsundervisning for innvandrere. Det må bli deres privatsak.
I teateret spiller alle en rolle, og alle blir betraktet som like viktige og uviktige.
I livets teater gjør de også det (er like viktige), men de fleste synes for opptatt av å overspille sin egen rolle. Mange hever seg selv gjennom å tråkke på andre. Dessuten, har noen fått øyne for glitter og stas, skånes ingen i jakten på mer.

La deg ikke lure av de misforståtte mobberne, de prøver bare å gjøre seg selv litt mer verdifulle i egne øyne gjennom å plage andre. Du vet, den gjengen som mener at mønsteret på slipset og dongribuksa til 5000 kroner er hva som gjør et menneske bedre og mer verdifullt, moteløvene.. de virkelig tafatte :p

Sier jeg som har latt meg rive med mer enn en gang her på Sentralen
;)

Denne dagen som startet så bra :D
Kopiert fra tråden for morgenfugler:
En deilig dag. Kaffe og foredrag.
Fortsett å tenke slik så blir kanskje hele dagen en fin en :D

For øvrig er jeg enig, vår plikt er å lære dem Norsk, siden vi har latt dem få komme hit.
De må gjerne lære seg morsmålet sitt, men la det være et valgfag på skolen, så kan de prioritere selv.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.912
Sted
Nøtterøy
Dæven, her tror jeg det blir liv. Bare å finne fram popcorn. ;D

Topp Bunn