Morgenkonserten 06.12.09

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
I morgenkonserten på P2 idag ble det bl.a. spilt Brahms' variasjoner over et verk av Haydn. Jeg fikk dessverre ikke med meg hvilket verk han varierte over, og jeg fant heller ikke noe på NRKs nettsider. Kan noen hjelpe meg?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Steinar_Lund skrev:
I morgenkonserten på P2 idag ble det bl.a. spilt Brahms' variasjoner over et verk av Haydn. Jeg fikk dessverre ikke med meg hvilket verk han varierte over, og jeg fant heller ikke noe på NRKs nettsider. Kan noen hjelpe meg?
Klipper fra wikipedia:

Despite the title of the work, there has been much debate since about 1950 over whether the theme is actually by Haydn. In 1870, Brahms's friend Carl Ferdinand Pohl, the librarian of the Vienna Philharmonic Society, who was working on a Haydn biography at the time, showed Brahms a transcription he had made of a piece attributed to Haydn titled Divertimento No. 1. The second movement bore the heading "St. Anthony Chorale".

While current usage still prefers the original title, Variations on the St. Anthony Chorale is the name favored by those who object to possibly perpetuating a misattribution. Even that name, however, tells us very little. To date, no other mention of the so-called "St. Anthony Chorale" has been found. Some sources state the Divertimento was probably written by Ignaz Pleyel, but this has not been definitely established. Even so, a further question is whether the composer of the Divertimento actually wrote the "St. Anthony Chorale" or simply quoted an older theme taken from an unknown source.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Den hørte jeg ikke, men det må vel ha vært Brahms opus 56, ´Variasjoner over et tema av Haydn´
Den finnes i flere versjoner, hvis det var orkester du hørte var det opus 56a

Det opprinnelige temaet er omdiskutert, som du kan se
http://en.wikipedia.org/wiki/Variations_on_a_Theme_by_Haydn

PS: jeg tror det var denne med Marin Alsop som ble spilt

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk til begge for svar. Og ja, det var Marin Alsops innspilling vi hørte.
Bildet av henne på coveret minner meg om at filmen "Mannen som ikke kunne le" med Rolv Wesenlund vises på TV i romjulen ;D

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.661
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Steinar_Lund skrev:
Takk til begge for svar. Og ja, det var Marin Alsops innspilling vi hørte.
Bildet av henne på coveret minner meg om at filmen "Mannen som ikke kunne le" med Rolv Wesenlund vises på TV i romjulen ;D
Nei, man kan virkelig lure hva som surrer i hodet på de ansvarlige når man ser sånne cover-bilder. Her er det andre kvaliteter som teller, selvfølgelig, men en hyggelig og normalt utseende person som Alsop behøver da ikke framstilles sånn?

Topp Bunn