Dette innebærer at dersom armen er montert for en geometri, men man benytter en protraktor for en
annen geometri, kan man ende opp med at pickuphuset er (litt) skjev i forhold til "shellet" på tone-
armen. En slik skjevhet kan også oppstå dersom cantileveret er skjevt i forhold til pickupen (skadet)
eller på grunn av avik mellom forskjellige pickupers interne geometri (plassering av skruehull i forhold
til nål - mao. lengden på pickupen).
Er du av den oppfatning at azimut-feil ikke er avgjørende for resultatet, eller er du ikke klar over at armene er laget slik at den horisontale omdreiningsaksen for PU'en skal være parallel med omdreiningsaksen for armlageret?
Hei.
Jeg tror noe av uenigheten her går på sammenblanding av begrepene.
Azimut er et arabisk utrykk hentet fra navigasjonen og beskriver en vinkelfeil.
I forbindelse med pickupjustering beskriver azimut en eventuell vinkelfeil - når pick-
upen
sees rett forfra. Et speil på platetallerkenen gjør det lettere å se slike avvik.
Vis vedlegget 195458
Jeg har ikke snakket om azimut i det hele tatt, men om den vinkelfeilen som oppstår når
cantileveret
sett ovenfra -
ikke er paralell med streken på protraktoren (
HTA).
Mitt poeng oppe i det hele er at det ikke er så veldig viktig hvilken geometri eller hvilken
(2-punkts) protraktor man velger. Det vesentlige er at man er pinlig nøyaktig med å få 0
vinkelfeil i begge 0-punktene som er på den valgte protraktoren.
Erfaringen min tilsier dog at det er lurt å holde seg til en geometri i hele pickupens levetid.
Derfor er det lurt å finne sin "egen" geometri og holde seg til denne. Jeg benytter selv High
Fidelitys geometri og er meget fornøyd med denne.
De to nullpunktene er de to eneste to punktene man ikke har vinkelfeil. Før, mellom og etter
disse punktene vil det være avvik i vinklen med resulterende økt forvrengning.
Avspilling av en tangrensialt innspilt plate med en radialarm vil alltid være et kompromiss-
løsning, men takket være Løfgren & Co. snakker vi om et lite kompromiss. Skal man unngå
slike kompromisser helt og holdent er en tangrensialarm eneste løsning.
mvh
Gunnar Brekke