Morrissey: The charming man?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Parelius skrev:
Punkt 2: Hvorfor i all verden kunne de ikke ha gjort dette skikkelig og gitt det ut på 12"?
Så 7" lykke i 45 rpm hastighet er ikke godt nok for Dem Parelius. Tsk tsk.....

Eller som en veninde utbrøt etter en het natt i Spania under en av våre rockeeskapader for noen år siden.
"Såååå mye kuk" . "Don Juan" Carlos hadde tydeligvis levert varene. :-X ;D
 
P

Parelius

Gjest
12" i 45 rpm er liksom det lille ekstra, er jeg blitt fortalt. Jeg prøver vel bare fortvilt å kompensere for min utilstrekkelighet som går på 1 rpm.
 
H

Hugh

Gjest
Parelius skrev:
Punkt 1: Limited Edition? Hva er poenget? Markedsføringsgimmick som jeg finner usmakelig, om det da ikke er et fortvilt forsøk på å gjøre det til et samlerobjekt. Jeg foretrekker å kjøpe ting for musikken.

Punkt 2: Hvorfor i all verden kunne de ikke ha gjort dette skikkelig og gitt det ut på 12"?

Dette er bare kjedelig!
Og dermed frarøver jeg Dem retten til å benytte Dandy i Deres tittel. Skal vi være praktiske og hverdagslige nå? Maken til «boring trousers» idioti har jeg ikke hørt siden den tykke dvergen Storbergets siste stotringer.
 
P

Parelius

Gjest
Men Mr. Hugh, kystboer i fylket vi er tvunget til å krysse på vår vei til sivilisasjonen, skal vi nå begynne å kjøpe markedsføringsartige replica? En dandy har (eller burde ha, skal det innrømmes) originalene; det er bare makramélauget som tror seg i besittelse av noe storslagent med denne samlingen. Har De blitt trygdet og tygger sjokolade mens De lar dem forføre av alskens drømmer?
 
H

Hugh

Gjest
Parelius skrev:
Men Mr. Hugh, kystboer i fylket vi er tvunget til å krysse på vår vei til sivilisasjonen, skal vi nå begynne å kjøpe markedsføringsartige replica? En dandy har (eller burde ha, skal det innrømmes) originalene, det er bare makramélauget som tror seg i besittelse av noe storslagent med denne samlingen. Har De blitt trygdet og tygger sjokolade mens De lar dem forføre av drømmer?
Nei, jeg gir blaffen. Boksen er fet, den skal selvsagt ikke spilles, bare eies. En rekvisitt på livets teaterscene. Dandyen bryr seg ikke om detaljer, bare det ser riktig ut. Det gjør denne. Kjære Dem, dette burde da være enkelt.
 
I

ijustpop

Gjest
Parelius skrev:
Hugh skrev:
Denne er jo til å dø for. Regner med at menigheten har sikret seg denne nå da tiden har vært mer enn tilstrekkelig. De som vegrer seg eller nekter vil bli henrettet og deres etterlatenskaper brent og spylt ned i dass.
Punkt 1: Limited Edition? Hva er poenget? Markedsføringsgimmick som jeg finner usmakelig, om det da ikke er et fortvilt forsøk på å gjøre det til et samlerobjekt. Jeg foretrekker å kjøpe ting for musikken.

Punkt 2: Hvorfor i all verden kunne de ikke ha gjort dette skikkelig og gitt det ut på 12"?

Dette er bare kjedelig!
Punkt 1: Nesten alt som gis ut av bokser i dag, gis ut i ett opplag. De forblir ikke i trykk. Derfor veldig kjekt at dette opplyses slik at man kjøper med en gang, og ikke venter.. - til boksen ikke er i trykk lenger og man må betale gjennom tennene på ebay.

Punk 2: Så enig så enig! The Smiths var et 12" band, fantastiske utgivelser. 7"erne var massakrerte utgaver av 12"erne. Desverre har jeg ikke alle - og en 12" boks hadde blitt spilt. Denne er kjøpt, titta litt på, prøvespilt og nå står den i hylla - og der vil den bli stående.
 
P

Parelius

Gjest
Nah, vet ikke det, Mr. Hugh. De er kanskje fremdeles full av feber? Selv har jeg omgjort mine originaler til aksebeger. Hva skal jeg da med disse uorginale lettvintheter? Plassere dem på loftet og komme med i Norge Rundt neste år?
 
H

Hugh

Gjest
Parelius skrev:
Nah, vet ikke det, Mr. Hugh. De er kanskje fremdeles full av feber? Selv har jeg omgjort mine originaler til aksebeger. Hva skal jeg da med disse uorginale lettvintheter? Plassere dem på loftet og komme med i Norge Rundt neste år?
Full av rubinfarget rødvin kanskje. Deres nye folkelige og praktiske side er en skuffelse. Hvorfor ikke skaffe en lettvint leilighet i en gård med heis i en av drabantbyene? Kort vei til banen og enkelt å parkere Mondeoen ved senteret. Hvis De er Dandy nå er Jan Bøhler det også. Nei, dette gjorde meg trist. Dandyens fall.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17






Nå ble det orden i sysakene i casa Griffenfeldt også. I tillegg er singelboksen på vei...
 
I

ijustpop

Gjest
Years of Refusal, før jeg har hørt plata: De "gamle" låtene, That's How People Grow Up og All You Need Is me er ikke noe å hoppe i taket over. Har bare hørt den en gang, men singelen, Throwing My Arms Around Paris - ehh - Et tema (only steel and concrete will accept my love, eller hva han synger) han har sunget om og gjort det bedre hundre ganger før, og en banal vokalmelodi.

Har ikke tyvlyttet, og skal gi plata en fair sjanse når den er i butikkene, men etter de tre kuttene som allerede er offisielt utgitt er ikke forhåpningene veldig høye. Men kanskje blir jeg positivt overrasket?
 
I

ijustpop

Gjest
En Moz-tråd blir ikke komplett uten et bilde av stedet hvor det hele startet. Kings Road 286 i Manchester. Hit flyttet familien når Morrissey var 12 år gammel og det var denne døren unge Johnny Marr banket på tidlig i 1982 på jakt etter en vokalist.




Bildet har jeg selvsagt tatt selv.
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Kjetil_M skrev:
Da sitter jeg og hører i gjennom denne:


Det høres meget lovende ut etter en gjennomlytting, så denne skal absolutt kjøpes!!

01. Something Is Squeezing My Skull (2:38)
02. Mama Lay Softly On The Riverbed (3:53)
03. Black Cloud (2:48)
04. I’m Throwing My Arms Around Paris (2:31)
05. All You Need Is Me (3:13)
06. When Last I Spoke To Carol (3:24)
07. That’s How People Grow Up (2:59)
08. One Day Goodbye Will Be Farewell (2:57)
09. It’s Not Your Birthday Anymore (5:10)
10. You Were Good In Your Time (5:01)
11. Sorry Doesn’t Help (4:03)
12. I’m OK By Myself (4:48)
Da har jeg hørt igjennom platen 12-13 ganger, og ja den er virkelig bra.
Låtene vokser og vokser for hver gang. de låtene som jeg ikke tok de første gangene er nå favorittene ;D Herrrrrlig 8)
Gleder meg til å kjøpe den! Håper den kommer på vinyl også!!

Mvh
Kjetil
 
H

Hugh

Gjest
Takk Wergeland for bildet av stallen der mirakelet skjedde en gang for et halvt århundre siden, men jeg synes du skal tenke i mer positive baner enn det du er inne på nå. Gammelmanns furting er nesten like ile som gammelmanns vås. Du er ikke fra Snåsa vel?


PS Den kommer på vinyl!

Nei, la oss tenke positivt. Mandag kommer siste del i Evangeliet etter Morrissey.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.868
Antall liker
26.619
Sted
Oslo/Grebbestad
Har noen 7" Smiths i singel samlingen, bla Ask og The boy whit a thorn in his side
Rough Trade label utgitt i 85/86 orginal kanske?
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Hugh skrev:
Takk Wergeland for bildet av stallen der mirakelet skjedde en gang for et halvt århundre siden, men jeg synes du skal tenke i mer positive baner enn det du er inne på nå. Gammelmanns furting er nesten like ile som gammelmanns vås. Du er ikke fra Snåsa vel?


PS Den kommer på vinyl!

Nei, la oss tenke positivt. Mandag kommer siste del i Evangeliet etter Morrissey.
Da er den kjøpt i spes utgave med DVD. Og bestilt på LP 8)
Endelig får jeg få høre på den i på anlegget og ikke bare på IPOD.

Den e knall god ;D
 
H

Hugh

Gjest
Igjen. Alene. Dragen på trening. Kronprinsen på trening. Prinsen på nett.

Alene, med Years of refusal- høyt som svarte faen på det italienske kvalitetsanlegget.

For tidlig å si noe, men energisk start og kanskje det råeste soundet siden "Your Arsenal"

Tror dette er årgangsnadder gutter. Wergeland kan gå å leke med de store modne vennene sine. Vi små koser oss da vi skjønner dette er bra. Evangeliet etter Morrissey fortsetter.
 
H

Hugh

Gjest
Har nå hørt i gjennom dette to ganger. Jeg er ikke i tvil; dette er en stor utgivelse.
Vanskelig å identifisere enkeltspor alt nå da kvaliteten er meget høy fra første til siste spor, men flere singler er det definitivt. Bandet og lyden er det råeste jeg har hørt fra Morrissey og vokalen er sedvanlig topp. Tekstene har jeg ikke lest, men ut i fra det jeg hører er dette bra selv om han ikke topper seg selv. Men hvem i svart gjør det? Jeg er imponert. Skal feire med en bøtte rødvin i kveld.

Skål og gratulerer Morrissey. Du er VIRKELIG the charming man!
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Syntes ikke det låt helt riktig på de første sporene, synes soundet hadde en tilnærming til alle "tøffe" rockeband som bla. blir spilt på P3 osv.
Etter første kopp med nykvernet guatemalsk kaffe, er noe av skepsisen vekk, etterhvert ble det umiskjennelig bra, Morrisseys arroganse ble tydeligere, mao. ble alt som det skulle være. Særlig når jeg kom til It’s Not Your Birthday Anymore og I’m OK By Myself.

Spent på hva noen runder til i Cds2 gjør.

 
I

ijustpop

Gjest
Har hatt lit tid til å fordøye Years of Refusal nå. Ikke blant hans aller beste, men jeg tar meg selv i å spille den ofte og liker hva jeg hører. Det er da Morrissey!

Da Johnny Marr oppløste The Smiths og Morrissey gikk solo ble alt på en måte mer opplagt. Tekstene ble tydeligere (men ikke dårligere), og musikk ble enklere og mer strømlinjeformet. Mens The Smiths' låter var bygd opp av 4 individer som spilte mot hverandre, samtidig som det låt tight, er Morrissey solo langt mer strømlinjeformet. The Smiths' 4 viljer gir hver eneste låt en rekke lag av musikalsk genialitet. Vokal, gitarer, bass og trommer gjør sin egen greie og krever alene masse oppmerksomhet. Kaotisk, men nøye regissert. Alltid interessant og man går aldri lei. Morrissey solo er langt mer umiddelbar og fengende. Arrangementenes hovedoppgave er hele tiden å fremme stjernen; vokalisten og lyrikeren Morrissey - selv på Your Arsenal hvor de pur unge rockabilly-musikerne spiller hjertet av seg. Summen er vakker kunst, men de musikalske ingrediensene skilt fra hverandre er langt fra oppsiktsvekkende slik The Smiths individuelle bidrag er. Morrissey solo er ikke dårligere, men annerledes. The Smiths kan jeg spille om og om igjen. Morrissey solo kan jeg i perioder få nok av, men vender alltid tilbake.

Dog, i kveld er Åge husgud. Tilgi meg Moz.

I 2005 deltok jeg på et Morrissey symposium ved University of Manchester og gjorde samtidig unna den store pilgrimsferden. Her er noen store landemerker for alle popfans:



"A dreaded sunny day
so I meet you at the cemetry gates"
-Cemetry Gates
(Morrissey/Marr)



"I was minding my business
lifting some lead off
the roof of the Holy Name church"
-Vicar in a Tutu
(Morrissey/Marr)



"Under the Iron Bridge we kissed"
-Still Ill
(Morrissey/Marr)
Denne broen finnes langs Morrisseys gamle skolevei.



Utenfor legendarisk Salford Lads Club hvor det ikoniske bildet fra innercoveret på The Queen is Dead.
Mannen som tenner sigaretten er fotograf Stephen Wright som tok the ikoniske bildet av The Smiths.


 
P

Parelius

Gjest
Jeg hadde håpet å få med Years of Refusal på jomfruvinyl hjem fra Big Dipper i dag, men de hadde den desverre ikke inne. Jeg får vente til den kommer inn igjen.

Takker, Wergeland. Slikt kunne jeg tenke meg mer av, masse mer.

Av ren nyskjerrighet; i hvilke forbindelse - om det nå er noen - dro du på det symposiet? Studier?

Takk takk takk!
 
I

ijustpop

Gjest
Parelius skrev:
Jeg hadde håpet å få med Years of Refusal på jomfruvinyl hjem fra Big Dipper i dag, men de hadde den desverre ikke inne. Jeg får vente til den kommer inn igjen.

Takker, Wergeland. Slikt kunne jeg tenke meg mer av, masse mer.

Av ren nyskjerrighet; i hvilke forbindelse - om det nå er noen - dro du på det symposiet? Studier?

Takk takk takk!
Både studier og som fan egentlig. De fleste "papers" var innenfor mitt felt bortsett fra to som var musikkvitenskapelige og dermed uinteressante for alle som ikke er en del musikkvitenskapfaget (imo).
 
H

Hugh

Gjest
Wergeland slutter ikke imponere. Og sannelig min hatt, den gamle er i ferd med å like den nye platen også.

Det er klart at Wergelands svake erindringen av 80 tallet, en tid som tross alt blåste forbi på en rosa sky før Wergelands hjerne var ferdig utviklet, er sterkt medvirkende til den noe fantasirike og sukkersøte oppfattelsen av bandet the Smiths. Undertegnede ser gjennom fingrene med dette og gleder seg over de flotte fotos og medfølgende tekster som tross alt Wergeland produserte i sine siste innlegg.

Det faktum at han tar ordet Åge i sin munn er skuffende. Hadde det enda vært Samuelsen kunne jeg tilgitt, men jeg frykter at det er skammen fra Namsos han mener. For det finnes ingen tilgivelse.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Sitter nybegeistret over denne platen, en liten stund siden den snurret sist. Jeg er slettes ikke bevandret i bakgrunnen for alle hans tekster, men det må da ligge en del (relativt fersk) historie og ulme rundt vennskap, svik og forhold nettopp på denne plata(gjelder jo naturligvis for flere av albumene, men så tydelig her)? F.eks i "Hold on to Your Friends", "The More You Ignore Me, the Closer I Get" og "Why Don't You Find Out for Yourself", har han tydeligvis mye på hjertet rundt disse emnene. Kommentarer fra Hugh og Wergeland?

Det er ikke så ofte en artist fortsatt vokser etter så mange år med fascinasjon, men denne herremann er helt unik. Det er ingen som rekker han til skolissene engang på noen som helst måte.



 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Antar cognoscenti har fått med seg disse to; slippes 27. April.





LP’ene er høydepunkter hva omslag, presning og innerposer angår men hverken ”Maladjusted” eller ”Southpaw Grammar” er blant de mest ansette i hans produksjon. Ekstraspor, billedbok og endret rekkefølge så må det bare blir dubblering!
 

Vedlegg

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Amazon disket opp med Vauxhall & I, og 6. gjennomhøring er enda bedre enn 5. Tenke seg til at jeg har oversett denne karen.

Lette forgjeves etter Opelreferanser, dog.
 
H

Hugh

Gjest
MaHa skrev:
Sitter nybegeistret over denne platen, en liten stund siden den snurret sist. Jeg er slettes ikke bevandret i bakgrunnen for alle hans tekster, men det må da ligge en del (relativt fersk) historie og ulme rundt vennskap, svik og forhold nettopp på denne plata(gjelder jo naturligvis for flere av albumene, men så tydelig her)? F.eks i "Hold on to Your Friends", "The More You Ignore Me, the Closer I Get" og "Why Don't You Find Out for Yourself", har han tydeligvis mye på hjertet rundt disse emnene. Kommentarer fra Hugh og Wergeland?

Det er ikke så ofte en artist fortsatt vokser etter så mange år med fascinasjon, men denne herremann er helt unik. Det er ingen som rekker han til skolissene engang på noen som helst måte.



Har ikke lyst til å kommentere mer enn at jeg skjønner at du synes platen er meget bra. Den er ekstremt moden og dermed mindre syrlig enn Your Arsenal og Viva Hate synes jeg. Sammen med disse to er dette den beste Moz utgivelsen på 90 tallet. Den er ikke så direkte, men den er bestandig og blir nesten bedre for hver gang en hører på den. Det siste finner jeg typisk på de beste skivene hans. De vokser med tiden.

Må få legge til at YoR også besitter denne egenskapen. Jeg fant den umiddelbart sterk, men var redd jeg skulle endre mening. Det har jeg ikke gjort, snarere det motsatte.
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Stor dag. Moz fyller 50! Gratulerer og kondolerer.

I've come to wish you an unhappy birthday

Mon tro om han begynner å merke alderen. Tror ikke humøret har vært på topp i det siste. Han har kansellert eller flyttet på 10 konserter så langt på denne turneen.

Skal prøve å få tid til litt Morrissey i kveld. Viva Hate og Vauxhall and I kanskje.
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Jeg fikk tak i billetter til Morrissey konsert i Oslo i dag ;D
Gleder meg som bare fa**. Er det mange her på bruket som skal?
 

AKA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2007
Innlegg
211
Antall liker
90
Torget vurderinger
6
Kjetil_M skrev:
Jeg fikk tak i billetter til Morrissey konsert i Oslo i dag ;D
Gleder meg som bare fa**. Er det mange her på bruket som skal?
Jeg skal, og gleder meg maks!!!
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Vi stiller fra provinsen også, men spenning erstatter forventning. Er det noen som har lest anmeldelser av nylig avholdte konserter og ev. har noen lenker?
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
morrissey-solo.com/tour

Han har vært litt opp og ned i form i år. Kansellert noe sånt som 10-15 gigs.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Takk for flott lenke, er glad at han har fri på fredag. Ellers varmer jeg opp med "Earls Court" selv om det muligens er å legge listen vel høyt. For øvrig et utrolig nærvær på den platen, klassisk PA lyd med EQ og kompressorer på 11. Og en nydelig presning (tysk?).
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
JA JA JA
Selvsagt skal jeg på konserten. Sommerens konsertbegivenhet for meg :)
 

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Innlegg
1.073
Antall liker
63
Torget vurderinger
1
Som oppvarming til Moz-konserten:


Leo Garcia - Morrissey

Argentinsk homoikon som gav ut denne låta på plate i 2001. Fant ikke studioversjonen på youtube, så dette er en live-versjon, men den ligger ganske tett opptil studioversjonen. Supercatchy.

Morrissey hadde denne låten på sin "walk-in-music"-liste på turneen i 2002.

Kan ikke spansk, men refrenget går vel sånn ca. "Hun tror hun er kul, for hun hører på Bjørk, Bowie og Beck, men hun er ikke kul for hun kjenner ikke Morrissey" - dette var selvfølgelig før comebacket i 2004 og You're Are The Quarry som Moz til kjerringmannseie.

http://www.amazon.com/Mar-Leo-García/dp/B000062WPV/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1245325718&sr=8-1


Oppfordrer også alle til å fotballchante Morrissey-Morrissey-Morrisey ------ Morrissey, Morrissey, Morrissey------- etc. før konserten. Er som regel alt for mange folk med langt hår uten kjennskap til Morisseys fankultur på konserter i Norge.

Kos dere på konsert!
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
431
Antall liker
43
Torget vurderinger
17
Virkelig bra konsert i går; jeg kommer til å leve lenge på den :)
 
Topp Bunn