Montering av nettbrønn

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Er dette noe man bør gjøre på apparater som har fastmontert nettledning? Hvor komplisert er det i såfall?
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Jeg mener ikke å fornærme deg her men.. :

Hvis du må spørre om dette (hvor komplisert det er) er ikke dette noe du bør drive med selv.. av sikkerhetshensyn mener jeg. Og hvis du føler for å bytte kabler, må det jo være fordi du tror på effekten av "Hi-Fi nettkabler" da, eller ?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis du ønsker å montere nettbrønn for lett å kunne bytte nettkabel, kan du like godt kappe den du har 10-15 cm fra chassis og sette på en hann-kontakt. Hvis du tror du kommer til å oppleve nirvana ved å bytte kabel, så........................
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Er dette noe man bør gjøre på apparater som har fastmontert nettledning? Hvor komplisert er det i såfall?
Dette er vel noe av det enkleste man kan gjøre på et apparat, og kan anbefales hvis man f.eks vil ha en skjermet løsning, lengre kabel osv.
Dessuten er det mye mer praktisk hvis du bytter og flytter elektronikken ofte. Det finnes nettbrønner med skrukobling tilogmed, så slipper du å lodde eller fiffle med lodding og lignende.
Kan ikke gå feil så lenge du vet forskjell på jord og AC.
Utfordringen er egentlig å lage utsparing i kabinettet, derfor er det flere som går for runde neutrikplugger, så greier det seg med å bore hull.
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Det er faktisk mest av praktiske hensyn jeg lurer på dette, da det er ganske irriterende med fastmonterte nettledninger.
Takker for gode tips. Er ikke noen elektronikkekspert, min erfaring med dette begrenser seg til konstruksjon av løpelys, minisirene og sprenging av kondensatorer og andre komponenter, samt steke pølser på ledninger i stikkontakta, he, he...

Men jeg tror det vil være en enkel sak å utføre dette, ville bare høre om det er noen skumle feller jeg kan risikere å gå i HVIS jeg skulle velge å prøve...
 
C

century

Gjest
Kjøp Neutrik powercon på Ljudia (begge kjønn).
art.nr 930369 og art.nr 930370.
Tilsammen 97 kr + porto
Disse er enkle å montere.
Pass på at du ikke får borespon inn i forsterkeren.

Hvis du anser dette for risikabelt bør du også låse døra til kjøkkenet ditt (fra utsiden) og kaste nøkkelen langt uti snøhaugen.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
...
Hvis du må spørre om dette (hvor komplisert det er) er ikke dette noe du bør drive med selv.......
Det gjelder vel også oppkobling av stereoanlegg også, herunder oppstilling av høyttalere også?

Herlige med slike allmenprinsipper  ;D

Det verste som kan skje er at man kan få støt i seg. Men det er ikke noe å være engstelig for. Det er bare 240V. Vekke litt ubehag, men ikke spesielt farlig dersom man ikke har pacemaker eller noe slikt.

Et grunnprinsipp er at man tar ut støpslet før man begynner å sette inn nettbrønn.  
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Det gjelder vel også oppkobling av stereoanlegg også, herunder oppstilling av høyttalere også?

Herlige med slike allmenprinsipper ;D
Nå er det slik at oppkobling av anlegg og høyttalerplassering normalt ikke medfører spesielt stor fare for kortslutning, brann og totalhavarert utstyr...

For å sette ting på spissen..
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Det gjelder vel også oppkobling av stereoanlegg også, herunder oppstilling av høyttalere også?

Herlige med slike allmenprinsipper  ;D

Det verste som kan skje er at man kan få støt i seg. Men det er ikke noe å være engstelig for. Det er bare 240V. Vekke litt ubehag, men ikke spesielt farlig dersom man ikke har pacemaker eller noe slikt.

Et grunnprinsipp er at man tar ut støpslet før man begynner å sette inn nettbrønn.  
Under elgjakta i fjor kom jeg borti et el-gjerde på et par tusen volt. Det føltes som om noen dytta hardt til meg, og armen ble helt rar, akkurat som om den sovna. Den aktuelle bonden har selvsagt fått tak i alle strømgjerdeapparaters mor for å holde sjakk på stutene sine...
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Nå er det altså ikke spenningen som er farlig... men derimot strøm ! Et 9 volts batteri til røykvarsleren (eller lignende) kan levere nok strøm til å drepe et menneske.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Og hvor strømmen går, ta ene hånda på ryggen og hold rumpe og føtter unna jord..
 

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
1.101
Antall liker
962
Sted
Kristiansand
Ja, det var sannelig en flott fremstilling av framgangsmåten! Jeg applauderer virkelig slike innlegg!

Takker for instruksjonen, RoDa. Her er det jo bare å ta skruejern og baufil fatt...

Mvh
Stian
 

rofffe

Fersking
Ble medlem
15.05.2005
Innlegg
2
Antall liker
0
Det verste som kan skje er at man kan få støt i seg. Men det er ikke noe å være engstelig for. Det er bare 240V. Vekke litt ubehag, men ikke spesielt farlig dersom man ikke har pacemaker eller noe slikt.  
Det verste som kan skje er vel at en får hjertestans og ingen er i nærheten? :eek:
Ikke uvanlig med noen timers overvåkning på folk som har fått et lite elektrosjokk.
I Europa er det forøvrig 230VAC som er nominell standardspenning...
 
Topp Bunn